Bild
Nästa artikel

Det var då, 1972: Vi Bilägare testar Saab 99 EMS

Biltestarbloggen
Det var då, 1972: Vi Bilägare testar Saab 99 EMS
Drygt fyra år efter debuten för Saab 99 på Teknorama i Stockholm den 22 november 1967 var det på våren 1972 dags för den första versionen med svenskbyggd motor:
Saab 99 EMS.

Bokstavskombinationen stod för Electronic-Manual-Special och bilen var ett slags blandning av lyx- och sportmodell av ett snitt som var ganska vanligt vid den här tiden. Värste konkurrenten Volvo 142 GL var samma andas barn och i ett test mot denna Hisingens stolthet och Ford Consul GT, som också var en ny modell, fick Saab 99 EMS bekänna färg i ett test i Vi Bilägare nummer 11-12 1972.

”S” för svensk, löd rubriken. EMS hade alltså en motor som byggdes i Södertälje och som försetts med insprutning. Effekten var 110 hk och något senare skulle samma maskin med förgasare och 95 hk bli basmotor i det vanliga 99-programmet.

Den speciella bronsmetalliclackeringen, ”fotbollsfälgarna” med ”stålcordsdäck”, varvräknare, H4-lampor, svart grill, läderratt och diverse mer eller mindre märkbar dekor utmärkte modellen. Alla 99 av årgång 1972 hade ju fått de stötfångande stötfångarna och strålkastartorkarna. Den elvärmda förarstolen kom på plats redan året före – Saab 99 EMS var alltså en fulladdad pjäs, men ganska dyr:

”Att betala över 27 000 för en Saab 99 låter i mesta laget. Även om bilpriserna gått upp så kan man få en Volvo Grand Luxe för knappt 26 000, en Audi 100 GL för ännu några hundralappar mindre och en Ford Consul GT likaså”, menade ViB:s skribent Jan Ullén, som dock gillade det mesta i övrigt:


”Det som imponerar mest på mig är dock inte maxeffekten utan den smidiga gången på låg- och mellanvarv. EMS är raka motsatsen till en topptrimmad prestandabil. Den går tyst och har en segdragningsförmåga som få vanliga familjebilar. ”

Detta hade dock till stor del nåtts med hjälp av en utväxling Ullén fann alldeles för låg:
”Redan i 110-120 km/tim sitter man och trevar efter en obefintlig femte växel.”

Testet inrymdes på bara ett uppslag i tidningen men det mesta av tekniska data och mätvärden fanns ändå med – i verkligt liten skrift. Röntgenteckningar på Saab, Volvo och Ford ingick, med alla kritiska mått utsatta. Nittionian var dessutom testets bränslesnålaste, klarade milen på 1,0–1,2 liter, medan både Volvo och Ford ville ha mellan 1,2 och 1,4 liter milen. Saab hade alltså 110 hk, Volvo 124 och Ford 108 (med V6-motor) – det har onekligen hänt en del med bränsleförbrukningen sedan dess …

I dag är en välbevarad 99 EMS av första årgången 1972 lika ovanlig som en fin 99 Turbo av första årgången – minst!
 
1972-avsnittet nästa vecka: Ford eller Opel – vilken är bäst?! Nya Rekord II och Consul/Granada duellgranskas
 

Kommentarer

#1
2017-04-07 10:28

Minns den tiden när nån extra bokstav på bakluckan vara det coolaste som fanns. När det t.ex. kom en Volvo 240 med GLE eller GLT på backluckan vara man impad. En bil för dom rika och välbeställda i samhället.

#2
2017-04-07 11:13

Lykttorkare kom väl 1971 på Saab? EMS:en var kvick på sin tid, men en brutalt tungstyrd bil. Hade inte EMS även snabbare utväxling i styrningen?

Vet inte hur de lyckades piska upp bilarna i så hög förbrukning, jag hade års-snitt på 1,04 på min Ford med 2,3 l V6 och automat.

Men, visst har bilarna blivit snålare, men det gäller i mycket högre grad dieslarna. Jag minns ett test som gjorde 1975, med Rekord, 504 och MB200 dieslar. De körde mellan Stockholm och Oslo, och drog imponerande 0,85!
Fast då var det bara runt 60 hk under huven... inte 180-220 som idag ur en 2-liters diesel.

#3
2017-04-07 12:15

@hultarn
Jo EMS hade annan utväxling i styrningen. Ville man ha en lätt styrd Saab fick man köpa en GLE den kunde man styra med lillfingret dock var den helt utan känsla.

#4
2017-04-07 17:47

härlig bil på sin tid.

#5
2017-04-07 18:13

Faktiskt en härlig bil än i dag.
Det man förvånas över är att sikten blivit så mycket sämre i våra nya bilar.

#6
2017-04-11 21:03

Menar du "ostkupan" till framruta nu eller?

#7
2017-04-17 13:20

EMS:en suktade man ju efter! Läcker kopparmetallic (inte brons). Även stolarna var lite läckrare. Och hade den inte 118 hk? Eller det kanske den fick när man (likt många andra) gick från den elektroniska insprutningen till mekanisk. Då uppstod ett lite bryderi hur man nu skulle uttyda EMS. Det stod ju initialt för Electronic Manual Special. Insprutningen var ju alltså inte elektronisk längre. Det fick bli tyska! Einspritz Manuell Spezial.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.