Bild
Nästa artikel

Släng elbakluckan!

Biltestarbloggen
Släng elbakluckan!

Årets sammanställning från Statistiska Mätcentralen kom alldeles nyss in på mitt skrivbord: Under 2018 förlorade svenska bilister 42 dagar, sju timmar och 14 sekunder på att vänta på elbakluckor. Det är nästan en och en halv månad – och då gällde det bara väntan på öppningsskedet. Stängningsskedet krävde ytterligare 3 dagar och 36 minuter.

Så orimligt mycket tid förlorar alltså vi svenskar på att stå och vänta på alla tiders dummaste biluppfinning, den elstyrda bakluckan.

Tror du mig inte? Feel free, elbakluckor är hur som helst inte bara dumma, med sin sega gång, sitt förb-ade pipande och sin mjukstängande, falska omsorg om bilägaren, somliga av dem är dessutom rent ointelligenta.

Titta på den här bilden från min garageplan i morse. En Kia Sportage, i sig en alldeles bra bil, med bakluckan öppen. Så hade den stått hela natten, visade det sig. Med bagagerumsbelysningen tänd.

Kias finess att öppna bakluckan så fort man närmar sig bilen med nyckeln i närheten är resultatet av att någon tänkt för mycket på jobbet. Som ekvation för en verklighetsfrånvänd tekniker eller frågenöt för en konstruktionsfilosof är det förstås en kul utmaning: ”Går det att göra en baklucka som öppnar sig av sig själv” – och sedan lösa problemet.

I vardagslivet är lösningen kass. Helt kass. Oavsett hur många kassar man har i händerna. Jag hade denna gång tydligen gått runt bilen på något för sensorerna utmanande vis varpå luckan åkt upp, lydig som en spattig pudel.

Lyckligtvis startade Sportagen på första försöket. Men den dag jag inte orkar öppna eller drämma igen en baklucka för egen handkraft lovar jag att sluta köra bil. Tag det som ett löfte.

Trevlig helg, alla läsare!

Kommentarer

#1
2018-12-28 15:14

Verkligen en dum lösning att den öppnar sig själv bara man går nära. Men att dra alla bilar och elbakluckor över en kant är väl ändå att ta i. Jag har haft det på nästan alla mina bilar sen jag fick barn för 9 år sen och jag tycker det är en fantastiskt bra lösning! Särskilt på den senaste när man kan öppna med en fotviftning med.

#2
2018-12-28 15:26

Ähum, man öppnar elbackluckan från förarplats, när man väl kliver ur och hämtar påsarna är den i öppet läge. Man tar påsarna, klickar lås och går iväg.
Samma sak ifrån affären, man trycker ju upp luckan en bit bort så att den är klar när man är framme.
Hur dum får man vara ifall man står och väntar på backluckan?

#3
2018-12-28 15:31

Typiskt onödigt och kostnadsskapande bling-bling. Lägg pengarna på ett ordentligt rostskydd istället.

.

#4
2018-12-28 15:55

Så är det med massor av prylar. Det finns alltid en klåfingrig produktutvecklare som skall "förbättra" en redan fungerande produkt. Liknande eller motsvarande lösning fast tvärtom, fanns på den Renault Captur vi hyrde i Spanien tidigare i år. Den låste inte upp bakluckan men envisades istället med att låsa alla dörrar så fort man avlägsnade sig två typ decimeter från bilen. När man skulle plocka ur saker i bakluckan måste man alltså låsa upp igen, likadant när man skulle tanka för då hade den låst tanklocket.

#5
2018-12-28 16:19

Kan säkert flera sk automatiska lösningar som inte är så bra i alla lägen. Jag stängde av den automatiska bakluckefunktion på min KIA sportage. Nu öppnar den när jag vill, inget mer konstigt med det!

#6
2018-12-28 16:23

Ovanligt korkad tidförlust räkning som inget har med verkligheten att göra
Praktisk lösning tycker jag och som jag inte vill avvara
Ingen väntan alls nästan och så blir det ju om man är läraktig och har lite mellan örona

#7
2018-12-28 16:30

På bilar man disponera hela tiden kan man säkert ställa in funktioner så att det passar en själv. Annat är det med hyrbilar. Att fatta varför bilen går konstigt, skickar märkliga meddelanden eller har annat fuffens för sig är en pina. Man får ju hela tiden nya bilar så vem kan lära sig alla bilmärkens egenheter? Det var faktiskt bättre förr. Alla bilar hade vanligtvis reglage för värme/kyla, start på höger sida om ratten samt hade inga inställningar som gjorde att den uppförde sig som om den hade punktering om man genade i en kurva över vita streck. Har ni kommit in i en hyrbil sent på kvällen och försökt sätta på värme/defroster men tvingats att leta upp en plats att stanna på för att tända innerbelysningen och försöka lista ut hur man gör? Infotainment, vilket dj---a påfund. Varför inte ha en ratt för värme och ett reglage för vart jag vill ha den?

#8
2018-12-28 16:33

På min förra bil Passat B8 som hade elbaklucka så öppnade även insynsskyddet när man öpnnade luckan. Smart lösning tycker jag.

#10
2018-12-28 17:03

På min KIA måste man stå still bakom bilen för att luckan ska ploppa upp. Oerhört skönt jämfört med att stå på ett ben med en säck hönsfoder i famnen.

#11
2018-12-28 17:53

Hade en hyandai i40 hyrbil som stod med bakluckan öppen på morgonen när jag skulle till jobbet. Lite jobbigt att skotta ut all snö och det mest irriterande är att jag inte vet hur det hände då jag var 100% säker på att den var stängd efter jag kom dagen före.

#12
2018-12-28 18:29

Lite löjeväckande att såga en finess rakt av bara för att en bilmodell har en undermålig lösning av den.

Med det resonemanget skulle ingen köpa en bil överhuvudtaget då alla bilar har nån grej man alltid retar sig på...

#13
2018-12-29 15:30

Ja Inte ovanligt med allt för mycket hysteriskt vansinne i konstruktionerna hos vissa fabrikat.

På min bil öppnar jag luckan redan när jag lämnar butiksdörren och den är helt öppen som skydd i regnet när ja kommer med kundvagnen.

Och innan jag kliver ur bilen trycker jag upp den inifrån.

Ingen väntan alls på luckan med vettig automatik.

Man ser dagligen folk står och viftar med foten under kofångaren i spöregnet och dom sämsta jag sätt är Lexus och Citroën där det tar 8-9 sekunder att få luckan att öppnas.
Allt nytt är inte bra.
Snart skall man ha fingeravtryck för luckan

#14
2018-12-28 21:05

Ingen som reagerar på att belysningen var på?
På en ny bil borde en strömförbukare stängas av när den varit på mer än ex en timme.
Så har då jag haft på de sista fem bilarna...

#15
2018-12-28 22:00

Anledningen till att dessa elbakluckor finns är att det började som en lyxpryl på de dyraste lyxbilarna och sedan blev det en uppmärksamhetsskapande PR-grej på billigare och sedan ännu billigare men ingen införde detta för att det var ett praktiskt behov alla ropade efter, behovet och nyttan konstruerade man i efterhand.

Om inte alla bilar hade kombibakluckor skulle elöppningen var onödig då en sedan kan öppna bakluckan automatiskt på mekanisk väg bara man ger knappen ett tryck.
Opel hittade på en väldigt funktionell sådan öppning på Omega 94.
Men det omöjliggörs ju av att den karossen, som är tekniskt överlägsen alla kombibilar, är utrotningshotad.

#16
2018-12-28 22:53

Sur-gubbe! Svin bra grej ju med el-baklucka. Tar 2 sek på min bil och man slipper bli skitig när man öppnar!

#17
2018-12-29 00:12

En onödig grej som faktiskt är bra när man och har den. :)

#18
2018-12-29 00:15

En onödig grej som faktiskt är bra när man och har den. :)

#19
2018-12-29 08:41

Prylar jag inte har behov av, som enbart drar ur batteriet, undviker jag gärna. Tittade på en bil som hade elbaklucka som standard o frågade om man kunde stänga av den och öppna/stänga manuellt? Nä, det gick inte för då gick elmotorn sönder, sa säljaren! Jag avstod köp.

Dom flesta bilar har gasdämpare idag så det är inte särskilt drygt att öppna bakluckan manuellt. Så jag håller med i Calles slutkläm.

#20
2018-12-29 09:52

Människans lathet vet snart sagt inga gränser

#22
2018-12-29 11:02

Gillar Kias lösning jag, man slipper bli smutsig och fotviftning funkar uselt jämförelsevis.
Den tutar ju dessutom när man står i närheten så den käre reportern verkar vara både blind och döv.

#23
2018-12-29 14:58

Ja, smaken är som vanligt olika. Jag avstår gärna elbaklucka medan andra nymodigheter är mycket svårare att undvara. Och det trots att jag öppnar bakluckan flera gånger varje dag. Håller med Rutger i att det inte är speciellt svårt eller jobbigt och om man med elbaklucka inte kan öppna den manuellt utan risk för mekanisk kvadd så känns det ännu mera onödigt. Men vi är ju lata av naturen så har man vant sig så är det säkert "svårt" att vara utan...

#25
2018-12-29 16:06

Rolig video, det gick snabbare förr kan jag hålla med om. Men människor är i grunden väldigt lata och bekväma av sig. Speciellt nu för tiden.

#26
2018-12-29 16:32

Elbakluckor är en finess på kombibilar som man kan öppna innifrån bilen, med nyckeln eller med en knapp ovanför regskylten. Vissa har fotviftning men jag tror att alla kan öppnas så att man slipper vänta 42 dagar, 7 timmar och 14 sekunder per år för att komma in i skuffen, om man bara tänker till lite praktiskt. Det positiva är ju att man slipper skita ned sig. Det är därför jag tycker det är botten att min XC60 - 17 Summum inte har elbaklucka som standard, när min före detta Opel Vectra hade det redan 2004.

#27
2018-12-29 19:07

Faktum är att linjära motorer modell elbaklucka (billigt Kina-skit) faktiskt är billigare än rikigt bra hydraulkolvar i stål.
Har någon kännt på linjärmotorerna i en elbaklucka någon gång? Plastigare skit får man ju leta efter.

#28
2018-12-29 19:11

Klarsynt: Det är inte kostnadsskapande för tillverkaren.
Bara kostnadsskapande för köparen.
Billiga plastiga linjärmotorer är faktiskt billigare än fina hydraulkolvar till en baklucka.

De går dessutom sönder ganska lätt ifall du forcerar dem med kraft.

#29
2018-12-29 20:02

Hade en Insignia som hyrbil för ett tag sedan och den borde inte säljas utan elbaklucka, den bakluckan är det jävligaste jag varit med om.
Snacka om att stänga med kraft. Fick nästan ont i armen av den ansträngning som krävdes.

#30
2018-12-29 21:01

Calle Carlqvist det samma borde då gälla för de som inte orkar trampa ned en fotmanövrerad parkeringsbroms, orkar man inte med det besväret så ska man nog överväga att sluta köra bil även då.....tycker de elmanövrerade bakluckarna verkar bra många ggr.

#31
2018-12-29 21:07

Fast att inte gilla 50-tals konstruktioner Shogun är ju i alla fall inte att vara utvecklings-fientligt inställd.

#32
2018-12-29 21:22

"bogvisiret" kallar jag bakluckan på Insignia.

#33
2018-12-29 23:51

Självklart köper man en Insignia med elbaklucka, både den gamla och den nya modellen. Däremot fotmanövrerad fotbroms hör ju forntiden till och tydligen Toyota. Men det är kanske samma sak Shogun.

#34
2018-12-30 07:21

Som sagt lämna in körkortet......"fotmanövrerad fotbroms" måste vara en klassiker.....gapskratt, ja det tillhör nog forntiden, måste vara något som Opel haft.....då säljs man till PSA....som fornminne, allt skräp på samma ställe nu då ;o)

#35
2018-12-30 08:27

Alla förstår nog Christers lilla felskrivning utom möjligen Shogun.

#36
2018-12-30 09:10

Fotmanövrerad parkeringsbroms?
Aldrig hört talas om något sådant, är det före 1940?, vad kan det vara för bil? Fransk? eller någon Mercedes?

Annars finns det ju ny teknik på området, "nya" Insignia har ju löst problemet med fotviftandet genom att projicera en symbol på marken där man placerar foten utan att behöva lyfta den från marken eller röra den i sidled, som att trycka på en virtuell knapp, sätter man inte foten på symbolen öppnas inte luckan, för att stänga sätter man foten där igen.

Nya generationen sensorer är bättre än de gamla, i varje fall de dyrare, BMW har tydligen också en effektiv funktion på de nyaste, men Insignia är väl ensam om en symbol på marken.
Synd att vi bilägare inte hade det på sin testbil, kunde ju varit intressant att höra om.

#37
2018-12-30 09:49

"Fotmanövrerad parkeringsbroms?
Aldrig hört talas om något sådant, är det före 1940?, vad kan det vara för bil? Fransk? eller någon Mercedes?"

Jag vet inte om MB fortfarande har det, men det finns i vart fall fortfarande en bra bit in på 2010-talet. Jag kikade på en E-klass 2013. och den hade p-broms-pedal.
Nån fransk bil med pedal har jag aldrig sett, men däremot USA-bilar har haft (har fortfarande?) det länge.

#38
2018-12-30 09:48

Om jag minns rätt var Cadillac först med el-öppning/stängning i slutet av 50-talet. Och då på en sedan.
Visst har det sina poänger, men det ska ju vara en smart lösning som inte bråkar.
El har sina tendenser att hitta på hyss, nya BMW-Mini skojade ibland och drog ner sidorutorna nattetid, ägarna uppskattade inte snödrivan i framsätet..

#39
2018-12-30 11:25

Jaha nu gick det upp ett ljus...

Jag har aldrig kört en Mercedes, bara åkt som passagerare, jag har i märkligt naiv okunnig slarvighet trott att man både drar åt och släpper bromsen med handtaget på panelen, nu när jag plockar fram en instruktionsbok ser jag minsann att där är ju en pedal också.

Kul att lära sig något nytt, men hallå Mercedes det är att gå lite för långt med krångligheter.
Alltid tyckt att Mercedes haft likheter med Saab och franska bilar, udda och märkliga lösningar.

Förövrigt BMW en som bor i närheten har en 5-serie 2016 för några månader sedan gick jag förbi i ett regnväder och noterade att höger bakruta var helt nerhissad och regnet hade fri tillgång till baksätet...

Jag är inte säker men jag har ett svagt minne av att denna modell av någon orsak inte hissar upp öppna fönster när man låser bilen?
Kan det verkligen stämma på en så dyr och påstått "sofistikerad" bil?

Eller är det samma påhitt som Mini exemplet?

#40
2018-12-30 12:45

MB har haft pedal (p-broms) och "handtag" för att släppa den samma så länge jag minns, om det gäller alla modeller har jag ingen aning om dock, men helt klart vanligt hos MB.

Hos Priusen (har en MB och en Prius) så trampar man i p-bromsen och släpper med ett andra tramp på samma pedal, gillar nog MBs lösning bättre, vill man bara "dra åt p-bromsen lite mer, krävs det hos Toyota att man först släpper på p-bromsen då ett tramp till "släpper".

#41
2018-12-30 13:56

Är det så betungande att man inte klarar att trampa ned en pedal för att aktivera/avaktivera parkeringsbromsen, ja då är det nog dags att lämna in körkortet. Helvete vad lata/bekväma folk blivit av sig.....för att sedan klaga när den elektiska parkeringsbromsen krånglar, mycket vanligt på VW Passat tex.

#42
2018-12-30 14:11

Tänk att Shogun har så väldigt svårt att acceptera att det finns människor som inte uppskattar allt som Toyota byggt in i en Prius - t ex detta med fotmanövrerad P-broms. Ser ingen som helst koppling till att man skall lämna in körkortet bara för att man inte gillar denna numera udda och gammelmodiga lösning. Dags att acceptera att vi alla gillar olika saker, Shogun !
Jag kan absolut vara utan el-handbroms men i så fall vill jag ha en handbromsspak mellan stolarna. Men har man haft en väl fungerande elhandbroms med autohold så är det som allt annat som gör körningen bekvämare, t ex elmanövrerad baklucka, att man inte gärna vill vara utan detta i nästa bil.

#43
2018-12-30 14:24

Pi.

Ser du en anledning till att lämna in körkort sluta köra bil om du inte kan stänga bakluckan på bilen som Calle Carlquist säger......klarar du lyfta foten och trycka på bromspedalen i din bil, eller gillar du inte det heller? (Är inte det också gammalmodigt att behöva lyfta foten trycka på en pedal för att bromsa för dig?) Men klarar du det varje dag du kör din moderna bil med elektrisk parkeringsbroms, ja då klarar du att lyfta foten för att aktivera/avaktivera en fotmanövrerad parkeringsbroms, klarar du det inte lämna in körkortet......bara ett tips ;o)

#44
2018-12-30 17:05

Shogun - du tycks ju inte förstå nåt alls, tyvärr. Så jag skall ta det lugnt och stilla så du kanske också hänger med.
Givetvis klarar de flesta med fungerande ben att trycka ner en pedal för att sätta an P-bromsen. Sen måste man trycka en gång till för att frigöra bromsen. Detta med att man "inte orkar" med detta har ö h t inte diskuterats av andra än dig.
Här gäller det vilka preferenser man har - precis som du gillar hybrid-motorer och ogillar dieselmotorer (och trots det köper du en diesel-bil...) så kan faktiskt jag och andra ogilla denna lösning för P-bromsen. Ser det personligen som den allra sämsta lösningen för denna funktion - spaken mellan framstolarna är klart bättre och det är nog ingen tillfällighet att den lösningen vann slaget för en himla massa år sen. Även om Toyota tydligen inte upptäckt detta ännu för vissa av sina modeller - och inte heller Kia/Hyundai, tyvärr.
Men Kia/Hyundai kan man möjligen försvara med att dom vill locka över Prius-köpare och dessa måste då rimligen ha svårt att ta till sig en annan lösning för P-bromsen - hur skall man annars tolka detta ? För på t ex e-Niro , utan Prius-motsvarighet, sitter det elhandbroms men inte på de Niro-modeller som har nån form av motsvarigheter i Prius-programmet.
Slutligen - jag ogillar starkt den överlägsna attityd man visar när man uppmanar folk att "lämna in körkortet" bara för att man inte tycker lika !!

#45
2018-12-30 17:18

El-baklucka känns både överskattad och totalt onödig.
https://www.facebook.com/of61661/videos/529675137547374/?t=4

#46
2018-12-30 19:37

Om hon haft en modern elbaklucka med fotstängning så hade ju problemet varit löst Papillon.Eller hur?

#47
2018-12-30 20:24

Pi.

Då klarar du att lyfta foten för att bromsa din bil, men inte för stt trycka till en parkeringsbroms, då blev det helt plötsligt besvärligt och jobbigt. Men det kan ha att göra med att inte VW har denna finnes kanske? Men det duger åt Mercedes någon Toyota och Lexus modeller, de orkar lyfta foten för att manövrera både bromspedal och pedal för parkeringsbromsen och att det duger med en sådan.....undrar om det inte bara blivit en ren princip sak att det bara duger med en elektrisk handbroms......förstår inte riktigt det allvarliga problemet när man kan bromsa bilen med en pedal hela tiden annars vid körning, men inte till en handbroms. Duger den till Mercedes och dess ägare så duger det också till simplare märken.....;o)

#48
2018-12-30 20:56

Fotmanövrerad parkeringsbroms är ingen finess.
Hade det varit en finess så hade VW haft det. ;-)
Nu är det bara dumt.
Dumt = nåt som Shogun gillar. Typ rostiga Lexus från fabrik.

#49
2018-12-30 21:14

Hade elbaklucka på Passaten.
Var väl bra....man blev ju inte smutsig av bakluckan i alla fall.
Däremot.....trumvirvel...nu kommer kritik.. :-)
Så hade nåt pucko hos VW bestämt att knappen för öppning av bakluckan på nyckeldosan skulle vara upphöjd gentemot de andra två knapparna för låsning/upplåsning av bilen.
Vilket kunde få till följd att tex om jag böjde mig med nyckeldosan i byxfickan så kunde knappen lätt tryckas in...vilket medförde att bakluckan öppnades. Lagom kul.....
Men annars funkade det bra.. :-)

#50
2018-12-30 21:08

Fotmanövrerad parkeringsbroms som Mercedes hade innan och nu Toyota och nån mer hänger kvar vid är ju helt klart mycket bättre och smidigare än en utrymmeskrävande krycka mellan stolarna. Det utrymmet går ju använda mycket bättre. Hoppas även att fler och fler tar efter Mercedes med att flytta undan växellägesväljaren på automatbilarna med.
Sen tycker jag helt klart att elektrisk handbroms är bättre än fotmanövrerad. Men i valet mellan fot och gamla kryckan mellan stolarna är valet väldigt lätt!

#51
2018-12-31 11:26

Orka bry sig om parkbromsen.
Tänk på Citroën som har flygplansgreppet som tar hela mellanpanelens bredd som tar bort all möjlighet för mugghållare etc.

#52
2018-12-31 08:09

mso 1000 - det är ett reglage som många andra och ett som man använder flera gånger dagligen så för mig är inte placeringen oviktig. Jag vidhåller att pedalen till vänster om normala pedalstället på bl a Niro är en dålig placering för den är delvis i vägen för vänsterfoten under den normala körningen (och insteget) och OM man skall ha manuell P-broms så är det mycket enklare att sköta den med högerarmen och då slipper man den "hårda" on/off-funktionen.
Nåja - var och en har sina egna preferenser men denna 50-talskonstruktion kan man tycka att den borde försvunnit när nya och bättre lösningar finns.

#53
2018-12-31 09:39

mso: det har även vissa Renault (jag har det på cabben), men jag upplever det inte som något stort problem. Finns betydligt större saker att betänka.

#54
2018-12-31 13:03

Jag håller med allt.
På mina gammla MB på 1970 talet hade man pedalen och lossade med en drag knappen och det funkade alldeles utmärkt men i dag känns det lite omodernt men........

Föredrar nog en smal spak mellan sätet så man kan fixa en handbromsvändning men det är nog snart ute med det innom kort.

Men tillbaka till luckan så vill jag inte byta bort min nyckel/knappdosa som jag trycker på före eller vid butiksdörren och när jag är framme vid bilen står bakluckan öppen när jag kommer fram med mina fyra tunga matkassar i spöregnet.
Konservativt valde jag medvetet tillockmed tändningslås. Hihi.

#55
2018-12-31 12:32

mso 1000 - jag har 2 mb. En 2013 GLK och en 2008 Vito. Båda har kvar samma pedal på golvet för parkeringsbromsen som min 1974 compact hade när jag köpte den som min första bil med nytaget körkort 1990.

#56
2018-12-31 12:37

För övrigt är jag lite delad till elbakluckor. Med mina trasiga axlar är det en lättnad på vissa sätt. När man har kronisk värk kan nämligen även till synes minimala hjälpmedel vara till stor hjälp i längden. Samtidigt är det irriterande långsamt. På min MB går det dock inte att vifta med foten för att få upp luckan när nyckeln är i närheten. Vilket är bra då nyckeln alltid är inom avstånd för nyckeln när bilen står framför garaget.

#57
2018-12-31 14:41

På min gamla E-klass öppnades luckan automatiskt när man tryckte på fjärren. Fast inte elektriskt utan av fjädrar, otroligt snabbt. Sen fick man stänga manuellt. Enkelt och genialt.

#58
2019-01-01 14:07

Nytt år och ännu orkar man lyfta foten för att bromsa bilen både vid körning och lyfta och trycka till pedalen på golvet för parkeringsbromsen, ännu får gubben köra bil ett tag.....och får behålla körkortet.....alla klarar ju inte detta....utan måste ha en elektrisk parkeringsbroms som manövreras med en knapp, är inte det ett välfärdfenomen och billigare lösning för biltillverkarna? Jo visst, självklart är det det....;o)

#59
2019-01-01 16:14

Nytt år och nya Trolltider på forumet:)

#60
2019-01-01 17:38

I min Mercedes har jag elektrisk baklucka och elektrisk p-broms som lägger i sig automatiskt när man stänger av bilen och släpper automatiskt när D lagts i via den lilla spaken på höger sida ratten och färdbromsar släpps. Gott om fri plats i konsolen mellan stolarna, ingen hanbromsspak som är ivägen eller en växelväljare. Varför över huvud taget ha en stor spak sommar upp plats i mitten på en modern automat där att sköts elektriskt?

#61
2019-01-01 18:46

De flesta verkar föredra elbaklucka – och jag håller med.
Redan tidigare gick jag med fjärrkontrollen i handen samtidigt med två kassar. Att trycka till med tummen utan att behöva ställa ner kassarna var ingen svårighet.Då klickade visserligen bara luckan ur sitt låsläge, men det var ändå en stor vinst när vädret var uselt.
Att luckan öppnar helt kan knappast vara en nackdel. Däremot tycker jag att man skulle kunna stänga luckan manuellt.

Minns när jag tog in ett par speciella plockvagnar till företaget. De hade höj och sänkbara lastplan. När det gäller medeltunga lyft kånkar ju hellre människor än använder hjälpmedel, så de här borde vara perfekta.
"De är så långsamma!"
"Men används lyften medan du går, då!"
En självklar lösning, ett tänkande som Calle borde pröva på.

#62
2019-01-02 09:26

-Trivs rätt bra med min gamla Saab 9-3 2002(OG) som startar i alla väder och har bra bagageutrymme. Utan automatik...

#63
2019-01-02 11:33

(Slumpartat dök det upp en artikel om Citroen DS, den hade fot-parkeringsbroms, knappast något som överraskar.)

#64
2019-01-02 11:55

Ni som kört flera olika bilar med elmanövrerad baklucka - hur fungerar det att öppna inne i ett villagarage där takhöjden är begränsad ? Med manuell öppning släpper man ju bara upp luckan försiktigt till dess den tar i taket men hur fungerar det med eldrivet ? Sker rätt ofta för mig så även om det är udda för andra så måste det fungera för mig.

#65
2019-01-02 12:19

Pi: De flesta bilar med elbaklucka har möjligheten att ställa öppningshöjden så den inte öppnar fullt. Du kan även stanna öppningen med ett extra snabbt tryck på knappen medans den håller på att öppna. Men visst finns möjligheten att glömma bort sig, då öppnar den ju till det tar emot, med risk för märke om det är nåt vasst. Jag råkade öppna mot en kabelstege jag missat i ett parkeringsgarage i Köpenhamn men hade turen att det var nummerplåten som tog smällen mot ett utstickande stag.

#66
2019-01-02 12:39

Henrik - om alla versioner av elöppningsbara bakluckor uppträder på det sättet så kan jag bara konstatera att det är inget för mig - oavsett andra praktiska effekter av funktionen. Misstänker att flera än jag har relativt låg takhöjd i villagaraget...

#67
2019-01-02 12:54

Har haft Opel Insignia både med -15 och utan -10 elbaklucka. Visst är det bekvämt med elbaklucka men tyckte inte att det var några problem med att stänga luckan på gamla modellen. Fördelen med elbakluckan var att man kunde få den att bara gå upp till 3/4-dels öppning och det fungerade bra i garaget. En annan fördel är att man kan bestämma hur mycket den ska vara öppen om man har en hund i bur i bak.
Den nya bilen missade jag elbakluckan (tillsammans med fotviftning). Var lite lack i början att jag glömde den men nu efter ett drygt ett halvår har man vant sig och det är ingen dealbreaker att den inte har elbaklucka.
Tycker man att bakluckan är tung att stänga på nya modellen behöver man nog gå till gymmet.

#67
2019-01-02 12:54

Har haft Opel Insignia både med -15 och utan -10 elbaklucka. Visst är det bekvämt med elbaklucka men tyckte inte att det var några problem med att stänga luckan på gamla modellen. Fördelen med elbakluckan var att man kunde få den att bara gå upp till 3/4-dels öppning och det fungerade bra i garaget. En annan fördel är att man kan bestämma hur mycket den ska vara öppen om man har en hund i bur i bak.
Den nya bilen missade jag elbakluckan (tillsammans med fotviftning). Var lite lack i början att jag glömde den men nu efter ett drygt ett halvår har man vant sig och det är ingen dealbreaker att den inte har elbaklucka.
Tycker man att bakluckan är tung att stänga på nya modellen behöver man nog gå till gymmet.

#68
2019-01-02 13:12

@blåbär
Muskelfibrer saknas inte, tillhör topp 10% i min åldersgrupp enl. senaste hälsoprofilen.
Troligtsvis var det fel på hyrbilen men om så är fallet så säger det en del om Opel's kontroll av nya fordon.
Att man måste rycka i handtaget på bakluckan så hårt att man tror att hela inredninden skall följa kan inte vara riktigt.
Hade jag använt samma kraft på tex. V70 skulle rutan gå sönder.
Dessutom var vi tre till i bilen där alla hade problem, kvinnan i sällskapet lyckades aldrig stänga utan att trycka till utifrån och skita ner händerna.

#69
2019-01-02 13:29

Jadu Mr Colt jag vet inte vad jag ska säga. Nu vet jag inte om det var nya modellen eller gamla men om den har elbakluka så blir den svår att stänga manuellt. Men jag har inga problem och inte min fru heller att stänga bakluckan på nya bilen. Så kanske skit bakom spakarna...…. :)

#70
2019-01-02 14:18

Pi. man kan enkelt ställa in valfri öppnings höjdläge på alla vag bilar.
Du kan också stoppa den på knappen på luckan eller fjärrdosan med ett tryck eller bara ta tag med handen och stoppa den i valfritt läge.
Nåt annat som nån nämnde är att du kan ha en glipa eller halvöppet i vilket läge som helst för hundens välbefinnande.

Oavsett vilka argument man har så är det otroligt bekvämt att luckan har öppnats redan när man kommer fram till bilen med matkassarna.

#71
2019-01-02 16:16

Jaha - då har man lärt sig nåt nytt även idag...:) Då måste kontroll av hur man begränsar öppningen på en bil med "elektrisk" baklucka föras in i testprotokollet vid provkörning...:)

#72
2019-01-02 19:31

Egentligen är det fantastiskt över allt gnäll om elbakluckor när högbyggda bilar (läs SUV) som förenklar insteg för alla stackare med dåliga ryggar och andra fysiska besvär är fruktansvärt populärt.
Men att tänka sig elbaklucka som i sig borde vara fröjd för alla dåliga ryggar går tydligen inte...

#73
2019-01-02 19:32

Hur man ställer in valfri öppningshöjd på elbakluckan fanns redan på min Vectra 2004. Så det är ett icke problem inuti garaget

#74
2019-01-02 20:20

christer - fast utomhus vill man nog ha "full öppning" medan man i garaget får ta den öppningsvinkel som går att få och det var väl den egentliga frågeställningen från mig - alltså hur man enkelt kan ha olika öppningsvinklar eftersom garaget är såpass lågt i tak (bl a hänger takboxen i innertaket tillsammans med andra grejor).

#75
2019-01-02 20:50

Pi: Självklart är det svårt få bilen öppna olika högt på olika platser beroende på vad som hänger ivägen just där du är per automatik. Tror bara Tesla är den som gör det idag med sina falkvingsdörrar på Model X, den har såna sensorer du efterfrågar. I ditt fall tror jag att klä in det du vet i garaget den kommer slå emot med skumgummi. Då kan du långt låta den öppna så stannar den när den känner av det mjuka. Iaf de lite "bättre" har den känsligheten. Kan inte svara på hur budgetbilarna beter sig.

#76
2019-01-02 21:09

Insignia-Astra har ju en vridratt i dörren som reglerar öppningen av bagageluckan där man ställer in hur mycket den ska öppna, man behöver inte använda fjärrkontrollen eller trycka på knapparna på själva luckan - vilket är en aning mer bökigt.

Sedan förra Insignia kombi, luckan utgör ju en del av stötfångaren och är i stötupptagande plast, den tål aningen... mer åverkan utan att påtagligt skada lacken än en hård plåtlucka som inte ger efter.

(Elektriskt bagageluckelås med knapp på instrumentpanelen som aktiverade den mekaniska automatiska öppningen kom hos Opel 1978.)

#77
2019-01-02 23:13

Henrik - enklast är nog att skippa el-bakluckan om det inte råkar vara en lagervagn med övrig utrustning som passar mig...:)

#78
2019-01-03 10:13

Så länge den inte beteer sig sådär så skulle jag nog gilla funktionen. Speciellt så här års när bakluckan ofta är grymt skitig.

#79
2019-01-03 12:47

Pi #74. Du förstod nog inte mitt svar. Du väljer med en ratt på insidan av förardörren vilken öppningsvinkel elbakluckan skall ha. Oftast har du inställningen på full öppningshöjd, och inuti garaget reducerad öppningshöjd, som du själv bestämmer. "Thats it"

#80
2019-01-03 16:28

christer - jodå, jag förstod precis men jag öppnar inte förardörren innan jag öppnar bakluckan i garaget så för mig är det bara ett extra struligt sätt att öppna bakluckan. Men jag accepterar att andra tycker tvärtom och då hoppas jag att du och andra också kan acceptera mitt sätt att se på denna funktion. Allt passar inte alla - så enkelt är det.

#81
2019-01-03 16:49

Kunde som tur var komma undan el-baklucka på min nya bil. Värre var det med dragkroken, gick inte att få en vanlig borttagbar utan bara elektrisk. Tog för övrigt en sväng häromdagen i min 10 år gamla `sommarbil´ , en BMW utan knappar i sportratten, inga elmotorer i sportstolarna, ingen elektrisk handbroms, ingen fast GPS eller annat `skit´ på instrumentbrädan. En bil att köra utan en massa distraktioner helt enkelt.

#82
2019-01-03 23:56

Om man tänker lite när man kör in i garaget behöver man inte alls öppna förardörren för att öppna luckan, man ställer in den reducerade höjden när man kör in och sedan är det den höjden som gäller varje gång man öppnar oavsett vilken metod eller teknik man använder för att öppna luckan.
När man kör ut ändrar man till normalläge igen, ingen särskilt svår vana att lära sig.
Och apropå hård lucka att stänga som debatterades ovan:

"Mr Colt 2019-01-02 13:12
@blåbär
Muskelfibrer saknas inte, tillhör topp 10% i min åldersgrupp enl. senaste hälsoprofilen.
Troligtsvis var det fel på hyrbilen men om så är fallet så säger det en del om Opel's kontroll av nya fordon.
Att man måste rycka i handtaget på bakluckan så hårt att man tror att hela inredninden skall följa kan inte vara riktigt.
Hade jag använt samma kraft på tex. V70 skulle rutan gå sönder."

Eftersom detta var en hyrbil är det rimligt att förmoda att det rör sig om att man inte vet hur det fungerar, man kan nämligen helt stänga av den elektriska öppningen och stängningen med ratten i dörren och då fungerar bara den manuella metoden och då blir det mycket tyngre att stänga.
Inte självklart att denna ovanliga funktion är lätt att förstå direkt för den som aldrig stött på något liknande.

#83
2019-01-04 08:57

N-iklas - tycker du verkligen att en elbaklucka är nån fördel att ha om man ständigt måste ändra öppningsvinkeln så fort man kör in och ut ur ett garage ? I så fall tror jag inte att du använder din bil speciellt mycket men det gör jag och av den anledningen passar inte elbakluckan för min typ av användning men jag respekterar att det finns andra som den passar bättre för.

#84
2019-01-04 12:24

Nog är det så att tekniken ganska ofta ställer till det mer än hjälper till.

#85
2019-01-04 12:24

Jag skulle inte välja elbaklucka om jag hamnade i en valbar situation, vilket ju aldrig kommer att hända eftersom jag avskyr kombibilar, men det är så tekniken fungerar.

Är växellåda någon fördel när man ständigt måste ändra mellan fram och back så fort man ska parkera eller vända någonstans?
Är överhuvudtaget någonting i en bil till fördel om man ständigt måste ändra på något reglage?
Och detta ständiga vridande på ratten så fort man kommer till en kurva, vad ska det vara bra för?
Ett anmärkningsvärt ogenomtänkt argument.

#86
2019-01-04 12:44

Det är som vanligt N-iklas att det är de som aldrig använt en elbaklucka som har synpunkter och oduglig förklarar densamma. Suck! Jag har levt med elbaklucka i 15 år nu, Opel Vectran-2004, och ser inga som helst problem om man bara använder det man har norr om axlarna. Bara fördelar. Men det tycker ju inte de som är teknikfientliga eller aldrig använt elbakluckan i praktiken. För den kan ju stängas av om man så önskar, men jag bara undrar, varför då?
Ja jag har garage och använder det hela tiden, året runt, och det har låg takhöjd.

#87
2019-01-04 13:25

Vectra var ju tidig, från 2003, öppning - stängning av bagageluckan, in-utfällning av backspeglarna och öppna och stänga elfönstren, allt med fjärrkontrollen.

#88
2019-01-04 15:33

Men kombin med elbaklucka kom först till Sverige 2004. Jag var bland de första i kön.

#89
2019-01-04 16:27

Den elbakluckan måste ha varit något riktigt speciellt i klass med dubbdäck.....

#90
2019-01-06 10:14

90 inlägg om elstyrd baklucka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.