Bild
Nästa artikel

Snyggaste avgasrören?!

Biltestarbloggen

Jag håller på med ett test av elbilar till Vi Bilägare nummer 12 och räknar just nu på vad olika reservdelar kostar – och inte kostar.

Avgasrör är en av de detaljer och utgifter man slipper med elbilar, för såvitt inte något ljushuvud kommer på att man för syns skull ska extrautrusta sin elbil med ett synligt, icke-funktionellt avgasrör för att det ska se tufft ut? 

Det går ju mode i dem, rören, och har alltid gjort. Ett tag skulle man till exempel skjuta på en extratratt på utblåset, gärna i form av en så kallad lejontass, väldigt vanlig på nutida veteranbilar. Inget vet varför, men en lejontass skulle det vara, då och nu.

Ve den tillverkare som bara sticker dit en rörstump och sedan nöjer sig med det, visserligen en tryck- och flödesberäknad rörstump och allt vad det kan vara som behövs, men utan design. Allt fler tillverkare kör ju numera med avgasrördesign i stötfångarna bak, medan själva rören mynnar någon annanstans. Det understryker min uppfattning att man kan hitta på nästan vad som helst till en bil och sedan sälja det för dyra pengar, bara det appellerar till människans omättliga behov av fåfänga.

Men så finns det avgasrör som är snygga på riktigt. Rör som liksom betonar bilens karaktär och allmänna stil, rör som diskret men kraftfullt berättar något om själva bilen och dess skapare. Låter det flummigt?

Titta på en Jaguar E-Type V12 och dess fyrpack av noggrant formgivna rör placerade som en stalinorgel mitt under bakpartiet. På Corvette C7 finns något liknande. Det är inga rör man snackar bort.
 

BMW har haft flera godbitar i genren, de lätt förskjutna rören på M3 E36 till exempel. Eller de minutiöst korrekt avfasade piporna på 325i E30. Sådana system ska man inte byta bort, tyvärr gör alltför många det i tron att det blir ännu tuffare med något svindyrt eftermarknadssystem. Det blir det inte.

En annan pionjär från BMW ses på E21 323i, där de båda ändrören återfinns på var sin sida under stötfångaren.
 

Saab 900 Turbo 16, första generationen, har också en mynning att märka. Det ovalfyrkantiga utblåset, i genomskärning format nästan som en pipa i en kyrkorgel, frambringar dessutom en omisskännlig ton, urskiljbar från alla andra. Här kommer en Saab Turbo! Ljuv musik!

Volvos bästa återfinns nog på P1800, de dubbla, tätt parallella och lätt ”hängande” rören som är så viktiga för helheten i en originalrenovering av bilen.
 

Röret i mitten bak fanns på exempelvis Alfetta GT och Austin/Morris 1100 (ADO16). En bra placering. På amerikanska bilar gjorde man ett tag allt för att dölja utblåsen genom att placera dem i snirkligt formade stötfångarhorn. Lagom snyggt med kromet inbolmat av sotsvarta partiklar efter några mil men bra häftigt i broschyren.

Sådana rör slipper vi alltså med elbilar – eller är slipper verkligen rätt ord? Avgaser slipper man gärna förstås men rören har sin egen kulturhistoria, menar jag. 

Vilka avgasrör har du fastnat för? Vilka är snyggast? Fulast? Låt oss veta, vet jag!

Kommentarer

#1
2019-08-26 08:50

Mercedes SLR har väl några av de snyggaste som finns på en produktionsbil som standard, samt ger ett underbart ljud!
Av de jag själv ägt gillar jag som Calle Corvette:s 4 pipor på rad i mitten.

#2
2019-08-26 09:06

Bäst utseende OCH ljud: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Ferrari V6, 2.9 510 hk.

Annars håller jag med Calle: ljudet från 900 Turbo är ett av de bästa. Olika längd på grenrören skapade detta. Tyvärr kunde inte 9000 få ljudet, då rören av emissions skäl måste vara lika långa. Ändröret var sisådär på 900.

#3
2019-08-26 09:18

Lejontassen som sitter på många veteranbilars avgasrör hade en praktisk funktion när den placerades där från början.
Man ska komma ihåg att det på förkrigsbilar var betydligt fler motorinställningar som krävdes av bilföraren än idag. Det vanligaste var att tändningsinställningen måste justeras till det ofta varierande oktantalet på bensinen och på många bilar fanns det möjlighet att justera förgasaren för rätt bränsleblandning.
Men även väl justerade motorer släppte en hel del rök, bensinen var långt från lika ren som idag och motorerna inte lika effektiva.
Därför monterades "lejontassen" för att sprida röken så mycket som möjligt.
Moderna felfria bilar släpper ingen synlig rök och behöver därför inte heller synliga avgasrör, de fejkrör som vissa tillverkare utrustar sina bilar med är i praktiken lika onödiga som varvtalsmätare på automatväxlade bilar.

#4
2019-08-26 09:28

Jag har alltid tyckt att avgasrören på E-type skämmer bilens utseende. De ser ut att ha kommit till efter att bilen blev klar ungefär som många bilar idag har en lös skärm utanpå instrumentpanelen.
Rören på 323i E21 ser bra ut när de hänger som de ska. Inte alldeles kul att få dit dem när man behövt byta. För egen del är nog tidiga BMW M5 E34 en av favoriterna. De hade rätt diameter och lagom utstick.

#5
2019-08-26 09:38

Det fulaste avgasröret är det som ligger tappat under körning vid vägkanten. Mycket vanligt förr i tiden, men hade nästan upphört för några år sedan. Nu under ett par år har det börjat ligga roströr efter vägarna igen. Jag frågade en försäljare av "piratavgasrör" och han bekräftade att vissa nyare årsmodeller av vissa märken har sämre rörkvalitet än för 10 år sedan.

#6
2019-08-26 13:46

nisse, jag har haft en bil med ZF 8vxl automat, där jag kunde "tjäna" på att växla manuellt, och en bil med "samma" automat, men ännu bättre anpassad, där "bilen" alltid växlade bättre än vad jag kunde.
Mao jag hade nytta av varvräknare i bil 1, men ingen "nytta" i bil 2 - men glädje!

#7
2019-08-26 14:43

Snyggast är de avgasrör som inte syns. Det är fult och töntigt när avgasrören får en väl synlig exponering.

#8
2019-08-26 16:06

Volvo V50 av någon modell, har dubbla avgasrör (ett per sida) som pekar neråt, rakt avkapade. Mycket fult.
På äldre XC90 kan man på nån modell se dubbla pipor på båda sidor bak, men samtisigt ser man två smala avgasrör inne vid bakaxeln. Ser löjligt ut.
Och idag har vi ett tvärtom-mode, där ibland avgasrören inte ens mynnar ut i utsläppen i stötfångaren. Jättesnitsiga inramningar, och möjligen ett rör där innanför nånstans.

#9
2019-08-26 17:21

@Tjalle, men när du hade nytta av varvtalsmätaren körde du ju manuellt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.