Bild
Nästa artikel

Jakten mot nollkommatre

Biltestarbloggen
Jag har tagit över ratten i vår långtestbil Volkswagen Polo. Så här långt, drygt 100 mil hittills, fortsätter bilen att imponera på samma sätt som den gjorde när jag körde den under vintertestet (redovisat i ViB 3/2018).

Polon är ganska enkelt utrustad men innehåller det jag kräver av en bil: bra åkkomfort, roliga köregenskaper, exakt styrning, bra ljudanläggning med diverse uppkopplingsmöjligheter, låg ljudnivå. Dessutom är den snål på dropparna, den lilla trecylindriga bensinturbomotorn på 95 hk, utan att vara det minsta slö.

Precis som när jag kör el- eller hybridbilar har jag börjat försöka köra så sniket det bara går med Polon på min dagliga pendling mellan Uppsala och Stockholm. På bilden här ser du vad jag hamnat på som bäst: nollkommatrettiofem liter milen.

Det är bra det, tycker jag, men vägen dit var inte spikrak. Jag beslöt mig för att köra tio km/tim under fartgränsen, alltså i 100 km/tim på motorvägen och i 70 där det blir 80 km/tim i trakten av Rotebro och så vidare. När det gick smög jag upp i vindsuget efter stora långtradare, utan att ligga alltför nära. Jag körde koncentrerat, helt inriktad på att snåla.

Dagen därpå körde jag som folk kör mest, på fartgränsen, med omkörningar, nedväxlingar, accelerationer. Då blev förbrukningen nollkommafyrtiosju liter milen. Inte mycket det heller, men en klar ökning.

Dag tre körde jag i betydligt starkare blåst, i övrigt enligt mitt hemsnickrade snålschema. Då hamnade bilen på nollfyrtiofyra. Enligt denna tämligen ovetenskapliga mätmetod skulle det tyda på att Polons förbrukning, när turbon knappt nyttjas alls, är klart känslig för hur vindarna vänder.


En bieffekt av att ligga tio knutar under fartgränsen är att stresspåslaget faktiskt minskar, åtminstone för min del. Andra bilister tar knappt notis om mig där jag pyser fram i högerfilen i min egen lilla bubbla medan de far förbi i parti och minut.

Jag har blivit närmast besatt av att försöka komma ned i nollkommatre, utan att sakta in farten mer än hittills. Stay tuned – och Glad Påsk!
 

Kommentarer

#1
2018-03-30 14:51

Farten och fartvinden som påverkar bilar spelar väldigt stor roll. Aerodynamiska egenskaper borde man verkligen börja med, varför sidospeglar? (varför inte kamera och skärm istället?). Eller varför inte en väldigt slät undersida, samt hjulen inbyggda samt smalare hjul? Även karossen skulle kunna ändra form för att minska luftmotståndet. Allt måste givetvis göras utan att nämnvärt påverka de praktiska egenskaperna. SUV trenden, med höga bilar, hög markfrigång och stor frontarea är ingen direkt "hit"... vi har jobbat i över 30 år för att sänka förbrukningen till att köpa bilar som kastar bort alla dessa årens framsteg.

#2
2018-03-30 14:59

Jag kör också så snålt det går, men inte i suget av långtradare (gillar inte stenskott). I stället kör jag med hemlängtan, bakåtkammat hår, samt bara i nerförsbackar ;)

#3
2018-03-30 15:06

Bara man inte orsakar onormalt många dumma omkörningar när folk kör till/från jobbet så att det händer olyckor.

#4
2018-03-30 15:28

Jag har gjort 0.32 med en SAAB A19DTR, med helt normal marschfart på E4:an kring Stockholm.
0.47 med en Z19DT med snittfart på 140 + maxfartstest i Tyskland när jag bilade Stockholm->Belgien.

Nu är detta förvisso en bensinare, så siffrorna är ju bra ändå.
Men dieselbilarna har blivit törstigare i jakten på att hålla ner NOx-utsläppen. Detta är min 4:e generation dieselbil som jag har nu, och de har blivit törstigare för varje generation i verkligheten.

#5
2018-03-30 16:56

Att köra tio km/tim under fartgränsen vid Tunnebro under påsk borde vara straffbart.

#6
2018-03-30 17:07

Tänk om alla låg tio km under gällande hastighetsgräns, eller åtminstone höll fartgränserna, vilket flyt i trafiken det skulle bli...

Och miljön skulle bli glad...

#7
2018-03-30 17:13

Och här på riktigt med min Golf 7a 1400cc 125 hk DSG automatlåda köpt ny augusti 2015 modellår 2016 till sista tankningen mars 2018, 2811,9 mil på 1705,45 liter = 0,60,65 liter milen rakt av. Men jag kör lungt, men gillar inte 70 skyltar om ni förstår vad jag menar.

#8
2018-03-30 17:31

Att en "bil" tidning (jag börjar seriöst fundera över denna tidning), förespråkar rövslickning av långtradare och att köra 10 km/h under rådande fartgränser, är grymt oseriöst.

#9
2018-03-30 17:53

Den som kritiserar den körning som beskrivs kan ju för det första tänka på att vi faktiskt inte vet hur nära ev långtradare Calle körde, för det andra betyder de siffror som står på hastighetsskyltarna längs våra vägar den maximala hastigheten man får köra, inte den påbjudna lägsta hastigheten. Och den väg han pendlar torde vara 2-filig (minst) hela tiden så varför hetsa upp sig...
F ö misstänker jag att dessa förbrukningssiffror skulle vara svåra att knäcka även för en Toyota Yaris HSD - och i så fall kör jag mycket hellre Polon.

#10
2018-03-30 18:27

Med all respekt men att den här artikeln tar jag som en partsinlaga och som något väldigt relativt.
"Dessutom är den snål på dropparna, den lilla trecylindriga bensinturbomotorn på 95 hk, utan att vara det minsta slö."
Oja så är det, Amen!

#11
2018-03-30 18:34

Yaris = bullerburk

#12
2018-03-30 18:53

Kommentar till "VolvoXC90": Läs texten en gång till. Jag har inte förespråkat "rövslickning" eller att man ska hålla hålla tio km/tim under rådande fartgränser. Jag beskrev hur jag genomförde mitt lilla test, ingenting annat. Med vänlig hälsning,
Calle Carlquist, Vi Bilägare

#13
2018-03-30 19:02

3 mil på litern hade allt varit en bedrift det med.
Intressant när motorn slitit in sig lite ytterligare.

#14
2018-03-30 19:02

Jag körde min octavia 1,0 på 0,42 under några dagars lugn semester körning runt Stockholms omgivningar.
Men ingen orkar väl köra så mer än en halv tank och tänka på gaspedalen hela tiden.
Man får vara nöjd kring 0,5 på sommar väg.

#15
2018-03-30 19:11

Denna förbrukningshets. Förbrukningsdifferenser torde fortfarande vara den minsta kostnaden för bilinnehavet. Värdeminskning och fasta kostnader (skatt, försäkring, service, besiktning) de högsta. Målet är väl 0,00 liter förbrukning och då lär förbränningsmotorn vara historia. Vi går mot slutet på en era. Vilket jag kan känna ett visst vemod inför. Det blir inte riktigt detsamma med elbilar...

#16
2018-03-30 19:14

Jämfört med Yaris HSD så är verkligen Polon mycket trevligare - både klart bättre temperament och rent allmänt betydligt mycket mera bil - oavsett vad Tvärnit säger.

#17
2018-03-30 19:27

Yaris är bland det värsta i bilväg som finns!

#18
2018-03-30 19:31

VolvoXC90 och Tvärnit

Har ni missat att detta är ett blogginlägg, alltså en persons personliga reflekteringar över en viss bilmodell och inte tidningens officiella ståndpunkt?

Kåseri kallades det förr i världen innan digitaliseringen, men var man inte född då så kanske det är ursäktat att man inte ser skillnaden...

#19
2018-03-30 21:52

Pi #16 Pi är i dagsläget så stressad över rådande läge (att Toyota ökar med stormsteg) att han skjuter ifrån höften.
Tvärnit har inte skrivit ett ord om Yaris. :)
Generellt sett så är en trepip turbo på 95hk att se som en svag instegs bestyckning som räcker precis men inte till något mer.

#20
2018-03-30 19:52

Inspirerande Calle!

Mjuk och lugn körning sparar några få kronor på själva drivmedlet men sparar också pengar på minskat däck slitage och bromsar.

Jag åker D2 -12, 300kpi i däcken, oftast tvättad, oljebyte var 1000e mil (low saps) på 0.45 sommarväg och 0.55 vinterväg (dieselvärmaren har fått jobba i vinter).

#22
2018-03-30 19:55

Prestigelös. Och jag skriver rakt fram att jag har inte missat denna sak och tar därför med en redig nypa salt.

#23
2018-03-30 20:15

Otroligt låg på 0,35 liter per mil med VW Polo med 1.0 TSI 95 hk trots är det lättvikt 1196 kg tjänstevikt.
Min bil Opel Astra 1.0 T lite starkare 105 hk och är det medeltungt 1335 kg tjänstevikt. Körde närmare 69 mil, 83,4 km/h i snitt och totalt 0,403 liter per mil i verkliga tank med samma dag.

#24
2018-03-30 20:15

Tvärnit - varför skulle jag vara stressad över att Toyota börjar närma sig många andra bilars normala standard ?

#25
2018-03-30 20:41

Läser man bara av datorns uppgifter så kan man bli lurad på kanske 10% när det gäller bränsleförbrukning. Ni kan säkert gissa åt vilket håll man blir lurad. Km-uppgifter stämmer sannolikt inte heller. Avstånd kan kollas på tex ViaMichelin. Tanka fullt, kör, tanka sedan fullt ur samma pump och kom sedan och berätta om förbrukningen. Ni kanske redan gör så, men inte alla för det är lite mera jobb.

#26
2018-03-30 20:41

Läser man bara av datorns uppgifter så kan man bli lurad på kanske 10% när det gäller bränsleförbrukning. Ni kan säkert gissa åt vilket håll man blir lurad. Km-uppgifter stämmer sannolikt inte heller. Avstånd kan kollas på tex ViaMichelin. Tanka fullt, kör, tanka sedan fullt ur samma pump och kom sedan och berätta om förbrukningen. Ni kanske redan gör så, men inte alla för det är lite mera jobb.

#27
2018-03-30 21:04

Undra vad Golf 1.0 TSI fixar, strax över 1200kg

#28
2018-03-30 21:24

Jete
Nu vet jag inte hur exakt Polon är men min VAG-bil Seats färddator stämmer med uppmätt vid pump.

#29
2018-03-30 21:31

Håller med Axa om att dagens färddatorer visar förvånansvärt exakta siffror så några 10 % diffar det i vart fall inte på min VAG-bil.
Tror inte heller på att vägmätaren visar speciellt mycket fel eftersom hastighetsgivaren, när man avläser den via ODB-uttaget, visar i stort sett samma hastighet som GPS-hastigheten. Att sen hastighetsmätaren visar typ 3 % för mycket är en helt annan sak.

#30
2018-03-30 21:32

Häftigt. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en Polo. Räcker säkert gott åt oss som numera bara är två vuxna. Men får man köra med en bensinare i de framtida miljözonerna?

#31
2018-03-30 21:33

Jag som tyckte dagens tripp med Octavian på 4,7 var bra. Fast då åkte jag exakt på max tillåtet enligt GPS.

#32
2018-03-30 22:55

Kör i 50 så ska du se att du klarar det :)

#33
2018-03-31 08:35

Skall vi vara seriösa så är det tveksamt om 50 km/t fungerar i en Octavia - eller i nån annan bil. Man måste nog kunna köra på högsta växeln utan problem så mera rimligt är nog runt 70 km/t, undvika accelerationer och helst bo på nåt ställe helt utan backar. Och vägarna skall vara torra, ingen blåst (eller medvind) och helst sommarvärme...:) Så under nån längre tid är det nog svårt men 0,35--0,4 i pendlingsfart mellan Uppsala och Stockholm är ju inte fy skam.

#34
2018-03-31 08:49

Det händer att jag anpassar min körstil för att minska förbrukningen. Det blir som en tävling - stress! Återgår strax till vanligt lugnt tempo.

#35
2018-03-31 09:40

Allra mest hade han sparat om han helt sonika stannat hemma :)

#36
2018-03-31 09:54

Jag tycker det är okey att köra snålt Eco så länge man följer trafik rytmen på vanlig väg eller där det är dubbelfiliga körfält.
Att agera bromskloss på vanlig krokig landsväg är inte ok tycker jag.

#37
2018-03-31 10:06

Att köra långsammare är ett ofog som kan ge upphov till irritation och olyckor, beteendet borde definitivt inte uppmuntras av en seriös tidning!

Det kan till och med rendera i böter.

#38
2018-03-31 10:07

Regler:
Men vad färre känner till är att man även riskerar böter om man för sakta gentemot gällande hastighetsbegränsning.

Enligt lagen är man som förare skyldig att anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver.

Många olika faktorer spelar då in som till exempel, väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena.

Om det är dålig väderlek eller dålig sikt så är det föredömligt att hålla en lägre hastighet.

Men om det är goda förutsättningar och någon medvetet väljer att hålla en överdrivet låg hastighet utan giltigt skäl, och detta hindar andra trafikanter, så är det ett trafikbrott.

#39
2018-03-31 10:14

Olika är våra mål. Jag försöker också minska förbrukningen och komma under 1,3. Svårt för jag är ingen "snåljåp". Nu tycks motorjournalisterna ha blivit lika "lobbyiserade" i detta, som de blev av dieselns förträfflighet. Alltså - kejsarens nya kläder - syndromet. Focusera i stället på bilarnas fel och förtjänster för oss vanliga vardagsbrukare i stället för att engagera ER i ointrssanta petitesser. (förväntar mig 0 gasa och 100 bromsa) Alfie

#40
2018-03-31 10:14

Helt rätt junkers och något som många bör fundera på.

#41
2018-03-31 10:15

Polisens kommentar:

– Du får inte köra för sakta. Det är ett brott enligt trafikbrottslagen, du får inte hindra och störa trafiken. Då är det en åklagare som tar ställning till vad som ska ske, säger Tony Östh.

#42
2018-03-31 10:20

junkers.
"Trafikbrottslagen"??
Menar du möjligtvis Trafikförordningen och i sådana fall, vilken paragraf?

#43
2018-03-31 10:22

För en del verkar skyltad hastighet vara MINSTA tillåten fart...

#46
2018-03-31 10:29

Det är inte tillåtet att ligga i 70 på en 90 väg om inte trafikförhållande såsom dimma, snö och is mm kräver det.
Är du ensam och därmed inte stör annan trafik så visst då är det ok.

#47
2018-03-31 10:47

junkers
Vilken paragraf?

#48
2018-03-31 10:51

Mitt citat kom från en polismans intervju i en dagstidning så jag fattar inte varför du håller på att ifrågasätta hela tiden.
Du kan väl själv Googla att köra för sakta och böter så kommer du att få upp möngder med artiklar där så skett samt uttalanden från poliser.

#49
2018-03-31 10:52

Redan första paragrafen räcker för övrigt eftersom du ökar olycksrisken och därmed är det straffbart.

#50
2018-03-31 10:53

junkers
Med andra ord, rent nonsens som du försöker sprida i spalterna.

#51
2018-03-31 10:54

Nej första och andra paragrafen täcker detta brott!

#53
2018-03-31 11:02

Kan 10 km/h underhastighet räknas som störande av annan trafik? Eller var ska man dra gränsen?

#55
2018-03-31 11:06

Nä 10 km räcker sannolikt inte men skapar ändå ordentlig irritation.
Det är nog inte speciellt ofta böter utfärdas utan det är väl cruising i stadskärnor som ger mest sådana här böter.

#56
2018-03-31 11:10

junkers
Den första länken talar i allmänna ordalag om att hindra genom en överdrivet låg hastighet, vilket knappast 70 på 90 väg är.
Dom andra länkarna handlar om hur polisen försöker bryta "raggarrundan" i en tätort. Akustiska störningar.
Hänvisa gärna till något konstruktivt som ett prejudicerande rättsfall

#57
2018-03-31 11:18

Du har fått fem exempel.
70 på 90-väg med tät trafik bör definitivt ligga på gränsen.
Det är upp till varje polisman att bedöma.

#58
2018-03-31 11:22

Brottet vanligast på motorvägarna

Polisen måste ta bilisten på bar gärning för att utfärda ordningsbot för långsamkörning, enligt Mats Östman, Uppsalapolisen.
– För att åka fast krävs ­dess­utom­ att man stört trafikrytmen påtagligt eller gjort sig skyldig till en långsam okynnes­körning.
Det är främst på landsvägar och motorvägar som brottet begås, enligt Inge Carreman, trafikpolischef i Södermanland. Lägsta tillåtna hastighet på motorväg är 40 kilometer i timmen, men bedömning görs efter varje trafiksituation.
– Därför riskerar även den som kör i 60 att få en bot, om trafiken hindras.

#59
2018-03-31 11:29

junkers
Det finns ingen lägsta tillåten hastighet på motorväg. På motorväg får dock inte framföras fordon som är konstruerade för en hastighet av max 40 km/t.

#60
2018-03-31 11:35

Återigen det är citat från polisman vilket jag tror du fattar.

#61
2018-03-31 11:41

junkers
Då borde den polismannen fördjupa sig i regelverket. Hänvisa till ett prejudicerande rättsfall, tack!

#62
2018-03-31 11:45

Lär inte finnas eftersom ingen vettig människa drar böter på 500-1000:- till domstol!

#63
2018-03-31 11:54

Test bränsleförbrukning med Seat Ibiza 1.0 TSI 95 hk och är ca 38 kg lättare på tjänstevikt än Polo med samma motor.
Kolla tid: 01:14. https://www.autocentrum.pl/filmy/pomiary-spalania/seat-ibiza-1-0-tsi-95-...

#64
2018-03-31 11:54

Trafikförordningen 3 kap:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

#65
2018-03-31 12:02

För övrigt avgörs brott i tingsrätten och ska du ha ut prejudikat får du ringa till varenda tingsrätt och kolla om det finns och begära ut det.

#66
2018-03-31 12:12

Jag brukar hålla 90-95 km/tim (verklig fart) på motorväg. Det är en avstressande bränslesparande hastighet som ligger i paritet med den som långtradarna håller. Teoretiskt borde jag komma ikapp bilar med släpkärror men det händer väldigt sällan.

#67
2018-03-31 14:35

Varför folk som inte klarar av att framföra sin bil i 110, ger sig ut på de vägarna, är en gåta. Varför de se inte vågar köra 90 på 90 väg, ger sig ut på vägarna, är en lika stor gåta. Kör hur fasen ni vill, men är det annan trafik som hindras av eran löjliga skygglappskörning, så får ni gärna ta och tänka till varför ni har körkort och att det finns andra i trafiken, som vill köra lika fort som man är tillåten att köra.

#68
2018-03-31 13:41

Herre jösses, detta var ett kärt ämne att diskutera , 65 kommentarer på 2 dagar.

#69
2018-03-31 13:43

Håller med pinjong, jag har upptäckt hur lugnt och avstressande det är hålla 90 på motorväg. Lastbilarna håller numera den hastigheten även i uppförsbackarna (farthållare?), och man stressas inte av fartdårarna. De håller till i vänsterfilen, en oavbruten ström av bilar som absolut måste hålla minst 110 i sin jakt på omkörningstillfällen. Koppla av och relaxa på motorvägen, du vinner inte mycket på att ständigt försöka komma fort fram.

#70
2018-03-31 14:34

För att förtydliga för vissa här är den skyltade hastigheten inte den lägsta hastigheten man får köra i utan den högsta. Det handlar oftast inte om vad man klarar av eller vågar utan vad man anser lämpligt. Detta har folk väldigt svårt att förstå. Det visar sig tydligast på vintern när dom inte tror på att det är halt trots att vägbanan är vit av snö eller is och man ändå skall köra ända intill bakstötfångaren.

#71
2018-03-31 14:45

Ja och om du nu inte kör enligt skyltad hastighet och skapar köer bakom dig, så innebär det att du inte kör i lämplig hastighet.

Kunde man köra 110 på 80-talet och de bilarna som fanns då, så ska man klara av att köra 110 år 2018. Det är ingen som sagt något om vintern här. Fenomenet med förare, som tvingar andra att köra i deras låga tempo existerar i alla väglag. Det är väldigt sällan som mittfilsåkare kör bra. De är precis lika korkade, som de som är ute och kör på vägarna och hindrar normalt kunniga förare att köra enligt gällande hastighetsgränser. Är man så rädd eller oförmögen att förstå att ens orsakslösa långsamma körning, hindrar och stör de andra på vägen, så bör man ta tåget.

#72
2018-03-31 15:13

Nu handlar ju artikeln och därmed även mitt exempel, om motorvägskörning. Det går väldigt bra att köra förbi. Klarar man inte det så ska man nog inte ha...osv.

#73
2018-03-31 16:11

Har pinjon möjligen hört talas om 2+1 vägar?

#74
2018-03-31 17:02

När landsvägsförbrukningen enligt Volkswagen ska vara 0,38 så borde ju förbrukningen kollas vid pumpen för 0,35 verkar vara glädjesiffror. Det står i deras pdf vad gäller Polo bensin och 95 hk följande:

Stadskörning (l/100 km) man/aut 4,4/4,6 4,1
Landsvägskörning (l/100 km) man/aut 3,8 /4,0
Blandad körning (l/100 km) man/aut 4,4/4,6

#75
2018-03-31 17:07

Lagtexten är tydlig
2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).

Jag skulle gissa att fordonet behöver åka rejält saktare för att det ska ses som hindrande. Om någon kör 50 på 100-skyltad motorväg skulle jag gissa att denne kommer bli stoppad av polisen. Om inte annat för att kolla promillen. Ganska vanligt att alkoholpåverkade kör långsammare än övrig trafik, blir tydligast på motorväg.

#76
2018-03-31 17:12

Bosse
Deklarerad förbrukning är ju enligt ett visst ”standardiserat” körschema. Man ska inte se det som absolut minimumförbrukning.

#77
2018-03-31 17:15

Det skapar onödig irritation och omkörningar med enstaka folk som kör långsammare än resten. För att få ett bra flöde och lugnare trafik borde alla kolla sin hastighetsmätare och följa fartgränsen. (naturligtvis om väg- och väderförhållandena tillåter det)
Dessutom sparar det bränsle åt många om man kan hålla samma fart.

#78
2018-03-31 17:28

Ja herre jösses vad det blev diskuterat detta känsliga ämne..
Jag är av den åsikten att det borde vara lag på att alla moderna bilar skulle ha adaptiv farthållare och det skulle inte gå att köra utan den inkopplad vid hastigheter över 60 km/h på grund av att så många kör så jäkla vansinnigt dåligt och pendlar mellan 75-85 på en vanlig 90 landsväg och orsakar därför många farliga omkörnings risker.
Oj vad farligt säger vissa men det är sanningen, många kör som en påse nötter bakom ratten utan hänsyn till andra och resonerar att ingen har mer bråttom än jag och jag ligger på 75 om jag vill i fina vädret på torra kurviga landsvägen med 90 skyltar.
Och helst ligger jag och slickar mittlinjen också.
Ibland får man använda insidan också viket vissa inte gör.

Och är det bränsleförbrukningen man stirrar sig blind på så köp en octavia 1,0 TSI så kan ni ändå ligga med farthållaren på 90 och köra på 0,45.

#79
2018-03-31 17:28

Ja herre jösses vad det blev diskuterat detta känsliga ämne..
Jag är av den åsikten att det borde vara lag på att alla moderna bilar skulle ha adaptiv farthållare och det skulle inte gå att köra utan den inkopplad vid hastigheter över 60 km/h på grund av att så många kör så jäkla vansinnigt dåligt och pendlar mellan 75-85 på en vanlig 90 landsväg och orsakar därför många farliga omkörnings risker.
Oj vad farligt säger vissa men det är sanningen, många kör som en påse nötter bakom ratten utan hänsyn till andra och resonerar att ingen har mer bråttom än jag och jag ligger på 75 om jag vill i fina vädret på torra kurviga landsvägen med 90 skyltar.
Och helst ligger jag och slickar mittlinjen också.
Ibland får man använda insidan också viket vissa inte gör.

Och är det bränsleförbrukningen man stirrar sig blind på så köp en octavia 1,0 TSI så kan ni ändå ligga med farthållaren på 90 och köra på 0,45.

#80
2018-03-31 19:35

AXA. Jo det kan man för det är få om någon som kan köra under den deklarerade landsvägsförbrukningen. Det går att tangera men då håller man absolut max 70. Den hastigheten har inte skribenten hållit. Min bil går att köra på deklarerade 0,42 på landsvägen men som sagt. Inte mer än 70 och med två ägg på högkant mellan foten och gaspedalen

#81
2018-03-31 19:35

De som anser att det ska vara lag på automatisk farthållning på alla bilar, borde hålla sig borta från vägarna.

Hur svårt är det att köra bil själv? För svårt? Ta bussen då ist.

#82
2018-03-31 20:16

Bosse
Men det är ju det skribenten har visat, att det går. Förutsatt att färddatorn visar vad motsvarande tankning vid pump skulle ge.
Det kan ju se olika ut mellan olika modeller och hur pass lätt eller svårt det är att komma under dekl förbrukning.

#83
2018-03-31 20:18

Anders.J, tagga ner lite... du verkar otroligt arg hela tiden...tänk på blodtrycket. Nä, ingen lag på farthållare... men autobroms borde vara standard på bilar (kanske lag). Kör man 85-90 km/h på motorvägen hoppas jag man ligger bakom en lastbil, annars är man själv en bromskloss och hinder i trafiken. Man bör heller inte hålla igen på gasen för att spara bränsle och det påverkar din körning negativt och ökar risken för olyckor (typ långsamma omkörningar mm).

#84
2018-03-31 22:24

Anders J Du är förmodligen en av dom som ligger och pendlar 10 km upp och ner under lagstadgad fart var annan kilometer för du verkar inte fatta problemet..
Om alla håller hastigheten sparar alla pengar.

#85
2018-03-31 22:52

Som jag tolkar de flesta kommentarerna skulle det vara bra med en radarteknik som håller avståndet kort mellan bilarna för att utnyttja slipstreaming effekten, där finns mycket luftmotstånd att minska. Tänk att ligga 10 m bakom en husvagn, man behöver knappt ha motorn igång då ☺. Slipstreaming under rätt omständigheter förstås. Då vill ingen ligga först om kan välja. Här finns flera möjligheter för ny teknik och appar som hjälpmedel.

#86
2018-03-31 22:58

Du kunde faktiskt inte ha mer fel i ditt antagande skidoo.

#87
2018-04-01 09:48

om någon vill köra långsammare än gällande hastighet så är det väl bara att köra om den så slipper man problemet.. varför hetsa upp sig å lägga massa energi meningslösa ting

#88
2018-04-01 10:12

Ja för det går ju superbra att göra på 2+1 vägar eller vanliga 1+1 vägar, antingen med omkörningsförbud eller mötande trafik.... De som vill köra långsammare än alla andra, borde stanna hemma.

#89
2018-04-01 10:30

Risken att åka på böter för fortkörning, är förvisso mindre numera. Men den finns, och jag har inte ekonomi för en sån meningslös utgift. Men Anders J och övriga fartglada här, tycker kanske att böta bortåt 3 000 kr för fortkörning är bagateller, och gärna tar den utgiften för glädjen att köra fortare än skyltad maxhastighet?

#90
2018-04-01 10:46

Håller med Anders.J då att ligga under satt hastighet verkar ha blivit en trend.
På väg hem 16-17.00 så är motorvägen nedlusad med bilar som där det är satt 100 ligger i mellan 80-95kmh så att man måste köra slalom eller gilla läget och sitta låst bakom en jaehhh...idiot!
Jag undrar var dem alla stoppklossarna har uppstått ifrån? Är dem så influerade av ECO? Har dem en usel ekonomi och snålar därför frenetiskt på dropparna? Lider dom av en mentaldysfunktion? Är dem påverkade av Alkohol/Drog och vill undkomma att åka fast igenom att ligga väl under påbjuden hastighet?
Själv kör jag en Toyota Auris hybrid och ligger inte till last för någon.

#91
2018-04-01 12:45

Dom som inte håller lagstadgad hastighet i bra väglag orsakar onödiga olycksrisker för andra trafikanter och för deras egen del.
Hur svårt kan det vara att fatta.
Eco körning under lagstadgad hastighet får man bedriva när man är ensam på vägen och visar hänsyn till andra bilister. punkt slut.

#92
2018-04-01 19:12

Det största problemet är inte de få som inte riktigt håller skyltad hastighet utan de som kör avsevärt fortare än denna hastighet - och alltså absolut måste köra om för att sen bryta sig in i högerfilen igen varvid farten avstannar i den filen. Och om t ex Tvärnit haft adaptiv farthållare på sin Toyota så hade han överhuvudtaget inte reflekterat över de som ev håller nån km/t under den skyltade hastigheten.
F ö verkar det som att skyltad hastighet numera betraktas som den lägsta hastighet man måste hålla om man skall döma efter många skribenter här...

#93
2018-04-01 19:53

Pi. Var vänlig och sluta upp med att använda mig Tvärnit som referens för ditt eget ditten o datten!
Din förklaringsmodell är ett fantasifoster som inte stämmer in på hur trafiken är på de sträckor som jag dagligen kör.
Om jag kommer ikapp en bil som ligger i 87kmh när tillåten hastighet är 100 och framför det fordonet så råder 300m fri väg men att föraren gör inga ansatser alls till att höja sin hastighet, jag ska alltså då acceptera att ligga bakom?
Det händer att jag resignerar och ligger kvar då trycket i ytterfilen är stort och att jag vill inte i onödan lägga ut där då bilarna kommer som på ett pärlband och att det är inte bara en väglus ute.
Det leder till att jag som oftast lägger mig i ytterfilen och ligger kvar där till att jag ska ta av men då är det olaglig hastighet upp till 130kmh som gäller men i andra hand så flyter det på.

#94
2018-04-01 20:04

Hur kan det vara ett problem att åka 13 km/h långsammare än planerat? Stressa av i trafiken och inse att andra gärna åker med större marginal. Det finns inga krav på att man måste åka i skyltad hastighet.

#95
2018-04-01 20:26

L Mäkinen Nej för tusan det är mycket som det inte finns krav på men det tillhör hyfs o god fostran att sälla sig till flocken, anpassa sig till rådande läge för allas vår trivsels skull.
Det finns ett ordstäv som går som följande att den enes rätt slutar där den andres börjar, och helt rätt är den hastighet som är skyltad så att ingen bilist äger i normalfallet rätten till att hindra andra bilister till att hålla satt hastighet och i rusningstid så är det väldigt viktigt att man som förare bjuder till i trafiken.

#96
2018-04-01 20:32

Du har inte rätt till att alltid kunna hålla maximalt tillåten hastighet. Däremot har jag rätt att inte göra det. Det mest avslappnande man kan göra i trafiken är att hålla samma fart som lastbilarna. Då slipper man fundera över om det går fort eller sakta.

#97
2018-04-01 20:45

Ett problem med ert resonemang i den här tråden är att ni tror att skyltad hastighet är samma sak som minsta tillåtna hastighet. Så är det inte. Skyltad hastighet betyder maximalt tillåten hastighe (vid goda förhållanden)

När omständigheterna så kräver skall man som förare anpassa sin körning och därmed sänka hastigheten. Den som då gör en korrekt riskbedömning sänker då sin hastighet mer än genomsnittet (enligt mätningar) och blir en bromskloss. Det är knappast olagligt att köra på ett sätt som gör att olyckorna minskar.

MVH AL

#98
2018-04-01 21:03

Tvärnit - och du kan sluta med dina ständigt nedlåtande omdömen om mig som person ! F ö håller jag givetvis med Mäkinen och A.L i deras senaste inlägg. Tänk att det skall vara SÅ svårt att förstå vad vägmärken betyder...

#99
2018-04-01 21:12

L.Mäkinen
Du är inte satt att tycka vad som är rätt sätt för andra bilister och som tur är så knuffar man inte till en bil.
Det är som jag säger att "oggskåpen" är den största trafikfaran då med sitt sätt och sina griller manar fram situationer.
Bra bilister dem begriper och bjuder väg åt varandra.

#100
2018-04-01 21:25

Pi. trist men att det är alltid du som öppnar upp för bråk med provocerande inlägg riktade mot mig så återigen lägg ned eller så ger jag dig fortsatt rapp över fingrarna
Man kan köra under satt hastighet men i rusning och i strid trafik så är det inte lämpligt och det är något som tas upp i körutb att man ej ska vara till hinder utan så smidigt som möjligt följa med i trafikrytmen.

#101
2018-04-01 22:22

Tvärnit - har jag öppnat nåt kurr här i denna tråd ? Knappast ! Men eftersom du var en av de som klagade högst på folk som inte håller max tillåten hastighet som om det vore lägsta tillåtna och klagade på att folk körde lite ojämnt så exemplifierade jag med att om din Toyota haft adaptiv farthållare så skulle du inte märka dessa mindre hastighetsskillnader på samma sätt. Det blir helt enkelt en mera avslappnad körstil. Testa så får du själv se. Det är bl a väldigt bra för hjärtat att inte ständigt hetsa upp sig i trafiken.
F ö har jag sällan varit med om att det i rusningstrafik finns möjlighet att ens hålla max skyltad hastighet - då är det i alla fall inte vad jag personligen uppfattar som rusningstrafik. F ö är det inte "rapp över fingrarna" som du håller på med utan nedvärderande kommentarer !

#103
2018-04-01 22:53

Pi. Men fortsatt att du vet inte hur jag är bakom ratten så att tack att sluta med att använda mig personligen som en referens för dina högst egen snickrade konstruktioner och att det hela är väldigt enkelt om du är shysst så är jag shysst tillbaka.
Jag kör redan så avslappnat som jag tycker och är vid god hälsa och mycket nöjd med min Auris utan vad som inte är bra är detta ökande fenomen där folk i bra väglag o sikt ligger under satt hastighet under rusning fastän att de mycket väl kan köra som skylten bjuder 100kmh då merparten gör det och över..
Om folk sedan kör lugnt på lugna vägavsnitt och njuter av vyn eller så det säger jag inget om för det gör jag med ibland, jag kan ligga i 75 på 80-väg bara för att den aktuella sträckan är svår o olycksdrabbad men att det är vackert i kring.

#104
2018-04-02 08:40

Märkligt hur välden utvecklats - eller i alla fall vissa förare i vårt land. Att köra 120 på vägar med max 100 skyltad hastighet anser vissa sig ha full rätt att göra men att köra 90--95 på samma vägar är värsta trafikbrottet - närapå i alla fall. Läs A.L och Mäkinens inlägg lite tidigare i denna tråd och begrunda... Den skyltade hastigheten är som redan påpekats flera gånger den högsta hastighet man får hålla och inte den minsta som man måste hålla. Kommer aldrig ihåg att några sådana här diskussioner hölls tidigare utan det är den stressade generationen idag som tolkat om trafikreglerna efter eget huvud.

#105
2018-04-02 09:36

Det handlar inte om att få köra fortare än fartgränsen, det handlar om att hålla jämn hastighet, inte ligga på 80 på 90-väg och dessutom gå ner till 70 vid fartkameror. Otroligt irriterande och onödigt!
Men många vet inte hur rätt eller fel deras hastighetsmätare visar, de bryr sig inte ens om sina medtrafikanter, kör utan fantasi.
Jag ser det varje gång jag kör hemåt, de ligger i 80 på 90-väg, när det sedan blir 70 ligger de kvar i 80, utom förbi kameran då de går ner till 60. För att sedan öka till 80 igen, fortfarande på 70-sträckan.
Och polisens kommentar är ju lysande:
"Vi vet att de ökar farten efter kameran, men medelhastigheten blir ju i vart fall lägre"

#106
2018-04-02 09:54

Visst - många sänker absolut farten vid fartkameror men mest är det dom som kör väsentligt över skyltad hastighet...:)
Men jag upprepar det jag sagt - med adaptiv farthållare och lite mera avslappad inställning till den transport man utför med sin bil så irriterar det absolut inte lika mycket längre eftersom bilen själv sköter anpassningen till bilen framför.
Jag uppskattar också när bilarna framför håller en jämn hastighet men om dom ligger på 90 eller 95 på mätaren på en 90-väg - det berör mig faktiskt inte alls. Ja - även 85 är för det mesta fullt acceptabelt - i alla fall vid körningar "hemmavid". Det är trots allt fortfarande tillåtet att underskrida skyltad hastighet så det är bara att finna sig i situationen - vill man köra fortare så kör man om när tillfälle ges. Precis som vissa anser att man alltid skall släppa fram uppenbara fortkörare för att man inte vet orsaken till fortkörningen så kan ju faktiskt det motsatta också inträffa - alltså att föraren har nån orsak att hålla lite lägre hastighet än jag själv gör.

#107
2018-04-02 09:59

Det handlar om att jag inte stör alla andra, förutom ni moralpoliser då, när jag är ute på vägarna. Jag kör om och kör i min hastighet. Påverkar ingen annan negativt.

Ni som är ute och kör för långsamt, påverkar varenda bilist ute på vägarna.

Att jag kanske får en fortkörningsböter och förbrukar mer bensin, är återigen bara något som drabbar mig.

Din luskörning påverkar exakt alla som hamnar bakom dig. Kör som sagt hur fasen du vill, men bara om du inte fuckar upp en normala hastigheten som gäller för varenda bilist bakom dig, som du tvingar att köra långsamt helt utan anledning. Pis out.

#108
2018-04-02 10:16

Påstår man att man inte påverkar andra när man kör för fort ska man nog klippa körkortet i bitar och skicka resterna till utfärdaren.
Övriga ska kunna räkna med att bilar man ser på avstånd maximalt håller angiven hastighet, exempelvis när man ska göra en omkörning och har en bil i backspegeln. Om den bilen körs för fort kanske man inte hinner om innan den är ifatt och klappträt bakom ratten börjar blinka med helljuset.

#109
2018-04-02 10:46

Så är det absolut, Mäkinen. Men det kanske är lite för svårt att inse i sin egna lilla självupptagna bubbla....

#110
2018-04-02 11:01

Haha ja ni är ju för roliga. Hur klarar ni av att köra bil egentligen? Är man inte begåvad att se om bakomvarande kör fortare och därför inte hinner göra sin omkörning, så är det bara att öva mer.

Ni hittar på situationer, som är bevis på att ni påverkar den som kör fortare än ni och lyckas få det till att det minsann är han som gör fel efteråt och inte ni som gör fel först, som är den onda. Ojojoj

#111
2018-04-02 11:09

Axa: Du skriver: "Men det är ju det skribenten har visat, att det går. Förutsatt att färddatorn visar vad motsvarande tankning vid pump skulle ge."

Det är det som det gäller. Stämmer verkligen förbrukning med färddator dito? Så länge det inte är klarlagt kan ingen hävda att bilen går att köra under deklarerad förbrukning.

#112
2018-04-02 11:13

Hålla långtradarfart med bilen på motorvägen är ekonomiskt och smart. Bränslebesparingen är enorm om man sänker från 110 till 85-90. Jag betalar bränslet själv. En dl mindre förbrukning gör för mig 500 billigare bensinräkning med mina 17 mil varje vardag bakom ratten.

#113
2018-04-02 11:13

Man skall givetvis inte hindra någon annans framfart, inte ens om han (det är oftast män) kör över gällande hastighetsgräns. Då skall man hålla åt sidan och se till så att personen som kör utanför systembegränsningarna kan passera så snabbt och smidigt som möjligt.

Men en mer försiktig individ skapar inte farliga situationer bara för att man kör långsammare. Det är tvärtom hetssporren som står för den riskökningen.

I mätningar har man också kunnat påvisa att en vägsträckas säkraste hastighet är medelvärdet. Riskökningen kan därefter formuleras med en u-kurva runt medelhastigheten. Det innebär - att de som kör långsammare än medelvärdet också kör med en högre risk, även om deras riskförändring inte är lika stor som de som väljer att köra fortare än medelhastigheten.

MVH AL

#114
2018-04-02 12:18

Kopierar Hultarns VETTIGA text.
Det handlar inte om att få köra fortare än fartgränsen, det handlar om att hålla jämn hastighet, inte ligga på 80 på 90-väg och dessutom gå ner till 70 vid fartkameror. Otroligt irriterande och onödigt!
Men många vet inte hur rätt eller fel deras hastighetsmätare visar, de bryr sig inte ens om sina medtrafikanter, kör utan fantasi.
Jag ser det varje gång jag kör hemåt, de ligger i 80 på 90-väg, när det sedan blir 70 ligger de kvar i 80, utom förbi kameran då de går ner till 60. För att sedan öka till 80 igen, fortfarande på 70-sträckan.

#115
2018-04-02 11:39

Bosse
Naturligtvis är det vid pump som räknas. Men som jag skrev i inlägg #28 så stämmer min Seats färddator mot pump. Andra Vag-ägare har i forumet konstaterat att deras bilars mätning vid pump stämmer med färddatorn.
Jag säger inte att det stämmer med Polon men det skulle inte förvåna mig om den faktiskt förbrukat enligt datorn.

#116
2018-04-02 11:42

Enorm bränslebesparing vete fasen Bosse. Jag körde hem från Stockholm i helgen. Snittfart 108 och förbrukning på 0.73. Kanske hade kört på 0.63 om jag kört lagligt. Kände vare sig räckviddsångest eller stress eller pengaoro.

#117
2018-04-02 11:46

Instämmer med Hultarn.
Det är alltför ofta som rusningstrafiken flyter på i 75 på 80-väg för att efter påfart någon klämmer sig in och får för sig att åka i typ 60. Otroligt störande och det påverkar alla.

Jag har inga problem med att köra 75 på 80-väg så länge det flyter på. Folk som har en ojämn hastighet av +- 10 km/h är värst. Inte alltför sällan samma förare som krypkör 50 på 70-väg för att sedan hålla 50 förbi skolor eller buss som släpper av resenärer...

#118
2018-04-02 11:52

Ja du Anders.J - du är en riktig karlakarl du som lyckas hålla 108 km/t i snitt mellan Stockholm och Skellefteå (?). Läs A.L inlägg #113 igen som ett litet tips på vägen...

#119
2018-04-02 12:30

Kör man 108 i snitt upp till Norrland på dagtid är det en hel del vansinnes omkörningar garanterar jag och man är snudd på dum.
Jag har hållit upp mot det snittet på någon nattkörning utan trafik vilket för min del är okey.

Men jag förespråkar jämn hastighet och då kan dom flästa vara nöjd.
Det är inte ok att ligga på 80 i enkelfilen på 2/1 vägen och sedan gasa på till 100 när det blir dubbel fil.
Körkortet skulle dras direkt av polisen.
Sitter man och sträck kör 70 mil var annan månad då fattar man vad jag menar.

#121
2018-04-02 12:34

mso 1000: ja, det där pendlandet i fart på 2-1-vägar är otroligt irriterande och alldeles onödigt. Det orsakar onödigt stressande hos medtrafikanterna, som då "tvingas" köra för fort för att komma förbi på 2-filigt.

#122
2018-04-02 12:36

Då garanterar du fel mso. Nästan noll och ingen trafik igår påskdagen mellan huvudstaden och skeå. Körde inte idiotfort utan farthållare på 120, på såväl 90 100 110 och 120 väg. Gjorde inte någon vansinnesomkörning, för det behövs inte. Blev dock omkörd av några BMW, många Kia och oräkneligt antal Volvo.

#123
2018-04-02 13:27

Håller med mso 1000 eftersom jag också har lång erfarenhet av att köra E4 längs Norrlandskusten. Den snitthastigheten på den långa sträckan kräver nog en hel del högre fart än 120 km/t under långa sträckor. Höga snitt på korta sträckor är lätt men över längre sträckor finns det många saker som drar ner snittet radikalt.
Sen är frågan vem som verkligen är löjlig, Anders.J....

#124
2018-04-02 13:39

Det är spännande att du inte ens tror på att jag körde 120 som fortast och 108 i snitt. Är det verkligen så kopiöst omöjligt att ta till sig information, från någon som inte är en pensionärsbroder?

#125
2018-04-02 13:41

Anders. Ärligt så när jag håller dessa hastigheter och lite ++ 120, 110, 100, 90, 80,70 på denna E4 sträcka brukar jag hamna på mellan 92-96 i snitt på grund av 2+1 vägarnas vansinnes pendlingar i hastighet.
Men du kanske hadde idealiskkörning trots attrahera nästan aldrig har det.

#126
2018-04-02 13:48

Det var ju ingen trafik att tala om säger jag. Tror jag behövde köra bakom en långsam förare på 2+1 sträckor två eller tre gånger. Begriper inte varför det ens ska behöva vara något att resonera kring? Det är den snittfart hag hade och det var lite trafik och torrt väglag 90% av sträckan.

#127
2018-04-02 14:20

Spelar ingen roll om man kör i den hastighet som gäller för platsen, det finns ändå tokar som skall förbi och då helst legat alldeles för nära flera kilometer i tron att de skall skrämma en ur vägen. Men det finns inte mycket som fungerar i trafiken numera, stort sett endast enkelriktat.

#128
2018-04-02 16:29

Anders.J - även om jag nu är pensionär så har jag inte varit det i hela mitt liv och just E4 längs Norrlandskusten har jag stor erfarenhet av. Även jag har haft bråttom men definitivt inte lyckats uppnå ditt snitt på så lång sträcka. Och köra bil har jag gjort rätt länge och intensivt och även ägnat mig åt motorsport under många år så helt oerfaren bakom ratten är jag inte - även om jag numera insett att man inte tjänar nåt på att stressköra på allmänna vägar. Det ökar bara risken för situationer som man absolut vill undvika.

#129
2018-04-02 16:41

Jag stresskör inte. Lite trafik hög snittfart. Mkt trafik låg snittfart.

Att jag kan köra om bilar på några sekunder med mina 250+ hk, underlättar också. Det verkar svida för många, men jag skiter fullkomligt i att folk vill och kör fortare än mig. De håller sig borta från mig på vägarna, iom att de försvinner.

#130
2018-04-02 19:33

När vi pratar snitt hastighet Norrlandskusten och E4 så måste man kommaihåg att man nog kapat resetiden nån halvtimme och höjt snitthastigheten en del med Sundsvalls bron och Iggesunds svängen som var en mardröm under alla år.
Men vi är väl från ämnet rejält nu.
Jämn fart spar tid och pengar.

#131
2018-04-04 11:06

Anders.J - äntligen nån som ser vad som är fel. De dagar jag åker bil till jobbet på rv35 mot Linköping ska det mycket till för att man inte ska komma ifatt någon som fått körkortet i ett Kellogspaket. De ligger och pendlar mellan 60 och 100 på 90-väg. Kör i 80 och halft tvärnitar för kameror - fast det är 90. När det är nedförsbacke lägger de sig på bromsen så det inte ska rulla för fort. Får hjärnblödning av idioterna. Att försöka köra med vanlig farthållare tex är oftast totalt meningslöst.

Kör man (inom rimligt spann) fortare än skyltat är man sällan till besvär för nån annan. Att ligga och lusköra och inte ha koll på vad man - DET påverkar alla andra som ligger bakom, och är höjden av egoism i trafiken - att fullständigt skita i att man är i vägen.

Och vad folk än säger - nej man behöver faktiskt inte respektera andra och deras bristande körförmåga. Är det nån som kör "för fort" så är denne minsann en syndare - men är det nån som kör sakta så ska man tänka på att de minsann också har rätt att vara där, och man inte vet vad de har för handikapp, anledningar, ursäkter etc.
Kan du inte åka i 90 km/h på en 90-väg i normalt väglag har du inte där att göra. Enda ursäkten jag kan se är om det är en kurvig/dålig väg och de har en hund i skuffen. Då är jag med på varför man kanske kör under skyltat. Annars får man fan surra fast svärmor eller lasten så man kan köra som man ska.

#132
2018-04-04 19:38

Då ska Calle få en riktig utmaning här:

Istället för att satsa på lägsta tänkbara förbrukning, satsa på en kombination av låg förbrukning och hög medelhastighet. Då lär man sig grejer! Det första man lär sig är att det där att hålla 10 km/h under fartgränsen inte behöver göra stor skillnad alls. Ned till 70 eller ned till 60 kan till och med på vissa bilar öka förbrukningen.

Däremot är det när man gör sådant här man upptäcker att omkörningar och liknande dra fruktansvärt mycket bränsle.

Mitt eget rekord hemorten i roslagen till Sollentuna är 0,52 liter/mil i mammas gamla Skoda (lånar den ett tag) och 63 km/h i snitt. Samtidigt. Andra gånger 0,61 l/mil och 54 km/h i snitt när jag hamnar i köer mer eller mindre.

Ett annat rekord jag har, där jag dock inte har uppgift på medelhastighet, är 0,68 l/mil med en Saab 9-5 2,0t, fem turer från hemorten till Alunda, tur och retur. Förbrukning mätt genom att tanka bägge gångerna vid samma pump och mäta förbrukningen. Så där litade jag inte ens på färddatorn (som på den bilen för övrigt visade alldeles för lite!). Medelhastighet någonstans 55-60 km/h men annan väg än till Sollentuna.

#133
2018-04-05 15:07

Kandidat - Ska man fixa en låg medelförbrukning måste man nästan hålla ett rätt gott tempo. Kör man på en kuperad väg så äts ju lätt det man spar på att lusköra på plan mark upp av att man måste gasa på i uppförsbackarna. Oavsett hur långsamt man kör så kan ju förbrukningen både tre- och fyrdubblas i en längre uppförsbacke. Har man lite moment däremot så blir det i bästa fall knappt en höjning ens, om man tillåter bilen att sakta in och ta in det på en eventuell nedförsbacke efteråt.

Tycker dock att en "giltig" låg förbrukning rimligen mäts vid rimlig hastighet. Jag kan få min bil att dra 0,3 med, om jag väljer en plan väg med mest utförsbacke och kör i 40. Men är det en relevant siffra? :P Möjligen om man gör som Kandidat och mäter åt båda hållen då. Men ändå :P

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.