Bild
Nästa artikel

En ovanligt mörk idé

Biltestarbloggen
"Ett nästan komiskt fipplande in i små gryniga displaymenyer för att hitta rätt."
En ovanligt mörk idé
Så här fick jag göra för att kunna köra långt i mörker härom kvällen. En handske i taket, ett anteckningsblock framför klimatpanelen och ett annat framför instrumentlådan. Annars blev bländningen från den blå instrumentbelysningen och kupéns ”mysbelysning” från taket outhärdlig i vår långtest-Toyota Auris kombi.

Jag lät en glipa för hastighetsmätaren vara öppen, resten av mätarna lyckades jag med blocket ”täta” från det stickande blå ljuset. För att få tyst på mysbelysningen tryckte jag in handskens ena del mellan kupélampans plastpanel och innertaket, den andra (lång- och pekfinger tror jag) vek jag in bakom luckan till solglasögonfacket och drämde till. Där satt den.

Instrumentbelysning som inte kan minskas tillräckligt är ett otyg. Flera märken struntar uppenbarligen i den till synes betydelselösa detaljen, men då har de inte kört i svenskt kolmörker i november. Andra, Saab och Alfa Romeo till exempel, var tidigt ute med så kallad ”Night Panel” där delar av instrumenteringen med ett knapptryck kunde släckas vid mörkerkörning. En bra och enkel säkerhetsdetalj.
Vi brukar, som många läsare vet, anmärka på när det är krångligt att justera instrumentbelysningen i testbilarna. Vi förespråkar enkla vred, som förr. Då händer det att läsare anmärker på oss för att vi anmärker på det – det är väl ingen viktig sak, skriver de.

Fast det är det. I exempelvis senaste VW Golf måste man knappa sig långt in i menyerna för att hitta justeringen. Att göra det under färd är förstås inte att rekommendera. Man hinner köra bra långt under dålig koncentration framåt innan det hela är klart.

Nu visade sig justeringen vara ännu värre i långtest-Toyotan. Ett nästan komiskt fipplande in i små gryniga displaymenyer för att hitta rätt, minimala symbol att upprepade gånger trycka på – och sedan blev det ändå inte bra. Att hela displayen kan släckas är i alla fall ett plus.

Fler ljushuvuden på bilfabrikerna, säger jag.
En ovanligt mörk idé
En ovanligt mörk idé
En ovanligt mörk idé

Kommentarer

#1
2014-11-19 14:36

Man får väl försöka se lite ljust på problemet.

#2
2014-11-19 15:48

Efter att ha läst detta känns det nästan löjligt att det är förbjudet med mobilsamtal i bilen! Tala om att sila mygg och svälja kameler.

#3
2014-11-19 17:25

Jag har kört många mil i både dagsljus och mörker med min Toyota Auris, Jag har aldrig blivit bländad av instrumentbelysningen eller den så kallade mysbelysningen, har aldrig ens tänkt på det. Ett löjligt påpekande, kanske behöver du glasögon om du blir så bländad som du skriver.

#4
2014-11-19 18:09

Förstår inte riktigt vilken mysbelysning som hänsyftas. I mörkerkörning dämpas instrumentbelysningen automatiskt i min Auris kombi. Nedjusteringen är kopplad till aktiveringen av t.ex halvljus. Menysystemet i min Auris (Edition 50) är löjligt rudimentärt, nästan så att jag tycker att det är för funktionsfattigt.

#5
2014-11-19 18:15

Nu fattar jag ingenting ???? Jag körde ju just en sådan här bil i hybridstafetten under en månad och det verkar mer som att Calle inte har förstått hur man justerar ljuset, du kan ställa kvällsljus och dagsljus separat eller med automatik, stereon kan du till och med välja nattbelysning och blir han bländad av det så har han nog allvarliga problem, hur gör han med bilarna han möter som ar lyset på ????

Mycket märkligt inlägg

#7
2014-11-19 19:06

"Night mode" är bra, i min C3 Picasso är det enkelt att justera skärmarna. Styrkan på belysningen kan enkelt ändras genom en knapp som finns vid skärmen så inget fibblande i menyer. Innehållet i skärmarna ändras genom en annan knapp och inte heller där är det något fibblande i menyer. Går att ställa om skärmen för hastighetsmätare, varvräknare och bränslegrejs till att enbart visa hastighetsmätaren, bara trycka på knappen så släcks också andra skärmar ner. Går att ställa in radio/iPod/färddator-informationen i olika lägen mellan mycket information eller bara klockan och så en halv-variant emellan. Tycker detta med belysning och ljus har varit enkelt att justera i alla mina franska fordon, de har känsla för mys... och jag minns det även var bra i de italienska fordon som jag växte upp med inom min familj.

#8
2014-11-19 19:45

Det var inte så att lamporna bara inte fick nog med ström Raphael? ;) ;) ;)

#9
2014-11-19 20:22

Ja, det är väl sannolikt att Calle (som testar bilar i sitt yrke) inte kan göra rudimentära inställningar av instrumentbelysningen. Eller inte? Eller så var det fel på bilen.

#10
2014-11-19 20:39

Rör aldrig denna inställning i min Golf - den justerar sig själv (liksom bakgrundsbelysningen i den stora touch-displayen) efter den omgivande belysningen och detta fungera alldeles utmärkt. Golfen har f ö de tydligaste mätarna/displayerna av alla bilar jag haft under ca:45 års tid. Både mätartavlor och färddator är ytterst lättavlästa i alla ljusförhållanden vilket man absolut inte kan säga är fallet i alla bilar - t ex i vår lilla Kia. Där är displayerna tvärtom väldigt svåravlästa.

#11
2014-11-19 21:00

Hmmm känns lite som skit bakom spakarna här...

#12
2014-11-19 22:22

junkers - jag behöver som sagt inte ens "spaka" denna funktion så det kanske snarare är lite "skit bakom konstruktörs-spakarna".

#13
2014-11-19 23:08

Det var ingen kommentar till dig utan till ViB.

#14
2014-11-20 07:22

Att bli störd av instrumentbelysning eller mötande bilar är väldigt individuellt. För min del så gör det rent av ont i ögonen att möta bländande fordon, medan andra kan möta bilar på helljus utan att det bekommer dem. Instrumentbelysningen märker man oftast inte förrän efter en längre sträcka i mörker och det kan variera med hur länge man kört. Då är det skönt med en "night panel knapp" alternativt en enkelt justerbar belysning.

#15
2014-11-20 13:24

Själv har jag uppnått den ålder när t ex skapa ljuskäglor från mötande fordon inte är det man önskar mest här i livet men jag har som sagt inga som helst problem med instrumentpanelen/displayerna i Golfen - det fungerar lika bra under soliga sommardagar som under mörka vinternätter. Har inte justerat om instrumentbelysningen sen jag gjorde den första anpassningen i samband med bilköpet vilket jag uppskattar.

#16
2014-11-20 13:58

Har inte heller märkt av dessa problem med bländande skärmar och mina senaste bilar har själv justerat ljusstyrkan efter ljusförhållandet ute men jag håller med om att många inställningar är krångliga att utföra.
På vissa bilar ändras all knappbelysning,skärmar e.t.c efter hur ljusreglaget är ställt. . Dagtid är det kanske bara positionsljus eller en ledslinga som lyser och då lyser även instrumentbelysning m.m starkare. På min bil tycker jag inte att detta fungerar optimalt men ljuset går förstås att justera men inte helt så som man önskar. Vid sådana tillfällen vore det långt mycket mer praktiskt att bara ha ett simpelt vred som styr all belysning som förr i tiden.
En del "fiffiga" detaljer är tyvärr bara onödigt tillkrånglade idag och snart säljs det väl inte en enda bil utan en skärm med touchfunktion!? Att byta radiostation eller kontrollera enkla funktioner bör göras då bilen står still för att man inte skall riskera liv och hälsa.
Sen är det inte alltid så enkelt att man ju bara kan lära sig hur sin bil fungerar för vem faaan orkar att läsa igenom bruksanvisningen som ändå inte är korrekt? Kanske kör man ofta flera olika bilar som alla kräver olika "logik"...man tröttnar då snabbt på allt som är onödigt tillkrånglat och använder helt enkelt inte alla finesser.

#17
2014-11-20 14:37

Min bil känner av själv hur mörkt eller ljust det är, och ändrar både yttre och inre belysning efter hur det ser ut utanför bilen. Mycket smidigt och aldrig problem.

#18
2014-11-20 15:16

Det är sådant här jag tycker är viktigare än hur stort utrymme det är i bagaget eller hur kul motorn är, en bil som man upplever på detta sätt är naturligtvis omöjlig att använda - allt annat på hela bilen blir genom en sådan sak som denna i ett slag totalt ointressant.

Väldigt många bilar har den här typen av fel, stolar, dörrhandtag, säkerhetsbälten, belysning, rattspakar eller något annat som är en källa till ständig irritation, ändå uppmärksammas sådana fel aldrig.

Ännu en orsak att ogilla bilmärken som försöker hänga på senaste trenden hela tiden...

#20
2014-11-20 23:42

Det är ju en Toyota så alternativ 2 - "något är trasigt" - är helt uteslutet..:)

#21
2014-11-22 16:48

Blackpanel är en gimmickgrej som fungerar utmärkt på nattliga långkörningar!

#22
2014-11-27 00:38

Ja, detta är hopplöst på nya bilar! Det ska lysa till f*rbannelse! Idag ska det vara mindre TV-apparater i mittkonsolen.
SAABs night panel var en underbar idé som jag önskar jag hade på mina bilar.
Fortsätt påpeka detta!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.