Bild
Nästa artikel

Gastankar som liknar knäckebröd

Biltestarbloggen
Opel Astra CNG, årsmodell 2004.

Bilbranschen vill gärna tuta i oss att rost inte är något problem för moderna bilar men gång efter annan kommer bevis på motsatsen.

Häromåret inträffade flera livsfarliga incidenter med gasdrivna Volkswagen-bilar. Gastankarna var så försvagade av rosten att de exploderade i samband med tankning.

Efter många om och men tog Volkswagen sitt ansvar och återkallade bilarna för att byta alla tankar.

I senaste Vi Bilägare, nummer 8/2019 som nu finns i butik, kan vi rulla upp en ny rostskandal och den här gången står Opel i centrum.

Bilderna talar egentligen för sig själva men knäckebröd är en ganska bra beskrivning av hur de värst ansatta gastankarna ser ut.

Det är modellerna Zafira, Combo och Astra med tilläggsnamnet CNG som är drabbade. Gastankarna sitter under bilen, dolda bakom plastkåpor som samlar och stänger inne smuts, fukt och vägsalt. Fordonsgasens låga temperatur gör också att det blir en hel del kondens runt tankarna och allt sammantaget skapar en mycket bekymrande rostfälla.

Att lacken på tankarna verkar vara av ytterst tveksam kvalitet gör inte saken bättre.

I tidningen presenterar vi exempel på Oplar från 2004, 2006, 2007, 2008, 2009 och 2011 som har så rostiga gastankar att de blir underkända på besiktningen. Åtgärdas inte rosten inom 30 dagar blir det körförbud.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström bedömer att rosten är betydligt värre jämfört med de gastankar som Volkswagen återkallade och bytte.


Opel menar å sin sida att rosten inte alls är någon säkerhetsrisk. Fabriken har dock som policy att bekosta byte av rostiga gastankar på bilar upp till tio år eller 16 000 mil.

De äldre bilarna som kan antas ha störst rostproblem lämnas dock i sticket. Att byta de fyra gastankarna kostar uppemot 40 000 kronor och det är i många fall mer eller ungefär lika mycket som bilen är värd.

Resultatet blir att bilar som i övrigt fungerar problemfritt hamnar på skroten.

Att gastankarna har en angiven livslängd på 20 år är inte samma sak som att tankarna ska hålla i 20 år, menar Opel.

Var det någon som sa att rost inte längre var ett problem?

Kommentarer

#1
2019-05-23 12:20

Varför anger man livslängden på tankarna till 20 år om de inte förväntas att hålla i 20 år?

#2
2019-05-23 13:21

Så... livslängd på 20 år är INTE en livslängd på 20 år? Låter fullständigt logiskt. Inte.

#4
2019-05-23 13:29

Skulle vilja säga att ingen gasopel över 16000mil/10 år gammal går att sälja för nåt i närheten av 40 000. Skroten.

#5
2019-05-23 13:59

"Fordonsgasens låga temperatur"? När en gasbil tankas expanderar gasen för att trycket är högre på macken än i tanken och då sjunker gasen temperatur men gas och tanka anpassar sig till omgivningens temperatur ganska snabbt och eventuell kondens dunstar i samma takt som övrig fukt.

#6
2019-05-23 14:07

Livslängen på 20 år avser TEKNISK livslängd, d.v.s. hur länge tekniken fungerar och håller tätt rent tekniskt, rost, ingick aldrig i det man tänkte på när den siffran fastställdes.

Förövrigt är detta eftermonterad extrautrustning, bilarna plockas ut från den vanliga fabriken och tas till en mindre specialverkstad där de konverteras till gasdrift i efterhand, pga denna hantering där de inte ingår i den vanliga tillverkningsprocessen i fabriken är det möjligt att rostskyddet av tankarna som levereras från en utomstående tillverkare helt enkelt "fallit mellan stolarna"...

Förövrigt är det inte Opel man talar med i denna fråga utan PSA och de är nog föga intresserade av att betala för detta som man säkert skyller på GM så där ligger en konflikt om vem som ska beta och där är orsaken till att man inte KAN göra som VW och byta allt, VW är sin egen chef och badar dessutom i pengar...

#7
2019-05-23 14:18

Att påstå att rost inte är en del av den tekniska livslängden på en stålkonstruktion är snömos. Jag tror förstås inte att bilarna överhuvudtaget är tänkta att användas i 20 år.

#8
2019-05-23 14:32

Köp en Opel bli belåten se naturen genom plåten ...

#9
2019-05-23 15:22

Visserligen men man sitter ju inte och åker inuti gastanken så det blir ju svårt att se något genom den då eller hur, det är ju inte karossen... som rostar.

#10
2019-05-23 15:25

Blir bara ett stort hål rakt igenom hela bilen när tanken exploderar ...

#11
2019-05-23 15:29

Är det här tacken till dem som vill dra sitt strå till stacken och välja en lite mindre miljöovänligare bil.
Hur blir det med elbilarna i framtiden? Den angiva livslängden på batteriet är inte samma sak som att det ska hålla så länge...

#12
2019-05-23 18:33

Stefan Eriksson: Vad gäller elbilarna har det tvärtom visat sig att batterierna håller betydligt bättre än den först uppskattade livslängden.

#13
2019-05-23 19:43

Så småningom kommer, om än inte liknande så i vart fall lika illa, rapporter om blodsbatterierna: Ständigt nya blandningar trycks ut på marknaderna. Vilket inte bara gör återvinning näst intill omöjligt - de är dessutom inte testade och utvärderade.

.

#14
2019-05-23 20:30

Haha, den här hästhandlarbranschen förnekar sig aldrig. När bilindustrin uttalar sig (i vart fall alla gamla, traditionella) skall man utgå från att de i alla lägen ljuger, tills dess motsatsen bevisats (vilket troligen aldrig sker).

#15
2019-05-24 01:04

Att placera ståltankar med tveksam lackning utvändigt och under ett fordon, är som de flesta kan räkna ut, ett bra recept för att skapa problem, speciellt i Sverige.

40 000 kr för att byta gastankar? Att byta gastankar är billigare än så. För runt 40 000 kr kan man konvertera en hel bil till drift med fordonsgas.

#16
2019-06-17 20:31

Så. När tänker man ge upp och erkänna att trycktankar i utsatta, snabbrörliga miljöer är en korkad idé?

#17
2019-06-26 22:32

Blir bara bättre när de vill ha vätgas i tankarna. ..

#18
2019-08-04 17:16

Inga problem, finns ju som tur är andra märken, med den inställningen, hur ska de övertyga någon om att man ska köpa en Opel?
Ja visst, den har garanti, men inget säger ju att den kommer att gälla...ungefär så, hmmm

#19
2019-11-05 22:57

johafor: Det är av den anledningen Toyota tillverkar sina vätgastankar av flera lager glasfiberförstärkningar samt kolfiber till bränskecellsbilarna där tankarna tål både extrema klimat över hela bilens livslängd utan att kunna rosta samt även beskutning av grovkalibriga vapen utan att ta skada, så det går att göra läxan redan vid ritbordet om har hårda tillverkningskrav och om man vill.

#20
2019-11-15 12:55

Ingenting mot dessa enorma klumpar till batterier. De har oftast en garanti på åtta år och att byta dessa kostar uppemot 100 000 kronor och det är i många fall mer eller ungefär lika mycket som bilen är värd.

Resultatet blir att bilar som i övrigt fungerar problemfritt hamnar på skroten.

Istället borde utvecklingen gå åt andra hållet: Robusta bilar som håller länge. Det är det i särklass bästa för miljön.

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.