Bild
Nästa artikel

Opel och Peugeot – hur ska det gå?

Biltestarbloggen
Opel och Peugeot – hur ska det gå?
För några år sedan fick jag fart på en ärvd transistorradio från 1960-talet. Jag skrapade bort en mässa ärg från batterihållarna och si, snart fungerade den igen!

Radion är av det gamla tyska märket Schaub Lorenz. Jag kom att tänka på den nu när Peugeot/Citroën tycks vara i färd med att köpa Opel från amerikanska General Motors. Viljan finns från båda parter, nu gäller det att komma framåt i de stora frågorna och så får man ta de mindre sedan. Redan under nästa vecka kan affären vara i hamn, påstår amerikanska affärs- och branschmedier som Bloomberg och Reuters. Just nu gäller diskussionerna hur pensionsfordringarna i Opel, en kostnadspost på nio miljarder dollar, ska fördelas och hur licensrättigheter för GM-teknik i kommande Opelmodeller ska gälla. Det känner vi igen inte minst från hur Saab behandlades när det (kortvarigt) räddades från nedläggning och ville använda GM-komponenter/-teknik ett tag framöver även sedan GM dragit sig ur.

Den bärande tanken är att skapa Europas näst största fordonstillverkare, med en årsproduktion runt fem miljoner bilar och mängder av skalfördelar genom delade kostnader för utveckling etcetera. Sådant kan skära i hjärtat på märkesentusiaster av båda lägren, lite även i mig som alltid haft ett gott öga till Opels bilar, åtminstone till de modeller som fanns under märkets storhetstid i Sverige, men också senare.

Visionen är inte ett dugg märklig, denna sorts konglomerat av tillverkare har skapats under hela bilhistorien. Om den sedan är bra eller inte kan egentligen ingen veta förrän i efterhand. Titta bara på DaimlerChrysler som såg så lovande ut på papperet.


Något måste ju göras åt Opel (och Vauxhall, den engelska tvillingen). Märket har inte visat många svarta siffror de senaste 20 åren. Man konkurrerar nästan bara i Europa där marknaderna är stenhårda, där Opels varumärke är devalverat och modellprogrammet minst sagt märkligt. Sist av alla – på typiskt GM-manér – har Opel insett att det är suv-modeller som gäller, sist av alla ska man i elfte timmen skicka ut ett antal nya sådana modeller i ett närmast desperat försök att rädda vad som räddas kan. Nya Insignia ser visserligen riktigt läcker ut men ligger i en klass som inte har det lätt just nu, i alla fall inte om man som Opel inte är ett statusmärke. Det skulle förvåna mig om den blir annat än en måttlig framgång, men jag har gärna fel.

Ett led på vägen tillbaka för Opel kan enligt PSA-chefen Tavares vara att expandera i andra världsdelar. Det har Opel egentligen aldrig fått i GM:s regi.

Varumärken snarare än teknik och faktiska egenskaper spelar stor roll numera. Opel, Peugeot och Citroën är tre ”brands” som liksom fumlat bort korten och nu famlar efter en profil. Inte lätt när man ligger mitt i mittfåran av identitetslösa märken.

På sikt ska det komma flera Peugeot- och Opelmodeller med gemensamt utvecklad ”PSA-bas”. En sådan finns alla redan i den suv-modell Opel Crossland X som visas på Genèvesalongen som startar nästa vecka.

Sammanslagningen kan bli succé men kan också skapa kris, på riktigt. Tiotusentals arbetslösa bilarbetare mitt i Europa är ingen munter vision. Jag tänker också på de rester som blir kvar på ”andra sidan” – vad är GM utan Opel? Tja, en massa miljarder rikare och en förlustaffär fattigare förstås, men sedan återstår i princip bara Cadillac, Chevrolet, Corvette, GMC och Buick av den en gång så stolta koncernen. GM har nog givit upp tanken på att vara störst i världen framöver, för var mer än i USA kan man sälja de där märkena? I Kina går det förvisso åt en del (inhemskt producerade) Buick, men i resten av världen? Försöken att vid oräkneliga tillfällen lansera exempelvis Cadillac i Europa har varit enbart patetiska.

Med den fordom så segerrika Chryslerkoncernen och alla dess numera döda märken är det samma sak. Just nu säljs tre Chryslermodeller i USA – tre! Det är Chrysler 200 (som säljer uselt och är på väg att läggas ned), Chrysler 300 (som är urgammal) och så nya minivanen Chrysler Pacifica (helt fel biltyp för rådande mode). FCA, Fiat Chrysler Automobiles, världens sjunde största tillverkare, är sannerligen inte lyckosam just nu. Fiats modellprogram är mossigt och vilar helt på 500-serien, Alfa Romeo är en marginalföreteelse och Lancia ligger sedan åratal i dödsryckningar.

Jag skulle inte bli förvånad om det om fem-tio år inom FCA och kanske också GM ser ut som i den gamla tyska radioindustrin, det vill säga inte alls. På samma sätt som Schaub Lorenz, Telefunken och många andra är borta och glömda kommer många av de gamla kända bilmärkena dö av egenimplosion under det närmaste decenniet. Nya och friskare namn har tagit vid och över, kartan ritats om totalt.

Chanserna för Peugeot/Opel? De kanske finns där men det är verkligen inte lätt att föreställa sig vilka samordningsvinster PSA-gruppen skulle kunna hitta som GM inte redan funnit. Märket har varit en del av koncernen sedan 1929 och borde vara totalt ”genomlyst” i varje millimeter av de tuffa amerikanska bönräknarna. Skulle fransmännen hitta något ytterligare? Tillåt mig tvivla.

För att muntra upp lite inför helgen får vi nog minnas några Opelsnyggingar från förr!

Lista: 12 Opelsnyggingar från förr
 

Kommentarer

#1
2017-03-03 14:05

Lägg ner båda, för många bilar på denna planet redan nu. Annars finns ju alltid Muller...

#2
2017-03-03 14:27

Couldn't care less, har aldrig nånsin tänkt tanken att köpa en Opel, och för Peugeot har jag samma känslor som (gamla) Top Gear gänget. Men för att vara lite seriös kanske det ligger en vettig tanke bakom köpet då ju Opel ändå visat lite framfötter på sista tiden med Astra t.e.x.

#3
2017-03-03 14:49

Har inte PSA problem nog?

#4
2017-03-03 14:55

Tyvärr har ju både GM och fransmännen gett upp för länge sedan. Man står liksom och stampar - törs aldrig ta ut svängarna och satsa.
Det känns lite som om de tillverkar bilar efter svaren i enkätundersökningar. Resultatet är bilar som är nästan löjligt tråkiga och totalt könslösa. På ett dåligt sätt.

#6
2017-03-03 15:07

Hoppas verkligen inte det blir så att Opel går ihop med PSA. Ser gärna att de kommer från GM för då allt kunnande finns i Opel så är jag säker på att Opel klarar sig bättre utan GM. Då kan de få samma chans som övriga tillverkare nämligen att säljas i hela världen vilket inte varit möjligt med korkade ägare som GM. Tycker det är märkligt att en del som över huvud taget aldrig ägt eller kanske t om kört en dömer ut märket, kolla på alla tester i uthållighet, kvalité och i Dekras stora undersökning så ligger Opel i topp år efter år betydligt bättre än Volvo, Bmw och andra sk fina märken.

#7
2017-03-03 15:39

@partikel, ja för konkurrens är ju en styggelse!?;)

#8
2017-03-03 15:59

Att PSA inte skulle våga, det ser jag som ett märkligt påstående. Modigt är att vara intresserad av att köpa upp ett märke som Opel som har stora problem på den europeiska marknaden. Gällande identiteter och att våga - Citroën C4 Cactus är en modig bil! Egen yttre och inre design, egna lösningar, eget tänkande. En modell som delar marknaden i två läger, de som gillar den och de som inte gör det. Sen tycker jag att Picasso-serien länge haft sin egna identitet och egna lösningar och fortfarande vågar gå mot strömmen i en värld som allt mer domineras av SUV:ar.

För Peugeots del så har nya 3008 och 5008 fått uppskattningar för dess mer extroverta design och vågade unika interiör. För DS-del så var ju DS 5 en oerhört vågad bil exteriört och interiört, och nya DS 7 fortsätter med egen stil.

Nog tycker jag att fransmännen har visat mer mod än Opel iaf under de senaste åren även nu på sistone.

#9
2017-03-03 16:03

Vilken biltillverkare vågar mera än PSA? Kommer inte på en enda...
Dom andra gör ju mest tråkiga "bulk"-bilar i endast grundfärg (vit är skit!) innehållande stora tekniska problem och elfel.

#10
2017-03-03 16:07

Med en ledare som Carlos Tavarez kan det bara gå åt rätt håll!
PSA koncernen har gått från klarhet till klarhet sedan ha klev in som CEO.

#11
2017-03-03 17:05

PSAs köp av Opel ser jag som mycket positivt och nåt som på allvar kan sätta press på VAG. Vad som behövs är volymer så det är helt logiskt. VAG har glidit på en räkmacka för länge och har därmed kunna sälja bristande kvalitet pga dåligt fungerande konkurrens. Så detta är goda nyheter för oss bilägare. Sen tycker jag denna artikel visar lite av problemet med Vi bilägare, man pratar om att psa och opel är identietslösa märken i mittfåran, men har vw, skoda och seat så mycket tydligare identitet?

#12
2017-03-03 17:08

Jag vill inte Opel bil är Peugeot delar utan får det göra som vill Peugeot bil är Opel delar.
Viktigt Tysk kvalitet än Fransk skräp som går sönder!

#13
2017-03-03 17:23

Jag tycker PSA-gruppens bilar har tydligare identitet än VW-gruppen. Jämför C4 Picassons designspråk interiört och exteriört med nya Peugeot 3008 och 5008, nog är det stor skillnad där?! Jämför sedan Skoda Kodiaq, Seat Ateca, VW Tiguan - det är ju bara samma grunddesign med annan front och akter, och interiörerna är snarlika... Apropå identiteter...
Opel och PSA-gruppen har fullt likvärdig kvalitet idag. De använder samma underleverantörer redan nu (sedan 2012 har de ett gemensamt och samägt inköps- och logistikbolag till sina produkter).

#14
2017-03-03 17:52

En del här misstar sig och blandar ihop identitet med utsvävande design.
Om vi tar VW, Skoda, Audi och Seat så kan det te sig som att designskillnaderna är små, och det kan väl stämma. Men även de små skillnaderna är tillräckliga för att varje märke ska få sin egen identitet.

#15
2017-03-03 18:39

Detta kommer inte att sätta någon press på VW, istället kommer det att öka VW försäljning med minst 300-400 000 bilar - gissa om de är förtjusta...

#16
2017-03-03 18:53

Niklas, alternativet för opel är konkurs då gm nu ger upp, blir inte så mycket press då. Uppenbart att VAG idag gynnas av stordriftsfördelar, dvs Seat, Skoda och VW är ungefär samma bilar. Om VAG kan finns det ingen anledning att tro att inte PSA kan. Ska man klara sig i segmentet under premium är volym kung. Opel är idag chanslösa utan en stor bil-koncern i ryggen och premium kan man inte bli.

#17
2017-03-03 19:12

Jag håller med dig Vidstige i stort. Om PSA-ledningen lyckas ballansera de olika bilmärkenas identitet med skalfördelarna och volymerna kan det nog bli bra om något år. En bra ledning tar tillvara resp märkes styrka och kompetens så att 1+1=3 då kommer även vinsterna. Med överproduktion av personbilar i Europa så finns inte så många alternativ för att få ekonomin att gå ihop.

#18
2017-03-03 19:31

Jag kör Opel och jag kan inte förstå oron. Som GM behandlar Opel just nu så kan det ju inte bli sämre.
Visst det kan bli slutet men det kan samtidigt bli något riktigt bra men det får framtiden utvisa.

#19
2017-03-03 19:37

Dåligt + dåligt blir knappast bra!

#20
2017-03-03 19:45

GM vill göra sig av med Opel.

Opel kan inte stå på egna ben.

PSA tar över Opel.

Vilket som, är Opel som det märke vi känner, dött.

Ledsamt...

#21
2017-03-03 19:53

Vad skönt att domedagsprofeterna i Sverige vet vad som kommer hända.

#22
2017-03-03 19:55

Opel kan bli en "lagom-bil", för den som tycker att en Citroën är för mjuk i fjädring och komfort, och Peugeot för "konstig"... Opel som en mellanbil, vilket ju Opel redan är. Så PSA tänker knappast förändra Opel till något annat än de är, snarare handlar det om att strama upp modellprogrammet, minska kostnaderna genom PSAs plattformar och teknik, och marknadsföra Opel som ett tyskt märke, tysk prägel för de som gillar tyskt, även om mycket av tekniken är fransk.

En ny Corsa på PSA-plattform. Astra, Crossland och Grandland. Det blir nog modellutbudet framöver.

Zafira och Mokka läggs ner, får knappast efterföljare. Adam är jag tveksam till. Och Karl försvinner säkert.

#23
2017-03-03 20:10

Man kan nästan tro att du sitter i PSA styrelse Raphael.
De kanske tom lägger ned Citroën eller Peugeot men det tror ju ingen för två franska märken som konkurrerar med varandra.

#24
2017-03-03 20:33

Citroën och Peugeot konkurrerar inte med varandra, de har olika erbjudanden och märkena diversifieras alltmer. Det handlar inte bara om att Citroën gör mjukare bilar som man färdas i medan Peugeot gör bilar som man kör, utan det handlar även om prissättning. Citroën ligger lägre i pris och ska vara ett komfortalternativ som konkurrerar med Skoda och Seat, medan Peugeot satsar mot Volkswagen och med en något högre prisnivå. Peugeot säljer allt fler av högre utrustningsnivåer, nya 3008 har 86 procent av försäljningen från Allure och uppåt. Inte många köper de basutrustade.

Opel är däremot en direkt konkurrent till Peugeot, och dess kärnvärde ligger i "lagom".

Både Peugeot och Citroën ökade sin försäljning i Europa 2016 jämfört med 2015. PSA siktar på att Citroën ska öka med 30 procent i Europa till 2021. Nya C3, C3 Aircross, C4 Aircross, C4 och så till slut den fördröjda nya C5 - kommer vara nyckelspelare för det. Picasson är idag nr 1 i Europa i sin klass och fortsätter förhoppningsvis att vara det. Är egentligen bara Renault av konkurrenterna som satsar seriöst på minibussar idag.

#25
2017-03-03 20:34

Hej alla kommenterare!

Det tycks som om affären är klar.
http://www.autonews.com/article/20170303/OEM/170309913/psa-reaches-deal-...

Med vänlig hälsning,
Calle Carlquist
Vi Bilägare

#26
2017-03-03 21:07

Opels utmärkta rostskydd är väl bland det första som ryker.

#27
2017-03-03 21:23

Kvalité är allt idag, som kund vill man ha en problemfri produkt.. Står dom här tillverkarna för kvalité i folkmun?

#28
2017-03-03 21:25

Calle Carlquist, tack för länken, det tycker jag var goda nyheter och det ska nu bli mer intressant att följa alla dom tre märkena i vi bilägare framöver.

#29
2017-03-03 21:41

Fransk-tyskt samarbete, jag är skeptisk...

Två diametralt olika företagskulturer som ska försöka komma överens, bara en sån sak.

#30
2017-03-03 21:52

Att Opel och PSA kan samarbeta visas av Opel Crossland X - Citroën C3 Aircross och Opel Grandland X - Peugeot 3008/5008. Nu är visserligen samarbete en sak och att ägas en annan sak, men Opel har redan mångårig erfarenhet av att ägas och arbeta för någon annan.

Sen detta med fransmän och tyskar.. Företag idag är globala med anställda som har olika nationaliteter, etniska bakgrund och språk. Citroën, Peugeot och DS har alla medarbetare från hela Europa och jordens alla riktningar. Detsamma gäller säkert även Opel. EUs öppna arbetsmarknad har gynnat välutbildad arbetskraft som har kunnat vraka och välja bland intressanta jobb i hela Europa.

#31
2017-03-03 22:25

Företagskulturer skiljer sig väldig från land till land.

Sverige har ett öppet klimat där man kan tilltala högste chefen vid förnamn och tala om för honom vad som inte fungerar inom företaget.

I min kontakt med tyska företag har det varit en sträng hierarki och varje fråga har fått gå via närmsta chef, oftast med tilltalet "Herr Doktor", till nästa chef som fört den vidare till sin chef o.s.v. lex Volkswagen typ.

I Frankrike är det lite mer laid back och jag tror det inte kommer bli helt problemfritt när de ska tala om för tyskarna hur de ska gå tillväga.

#32
2017-03-03 22:34

Tavares har sagt Opel kommer vara sitt eget företag med sin egen struktur och managementprofil. Opel får ha sin företagskultur som de vill. Samarbetet sker på tekniknivå och PSA och Opels tekniker har samarbetat sedan 2012 så de jobbar redan med varandra. Men det bmir PSAs styrelse som får slutordet för vilka modeller som Opel ska satsa på och vilka mål Opel ska ha. PSA kommer sätta ramarna, men inom de ramarna får Opel sköta sig själva. Det är iaf idén.

#33
2017-03-03 22:43

Rykten säger att affären blev klar idag och offentliggörandet kommer på måndag.
https://www.google.se/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN16A240

#34
2017-03-04 10:14

Dumheter som sagt.
Crossland och Grandland är inget s.k. "samarbete" eftersom det innebär att man gör lika mycket tillsammans, om en gör allt och den andre bara har att foga sig är det absolut inget "samarbete".

Och Opels "självständighet" är precis lika mycket ett skämt, att välja färg på klädseln kanske är oerhörd "självständighet" för vissa som inte vet vad ordet betyder...

Om 6-7 år kommer det att finnas EN fabrik i Tyskland där man "sätter samman" ej tillverkar... 200 000 förklädda Peugeot om året för export till vissa marknader utanför Europa.
Mer blir det inte, men eftersom man kan ta hem en oerhörd vinst per såld bil eftersom investeringen är försumbar... räcker det säkert för att PSA ska vara nöjda.

#35
2017-03-04 10:45

Negativt tänkande personer förändrar aldrig världen men kanske PSA & Opel har en chans? Vi får hoppas på att det även i fortsättningen kommer ut bilar som känns olika och passar för olika människor, typ som Peugeot coh Citroën där körkänslan är helt olika. PSA är ju en av dom ledande bilföretagen om man ser till hur ekologiska dom är i sin helhet, detta borde ses som ett av dom starkaste argumenten att välja en bil just av dom? Öppenhet är ett annat plus.

#36
2017-03-04 11:24

Jag tror att VAG just vunnit framtida kunder utan att behöva lyfta ett finger...

#37
2017-03-04 11:34

Tror du detta har någon som helst inverkan på vilka bilar människor i allmänhet köper? Tror inte det för dom flesta vet ju inte något om bilar och vill inte heller veta, köper samma bilar som alla andra köper. Visste ni att en massa människor köper bil utan att provköra bilarna?

#38
2017-03-04 12:32

Jodå VW blev i ett slag plötsligt en betydligt intressantare bil och är nu ett klart realistiskt alternativ medan jag inte skulle tagit i dem med tång igår, men PSA är ännu sämre än VW så...

Det är verkligen omoraliskt att bygga sin verksamhet på att det ska gå finfint att vräka ut vad dynga som helst med argumentet att de dumma fäna ändå inte bryr sig...

#39
2017-03-04 12:48

Jag tror att de flesta vanliga bilköpare inte bryr sig om huruvida bottenplattor och drivlinor i bilen de köper även finns hos andra. De flesta köper bil efter design, körkänsla, praktisk funktion, ekonomi etc.

Precis som Peugeot, Citroën och DS idag ger olika körkänsla och åkupplevelse, och skiljer sig åt i exteriör- och interiör design, olika stolar, styrning, chassisättning och praktiska funktioner, så tror jag att även Opel kommer att kunna ha kvar sin "Opel-känsla" för det som kunderna ser, känner och upplever, även fast många detaljer "under ytan" delas med övriga märken i PSA-gruppen.

Tittar vi på Crossland så har den en egen Opel-design utanpå och inuti. Även stolarna är egna. Vi vet inget om körkänslan än men vi kan nog förvänta oss ett stramare satt chassi, styrning med mer vägkänsla och så fastare stolar än syskonet C3 Aircross.

Även om "bilnördar" och Opel-entusiaster kan beklaga detta och fördjupa sig i detaljdiskussioner om Opel vs PSA-gruppens bottenplattor, så tror jag faktiskt att de flesta vanliga bilköpare inte bryr sig. Jag tror att Opel kommer fortsätta hitta sina kunder för en Opel kommer fortfarande se ut som och kännas som en Opel.

Och med tanke på PSA-bilarnas fina omdömen i motorpress för åkkomfort, goda vägegenskaper och väghållning som gör dem marknadsledande på dessa faktorer inom sina segment, så kan en PSA-bottenplatta t o m ses som en uppgradering. :)

#40
2017-03-04 13:42

Det känns en aning tidigt att döma ut Opels kommande produkter med PSA redan nu. Chansen (risken?) finns ju att de kommer vara mycket bra...

#41
2017-03-04 14:35

För all del, det är kanske sant.
Om man inte jämför nya Opel med gamla Opel utan med konkurrenterna som inte precis är några större ljus så...

#42
2017-03-04 15:35

Det man inte vet om det sörjer man inte över heller.
Det är bara dumt att som kund engagera sig ett företags dåliga strategier o produkter för de gråter ej över oss.
Vi äger en Opel Adam ja och den är inte skit värd i morgon men den kom billigt också så det är att se som en god affär med tanke på att Opel ville få till ett prisläge på över 180 000 för den bilen, så att någon har tänkt väldigt fel, dock inte jag.

Det tråkiga är att jobb kan försvinna, det tråkiga är att produktionerna/jobben hamnar utanför Europa där de tillverkar med tanke på oss sådant som vi själva är bäst på.

#43
2017-03-04 15:39

Nästa mainstream-tillverkare med tveksamt produktutbud som borde hanteras är Ford.

Hur länge klarar de sig?

#44
2017-03-04 16:07

I en värld där allt mer handlar om robotar i industrin så tror jag det är dags släppa tanken på industrin som jobbmotor.

#45
2017-03-05 08:11

Känns som Opel var på gång. Och så får dom fransmännen slängda över sig.. Usch

#46
2017-03-05 09:55

Opel klarar sig inte ensamma, och GM vill att PSA tar över. GM vill bli av med Opel snarast möjligt, Opel har förlorat 20 miljarder euro på 16 år. Det håller inte längre, GM vill inte sponsra den verksamheten längre. Det är den ekonomiska realiteten.

Självfallet kommer PSA skära ner i Opels modellutbud och göra sitt yttersta för att skära i kostnader och snabbast möjligt lägga om utvecklingen av nya modeller till att utgå från två plattformar från PSA.

#47
2017-03-05 11:31

En klar fördel att slippa GM, titta bara på hur dom misshandlade unika SAAB !

#48
2017-03-05 12:15

Jag tycker också Opel började göra bilar som var tilltalande, speciellt nya Astran. Jag tror Opel drar det kortaste strået här. Det finns en liten chans här att utgången blir bättre för båda parter om man tar godbitarna ur respektive företag och hittar de bästa och mest hållbara lösningarna. Många gånger har man sneglat på Opel när man velat byta bil men tyvärr har det alltid slutat med att man hittat en del uppenbara nackdelar man inte velat ha. PSA måste bli bättre på säkerhet och whiplash skydd, säkert något Opel kan bidra med. PSA kan säkert bidra på komfort sidan.

#49
2017-03-05 16:41

Jag läser alla kommentarer och börjar fundera på om det är så många som har en fungerande kristallkula, eller har bara folk så mycket fördomar?

Vissa kommentarer är ju pinsamma, är det verkligen vuxna människor som skrivit?

Kan vi inte nöja oss med att konstatera att vi har olika favoriter och smak?
Förhoppningsvis kommer det gå bra på en tuff marknad.

Att fransmän och tyskar faktiskt kan jobba ihop finns det åtskilliga bevis för.

#50
2017-03-05 17:33

De som jobbar för PSA respektive Europa kommer från hela Europa och även ännu längre bort. Handlar inte om fransmän och tyskar längre. PSA-chefen Carlos Tavares är förresten från Portugal...

#51
.
2017-03-05 21:25

Ägarstrukturen är relativt ovidkommen. Vad Opel behöver är en identitet, något som saknats i väldigt många år.

#52
2017-03-05 22:18

"Vad Opel behöver är en identitet"
(en som uppfattas alltså)
Precis, därför är motsatsen inte direkt önskvärt.

#53
2017-03-05 22:28

PSA har givetvis intentionen att Opel ska lyckas på marknaden. Det kan mycket väl bli så att Opel under PSA lyckas skapa sin egen identitet och profil som gör att de lyckas på marknaden.

#54
2017-03-05 23:15

Om inte annat ska det bli spännande att se hur de misslyckas med det...

Om man kommer med en hel rad nya efterlängtade Opelbilar, den nya toppmodellen Monza som överträffar nya DS7 med bred marginal... och den nya GT sportbilen så visst...
Men så långt finns det ingenting som indikerar något i den riktningen.
Fakta säger något annat.

#55
2017-03-06 07:41

På vilket sätt skulle Opel Monza överträffa DS 7 Crossback? Har den större innerutrymmen, bättre talhöjd, mer plats för bagage, mjukare adaptiv fjädring eller skönare komfort och högre markfrigång för dåliga vägar?

#56
2017-03-06 09:12

Tvivlar starkt på dem finns kvar om 10 år.

#57
2017-03-06 11:03

Genom att helt enkelt vara en mycket bättre byggd och påkostad bil rakt igenom med exempelvis överlägsen fyrhjulsdrift och en del ny teknik som var planerad men ännu inte visad.

Och även om det bara är yta så ser DS7 tyvärr ut som en nedtonad kopia av Lexus med annan front.
Dåligt, Citroen gjorde mycket snyggare konceptbilar förr i välden, numera har man slagit in på en oaptitligt tråkig väg.
Men det är ju positivt eftersom det ger en möjlighet för Opel så man ska väl vara tacksam för det.

En Opel Monza skulle köra pyttipanna av en så tråkig design och tyvärr ogillar jag strålkastarna, en meningslös plojgrej och även de laserstyrda bakljusen ser tråkiga ut, annorlunda mönster i glasen och pyttesmå, annars ingenting, men väldigt franskt - tyvärr.

#58
2017-03-06 12:28

Hur vet du att en kommande Opel Monza kommer vara en mycket bättre bil och ha högre kvalitet än DS 7 Crossback och vara mer påkostad när nya Monzan inte finns presenterad ännu och DS7 inte ens har börjat tillverkas... Hur vet du att den icke-existerade Monzas 4-hjulsdrift är överlägsen DS 7:s drivning med dubbla elmotorer? Du får gärna redovisa vilket jämförande test av båda modellernas 4-hjulsdrift som du utgår ifrån.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.