Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

En föregångare i förarstöd

21 april 2015
Förlåt mig så mycket för att jag körde på dig! Den lilla barndockan får en ursäkt av bloggförfattare Schultz.
"Var i Sandhed utanför Borås förra veckan. Där hann jag med att både köra på en fotgängare och nästan krocka med en mötande bil."

Var i Sandhed utanför Borås förra veckan. Där hann jag med att både köra på en fotgängare och nästan krocka med en mötande bil.
 
Ja, inte på riktigt förstås. Det jag gjorde var att på Volvos testbana prova märkets nya autobromssystem. Det gör debut i nya XC90, en bil som tidningen för övrigt har på test just nu.

Image removed.
Se en video från testkörningen här

En världsnyhet i Volvos nya autobroms är att systemet reagerar för mötande fordon (bilar, mc:n, mopeder och cyklar) när XC90-föraren gör en vänstersväng över den korsande körbanan. Systemet detekterar på bråkdelar av sekund risken för en olycka och bromsar automatiskt om faran för en kollision är överhängande.
 
I bästa fall undviks krocken helt och hållet, men under alla förhållanden mildras konsekvenserna av olyckan väsentligt. Jag fick testa systemet mot en krockvänlig bil-attrapp som kom farande i 40-50 km/tim.
 
Det gällde att svänga vänster och medvetet försöka köra på den framrusande attrappen. Inte helt lätt, jag lovar. Det sitter liksom i ryggmärgen att till varje pris undvika en krasch. Men jag lyckades vid varje försök – och varje gång tvärnitade Volvon och undvek på så sätt en smäll. Perfekt!
 
Systemet i nya XC90 klarar, förutom bilar och andra större hinder, också att undvika påkörningar av fotgängare och cyklister. Numera kan dessa dessutom – tack vare en förbättrad kamerateknik – upptäckas också i mörker.
 
Jag fick även testa fotgängarfunktionen genom att i 35 km/tim passera en rad parkerade bilar, när plötsligt ett litet barn (som förstås var en docka) rusade ut mellan bilarna. Även den situationen skötte Volvon galant. Bilen bromsade automatiskt in med full kraft och hann stanna precis framför den framrusande dockan.
 
En gång råkade jag dock köra på den lilla stackaren – och det berodde på att jag höll för hög hastighet. Men även då bromsade bilen maximalt, vilket väsentligt hade minskat skadorna på den påkörda om det varit en verklig olycka.
 
Jag gillar verkligen de nya aktiva förarhjälpsystemen och på den punkten är Volvo en stor föregångare. Men det gäller att ta systemen för vad de är - en hjälp om föraren av en eller annan anledning råkar missbedöma en farlig situation.
 
De kan däremot aldrig ersätta föraren. Hon/han är givetvis alltid ansvarig för att bilen framförs på ett säkert sätt…