Bild
Nästa artikel

Qoros lovade runt men höll tunt

Biltestarbloggen
Så såg det ut i Vi Bilägare nummer 5/2013.
Så såg det ut i Vi Bilägare nummer 5/2013.
Nästa vecka bär det av till bilsalongen i Genève och som vanligt kommer några nya lycksökande bilföretag att finnas på plats.
 
Inför årets vända till Schweiz bläddrade jag igenom några reportage från föregående år och fastnade i Vi Bilägare nummer 5/2013.
 
– Ge oss två år så finns vi i Sverige.
 
Ja, så lät det från en av de svenskar som rekryterats för att utveckla den kinesiska bilen Qoros.
 
Totalt hade Qoros lockat 250 västlänningar från andra biltillverkare, varav ett tjugotal svenskar med bakgrund på Saab och Volvo, att flytta till Shanghai för att bygga upp ett nytt bilmärke som snart skulle exporteras till Europa.
 
Så bidde det inte.
 
Snart visade det sig att de kinesiska bilköparna var måttligt intresserade av en Kinabil som kostade ungefär lika mycket som utländska modeller. Satsningen mot Europa stoppades och efter några års harvade fick svenskarna och alla de handplockade bilbyggarna sparken.
 
Nu lägger Qoros allt krut på Kina. I fjol sålde man ungefär 24 000 bilar på en marknad om totalt 24,4 miljoner personbilar.
 
Utsikterna för att märket ska komma till Sverige i närtid ser väl inte direkt ljusa ut.
 
Nästa vecka bär det, som sagt, av till Genève. Qoros kommer inte att vara där men säkert andra drömmare.
 
Reportage om bilmässan kommer i Vi Bilägare nummer 5/2017.

Kommentarer

#1
2017-02-28 14:58

Hur går det med koenigseggs free valve 1,6 turbo motor? Var väl qoros som skulle sälja den.

#2
2017-02-28 16:39

Jag är inte förvånad, tycker floppen var väntad. Qoros hade säkert kunnat lyckats någorlunda i Europa, problemet var väl att det var just det - de gjorde en kinesisk bil för Europa och försökte sälja den i Kina. De borde ha gjort för Kina och sen när de hade en stadig bas att stå på, exportera till Europa. Europeiska märken köps i Kina för det ger status, och då kan dessa märken ta ut högre priser - även för bilar som tillverkas i Kina. Men kinesiska märken som vill vara europeiska och säljas till Europa-priser i Kina, detta kopiornas förlovade land... Hur tänkte de där?!

#3
2017-02-28 17:04

Felet var snarare att de började med att försöka sälja i Kina istället för europa. Totalt ologiskt. Hade de kunnat visa att den gick att sälja i europa hade det fungerat i Kina med.

#4
2017-02-28 17:28

@edmund, inte så ologiskt om man tittar på marknadspotentialen...
Men i det här fallet hade de nog behövt lite fler ekonomer i förhållande till ingenjörer, något jag inte brukar tänka så ofta:P

#5
2017-02-28 17:31

Instämmer, edmund. Det går utmärkt att sälja saker dyrt i Europa/USA som är tillverkade i Kina, t ex iPhone. Om de hade fått till en bra bil med kvalitet -- faktisk och "upplevd" -- och satt ett konkurrenskraftigt pris, så hade den säkert gått att sälja i Europa.

#6
2017-02-28 22:51

@tory
Fast det är ju inte alls samma sak, det är att jämföra med att sälja kinatillverkade BMW, då iPhone inte är en kinesisk produkt, dock tillverkad där. Är skillnad på att ett etablerat märke från ett annat land lägger tillverkning i tex Kina, än att lansera att nytt märke från Kina, pris kommer att vara ett viktigt argument för att det ska gå hem i tex EU.

#7
2017-03-01 08:29

@skarj: Jämförelsen Qoros/iPhone var inte helt hundra onekligen, men min poäng var att bara för att en vara är tillverkad i Kina så måste den inte ses som av låg kvalitet och marknadsföras med lågt pris som främsta säljargument. En iPhone är ju utvecklad i USA, och en Qoros är utvecklad av (eller åtminstone med stort inslag av) europeer, så tanken är/var förstås att den skall ha europeisk design, körkänsla och kvalitetsintryck (vad nu allt detta kan betyda?).

Hyundais nya i30 är utveklad i Europa (av huvudsakligen europeer kan man förmoda), dvs man har flyttat kontoret till Europa istället för att som i Qoros fall flytta europeerna till Asien. Men syftet är detsamma i båda fallen: bilen skall ha en "europeisk känsla". Var sedan tillverkningen sker är mindre relevant.

#8
2017-03-02 11:54

Men Qoros är fortfarande ett kinesiskt märke, och kineser är bara beredda att betala mer för europeiska för det ger mer status och anses som finare än att åka omkring i en kinesisk bil, hur bra den kinesiska bilen än är. Och detta gäller även europeiska märken med produktion i Kina. De köper märket. Europeiskt märke vs Kina-märke.

Både Hyundai och Kia försöker anpassa sig efter Europa, som de japanska tillverkarna anpassade sig till USA på 70- och 80-talet med stor framgång. Men ingen av dessa gör eller gjorde en hemlighet av sitt ursprung. Köparna vet att de får en koreansk eller japansk bil. Korea och Japan associeras med driftsäkerhet. Nu försöker de få in mer värden i detta, som känsla, design etc.

Kinesiska bilars satsning i Europa har än så länge inte lyckats, en stor anledning är troligen att de misslyckats i krocktester och annat som visar bilarnas egenskaper. Kineserna må vara ok på design och driftsäkerhet, men väguppträdande och krocksäkerhet, basic engineering, lämnar en del att önska. Qoros hade kunnat vända trenden, och även om det på papperet såg ut som en bra idé - en kinesisk bil utvecklad för Europa, så fungerade det inte eftersom den inte lyckades på hemmamarknaden Kina. Kineserna vill inte ha en kinesisk bil utvecklad för Europa, de köper hellre en europeisk bil istället för en Kina-bil för samma pengar.

Det hade varit bättre för Qoros att utveckla en enklare bil för den kinesiska marknaden för att få in cash till företaget. Sälja en billigare kina-version i Kina, och en dyrare europeisk version för Européer.

#9
2017-03-03 17:48

Synd på en sund idé.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.