Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Lortgrisen

8 december 2017
"Det gick liksom inte att undgå att se skillnaden "

Att hålla bilen ren så här års är minsann inte lätt. Vägsaltet och temperatur kring nollan skapar en effektiv smutsdimma på vägarna, en dimma som liksom äter sig fast på karossen och tränger in överallt. Har man en silverfärgad bil kanske det inte syns så mycket förrän det är riktigt ingrott, men är bilen svart kommer man inte många meter förrän lorten redan syns lång väg.

I dagarna drar jag runt ett trebilstest med ”terrängkombibilar”. Det är Audi A4 Allroad Avant, Volkswagen Passat Alltrack och så helt färska Opel Insignia Country Tourer som möts. Tre riktiga allrounders av hög klass, ingen tvekan om den saken. Men förmågan att motstå smuts skiljer dem åt.

Efter nästan en hel dags körning var det dags att i vår specialbacke kolla hur fyrhjulsdriften fungerar. Vi kollar med hjälp av de specialbyggda rullar vi använt i flera år nu. Det var då jag såg det: Passat var smutsig, Opel fortfarande ren.

Vi hade kört bilarna på exakt samma vägar, i samma farter och på samma sätt – men den vita Volkswagen hade blivit så väldigt mycket smutsigare än den likaledes vita Opel. Det gick liksom inte att undgå att se skillnaden och jag fångade den på vidstående bild. Bakpartierna skiljde sig också åt. Där VW:s baklucka var ett brunt, ingrott mölj var Opels, om inte helt ren, så i alla fall klart mycket bättre.

Jag är alls ingen expert på detta område men det har förstås med aerodynamiken att göra. Eller brist på en helt utvecklad sådan?

I vintras körde vi Volkswagen Tiguan i vintertestet av våra långtestbilar. Den var ensam om att inte dra åt sig snörök på sidorutorna. Delvis kan det nog förklaras av att karossen är ganska hög, men det tyder också på god provning under utvecklingen.

Är då detta en stor sak för en blivande bilägare? Det får du avgöra själv, personligen skulle jag nog tycka det. Det är lite irriterande att gå emot en lortig bil, när man lastar i bagageutrymmet eller öppnar en dörr på en trång parkeringsplats.

Sedan ska vi inte tala om hur retsamt det är att kliva i eller ur en bil med tjocka trösklar som inte går att hålla rena och genast få byxbenen bruna av smetig, sandig smuts.
Det fick vi inte i Opel, inte så mycket i Passat heller – men i Audi grisades jeansen ner å det grövsta när vi satte oss i bilen eller klev ur den.

Mer avslöjar jag inte om testresultatet just nu. Läsa om hela den spännande matchen i Vi Bilägare nummer 1 2018, i handeln 16 januari!