Bild
Nästa artikel

Dyr släpkontroll

Biltestarbloggen
Ocker. 

Häromdagen var jag och besiktigade båttrailern. Det är ett så kallat EU-släp av smidigaste sort, inga bromsar eller rörliga delar annat än hjul och kulhandskens spärr. Släpet har stått oanvänt i några år. Saker som inte använts på ett tag tenderar att becka ihop, därför var det med viss spänning vagnen häktades på kroken.

Oväntat som jultomten på midsommarafton – släprackaren fungerade! Handsken greppade, lamporna lös, blinkersen blinkade och hjulen rullade. Mot besiktningen med den fjäderlätta trailern muntert studsande bakom.



Personligen tycker jag att det vilar något av myndighetsaura över besiktningsproceduren. Tiden från anmäld ankomst till anmodan att infinna sig i besiktningshallen innebär alltid en opåkallad nervositet. För den inre fridens skull har jag därför en stående rutin för bilbesiktning.
Ordentligt varmkörd motor? Check.
Motionerat bromsarna? Check.
Fram med varningstriangeln och klicka i säkerhetsbältena? Dubbel check.
Men hur utformas checklistan för släp? Är släpet med? Check!


Ett kort sirenpip, blinkande lampa och ekipage Helgesson välkomnades in i hall 5, lastbilshallen – jo jag tackar jag! Besiktningsmännen gick direkt till arbete. 

Vad skulle de titta på? Kontrollera hjulen, slitaget kopplingshandsken och sånt givetvis, men sen? Kommer de gå loss med korrosionshammaren på ramen? Belastningstesta trailerns skrovrullar? Kolla åtdragningsmomentet på hjulskruvarna? Dragtesta vinschen? Eller kommer de att… 

–Det såg ju bra ut det där. Det blir 399 kronor. 

Besiktningsmannens ord släggslår tankebanorna in på nytt spår. Vadå färdiga!? Det har ju inte ens gått två minuter sen ekipaget rullade in i hallen. Att rulla lite på hjulen, tända bromsljusen och ett fackmannamässigt ryck i kulhandsken är väl ingen besiktning – eller?! Att begära 399 kronor för besväret blir ju en timpeng på typ 12 000 kronor, det är ju ocker! Det här måste ifrågasättas och det nu!! Jag hör mig själv med alldeles för oberörd röst säga: 

– Toppen, fantastiskt skönt, tack så mycket för hjälpen!

Än en gång hade reflexen att inte ifrågasätta en person med beslutande rätt över de privata tillhörigheternas mobilitet kört över tankens vilja att omvandla mental upprördhet till verbal åsikt.

Fast vad tycker ni läsare? Är det rimligt att det ska kota nästan 400 kronor att besiktiga ett obromsat EU-släp?

 

Kommentarer

#1
2019-06-27 09:09

Nej, men sedan det statliga försvann så ersattes besiktning med en massa vinstdrivande företag. Deras ända mål är att tjäna så mycket pengar det går. Med nästan ingen konkurrens blir det inte särskilt svårt.

#2
2019-06-27 09:10

Riktigt så snabbt gick det inte med mitt släp för de kollade hjullager också.
Jag tycker att det är i överkant, men det är en del hantering utöver den stund man själv är i hallen. Med tanke på hur sällan släp används är det nog bra att de kollas.

#3
2019-06-27 09:15

Just obromsade släpvagnar är ju nåt av det enklaste som finns att besikta så jag håller med om att prissättningen är väl tilltagen - om man säger så.
Man kollat ju i princip bara följande:
* chassinummer
* hjullager
* att inte draghandsken glappar
* att belysningen fungerar

#4
2019-06-27 10:29

"Oväntat som jultomten på midsommarafton" Roligt skriven artikel, tack :)

Klart att det inte skall behöva kosta 399 kronor. Sverige har dock faktiskt en ganska billig (bil-)besiktning i förhållande till inkomstnivåer, rent generellt, jämfört med de länder där jag har haft anledning att kolla priserna.

.

#5
2019-06-27 12:14

Nu tar de ju inte betalt per timme utan avgiften är en fast taxa liksom så många andra företag tar ut.

#6
2019-06-27 15:39

Kan bara hålla med, det är timkostnader i nivå med advokaters.
Samma sak med MC, tar inte många minuter, men dyrt blir det ändå per timme.

#7
2019-06-27 15:54

Nja, två minuter kan du nog inte räkna med att totaltiden är. De har skickat ut inbjudan, genomför besiktning, genomfört en del registrering efter du åkt. Tar det 15 min så är tim priset 1600kr. Mer rimligt.

#8
2019-06-27 17:25

Har även jag ett EU-båtsläp, köpt nytt..
1.a bes tog exakt 5 min från infart till utfart..
Kollade att lamporna lyste, kopplinghandsken inte glappade, en blick på de nya däcken - allt fixat!..
Nej, är inte imponerad över timkostnaden, nästan i elektrikerklass...
"Skickat inbjudan?" Icke.. Gissar att alla väsentliga uppgifter är förregistrerade i datorn när man kommer in..
Bara att kryssa "godkänd", t o m datum reggas nog automatiskt..

#9
2019-06-27 17:34

Ocker!
Jag tycker att du skall köpa en klocka som går rätt.
Det tar inte 2 minuter eller 5 minuter.
PS hur många var det som besiktade vagnen var det 2 st då blir det 2 ggr tiden.

#10
2019-06-27 20:11

Det var bättre när jag köpte ett bromsat släp i Sverige och tog till Finland. När jag kom in frågade han. - Är det nytt det där? - Jaa. - Då behöver jag ju inte besiktiga. Han tog papperena och knackade in i datorn. 10 min och 120+skylt €.

#11
2019-06-27 18:57

Jag skiter i besikta släpet/båtvagnen.
På 30 år har det kostat mig 500:- i böter när en mc polis smög upp bakom.
Maximal otur.

#12
2019-06-27 22:14

Tja... det är ju schablonavgifter. Vissa bilar jobbar de ju bra mycket längre med.
Det blir lite snett när de drar avgifterna för typjobbet.
Sen ska de ju tjäna pengar också. Utrustning, datorer, inbjudan, hall, firma, vinst.
Han kanske hinner 3-4 bilar i timmen.
1600 pix/h innan skatter, hallar, utrustning, arbetsgivaravgifter, vinst.
Sen har de nog inte full beläggning året runt heller. Vissa hallar har det, andra inte.
Snittbeläggningen är kanske hälften sett över året.
Så totalt sett kanske de inte gör mer än 800 pix i timmen.

#13
2019-06-28 09:46

@mso 1000

En man med förmåga att tänka själv, uppenbarligen. Hatten av!

.

#14
1
2019-06-28 09:54

Inte så konstigt, marknaden är numera avreglerad och då blir det lite dyrare. Tycker det är värre att en öl som kostar ca 15 kr på Systembolaget kan kosta ca 100 kr på krogen, och det med en mycket sämre service och ruffiga, dåligt städare lokaler.

#15
2019-06-28 10:34

@1.Jag håller med om att det svider när en bärs som kostar 15 kr på Bolaget säljs för en hundring. Dock vill jag inte dricka öl i Systembolagets lokaler hur välstädade de än må vara.

#16
2019-06-28 11:43

35€ för min gamla bensin-volvo och 55€ för min diesel-clio i Spanien. Rejäl, lång granskning, Ett däck fick jag byta för däcken på varje axel skall vara likadana, samma mönster och leverantör, trots att alla däckmönster var likadana, hur man än stirrade. Köpte tre nya på en gång, 3x75€, för däcken blir spruckna pga solen på 6 år i Spanien.

#17
2019-06-28 11:55

Fick betala 550:- för att besiktiga bilen nyss... Heja avregleringen.

#18
2019-06-28 12:12

Jag fattar inte varför folk klagar på besiktningsavgiften. Många idag köper bilar för 400.000-600.000 och sedan gnäller man på en avgift på 400:- om året.

#19
2019-06-28 12:39

Onödig utgift för förlorad arbetstid och avgift som kostar bilisterna kostnader i miljardklass per år och som är praktiskt taget helt onödig då ingen kunnat påvisa att olyckorna i trafiken till ens en bråkdel beror på brister hos fordonen. Kontrollera blinkers som sedan ett fåtal bilister använder när man kör sin bil. Bilbesiktningen stoppar inte förare som kör påverkade, utan körkort, kör över sin förmåga, i bilar som är utlandsregistrerade men som rullar här år efter år.
Lägg pengar på fler trafikpoliser än de ca: 500 varav högs en tredjedel vistas på vägarna i hela landet så kanske trafiken blir säkrare.

#20
2019-06-28 20:16

Intervallet för släpvagnar är för litet. Obromsade personbilssläpvagnar skulle utan problem kunna ha ett intervall på 5 år.

Min 20 år gamla släpvagn har två års intervall. Min 32 år gamla personbil är skattebefriad och besiktas vartannat år. Min 55 år gamla "sommarbil" är skattebefriad och besiktningsbefriad.

Min dotters 57 år gamla a-traktor är besiktningsbefriad men måste betala fordonsskatt. Hade den inte byggts om till a-traktor utan fortsatt vara en personbil så hade den varit skattebefriad. Varför ett fordon ombyggt till a-traktor skall betala fordonsskatt begriper jag inte.

#21
2019-06-28 21:21

En 5hunka för bil och mc är okey.
Det ör ju för säkerheten.

Men för ett släp , två hjul och en drag handske.
Vart femte år eller så vore väl lämpligt.
Det är ju ingen nämnvärd traiksäkerhets risk med det.

#22
2019-06-28 21:47

Mycket gnäll här
Skyll på er själva
resultatet är de ni har röstat på

#23
1
2019-06-29 11:12

Hehe. Nä, sitter inte på Systembolaget och dricker öl, det får man inte, men visst vore det trevligt ...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.