Bild
Nästa artikel

Symbolpolitik i nya bilar: ”Vet folk i dag vad en telefonlur är?!”

Biltestarbloggen
Symboler är viktigare än många tror – och de finns överallt i trafiken, skriver Calle Carlquist.
Symbolpolitik i nya bilar: ”Vet folk i dag vad en telefonlur är?!”

Jag ska just para min mobiltelefon med blåtanden i Mercedes A-klass.

Se där en mening jag inte hade kunnat skriva för 20 år sedan, knappt ens tio.

Det är i parningsögonblicket jag upptäcker det: Telefonsymbolen i A-klasskärmens  superskarpa grafik är en lur. En telefonlur.

Vet folk i dag vad en telefonlur är för något? Knappast unga förare i alla fall.

Så jag tänker: Vad gör en så gammaldags symbol som du på en så ultramodern skärm som den här i Mercedes A-klass?

Symboler är viktiga, viktigare än man kanske tror. De finns överallt, inte minst i trafiken. De ska ses och avkodas inom bråkdelen av en sekund. Med vanans makt lär vi oss dem, vi behöver knappt titta på en symbol för att förstå dess innebörd. Om symbolen är bra vill säga.

En bäddad säng – ett hotell. En kringla med fyra öglor – en sevärdhet. Ett versalt P – en parkeringsplats. Och så vidare.

Luren fick mig att fundera. Det finns åtminstone tre symboler till som, om man inte bara tittar på dem utan verkligen begrundar dem, är totalt obegripliga i vår nya sköna värld.

Järnvägskorsning med bommar, vilken är symbolen? Järnvägsbommar med en annalkande bil? Nix, järnvägskorsning med bommar symboliseras av en svart grind på triangelformad gul botten med en röd ram. Hur ska en modern människa tolka detta? Var det inte en järnvägskorsning med bommar det gällde? Var finns dessa grindar år 2020? Vad vill de oss?


De finns – fanns! – från andra halvan av 1800-talet när järnvägskorsningar hade just sådana grindar för att förhindra överfart av en häst och vagn eller, senare, en automobil.

Det märkliga är att grindsymbolen alltjämt finns, vad jag vet, över hela Europa.

Farkosten på järnvägen, loket, finns också på en symbol. Det är en liknande skylt som för järnvägsövergången men den symboliserar järnvägskorsning utan bommar. Och hur ser då loket ut? Tja, ungefär som det gjorde 1856 när de första loken började trafikera den första järnvägen i vårt land (Örebro-Ervalla).

Undrar vad en genomsnittlig 18-åring tror att det visas på den där skylten?

Tja, till slut blev de ihop i alla fall, min mobiltelefon och Mercedes A-klass, lagom till att jag nalkades en skylt med en symbol som antydde att filminspelning var på gång. En blå skylt med vit bård och en sådan där tv-kamera som rullades omkring på stativ av en KAMERAMAN (och inte vilken tomte som helst) förr om åren i svartvit tv.

Eller om skylten visade en fyrkantig, hopknuten ballong på väg mot rymden.

Symbolen hade hur som helst ingen likhet med den spritt nya fartkamera jag strax därpå passerade. Varför en så förhållandevis modern företeelse som fartkameran har en så 1950-talsmässig symbol som den där gamla sputnikburken får någon gärna förklara för mig. Och jo, jag höll laglig fart!

Kommentarer

#1
2020-06-24 23:11

Allt styrs väl från FN:s konvention om vägmärken som Sverige ratificerat?

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_signs_2006v_...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.