Bild
Nästa artikel

Klarar Duster dusten?

Biltestarbloggen
Klarar Duster dusten?

Jag ska ärligt säga att vi inte visste att vi befann oss på privat mark när denna bild togs men jag fick strax efter exponeringen veta det och därmed flyttade vi oss raskt därifrån.
 

Testbilarna är ganska lika i stil men alldeles omaka i pris. En alldeles ny Dacia Duster mot en likaledes ny Subaru XV och en helt ny Volkswagen T-Roc. Deras gemensamma nämnare är fyrhjulsdrift, hög markfrigång och ... ja, inte så mycket mer. Eller?
 

Duster kan, med enbart framhjulsdrift, köpas för under 100 000 kronor. Testets topputrustade exemplar kostar drygt 180.000 kronor och har alltså fyrhjulsdrift, bland annat. Jämför det med över 300.000 kronor för testets Subaru och Volkswagen och du förstår att förutsättningarna är en smula orättvisa.
 


Men hur "dålig" är då Duster i denna jämförelse? Eller klarar den sig bra? Är nya XV, så snarlik företrädaren, ett bättre val, trots prislappen? Eller är det en T-Roc man ska ha, bilen som syns på reklamaffischer över hela landet just nu?
 

Du får se i Vi Bilägare nummer 4, i handeln den 6 mars. Just nu har vi testkört bilarna och mätt alla möjliga egenskaper i jakten på ett resultat, nu ska bara texterna och alla tabeller skrivas (puh!) och hela rasket tillsammans med fina bilder gå i tryck! Vilken vinner?
 

Ha en härlig helg – och håll ingen hand på mobilen i bilen!

Kommentarer

#1
2018-02-16 13:09

Duster är jävla bra med rätt däck! Kollat på dom galna ryssarna som kör Duster och den är ju smått otrolig!

#3
2018-02-16 13:47

Jag kom inte många kilometer med XV innan jag bestämde mig för att inte skaffa en sån. Det där de har monterat istället för växellåda är inget glädjeämne.

#4
2018-02-16 13:54

Synd att Duster har ett så förbannat fult avslut på sidofönstren. Annars ser den ju riktigt skaplig ut.
Eftersom jag inte sitter och smeker interiören, är inte förföriskt mjuka paneler livsviktigt. Däremot hatar jag dånande vägljud.

#5
2018-02-16 14:09

Förvånansvärt mysiga innerutrymmen med behagligt medelmjuka säten i den nya Dustern. Sedan kommer förstås hårda frågetecken i form av krocksäkerhet, rostskydd och kvalitet i stort. Man brukar ju få ungefär det man betalar för.

#6
2018-02-16 14:34

Pinjong:
Tycker du "att man får vad man betalar för" när man talar om Wolkswagen? Fattar inte hur man kan köpa detta märke med tanke på den faktiska otroliga mängden fel denna concern prånglar ut på marknade i form av svindyra bilar. Kamkedjor 1,2 och 1,4 motorer, växxellådsproblem (DSG) lacksläpp, rostangrepp tidigt, mm, mm. Detta på premiummärket Audi såväl som Skoda och övriga modeller. För att inte prata om utsläppsskandalen, då förstår jag inte hur företag kan ha dessa bilar som ett val för anställda att välja som tjänstebil. Man kan inte bara köpa fordon med hjärtat utan någon gång måste man bannemej tänka lite och ha någon form av moralisk kompass som visar rätt också. Maken till överprisade bilar och dåligt kundomhändertgande är svårt att hitta.

#7
2018-02-16 14:48

VW vinner givetvis. Som vanligt. Duster är för osäker och Subaru för apart.

#8
2018-02-16 14:48

VAG;s svenska "kommunikationsminister" Thomasfolk är en riktigt trist typ och Kundtjänsten centralt i Södertälje visar ungefär samma positiva attityd till kunderna som ett ämbetsverk från 60-talet. 70 års framgång med samma märke kan uppenbarligen generera en falsk självbild och tappat fotfäste.

#9
2018-02-16 15:09

@Diod: Lägg märke till orden "brukar" och "ungefär". Den språkliga och faktiska Försiktighetsprincipen.

#10
2018-02-16 15:50

Diod får gärna visa upp ett trovärdigt underlag där skillnader i felfrekvens mot övriga konkurrenter påvisas. Hur stora är skillnaderna, säg definierat som fel/km och hur ser parameterskattningen ut?

MVH AL

#11
2018-02-16 16:04

A.L nu var du rolig.

På denna sida har alltid analyserad data fått stå tillbaka för rena generaliseringar, liksom enklare att skriva en snärtig oneliner än att sätta sig in i ämnet... :-)

#12
2018-02-16 17:18

Eller så ska man iallafall vid test och provkörning av nya bilar fokusera på annat än vad som kan hända i framtiden. Man så att säga utgår från en fungerande bil. I sådana fall skulle jag utav dessa tre alltid välja T-Roc. Och jag gissar att den vinner testet.

#13
2018-02-16 17:20

...ööööhhhh...schyssta suvar baa!

Mvh Analytikern

#14
2018-02-16 18:24

Lätt val för mig. Dustern.
Resten av pengarna kan jag o frugan ha mycket kul för. :-)

#15
2018-02-16 19:05

Håller helt med Roy vad gäller avslutet på sidofönstren - det är helt misslyckat även på denna "nya" Duster. Och vad skall man med de 2"*2"-handtagen på taket till ? Lär inte vara många vanliga lastbågar som greppar över dessa korvar. Har provsuttit men gav inget ha-begär. Sen avsaknaden av autobroms och att man måste välja diesel för att kunna få automat till den 4-hjulsdrivna... För en sån här farkost köper man väl ändå inte utan 4WD.

#16
2018-02-16 19:11

På Dustern kan man väl inte få automat till 4WD oavsett motoralternativ?

#17
2018-02-16 19:14

Ja du hultarn inte bara kul för resten av pengarna va? För du "måste" ju köpa hörselskydd också.

#18
2018-02-16 20:59

Tomr - vill minnas att bilnasaren sa 4WD, diesel och automat...

#19
.
2018-02-16 21:16

Oavsett pengarna är chansen större att leva längre med frugan i en T-Roc hultarn.
Vi värderar olika.

#20
2018-02-16 21:35

Vad är chansen att dö i en Duster?

#21
2018-02-16 21:41

Pi, en bekant till mig har provkört nya modellen och var nöjd med bilen men valde besviket bort den då säljaren sa att 4WD inte kommer till automatlådan (vilket var ett krav), hoppas säljaren var felinformerad. Ska undersöka om automaten går att få till dieseln iaf som du säger.

#22
2018-02-16 23:10

Tomr - ja, jag kan ju inte svära på att jag fick rätt uppgifter så det kan ju lika gärna vara jag som blev lurad - vilket det tydligen också var. Kollade nyss deras prislista och du har helt rätt.

#23
2018-02-16 23:08

Peugo - antagligen är risken ungefär lika stor som att dö i nån bil överhuvudtaget - alltså relativt liten. De flesta dör helt enkelt inte i bilar.

#24
2018-02-17 11:55

Motorer och drivlinor är samma som i gamla Duster, alltså finns automaten (dubbelkopplingslåda) bara till diesel och 2WD. Jag behöver inte 4WD, men diesel går bort. Duster finns också med en modern 1,2-bensinare med turbo på 125 hk. Det är väl samma motor som sitter i Renault Captur, eller? Där finns motorn med automat, varför inte i Duster? Vet Raphael något om detta?

#25
2018-02-17 18:10

Risken för mig att dö i en Duster är noll komma nollen procent. Skulle aldrig klara av att äga en och vara tvungen att åka i den. Lämnar ändå en liten öppning, för det kan ju hända att jag måste åka med någon som av någon anledning har köpt en. Har provåkt en och det räckte så att jag inte vill öppna dörren till någon annan Duster igen. En ett år gammal bra bil, kostar som en ny Duster och då får man en bra mkt bättre bil, trots att den inte är ny.

#26
2018-02-17 20:33

Håller med Volvo. Vill man prompt ha AWD så hittar man just nu en beg fullproppad Qashqai -16 för ca 175’ som gått ca 3000 mil. Känns som ett bättre köp.

#27
2018-02-17 21:16

Har man åkt en duster tidigare med diesel så sätter man inte sig i en frivilligt.
Maken till gammalbils känsla får man leta efter.
Men och andra sidan bryr sig inte en trottoar bonde då han ändå är van en mb trac och har peltor lurarna på sig tills han lägger sig...

#28
2018-02-18 02:24

Jag provkörde en Duster när jag letade ny bil.
Det slutade med att jag la samma summa på en fem år gammal Volvo.

Men kör man bara kortare sträckor och prompt måste ha en helt ny bil så kan Dustern kanske vara något.

#29
2018-02-18 09:11

Det verkar föreligga nån slags missuppfattning här. Man kan inte jämföra Duster med bilar i andra pris- och storleksklasser.
Bara med dem som kostar lika mycket nya. Hur många nya bilar ger lika mycket för pengarna?

Om man sedan hellre vill köpa en begagnad bil - det är självklart ett val.
Men, då är det ingen ny bil och har inte samma garantier.

#30
2018-02-18 09:42

Det kvittar att man får garantier, om man måste köra omkring i en Duster....

#31
2018-02-18 14:31

Hultarn
Även med en ett år gammal bil till ungefär samma pris som en Duster finns garantier kvar.

Kanske bör tillägga att jag har inget emot Dustern och köper man den billigaste varianten är det säker ett bra och prisvärt köp. Men om man ska sätta ihop en Duster utifrån önskvärda tillval så kommer man i prisnivå med betydligt bättre alternativ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.