Bild
Nästa artikel

Testbilen nu och då

Biltestarbloggen
Ingen testbil är mer 2006 än Saab 9-5 Biopower. Saab hade precis sjösatt sin etanolsatsning och Sverige började prata E85. Testförbrukning: 12,1 l/100 km.

Bilutveckling är alltid lika spännande. Det är kul att blicka tillbaka och se hur bilmodet och tekniken förändras över tid. Därför tog jag mig en titt i backspegeln och gick igenom de testbilar Vi Bilägare körde 2006 och jämförde med testbilarna 2016.

Vad har då hänt sedan sist?
 
Den genomsnittliga testbilen har ökat med 20 cm och 173 kg. Förbättrad krocksäkerhet och betydligt mer utrustning gör sitt. Allra mest påtagligt är den kraftigt ökade förekomsten av automatlåda och fyrhjulsdrift. År 2006 hade 18 % av testbilarna automatlåda. I fjol var 70 % automatväxlade. Andelen fyrhjulsdrivna testbilar har på samma tid ökat från 5 till 46 %. Denna trend speglas även i nybilsförsäljningen. En majoritet av alla nya bilar idag har automatlåda (56,4 % år 2016) och fyrhjulsdrift ökar stadigt (nu 34,2 %).
 
På motorsidan har det hänt ännu mer. År 2006 stod dieselbilarna vid tröskeln av sitt genombrott i Sverige och bara 30 % av testbilarna hade en dieselmotor. År 2016 var 67 % dieselbilar. Ändå har snitteffekten ökat med 28 hk, till 170 hk, samtidigt som den genomsnittliga testförbrukningen har sjunkit från 7,9 l/100 km till 6,2 l/100 km.
Idag är det bensinmotorn som genomgår en stor omställning. Tidigare hade testbilarna tvålitersmaskiner under huven. Ifjol var cylindervolymen på bensinbilarna blott 1 422 cm3.
 
Ett annat område som har förbättrats är ljusstyrkan. I alla fall för halvljuset. Med modern LED-teknik har räckvidden på testbilarnas halvljus ökat från 68 meter till 98. Samtidigt har bredden ökat från 13 meter till 24. För helljusen ser vi inte samma utveckling. Snarare är det så att LED-strålkastare har en tendens att lysa lite kortare än tidigare tekniken. Vinsten är istället en bredare sken och möjlighet till att anpassa ljuskäglan efter trafiksituation.
 
I det senaste numret av Vi Bilägare – 1/2017 – summerar jag teståret 2016. Där finns det ännu fler testsiffror att fördjupa sig i för tabellbitaren.


 

Kommentarer

#1
2017-01-20 11:22

Intressant att överförbrukningen ökat så kraftigt.

#2
2017-01-20 11:51

Kul sammanställning, överförbrukningen består väl också i att mätmetoden har ändrats sedan 2006? Annars är det ju bara "Cycle-beating" det handlar om.
Mindre motorvolym, mer hästar och mycket mer vrid, till stor del tack vare turbo-diesel har vi vridet.

#3
2017-01-20 16:22

Finns ju inget i detta som lockar till nyköp i alla fall. :(

#4
2017-01-20 18:38

Det hade ju varit otroligt intressant om teststallet tog ut en bil och körde den till det bittra slutet, typ 12-14 år... (eller som idag, trolige betydligare kortare tid). Särskilt intressant vore att ta en "uppkopplad" bil av idag... vad är det kvar av den om 5 år?

#5
2017-01-20 19:05

Varför behöver man 170 Hk i en diesel motor?

#6
2017-01-20 21:05

Varför behöver man en så stor bil som en Skoda Rapid?

#7
2017-01-21 10:13

Styggavargen: Tänk va många hästkrafter du skulle spara på att sluta gnälla över att folk kanske vill ha nåt roligare än en sur gammal Skoda? En bil drar inte mindre bara för att den har en lägre toppeffekt, så länge den ökade effekten inte ger en märkbar viktökning.

Tycker nog folk har en rätt låg tilltro till el. Om vi bortser från det faktum att när vissa saker väl går sönder så blir det dyrt så har jag svårt att se att elektronik skulle hålla så mycket sämre än mekanik. Dessutom är oerhört mycket av elfunktionerna i bilar idag bara mjukvarufunktioner i existerande system.

Sen hänger det kanske på vilken bil man köper. Det värsta man kan köpa är väl en välutrustad PSA-bil som är runt 10-15 år. Men den hade inte fungerat korrekt om det så var block och talja som styrde den så det är inget bra undantag det heller ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.