Bild
Nästa artikel

Häftig kurva i Tesla 3

Biltestarbloggen
Min arbetskamrat Anders Helgesson håller just nu i ett intressant biltest till Vi Bilägare nummer 10 2019. Det gäller nya BMW 330i och nya Volvo S60 T5 som ställs mot Tesla 3, en av de hetaste bilarna på marknaden just nu.

Hett såg det också ut på Teslans jätteskärm på instrumentpanelen när jag gjorde accelerationstester på Lunda flygfält med bilen. Den normalt sett ganska jämna kurvan över förbrukning drabbades av rena "härdsmältan" när jag öste på med full effekt (jag höll på att skriva full gas ...). Bilden här intill är lika dramatisk som man upplever accelerationen i bilen – det går verkligen undan!

I tidningen, som kommer i handeln 2 juli, vecklar Anders ut hela bilden av hur Tesla står sig mot två naturliga konkurrenter. BMW och Volvo är förvisso inte elbilar men många av märkenas spekulanter har säkert funderingar på om det är dags att gå över till elbil.

Missa inte att läsa testet – god helg tillönskas!


 

Kommentarer

#1
2019-06-14 15:08

Att det kostar rejält med elförbrukning att trycka på gaspedalen har jag hävdat på forumet men det ville elbilsanvändare inte alls hålla med om. Mina intryck kommer från fullgastester på Autobahn och rundor på Nürburgring som jag sett på Youtube.

#2
2019-06-14 15:17

Pinjong
Nu minns jag inte alla fysiklektioner i detalj men går det inte åt lika mycket energi att få bilen till 100km/h, oavsett om man accelererar fort eller långsamt?

#3
2019-06-14 15:39

Axa. Min ryggmärgsreflex säger att försiktiga, eller i varje fall inte brutala hastighetsökningar sparar energi och därmed räckvidd. Någon som minns fysiklektionerna får väl hävda motsatsen.

#4
2019-06-14 15:44

Den häftiga accelerationen för med sig mer förluster. Största skillnaden mot en avgasbil är att den senare eldar mer energi för kråkorna även vid lågt effektuttag. Då blir inte ökningen lika iögonfallande.
Tittar man på nyttjad energimängd lär TM3 ändå vara snålare än de övriga i testet.

#5
2019-06-14 15:50

Axa

Det stämmer egentligen bra, så länge man inte räknar med verkningsgraden. I en förbränningsmotor varierar verkningsgraden med både varvtal och belastning. Har dock ingen aning om hur elmotorer och batteriers verkningsgrad förändras med belastningen. Gissningsvis lite högre förluster vid hög belastning.

#6
2019-06-14 15:53

Axa: Vanligtvis är värmeutvecklingen betydligt högre vid kraftig acceleration än om man kör lite försiktigare. Och värme är inget annat än energi.

Verkningsgraden är vanligtvis kraftigt sjunkande med högre varvtal. Hos en vanlig bilmotor brukar den toppa någonstans kring vridmomentmax. Hur det är hos en elmotor är jag inte insatt i.

MVH AL

#7
2019-06-14 15:55

Klart att det kostar elektroner att ligga i högre hastigheter samt "fullgas-tester". Kolla bara på Tesla-Björn:
https://www.youtube.com/watch?v=B4oeV0Cgyk0
https://www.youtube.com/watch?v=40SQlphPWmc

#8
2019-06-14 16:39

Ja, effektuttaget vid acceleration med elbil torde generera en del värme.
Men jag tänker att verkningsgraden för en elmotor är väldigt hög så energiförlusten vid snabbare acceleration vs långsammare kanske inte skiljer så mycket.

#9
2019-06-14 18:00

Om ni tänker efter lite, vad drar minst bränsle...jämn fart på motorvägen eller körning i stan med massor med start och stopp!? Det kostar på att få upp massan i fart, mer massa mer energi går det åt. Nu tror jag visserligen en elbil är bättre, då kraften utnyttjas bättre. Elbilar har nackdel då de blir tyngre.

#10
2019-06-14 19:27

Styggavargen: Elbilen har riktigt bra räckvidd i stan. Hela poängen är att du har mycket regen i stan och 0 på motorväg. Där du dessutom förlorar massor till luftmotstånd.
Förbränningsmotorer är usla i stan för att de har ingen regen och är suboptimala i acceleration.

#11
2019-06-14 20:04

Körde själv Model 3 (4WD, long-range) men kan säga att jag blev själv väldans besviken på den klassiska bil-delen som inte var på samma nivå som prestanda man fick ur motorn. Kanske skulle jag ge en 7 för den delen?

#12
2019-06-14 20:18

Milkylainen, nu pratade jag om en fossilt driven bil för att beskriva vart energi förbrukas. Elbilen kan som du säger återvinna energi när den bromsar. Men faktorer som luftmotstånd och vikt är fortfarande det viktigaste för att göra snåla bilar.

#13
2019-06-14 20:22

Ja, hävdar fortfarande att teslas bilar skulle kosta hälften av vad de gör om de hade förbränningsmotorer. Så själva bilen förutom drivlinan motsvarar inte priset jämfört med en förbränningsmotorbil. Men totalt sett så är nog priset rimligt ändå.

#14
2019-06-14 21:15

Härdsmälta, vad blir det omräknat till kW?

#15
2019-06-15 16:29

BMW och Volvo har inte en chans

#16
2019-06-16 08:38

Tja... å andra sidan drabbas ju allt av rena härdsmältan när man trycker pellen i botten.
Minns min gamla 9-5:a. Den gick runt på 0.65 på motorväg. Men momentant så slukade den lätt över 40l/milen i full pelle. :)
Min diesel-BMW har inga problem att sluka ungefär samma siffror momentant.

#17
2019-06-16 11:36

Milkylainen, starta en kall corsa eller vilken småbil som helst, den första kilometern drar bilen någonstans mellan 1 till 2 liter milen. Där har vi ett problem med dagens körningar, korta med extremt höga utsläpp som följd.

#18
2019-06-16 19:10

Fullgasacceleration bränner däck oavsett motortyp. Idiotiskt beteende och miljövidrigt.

#19
2019-06-19 14:57

Avsaknaden av trivsam förarmiljö är en klar nackdel för Heffaklumpen..

PS. Tesla ska det vara... Ds

#20
2019-08-16 16:01

Undrar hur länge elbilar ska få köra på "billig" el? Kilometerskatt kommer när vi har köpt fast oss i elträsket!

#21
2019-10-01 10:58

En vanlig bil behöver kanske 15-25 hästar för att hålla normal landsvägshastighet, men vid "full gas" med höga effektuttag så ökar förbrukningen så klart enormt. Men när det gäller bensinbilar så är min erfarenhet att långkörning på autobahn med ca 140-160 km/t ger ändå ungefär samma förbrukning som vanlig landsvägskörning i Sverige.

#22
2019-10-29 21:34

Du tankar i Tyskland, där innehåller bränslet mer energi än i Sverige.

#23
2019-10-29 21:36

Där har du förklaringen, Svenne. Själv körde jag till Amsterdam..bilen drog mindre än normalt fast i princip körde som i Sverige.. möjligen lite fortare emellanåt på autobahn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.