Bild
Nästa artikel

Norska bilägare grundlurade

Biltestarbloggen
I dag är det alltså förbjudet att köra dieselbil i Oslo. Luften är för dålig och det är dieselbilarnas fel.
 
Låt oss backa bandet lite.
 
2007 inför den norska regeringen skattelättnader för dieselbilar och uppmanar norrmännen att göra klimatet en tjänst genom att välja diesel.
 
2011 står dieselbilar för tre fjärdedelar av bilförsäljningen i Norge.
 
Nu är dieselbilarna inte längre välkomna i den norska huvudstaden under stora delar av dygnet och det är oklart hur länge förbudet kommer att gälla.
 
Alla vill så klart ha bra luft men det går inte att komma från det faktum att många norska bilägare är blåsta. Grundlurade. Tji fick alla som ville göra rätt för sig.
 
Vi får väl se om Sverige följer efter.

Kommentarer

#1
2017-01-17 12:31

Läste ett äldre test där VW Golf TDI blue motion gick en omgång mot Toyota Prius gen3. Golfen vann testet bl.a. som bästa miljöval. Biljournalister verkar inte vara dom mest välutbilade eller pålästa journalisterna om man säger så. Sportjournalistik och biljournalistik verkar bara handla om att man tycker det man jobbar med är kul.

#2
2017-01-17 12:38

Vi har de politiker vi förtjänar. I dag håller man på med bonus/malus som gynnar dieslar och de som kör mycket.

#3
2017-01-17 12:40

Vi Svenskar är lika lurade...här ska kommunerna få bestämma vilka åtgärder som ska till.
Gissa vart du får åka....till jobbet affären eller din närmaste stad....storstad knappast.
Min bil är från 2015 kosta 350.000 Kr..... får börja märka bilarna bäst före

#4
2017-01-17 12:51

Hade de varit lite pålästa så hade de givetvis inte gynnat dieselbilar, det räcker med att kolla in årets testbilar för att förstå att inte ens denna tidningen har fattat!!!

Diesel är än så länge det enda som funkar på tunga transporter tills det kommer andra alternativ, men det ska inte sitta dieslar i personbilar där det finns mer miljövänliga alternativ, en stor fet straffbeskattning på dieseldrivna personbilar skulle kanske råda bot på detta

#5
2017-01-17 12:52

Det här är resultatet av att minska Co2 går före medborgarnas hälsa. Lurad? Knappast, en människa själv måste tänka och inte låta alarmister tänka åt dem. Rätt åt dem som gick på det.

#6
2017-01-17 12:57

Lokalt eller globalt - det är frågan!
NOx eller co2.
Vidde, om en biljournalist skulle sagt att Priusen var ett bättre miljöval så ha de denne ljugit, i dagens sätt att se på det, med BARA co2 i blick, för den har ett lägre (i labbet i alla fall) co2.
Globalt eller lokalt? Jag är säker på att Priusen är bättre lokalt, med mindre mängd partiklar och NOx än Golfen i din berättelse!

#7
2017-01-17 13:57

Enkelt. Köper dom någon av bilarna som släpper ut mindre vid verklig körning så får de bättre luft.
Värstingen Renault bör undvikas!
http://forumbilder.se/G7501/capture

#8
2017-01-17 13:59

Som Simon säger så är det bara att kolla in årets testbilar från ViB för att inse att tidningen inte fattat allt negativt med diesel. Lika lättlurade som alla andra dieselbilsköpare tydligen.

#9
2017-01-17 14:09

Tyska premiummärken och stadsjeepar fortsätter att säljas mest med dieselmotor, ingen stor förändring på gång.

#10
2017-01-17 14:19

Nu kommer de helhjärtat att satsa på elbilar. De har redan ett rejält försprång. Då blir det noll avgasutsläpp. De har egen vattenkraft till nära 100% (resten är vindkraft). Alltså inga avgaser från varken bilar eller el-produktion. Det skulle inte förvåna mig att Oslo kommer få världens renaste stadsluft om ett antal år.

#11
2017-01-17 14:22

En dieselmotor i en personbil släpper i genomsnitt ut 10 ggr så mycket NOx per liter bränsle som en Buss eller lastbil.

#12
2017-01-17 14:42

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om Sverige införde något liknande i våra större städer. Ett sådant förbud skulle orsaka en dramatisk värdeminskning för alla våra dieselbilar. Även om Svenska städer skulle införa mildare regler med kanske en åldersgräns på dieselbilar så skulle det ändå påverka alla dieslars värde. Vem vill köpa en dieselbil som bara får köras ett visst antal få år, trots att den rent maskinellt skulle kunna hålla mycket längre?

#13
2017-01-17 15:13

Halva Oslo eldar med ved. Deras dåliga luft har nästan inget med dieslar att göra.
De har ju banne mig "dålig luft" ute vid atlantkusten också, 15.000 människor i en by som alla eldar med ved.
Om det blir bättre luft så beror det på att tempraturerna blir högre och att färre bilar totalt åker på vägarna nu.

#14
2017-01-17 15:14

Det lustiga är att en modern bensinmotor är skitigare än en modern diesel. Ny teknik gör att de ger ifrån sig jättesmå partiklar. Det bereds just nu förslag för krav på partikelfilter för bensinmotorer inom EU. Tills det är på plats är moderna bensinare riktiga miljöbovar när det gäller partiklar.

#15
2017-01-17 15:40

Jaha, det är väl bara att välja då.
Dieseln ( kväveoxider ) dödar oss nu. Och bensinen ( Co2 ) dödar oss, eller våra barn lite senare. Va fan ska man välja? Inte ens regeringen verkar ju veta, från dag till dag. Så det blir inte lätt att välja alls. Elbil då? Nää, miljöpartiet har sett till att kärnkraften ska bort. Så elen kommer från Polska kolkraftverk, så elbilarna dödar oss också. Hur sjutton ska jag ta mig fram, och försöka döda så få människor som möjligt?

#16
2017-01-17 15:44

Rille_L välj en diesel bil som har låga NOX värden vid verklig körning!

#17
2017-01-17 15:44

Den norska regeringen lär knappast gjort några egna klimat/miljö-undersökningar när de rekommenderade diesel i 2007. De "klimatvänliga" uppgifterna stod bilindustrin själva för och fick igenom regeringens uppmaning genom kraftigt lobbyarbete. En bilindustri som mycket väl vet om dieselns negativa miljöpåverkan men mörkar det så mycket de bara går för att få sälja.

Så det är bilindustrin som blåst norska folket, Vi får hoppas att norrmännen är kloka nog och i framtiden väljer bort de bilmärken som tidigare så starkt skönmålat dieselns klimatfördelar.

#18
2017-01-17 15:45

Nej,
elen kommer inte från polska kolkraftverk i Sverige och nej vi ökar inte deras användning av kol genom att köra elbil.

#19
2017-01-17 15:52

HT19
Ja, absolut. Men den dödar ändå lika många som två snåla bensinbilar gör här och nu. Och en snål bensinbil, dödar ju lika många som 1,5 dieselbilar gör på lite sikt. Och elbilen ( med el från Polsk kolkraft ) dödar både nu, och sen.

#20
2017-01-17 15:52

@Denver. Den som nyligen köpt på sig en dieselbil eller planerar att göra det kan inte ha speciellt bra koll. Att framtida förbud mot diesel kommer att införas även i Sverige kommer inte som någon överraskning för den som följt med i nyhetsflödet de senaste åren.

#21
2017-01-17 15:54

L.Mäkinen
Nä, inte nu.
Men när kärnkraftverken är nedlagda. Den första reaktorn stänger snart. Redan nu, kalla vinterdagar. köper vi in polsk kolkrafts el.

#22
2017-01-17 16:02

Rille,
Den första reaktorn stängdes för länge sen.

#23
2017-01-17 16:05

Det kommer inte att bli något framtida förbud för diesel, hur gärna än belackarna önskar. Även politikerna kommer att sansa sig när det kommer till kritan.
Att få ner kväveoxider och andra utsläpp är en baggis i jämförelse med de problem ett förbud mot diesel- och bensinmotorer skulle innebära.

#24
2017-01-17 16:05

Ni som pratar om diesel med vettiga eller låga utsläppsvärde har nog missat lite, i labbtest kan man få sådana värden men inte i verkligheten, exempelvis så renar man inte under vissa temperaturer, en dieselbil släpper ju som nyligen skrivit ut 10 gånger mer än en lastbil, så tyvärr har diesel ingen framtid i personbilar då de är tvungna att fuska för att klara tester, i verklig körning är utsläppen något helt annat

#25
2017-01-17 16:06
#26
2017-01-17 16:11

Man kan undra var all kritisk granskning av bensinbilar är? Hur ser deras utsläpp ut vid verklig körning, vid kallstart och kyla och hur mycket bättre är det egentligen att andas in de mer än 6 ggr högre utsläppen av cancerogena kolväten från bensinbilens avgaser jämfört med dieselns kväveoxider? Och utsläppen av partiklar? Ingen bensinbil idag har partikelfilter.
Frånvaron av dessa frågor i den politiska debatten tyder på populism och kraftig okunskap.

#27
2017-01-17 16:25

Swemba nu sa inte den tabellen speciellt mycket och det är vid kallstarter som utsläppen är som värst, under körning med varm motor så minskar utsläppen

#28
2017-01-17 16:37

Edit: redigerar mig själv. Överreagerade något :-)

#29
2017-01-17 16:33

Swemba, varför så otrevlig? Ingen har sagt att de inte vill känna till, ta och tagga ner!

#30
2017-01-17 16:35

Om de 1-2 minuter en motor är kall verkligen är ett sådant problem så finns det lösningar för det också. Det poltikerna i så fall behöver göra är att utforma spelreglerna och ramverken - t ex låta "kallstart" vara en del av mätningen för gränsvärdena - inte lägga sig i den tekniska lösningen där man bevisligen helt saknar teknisk kompetens.

#31
2017-01-17 17:02

Diesel är framtiden med 100% säkerhet ifall inte dumma politiker kommer emellan! Att fixa NOx:en bort är inget problem men man måste få skärpta regler för testcykeln fram först för att få fart på biltillverkarna och Merkel måste "tas ned på jorden"! Tex. Faurecia (ASDS) och andra har redan sådana system som tas senast 2020 i bruk.

#32
2017-01-17 17:17

Peugo du är nog ganska ensam om den uppfattningen, flera biltillverkare slutar utveckla dieselmotorer och den här artikelns rubrik säger nog det mesta

http://www.aftonbladet.se/bil/article19953894.ab

#33
2017-01-17 17:23

Du har väl förstått att det är politiska tankar, inte sådana som innehållande verklig logik och intelligens? Bilföretag har haft det allt för tufft med politiker som inte kan besluta vad dom vill och hur länge, ofattbart att det ska se ut så år 2017!? Fattar man beslut så ska man vara redo att stå bakom dom för en tid! Nu har det ju inte sett ut så...

#34
2017-01-17 17:55

... och här i Sverige ägnar vi oss åt klappjakt på dubbdäck.... av samma anledningar...

#35
2017-01-17 18:50

Aftonbladet .. vår outsinliga källa av okunskap ...
Politiker ska ägna sig åt effektmål, inte diktera teknik och innovation. VAD ska uppnås, inte hur det uppnås. Klassisk beställar- / leverantörsrelation. Det är ju bara löjligt att politiker ska bestämma hur ingenjörer ska bygga bilar och dess drivkällor.

#36
2017-01-17 18:50

Sverige leker väl "Följa John" men minns att just nu pågår en helt vanlig klappjakt på en viss motortyp såsom det alltid är. Häromåret bannlyste man bensinbilar som ersattes av etanolbilar som sedan bannlystes och ersattes av dieselbilar som bannys till förmån för elbilar som man sedan kommer att bannlysas till förmån för något annat! Sådan är människan, logiken och politiken... - Jag kommer aldrig att byta bort diesel motorn i min Toyota eftersom får bara utvecklingshjulet snurra ett tag så är dieseln snart ett klimatsmart val igen. Klimatsmart dvs dieselmotorn hör trots att framtiden till.

#37
2017-01-17 19:48

Såväl den politiska majoriteten i Stockholm som åtminstone delar av oppositionen - tillsammans med Trafikkontorets tjänstemän - ligger på för att kommunerna ska få införa miljözoner (det handlar väl om tidigast 2020 dock). Med tanke på den linje de driver där det är uttalat att bilkörande i stan ska motverkas tillsammans med stadens politiska mål att vara helt fossilbränslefria till 2040 är det sannolikt att enbart elbilar/vätgasbilar och ev laddhybrider ska tillåtas i innerstan (i första steget blir det i bästa/sämsta fall bara vissa områden medan minst nuvarande bilstullsområde kommer kräva Euro 5/Euro 6).
Tur jag kör en några år gammal motorstark bensinare. Den kommer oavsett ligga på ett restvärde som går att räkna i enstaka procent om tre år. :-)

#38
2017-01-17 20:18

Många verkar helt och ensidigt stirrat sig blinda på NOx och glömt resten. "Leve bensinbilen", verkar vara det nya svarta.

#39
2017-01-17 20:26

Och inte minskade NOx. Så tyvärr dubbelt grundlurade. http://luftkvalitet.info/home/graph.aspx?type=2&topic=1&id=%7ba3...

#40
2017-01-17 20:49

Långsiktighet kallas det så att människor får en chans att göra ett val. Förbud kan absolut inte ske dagen efter grannlandet gjort det. Blir det förbud på en bil jag väntat 8 månader på så kan jag LOVA att jag kommer tomgångsköra på 7.000 varv utanför riksdagskansliet.

#41
2017-01-17 21:40

CEAT, har du inte läst tidningar, hört på nyheter, politiska debatter eller hört talas om det senaste miljömålet som "världen" kommit överens om att nå. Alla talar faktiskt om att vi alla måste börja tänka annorlunda vad gäller bl.a bilkörning. Du kan väl ändå inte sticka strutshuvudet i sanden och hoppas att det är en "fluga" som blåser över på ett par dagar. Det är tufft, jag är själv en bilnörd av klass men tyvärr kommer nog vare sig du eller jag undan. Bilkörning framåt är nog inte vad det har varit. Verkar som om du får ställa in dig på att åka till riksdagskansliet och varva lite.

#42
2017-01-17 22:24

Ska man lösa klimatmålen så har vi väldigt många länder som behöver hjälp på den punkten. Sverige med lite diesel.. nja.. skulle inte säga att det är prio 1! Svenskar idag kan inte ens lämna ett rum tänt utan att få dåligt samvete. Då snackar vi led och lågenergi medan i andra länder kastar man kemikalier hejvilt och låter folk gasas på sina arbetsplatser. Det finns större problem. Skulle alla sluta röka i Sverige så skulle nog det göra en hel del för både klimatet och människan. Tänk tillverkning, transport, rökningen och sedan fimpen som hamnar på marken, otroligt. Skit på skit på skit, ingen nytta alls och var är förbudet i denna fråga? Lämnar den obesvarad då det här handlar om diesel, men värt att tänka på.

#43
2017-01-18 07:02

Ett politiskt beslut som drabbar de som tankar diesel i Norge.

#44
2017-01-18 07:19

Fast i Oslo var det bara en fluga som blåste över då det idag är fritt fram igen...

Ni som varit på Holmenkollen vet att det kan vara riktigt stängt vädermässigt där om det inte blåser.

Sedan kan man kanske nyansera saker lite, vi kan väl alla vara överens om att en EURO6-diesel är långt många gånger bättre en en EURO4, så låt oss börja med att införa miljözoner som kräver en viss miljöklass för att få köra i vissa områden så är vi på väg mot en bättre värld.

#45
2017-01-18 08:34

Min 15 år gamla men välskötta, bensin-snåla (Nissan Micra) har fortfarande knappt mätbara utsläpp av gifter, typ försurande kväveoxider (NOX), tack vare katalysator-avgasrening, el-motorvärmare, full motor-service och ryckfri växellåda (CVT). Den straffskattas av "miljö"-skäl, medan stora, tunga (SUV) dieslar slipper skatt helt av samma "miljö-kämpar". Detta begrundas med utsläpp av de "hemska växthus-gaserna", koldioxid, CO2. Dessa kallades - innan fjolligheterna började - för pruttar eller fjärtar och är även naturligt förekommande hos jordens ca 12 miljarder människor och alla djur .... ; D

#46
2017-01-18 13:31

Alltså detta är ju under all kritik. Hur kan det få gå till såhär. Först försökte politiker att tvinga in oss i Etanol-träsket men där var det delvis tekniken som satte stopp för den trenden plus att det var svårt att producera tillräckliga mängder av bränslet på ett för miljön inte allt för miljövidrigt sätt. Tekniken som anpassades till de bilar som var byggda för bränslet visade sig snart inte klara av det. Allt för många motorer började fela efter ett tag. En bil måste hålla en viss nivå av driftssäkerhet då en bilist många gånger är en person som bor enskilt och långt från allmänna serviceinrättningar. Men lika viktigt för samhällsfunktionen är att vi kan ta oss till våra arbeten som våra politiker så gärna vill att vi ska ha. Sedan skulle bränslet minsann straffskattas också och då var det kört för den utvecklingen.

Och nu detta med Dieselgate och hur hemskt diesel är mot miljö och hälsa. Jag litar inte ett dugg på dessa rapporter då det för mig tydligaste tecknet på mänsklig tankekraft i dessa samanhang endast verkar vara hur en viss fordonstyp/bränsle ska straffbeskattas så mycket som möjligt. Eller på annat sätt straffas som att inte få parkera i vissa områden och annat fjant.

Hoten om att förbjuda dieselbilar i stadsmiljö är ju åter igen bara ännu ett bevis i raden av dåliga beslut som främst politiker sitter och har betalt för att fatta. Och vem drabbas? Ja inte fan är det dom som har råd att köpa en ny bil var och vartannat år i alla fall. Till den skaran räknar jag många i politiskt högre ställning utan att känna skam för att jag dömer på det sättet.

Med det nu överhängande hotet om förbud mot dielselbilar borde staten ansvarsställas att gå in och ersätt alla som köpt en dielsebil av de modeller som nu riskerar att bli drabbade av avstängning. Ofta har man nämligen bytt bort en vad politiker DÅ kallade "miljöovänlig besninbil", till en ny bränslesnål miljöklassad dieselbil. Och vi ska inte glömma att det alldeles nyss var tal och skriverier om att bensinbilar skulle förbjudas. Politiker måste nu sätta sig ner och omedelbart ta händerna ur byxfickorna och göra sitt jobb. Nämligen ta ansvar för utvecklingen genom att rita upp klara och tydliga riktlinjer för branschen många år framåt. Detta kappvändande som de hittills hållit på med från ett år till ett annat är ju bara barnsligt, oansvarigt och arrogant. Samhället har anledning att kräva betydligt mer av de som sitter med makten i knät. Jag är mycket förvånad över att inte biltillverkarna går ihop och stämmer staten/staterna för hur fan ska de kunna producera produkter när förutsättningarna ändras från en dag till en annan.

Nu kommer elbilsförespråkare att säga att svaret är enkelt, byt till en elbil. Ja visst, gör det du om du finner det så enkelt och så ekonomiskt försvarbart. Du känner dig förmodligen väldigt säker på att en elbil "i morgon" inte ses som ett miljömonster, grattis. Det gör tyvärr inte jag. Jag är fullständigt övertygad om att de där politikerna kommer ge sig på elbilarna så snart de blivit tillräckligt många. Redan nu pratas om kraftigt höjda elpriser på grund av elbrist efter dessa få veckor av normalt kallt Svenskt vinterväder. Och när elbilarna blir fler kommer bristen bli ännu tydligare. Det kommer ge politikerna ännu mer parametrar att straffbeskatta och förbjuda. Var så säker.

Ingen ska behöva stå ut med dålig luft och jag försvarar att tillfälliga förbud införs mot fordonstrafik i innerstäder men mer realistiskt vore ju att förbjuda alla typer av fordon med explotionsmotor. En bensinbil är nämligen inte särskilt mycket bättre vad gäller giftiga utsläpp och därför blir hela denna grej så fruktansvärt barnslig och intetsägande.

#47
2017-01-18 14:15

@ starclass: Vi har den fina trängselskatten som höjdes och där E4:n fick sig en betalstation. Låt oss inte heller glömma dubbdäcksförbudet på flertalet gator i innerstaden. Och just det! Dem har ju höjt P-avgifterna. Och det kostar att parkera utanför staden, ni hörde rätt, utanför staden! och MC får inte längre parkera gratis då man enkelt kan sätta en P-lapp som förmodligen inte tas av vinden eller en förbipasserande. Pengar på pengar, skatt på skatt.

#48
2017-01-18 15:13

Jag håller med StarClass när det gäller politikers vindflöjelbeteende. Det finns inga som helst garantier för att elbilen kommer att vara miljöopinionens älsklingsprodukt under överskådlig tid. Svänger det över till vätgas, vilket ser långsökt ut idag, så kan elbilen snabbt hamna i kylan. Jag har bestämt mig för att sitta på åskådarläktaren tills dimman skingras och framtidens framdrivningssätt blir tydligt.

#49
2017-01-18 15:56

"För övrigt är det fullgas och antispinn frånkopplad i dessa lägen." ansåg någon här.
Skämt? När det blir "snökaos" i Stockholm på grund av "snö-oväder" (2 cm), ser man tydligt hur väl denna teknik fungerar .... ; }

#50
2017-01-18 20:06

Sila mygg och svälja oljeplattformer.
Vill man komma någonvart måste man nog förbjuda all bilkörning med förbränningsmotorer. Och ved och pelletseldning.
Att utse just dieselbilen som boven är en dålig norgehistoria.

#51
2017-01-19 20:47

Det är väl bara bilförsäljare lobbyister för bilindustrin, ointelligenta politiker och och andra "hjärndöda" som fastnat för propagandan om Co hotet och inte insett att det är kvävehotet och sotflagehotet som är miljöbovarna. dieselkatalysatorn samlar upp de stora sotparticklarna i en virvelkammare och när den är full ser till att de genom en extra förbrännings-"smäll" förvandlar dem till nano-sotparticklar som tränger ända ner i våra lungblåsor och därifrån kam vi inte få upp dem som de stora sotflagorna fås upp med våra flimmerhår i luftvägarna ovanför lungorna. Det ger att det är endast avgaserna från extravärmarna som inte renas och går dagarna i ända för att dieselmotorer inte producerar tillräckligt med överskottsvärme så annars fryser vi i dieselbilarna på höst vinter vår. Där fixar vår kropp sotet.Sedan att no-t ser till att alla våra stenhus -monument etc. vittrar sönder är ett problem för husägare och kulturbevarare. Det bryr jag mej inte om, men dieselbilar är MÖRDARMASKINER för oss människor. Jag tycker synd om alla Er som inte tagit reda på fakta och yrar runt i FALSK tro om bensinens hemskhet och dieselns godhet. Det kan liknas med att duscha i cyankalium sprinklers. Lyck till dieselälsare. Skillnaden CO-halt diesel och bensin är ungefär 25% till bensinens nackdel. Titta också på hur det der ut andra länder ex.vis Kina- USA -England osv. Vi i lilla Sverige tillför inte ens EN droppe i havet av CO föroreningar. Jag har siffrorna och vet ! De ni !

#52
2017-01-23 17:43

så det kan gå...

#53
2017-02-12 12:48

Oslo är ju lite speciellt med luften, eftersom staden ligger i en gryta.
Sedan är det ett faktum att elbilar inte kommer att rädda världen. Elbilar är naturligtvis bättre än dieselbilar på utsläpp. Men i slutändan måste människan forma om sitt samhälle, och sluta resa på det sätt som vi gör idag.

#54
2017-09-19 12:32

"Tji fick alla som ville gör rätt för sig".. Haha vilket bullshit!
För dom flesta så räcker miljösamvetet inte längre än till banken..
Hur många väljer den dyrare ekologiskt odlade grönsakerna?
Dieseln blev endast populär pga att den fick skattelättnader och blev billigare att tanka.. inköpspriset tar inte många med i beräkningen, dom flesta nöjer sig med att det är billigt vid pumpen..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.