Bild
Nästa artikel

Onödigt med digitalradio i bilen

Biltestarbloggen
"Att köpa en digital köksradio är enkelt, men att byta ut en integrerad bilstereo gör man inte i en handvändning."
2022 blir FM-radion i bilen värdelös.
2022 blir FM-radion i bilen värdelös.
FM-radion brukar vara det självklara valet i bilen, men på väg till jobbet i morse lyssnade jag i stället på P1 via den blåtandsanslutna mobiltelefonen.
 
Hur det fungerade? Alldeles utmärkt.
 
Till den typen av internetradio tror jag att många bilägare kommer att vända sig om riksdagen beslutar att släcka FM-nätet och gå över till digitala sändningar från 2022.
 
Under måndagen presenterade utredaren, som tillsattes av förra regeringen, en plan om hur övergången ska gå till. Nu är det upp till politikerna att avgöra.
 
Om teknikskiftet blir verklighet, vilket mycket talar för, är en sak säker: skrotberget av oanvändbara radioapparater kommer att bli enormt.
 
När det gäller bilar är övergången extra knepig. Att köpa en digital köksradio är enkelt, men att byta ut en integrerad bilstereo gör man inte i en handvändning.
 
För Sveriges Radio och de kommersiella radiobolagen gäller det att övertyga bilägarna att skaffa en extern adapter, installera en inbyggd adapter, eller köpa en helt ny radio.
 
Dessvärre är radiobranschens huvudargument för att lyssnarna ska lägga pengar på sådan utrustning inte särskilt tungt: att antalet reklamradiokanaler blir fler.
 
Vem vill egentligen ha mer reklamradio? Har folket verkligen frågat efter det?
 
Över huvud taget känns det tveksamt att skrota en infrastruktur som fungerat bra sedan urminnes tider. En klok devis ringer i öronen: if it ain’t broke, don’t fix it!

Kommentarer

#1
2014-12-02 14:34

Håller fullständigt med, reklamradio suger. Samma top 20 låtar dygnet runt med reklampaus emellan. När man än slår på radion så är det samma låtar som strömmar ut ur högtalarna. Så nu vill man 10-dubbla antalet radiokanaler som sänder samma sak? Jag är inte med på tåget.

Tack o lov att det finns SR.

#2
2014-12-02 15:09

Tror också att det är fler reklamradiokanaler man vill ha.
Men redan idag proppas ju "halsen så full av reklam" att man storknar.
Reklam i TV, reklam i Radio, reklam i telefonen, reklam i brevlådan, reklamposters på stan, det är som om de tror att man gör inget annat än håller på och köper grejer hela dagarna.
Jag ser idag endast på BBC:s reklamfria kanaler, Netflix och någon till reklamfri kanal. Jag vill inte offra en del av min fritid på att matas med reklam.

#3
2014-12-02 15:15

Hurra! Fler reklamkanaler på radio! Det är precis vad jag längtat efter! Det blir så tomt annars när man är van från tv och internet!

#4
2014-12-02 15:59

Antar att det är andra med mig som också läser en massa andra sidor på internet. Och i allt detta har IDG haft ett antal artiklar angående DAB+, som det så vackert heter. Utredningen säger 60 kanaler, men för att vi skall få bibehållen kvalitet på kanalerna så kan vi max ha 48 kanaler. Det borde innebära att skall vi få bättre kvalitet än vad vi har, och det utlovar utrefningen, så blir det inte mer utrymme kvar för kanalerna i DAB+. Gör något vettigare för mina skattepengar än att byta ut ett fungerande FM nät!

#5
2014-12-02 17:46

Vi redan idag en form av digital radio. Alla som har en smartphone är redan uppkopplade. Anpassa och utveckla bilarna till det mediet istället för at slösa pengar och på att uppfinna ett redan uppfunnet hjul...

#6
2014-12-02 18:01

Det är skillnad på att streama musik över 3G/4G än att nyttja tex DAB/DAB+, hade alla förlitat sig på IP och streaming över nätet så hade detta behövts byggas ut rejält.
DAB körs ju i tex UK där DAB radio sålts i bilarna i flera år.
Däremot känns argumenten för DAB rätt dåliga i utredningen, speciellt detta med 60 kanaler...
FM-radio ihop med streaming när man vill köra det är nog en mer kostnadseffektivt lösning idag.

#7
2014-12-02 18:05

Jag är imponerad av att så många anser det som en självklarhet med ett abonnemang som ger gränslöst internet. Jag får själv förvånade miner när jag som kund i telebutiken erbjuds abonnemang för 299:-/mån och säger att det totalt otänkbart. Får frågan vad jag betalar nu och svarar 49:-/mån. Men hur mycket betalar du totalt? 49. Ringer du inte? Normalt inte, och om jag gör det är det till bekant med samma operatör och betalar enbart uppkopplingsavgiften, ingen minuttaxa.
Vi lever i olika världar. Internet klarar vi oss bra med att använda det hemma, kartprogrammet i smartfånen funkar utan mobilanslutning, bara att ladda ner kartorna jag behöver i förväg hemma-

#8
2014-12-02 19:43

Så, vad är problemet för reklamradioföretagen, det är väl bara för dem att bygga ett DAB-nät, finansierat av deras reklam, kan de få många fler kanaler med reklam så borde finansieringen bli ännu bättre?

Själv gillar jag P4 Stockholm eller Uppland när jag åker bil, eller så kör jag något streemat från Spotify.
Till P4:a så fungerar FM perfekt...

#9
2014-12-02 20:14

Håller med dig helt Robban ! Sen snackar man om 10 miljoner apparater, mycket bara det, men sanningen är nog den att det finns avsevärt många flera apparater som används regelbundet så jag skulle gissa på minst 20--30 miljoner. Sen är det en annan sak om man verkligen skulle byta ut dom men tyvärr är det väl där det är besvärligast/dyrast att byta som man oftast använder den nämligen i bilen. Huvudlös slutsats i den utredningen för vem vill lyssna till MERA reklamradio - och finns det ens företag som är villiga att betala för sändningstillstånden ? Vi får hoppas att Riksrevisionen är vettigare och ser igenom glädjekalkylerna för det är väl antagligen de enda som kan stoppa eländet.

#10
2014-12-02 20:21

Naturligtvis kommer det adaptrar som gör att man inte behöver byta hela stereon.

T.o.m norrmännen har listat ut det...se ex http://radio.no/cars/dette-trenger-du-a-vite-om-digital-radio-i-bil-2/

Men nog överväger argumenten emot att införa den åldrande DAB-tekniken. Internet stavas framtiden.

#11
2014-12-02 21:40

Bra att det finns lösningar men de kommer knappast att kosta mindre än typ 2500 kr i sin enklaste version inkl fungerande antenn och de "dolda" lösningarna är nog ännu dyrare. Känns fortfarande som ett helt onödigt och för oss konsumenter kostsamt teknikbyte.

#12
2014-12-02 21:48

Tror inte det kommer fungera.

Digitalt innebär hack istället för brus, så där radion idag brusar svagt kommer det hacka istället. Och FM-Bandet är långt ifrån fullgott egentligen ens det, även om det blivit riktigt bra.

Jämför med TV, förr kunde det brusa lite i rutan, nu blir allt mosaik...

#13
2014-12-03 10:23

Å andra sidan har de ju upptäckt att även markbundna TV-nätet redan är fullt och vill byta ut det hela. Så, de ska tvinga svenska folket att köpa mer boxar.
Tur man har parabol...
Fast licensen åker man på ändå, trist nog.

#14
2014-12-03 15:58

Jag tror inte på att internet ska kunna ersätta radion. Kolla täckningskartorna. Det finns alltför stora vita områden för att det ska vara realistiskt. Övergången på TV-sidan gick smärtfritt, så nog tror jag att vi löser det även på radiosidan. Sedan blir det kanske plats för en radiokanal som har mera än 20 låtar i sitt arkiv.

#15
2014-12-03 17:42

Läste idag i tyska Autozeitung en test av 5 större kombibilar. Bl a Opel Insignia, BMW 520d, någon Mercedes och någon mer plus Huyndai i40. När det gällde infotainment och radio fann man det anmärkningsvärt att Huyndai i40 inte hade DAB-radio.

#16
2014-12-03 18:01

Anser nog att teknikbytet för radion har större påverkan för folk i allmänhet än det hade för TV-bytet - kanske främst när det gäller radion i våra bilar. Och vanligtvis har svenska hushåll färre TV-apparater än radioapparater så även detta påverkar oss mera för detta teknikbyte än vad TV-bytet gjorde. För oss, som hade analog kabel-TV, påverkade TV-bytet inget alls utan allt fungerade som tidigare...

#17
2014-12-05 22:35

Enklast vore om biltillverkarn bara lämnade 2 st ISO-kontaker och en antennledning och då bilägaren kan sätta dit en enhet som denna vill ha själv

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.