Bild
Nästa artikel

Regn i döda vinkeln!

Biltestarbloggen
Aktiva säkerhetssystem, som på olika sätt varnar eller griper in för att undvika olyckor i trafiken, blir allt vanligare i nya bilar. Ett exempel är dödavinkelvarnaren.
Här klarar dödavinkelvarnaren inte att hantera regn. Varningslampan lyser konstant.
Här klarar dödavinkelvarnaren inte att hantera regn. Varningslampan lyser konstant.
Systemet gör precis vad det låter som: upptäcker fordon som ligger i sidospeglarnas dolda vinkel (med hjälp av sensorer som radar, kamera eller laser) och varnar föraren (med blinkande varningslampor eller tjutande ljudsignaler).
 
Tanken är hedervärd och nog kan tekniken förhindra en och annan olycka, men det finns ett problem och det blir smärtsamt tydligt när himlen öppnar sig.
 
För någon vecka sedan körde jag Stockholm-Göteborg. Regnet öste ned över E4:an och det dröjde inte många mil innan bilens dödavinkelvarnare flippade ur.  Ingen bil fanns i närheten men varningslamporna började likväl blinka, för att sedan lysa konstant.
 
Man kanske inte kan begära att teknik ska fungera i alla väder och vindar men just när det gäller säkerhetssystem blir oförmågan att hantera regn och rusk extra allvarlig. Vi riskerar att bli avtrubbade om bilen ropar ”vargen kommer” utan anledning.
 
Sedan känns det förstås surt att betala flera tusenlappar för något som fungerar så svajigt.

Kommentarer

#1
2014-10-29 15:15

Fungerar likadant på kompisens V70 så det är nog inget som är isolerat till nån viss modell.

#2
2014-10-29 15:39

Då undrar man ju förstås vilken nytta man har av vissa säkerhetssystem om man inte kan lita på dem?

#3
2014-10-29 18:03

Jag har ABS bromsar på min bil men håller avstånd ändå. Inget system är bättre än vad man gör som förare. Som tur är regnar det inte jämt. Inte ens i Göteborg.

#4
2014-10-29 18:18

Hacke : Om de fungerar 90% av tiden så är det ändå en betydligt riskminskning.

#5
2014-10-29 21:44

Bättre med ett larm för mycket .. än ett för lite.

#6
2014-10-30 07:43

Tja - det är väl som klassikern att ropa "vargen kommer" - m a o slutar man att reagera om funktionen felindikerar alltför mycket. Och det var väl inte riktigt tanken... Har sett åtskilliga felindikeringar i kompisens V70.

#7
2014-10-30 19:56

Det minsta man kan begära av en NY bil är att den ska fungera perfekt under alla förhållanden och i alla väder, vad är det annars för anledning att köpa NYTT istället för några år gammalt...

Sen undrar jag varför man behöver dom, bättre att skippa modet med så små rutor och så mycket plåt som möjligt...

#8
2014-10-31 11:21

Kan man inte lita på larmen är det bättre att de inte finns alls, då använder man sitt förstånd i stället (i alla fall de som har sådant). Tillbaka till uppfinnarverkstaden och gör flera försök i olika situationer så kanske, någon gång i framtiden, att det blir riktigt bra.

#9
2014-11-01 22:02

Det är nog svårt att göra sensorbaserade system 100% korrekta. Hur man än gör - så fort det kommer nåt som täcker över den så kommer den registerara att något är där.

Har länge funderat över varför ingen tillverkare gör en liten slits som leder in fartvind i backspegeln som kan blåsa av glaset från regndroppar (som ofta gör backspegeln helt värdlös i regn). Hade man gjort så hade man kanske kunnat sätta sensorn innanför spegelhuset och skydda den, samt att den blev rengjord av vinddraget.

#10
2014-11-03 08:42

Ja och just när det är ruskväder behövs tekniken som mest. Det är som backkameror som inte täckes eller fäller in sig. Då det är smutsigt och regn eller snö ser man som sämst i kamerorna för att de är igengrodda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.