Bild
Nästa artikel

Paniken i Knutby

Biltestarbloggen
En Mercedes som blivit upplåst från distans från Kina. Ett utmärkt exempel på hur den globala, uppkopplade världen fungerar på bästa sätt.
Mystiska saker händer i den lilla sömniga småorten strax utanför Uppsala. För 12 år sedan blev Knutby ökänt för den tragedi som ägde rum i samhällets frikyrkliga församling. Nyligen utspelade sig ett annat – betydligt mindre – drama i dessa trakter.
 
På en grusbelagd parkeringsplats
stannade Vi Bilägares testlag för ett bilbyte. Testkaravanen var ovanligt exklusiv: BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Tesla Model S. Jag hade precis klivit ur den svarta Mercedesen när Marianne Sterner ropade efter mig.
–Har du nyckeln? Bilen är låst.
–Nej, det ska vara öppet, svarade jag. Nyckeln ligger i bilen. Det är bara att öppna.
 
Men så enkelt var det inte. Mercedesen var låst.
Jättelåst.
 
Plötsligt stod vi bredvid en testbil som inte gick att testa. Men situationen var värre än så.

På en filt i baksätet satt Sture Sterner – Mariannes hund, som fått följa med matte på hennes arbetsdag. Hund i låst bil en solig junidag är ingen bra kombination.

Nu var goda råd dyra!
 
Jag ringde Assistansservice och förklarade läget. Men det skulle dröja länge innan en bil skulle kunna vara på plats. Medan Marianne joggade in på byn för att leta en verkstad – eller i alla fall en slägga som sista utväg för stackars Sture.
 
Lösningen kom istället från en mobiltelefon i Kina.
 
I flera moderna bilar kan man nu styra vissa funktioner ifrån sin mobiltelefon.
Vår testbil var en tjänstebil hos Mercedes-Benz Sverige AB och huvudkontoret lyckades till slut få tag på brukaren, som var på resa i Kina.
 

Från bokstavligen andra sidan jorden tog han fram sin mobiltelefon och tryckte på en knapp. Klick, sa det på grusplanen i Knutby. Dörrarna låstes upp och Sture Sterner fick komma ut i friska luften igen – räddad av moderna mobilappar och uppkopplade bilar.
 
Efter den mentala nervpärsen, som pågick i cirka 30 minuter, kunde testresan fortsätta som planerat och resultatet från kampen mellan BMW 750il xDrive, Mercedes S 350 d 4Matic och Tesla Model S P90D finns nu att läsa i en butik nära dig.

Kommentarer

#1
2016-07-11 11:46

En stilla undran.

"På en filt i baksätet satt Sture Sterner - Mariannes hund"

Är det så hon transporterar sin hund? Eller använder hon ett säkerhetsbälte för hundar? Hon borde vara synnerligen medveten om att det är olagligt med hundar lösa i bilen, speciellt efter denna artikel.

http://www.vibilagare.se/opinion/kronika/los-hund-kan-bli-dyr

#2
2016-07-11 12:05

Är faktiskt lite imponerad hur en person i Kina kan låsa upp bilen med sin mobil. Om det är på gott eller ont kan alltid diskuteras, nu var det på gott.

#3
2016-07-11 12:35

Haha. Hällen dunk bensin över Mercan och tänd eld på skräpet. Låste den ut sin brukare utan att han plockat ut nyckeln? Sen att det faktiskt går att låsa upp bilen med en mobiltelefon säger väldigt mycket om vilka funktioner som finns exponerade på utsidan.

#4
2016-07-11 12:40

Ja, teknik när den gör nytta. Men problemet med bilar som låser sig själva trodde jag inte fanns längre... Idag borde väl bilar känna av om det ligger en nyckel i och då ge fan i att låsa sig...

Hoppas ägaren är tillfrågad om det är okej att ha med hunden i i hans 600.000-kronors bil.. och att hunden har bälte!

#5
2016-07-11 12:42

Eller så var det ägaren som "ficklåste" bilen från mobilen :)

#6
2016-07-11 13:41

Sammen, Marianne Sterner har kanske läst min kommentar till artikeln du hänvisar till..

#7
2016-07-11 15:08

Kan man alltså låsa in nyckeln i Mercedes?

#8
2016-07-11 16:11

Farbror Blå
Ja det kanske hon har. :) Jag är också tveksam till de böter hon nämner i den andra artikeln och att ens någon skulle ha fått böter för att ha lös hund i bilen. Desto märkligare blir artikeln och dess innehåll samt att hon skriver om detta men ändå verkar köra med hunden lös i baksätet.

Oavsett om det enligt lag är förbjudet eller ej så är det ju ganska dumt och farligt, i synnerhet för hunden. Jag undrar också som någon annan här vad ägaren till bilen, i det här fallet i miljonklassen tycker om att ha en hund i den. Det är ju förbjudet i hyrbilar och dyl. av sina skäl men jag utgår från att hon fått ett okej på förhand.

#9
2016-07-11 19:15

Jag börjar förstå vad bilägandet skall utvecklas till. Bil för minst 1 miljon kronor och kontakt med fabrik och dess info människor. Alla andra som är tvungna att åka till sitt arbete för att överleva skall överbeskattas med dessa pengar som överklassens övertekniska vidunder kostar. Gamla SSAB anställda Erik som håller näsan över vattenytan ( ekonomiskt för den moderna människan som inte vet ) åker sin gamla Volvo 740 ( stolt över skicket ) till jobbet varje dag måste betala denna cirkus av alla dessa tekniska och magiska framsteg som t.ex. självkörande bilar. Detta är moderna tiders Ättestupa för människor. Ingengörer leker med miljarder på teknikens altare men vem betalar. Ni Motorjournalister jublar när ni får prova en Mersa utan att hålla i ratten men ni skall veta att jag måste betala detta i min höjda miljöskatt då jag inte har råd att på andra fattigas bekostnad köpa ( anskaffa på ett sätt som andra får bekosta ) en El-Bil eller en Hybrid. Varför fortsätta detta skattefiffel eller en för- flyttning av ekonomi till bilar. Låt en rik människa betala sin bil och hjälp en fattig familje far i norrland få åka sin gamla bil. Miljön kan inte en gubbe i Arvidsjaur rädda även om han ställer Gamvolvon o går de sista åren han lever. Vad tycker ni andra.

#10
2016-07-11 22:28

Hur påverkas premiumkänslan när sådant händer som i artikeln? Jag själv föredrar "old school" utan centrallås och med en förardörr som i stort sett är omöjlig att låsa utan nyckel. Med andra ord är risken betydligt mindre att låsa sig ute med äldre bilar där man låser alla dörrar och lucka var för sig.

#11
2016-07-12 01:47

Från Kina?

Made by Germany?

#12
2016-07-12 08:21

Jag stänger aldrig in min nyckel i bilen. Det är sånt man lär sig med tiden. Nyckeln följer alltid med ut reflexmässigt.

#13
2016-07-12 08:27

En god vän var ute för samma sak med sin BMW, fast utan hund då.
Så tydligen går det att låsa in nyckeln i vissa bilar. Premium!!

#14
2016-07-12 09:13

Varför förutsätter du att hunden var lös Sammen? Vart står det?
Min mor har två hundar sittande på en filt bak.. Men de sitter i godkänt bälte för hundar. Precis som jag misstänker att Sture gjorde.

#15
2016-07-12 13:14

Deeds

Läs mitt första inlägg, jag förutsätter ingenting utan frågade om hon använde säkerhetsbälte.

#16
2016-07-12 22:14

En klassiker på bilar med centrallås.

#17
2016-09-16 17:41

Eller så får man helt enkelt hoppas på medmänniskorna när hunden blir inlåst. https://www.youtube.com/watch?v=LzL8O9NFH5E

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.