Bild
Nästa artikel

Skuggsedaner för vinterfyndare

Biltestarbloggen
Sugen på en riktigt prisvärd begagnad bil men vill samtidigt ha något udda, något roligt? Här är några tips du borde kika närmare på!

Nästan alla tycks ju vilja ha en SUV eller en så kallad crossover just nu. Det har lämnat en del andra klasser i närmast fritt fall på begagnatprisskalan. Värst drabbad är den traditionella, stora sedanmodellen, särskilt med bensindrift. Efterfrågan är låg, priserna i botten, bilarna står på handlarens skuggsida. Det ska du dra nytta av.

Jag vaskade fram de här tio stora, starka och i mitt tycke rätt roliga sedanmodellerna (två är rätteligen halvkombi), från Alfa Romeo till Volvo. Somliga har lätt sportig anstrykning, några har intressant teknik, någon är närmast utrotningshotad – och ingen är dyrare än ca 120 000 kronor. Vissa av dem kommer du garanterat att vara ensam om i kvarteret, antagligen i hela sta’n. Ovärderligt!
 

Alfa Romeo 166 – känsla och stil
Stor, sällsynt, snygg – vad mer kan du begära? Modell 166 byggdes från 1998 och i närmare tio år men såldes bara i ca 100 000 exemplar, försvinnande få av dem i Sverige. Karossdesign som en italiensk skräddarsydd kostym, ansiktsdrag intressanta snarare än hänförande, även efter den nya designen 2003. Men inredningen … oj! Läcker, personlig stil, massor av knappar, lagom trångt baksäte och härliga köregenskaper. V6-motorn är favoritvalet, kolla bara att kamremsbyte skett nyligen för det är dyrt och behövs ofta. Din från ca 15 000 kronor, fyndchans!
 

Citroën C5 V6 – statsmannabilen
Här ska du satsa på sedanmodellen, den med konstiga karosslinjer, den man knappast aldrig ser eftersom nästan alla C5 är av kombimodellen som snabbt blev en populär laståsna. Hittar du en C5 sedan med V6-motorn på drygt 200 hk och i svart karossfärg är du bara att gratulera, det är det närmaste fransk statsmannabil Citroën varit på länge (om du inte satsar på en C6 förstås men det blir andra pengar). Den sköna gashydrauliska fjädringen, de generösa utrymmena och den gapande stora luckan till det enorma bagageutrymmet får du på köpet när du lagt från ca 13 000 kronor och uppåt. Billigt!
 

Ford Scorpio – fascinerande fuling
”Who dunnit?!” frågade en engelsk biltidning när den märkliga ansiktslyftningen av Ford Scorpio visats i mitten av 1990-talet. Frågan följdes av inte särskilt smickrande personporträtt på beslutsfattarna i Fords ledning. Sällan har väl en bil så unisont fått omdömet ”urful” som den här stackaren, ett faktum du som söker något extra nu drar nytta av. Dels är de här bilarna sällsynta, dels är de billiga som inget annat. En perfekt kombination! Det allra märkligaste är nog att den ansiktlyfta versionen hann stuvas om en aning ytterligare en gång innan någon barmhärtig drog ur pluggen. Du hittar en hyfsad ”skorpa” för runt 5 000 kronor och lägger du uppåt 20 000 får du toppskick. Extrema kupéutrymmen, riklig utrustning och klassisk bakhjulsdrift som kommer att underhålla dig ända till i vår.
 

Honda Legend – teknik till tusen
Fjärde generationens Honda Legend dök upp 2004 och var tekniskt sett välpaketerad som ingenting annat, detta utan att karossen svällt särskilt mycket. Legend har alltid varit en kompakt lyxbil och denna var inget undantag. V6-maskin på 3,5 liter och 295 hk, permanent fyrhjulsdrift, femväxlad automatlåda och en ganska avancerad diffbroms borgar för stabila och underhållande köregenskaper. Hög komfort men inte särskilt märkvärdiga utrymmen. Designen är diskret intill självutplåning, du slipper skylta med att du rattar en av det senaste decenniets tekniska läckerbitar. Det gäller bara att hitta en bil, i skrivande stund är endast ett exemplar till salu på Blocket, begärt pris 119 000 kronor.
 

Xedos 9 – Mazdornas mästare
Om Honda Legend är diskret är Xedos 9 bilen som 99 av 100 betraktare inte kan namnge alls. Varumärket var ett försök att gjuta lite status i Mazda, på ungefär samma sätt som Lexus och Infiniti gjorde det för Toyota och Nissan. Från säljsynpunkt var Xedos en riktig flopp men själva bilen, i alla fall modell ”9”, var en trivsam och milt elegant sak i behändigt lyxbilsformat. V6-maskinen tömde ur sig måttliga 170 hk, designen såg ut att ha alstrats i vatten. Xedos 9 var den pensionerade skolvaktmästarens drömåk. En bil du hellre glider fram i än kör särskilt aktivt. Hög tillförlitlighet, kruxen är bara två: Att alls hitta en bil och att den då har rostfria bakre hjulhus. Pris från ca 12 000 kronor.
 

Opel Vectra V6  – blixt med dunder
”Den får mig knappast famla efter plånboken” löd omdömet från Bob Lutz, dåvarande högste produktchef inom GM, när Opel 2002 visat sin sista Vectramodell. Någon riktig säljsuccé blev väl bilen aldrig men den hade många klart goda egenskaper i det fördolda, åkkomforten inte minst. Under 2005 kom en ansiktslyftning med bland annat större strålkastare. V6-motorerna fanns i olika storlekar, den du som söker exklusivitet främst ska jaga är på 3,2 liter och 211 hk, en duktigt snabb bil. Eller också siktar du på en OPC-modell, från Opels ”prestandaavdelning” Opel Performance Center. Den har en 2,8-motor med dubbla turbo och ger hela 280 hk (2006 års modell fick nöja sig med 255). Om du letar lite kan du hitta en V6-Vectra från ca 20 000 kronor.
 

Peugeot 607 – diskretion huvudsak
Ersättaren till den oväntat körglada, stora Peugeot 605 kom år 2000 och hade annan karaktär. Peugeot satsade nu på lyx och pösighet snarare än spänst och fick till ett slags jänkefransman med övertoner av såväl Audi som Mercedes-Benz. Modellen var prisvärd redan som ny och kan lätt köpas från ca 14 000 kronor i dag, utan att man behöver skämmas ögonen ur sig för utseende och skick. De senare årgångarna är dock dyrare än så och rekommendationen är att hitta någon av årgångarna efter världens mest diskreta ansiktslyftning 2004 (i princip enbart ett större Peugeotlejon i fronten). Väldiga kupéutrymmen, ganska råstark treliters V6-maskin på ca 200 hk och svällande komfort i varje tum – inte dum!
 

Volvo S80 V8 – halvmiljonären
Den kostade en halv miljon vid debuten 2006 men i dag hittar du en för ca 100 000 kronor – snacka om värdefall. Volvos (i princip) första personbil med V8 hämtade kraften från en konstruktion som ursprungligen var Yamahas. En riktigt härlig maskin, med gott om rå kraft och samtidigt avrundad, mogen gång precis som det anstår en direktörstransportör. Maxeffekten 315 hk sätter bra fart på ekipaget och helheten är en alltjämt imponerande mix av riktigt hög åkkomfort, säkerhet och viss trygghet i bilägandet – en Volvo är en Volvo är en Volvo. Bränsletörsten är rätt hög, runt 1,2 liter milen, men det kompenseras förstås av att du fyndat en riktig lyxkärra till lågpris.
 

Saab 9-5 V6 – utrotningsudda
I takt med att alla Saab blir allt mer ovanliga blir denna redan från start ytterst ovanliga variant närmast en enhörning på vägarna. Versionen med treliters V6, ”enochenhalv asymmetrisk turbo”, dubbla avgasrör och 200 hk byggdes i knappt fyra år (1998-2002) och förblev en total solitär på marknaden. Ingen tillverkare, vare sig tysk, svensk eller engelsk, kände sig hotad av denna visserligen komfortabla, rymliga och rätt eleganta sedanmodell. Den fick plaska på i sin egen fålla i bassängen. Ägarna var antagligen rätt nöjda ändå, motorn var förstås i grunden en GM-konstruktion och hade rätt egenskaper både i styrka och fart. Om du alls hittar en bil ska den kosta från ca 15 000 kronor.
 

Passat R36 – välpaketerad
En 300-hästars Passat med VR6-motor, DSG-låda, fyrhjulsdrift och riklig utrustning hörde till det vassaste man kunde tänka sig för ca tio år sedan. R36 var en logisk följd av R32-versionen av den mindre Golfmodellen och skapade snabbt ett surr kring den egentligen högst alldagliga Passat, en av Sveriges vanligaste bilar. Marknadsförarna var förstås inte dummare än att man försåg även mindre bemedlade Passatversioner med ”R36-paket” så att bilarna såg ut som den vassa versionen utan att vara det. Du är naturligtvis på jakt efter the real thing och får för ca 110 000 kronor och uppåt ett både roligt och körtryggt paket att njuta av i vinter.
 

Kommentarer

#1
2017-10-19 10:15

Var sugen på just en "doldis" och köpte en 607 för ett år sen, V6, tvåzons klima, elreglerade stötdämpare är standard = komfort i nio steg, cd-växlare, farthållare + allt elstyrt i övrigt. 10 000 kronor, tokigt ju! Har bytt olja, alla filter och batterier. Bekväm och tyst, man kan viska till baksätespassagerarna i 110km/h.

#2
2017-10-19 14:01

En del av dessa köper man väl uteslutande för att man själv ska veta att den är ovanlig, några är ju så vanliga i modell och kaross att den kommer att drunkna i mängden.

Vectra som är min favorit är Europas första "4-d" Coupe, i modern tid, även om det kanske mer är en 5-d Coupe, men det är väl i så fall än mer udda.
GTS som var det ursprungliga namnet på denna kaross, är ovanlig men inte extremt ovanlig, V6 är ovanlig, men det märks endast på antalet avgasrör och motorljudet, 2005 var det den sista bilen med en 6-cylindrig Opeltillverkad motor som var unik genom att ha 54 graders vinkel istället för 60 som är det vanliga på V6.

Omega 2000-03 är en mer udda fågel och mer en lyxbil, nackdelen med den är att den till skillnad från Vectra bara har kamaxelrem.

#3
2017-10-19 16:28

Egentligen borde min favorit vara Mazda Xedos 9. Eller Millennia som den hette i USA, där det såldes många fler. Riktigt snygg, iallafall som den avbildade faceliften. Då unik med sin Miller Cycle-motor. Variant på Atkinson Cycle som används i tex Toyotas hybrider.

Legend är snygg den med. Gillar den tighta cab forward-designen!

Men jävlar om inte en Vectra OPC väcker mest habegär ändå! Ruskigt snygg bil!

Såå hade jag haft lite pengar över så hade jag ändå köpt en (om jag hittat en) tämligen rostfri Mazda 6 MPS istället ;)

#4
2017-10-19 16:34

Fast N-iklas? Nu leker du väl Audi ändå? ;) Coupé hit o dit - det är en vanlig halvkombi ;) Saab gjorde inget annat ett tag, och Ford, Nissan, Renault, Citroen, Mazda, Mitsubishi, Rover - alla har de gjort halvkombis under längre perioder. Tyvärr har de försvunnit på senare tid vilket är synd. Är väl bara Mondeo och Insignia kvar i Svensson-klassen. Och A5 Sportback och 4-serie GT i premiumklassen.

#5
2017-10-19 19:52

bilar från tiden då sedaner härskade på jorden... bilvärldens dinosaurier

#6
2017-10-19 22:31

Hmm...intressant att jag haft två av dessa doldisar.

Peugeot 607:an tillhör de bilar jag haft längst i mitt liv - så himla komfortabel, tyst och välutrustad för småpengar, svår att skiljas från.

2.2 liters fyran, ett diskret litet mästerverk, vibrationslös och hyfsat bränslesnål med manuell låda.

Xedosen gillade jag också för dess diskreta charm, men den blev inte länge i tjänst då jag bestämt att byta bil oftare.

#7
2017-10-21 19:34

Nej då inte alls, det handlar om att man måste se närmare på ämnet, det är inte fullt så enkelt som det kan förefalla.

Detta är en Coupe vilket de flesta eller nästan alla halvkombi inte är.

En Coupe utmärks av en taklinje som viker sig nedåt omedelbart från B-stolpen, en vanlig halvkombi är rak bakom B-stolpen och går nedåt först betydligt längre bak vid bakdörrens slut.

En Coupe ska också ha en lång utdragen svepande taklinje utan ett tydligt avbrott eller en kort och stubbig bakruta.

En Coupe ska också ha en utdragen sedanform på bakluckan, bakrutan ska sluta en tydlig och betydande bit innanför aktern.

Vidare hämtar Vectra GTS sin taklinje och sin baklucka med sedanlinjer direkt från Calibra och fast Calibra rent tekniskt är en halvkombi skulle ingen komma på tanken att säga att Calibra inte är en Coupe.

Samma grundform återfinns i Insignia så det är är en karosstyp som använts sedan 1989.

#8
2017-10-24 11:51

Nej det är en halvkombi ;) Varenda bil idag har sin högsta punkt över B-stolpen. Min gamla Mazda6 från 2003 var också en coupé isåfall.

En coupé ska väl vara tvådörrars till att börja med.

#9
2018-01-03 18:28

Volvon med `yamman´ är en investering och säker som framtida samlarbil. Dessutom det mest felfria enligt bilprovnings statistik (läst för ganska länge sedan nu)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.