Bild
Nästa artikel

Bländad av Astra

Biltestarbloggen
Bländad av Astra
Det är lätt att bli bländad av nya Opel Astra. Vi Bilägares långtestexemplar håller hög klass i det mesta, men inte i allt. I nummer 9 (i handeln 14 juni) berättar jag om en lite märklig miss i bilen, här kommer mer:

Instrumentpanelens kromlist bländar kapitalt när solen ligger på i vissa vinklar. Titta på vidhängande bild, jag tog den efter att ha svängt av i en p-ficka.

I nästan hela panelens bredd löper den elegant böjda blanka listen men det är så lagom kul att få blixtrande i ögonen. Min gamla slitna vägatlas fick agera provisoriskt skydd.

Kromblänket finns här och där i Astras förarmiljö, precis som i många andra moderna bilar. För länge sedan, på 1970-talet, var det (i synnerhet i Tyskland) en dygd att ta fram strama, närmast mattsvarta paneler med noll reflexer. Sådant har många tillverkare kastat överbord, numera ska det blänka och glittra. Måste det vara så bara för att det tillkommit många funktioner i förarmiljön?

Så kallat pianosvarta paneler är ett annat otyg i Astra. Förutom att varenda pollenkorn och fingeravtryck syns blir panelerna genast repiga när man försöker svepa bort kladdet. Det spelar ingen roll hur försiktig man är. De blanksvarta panelerna finns även vid bakrutans sidor och mellan fram- och bakdörr. Där är redan fullt av små repor.

Sista noteringen rör serviceindikatorn. Den uppger att det endast är elva procent oljelivslängd kvar, trots att det återstår ca 1 000 mil till första service enligt fabrikens rekommendation. Intervallet är ett år eller 3 000 mil, vilket som kommer först (vi hämtade bilen ny i slutet av december 2015).

Indikatorn går att återställa med ett enkelt knapptryck men hamnar då på 100 procent återstående oljelivslängd och det stämmer ju inte heller i vårt fall…

20160106085542.jpg?itok=o6STYAtf

Kommentarer

#1
2016-06-01 09:09

Glitter i synfältet är ett otyg och när det är inbyggt i panelen är det ett fullständigt fel. Här är det åter ett bevis på att design får gå före funktion. Idiotiskt!
När det gäller serviceindikatorn är det ju inte säkert att den visar fel, det kan ju vara helt riktigt att den rekommenderar oljebyte ganska snart. Att köra 3000 mil på samma olja är dumsnålt.

#2
2016-06-01 09:22

Ja, vad är det som är konstigt? Oljan kan mycket väl vara slut efter 1700 mil, snarare är det ett väldigt rimligt intervall. "Long life" och 3000 mil per oljebyte är bara hittepå och knappast bra för någon motor.

#3
2016-06-01 09:32

Vilken månad är bilen tillverkad? Oljan i motorn är väl lika gammal som bilen, och den kan vara tillverkad flera månader före december.

#4
2016-06-01 09:36

Ja, blänk i bilar är dåligt.
Jag valde svart innertak och svart mellanpanel, istället för aluminium på S60 som jag har nu för att få en så reflexfri förarmiljö som möjligt. Även om det är mysigt med ljusa inredningar så blir körningen som bäst i en mörk miljö tycker jag.

#5
2016-06-01 10:41

Tack för den tydliga kritiken mot kromblaffor på allt framför föraren.
I vintras åkte jag som framsätespassagerare i en helt ny bil av dyrare sort och känt märke. Precis när föraren stannade vid ett trafikljus fick han ett starkt ljus i ansiktet. Han trodde först att någon stod utanför bilen och lyste in i bilen och på honom med den typ av moderna ljusstarka ficklampor som finns. Det visade sig vara reflexer i en bred kromlist på instrumentpanelen från en lastbil med snöplog som stod i filen på höger sida. Plogbilar har ju av naturliga skäl rätt att ha högt monterade huvudstrålkastare. Jag fick snabbt hålla en handske över kromet när vi startade igen.. Nu stod vi stilla men samma sak kunde ju hänt med båda fordonen på rull och med liten fartskillnad.

#6
2016-06-01 11:06

1970-talet?
Det räcker väl med att gå tillbaka till tidiga 2000.
Men det blänkfria utseendet fick aldrig några extrapoäng i biltesterna.
Istället var det inte ovanligt med gnäll om tråkiga och trista och "billiga" inredningar.
Lyxigt och dyrt utseende har alltid hyllats mer - så man får vad man frågar efter.
Tänk efter före nästa gång det klagas på att en bil inte är lyxig och dyr nog.

#7
2016-06-01 12:12

Calle: Oljekvalitetsmätaren är inte linjär. Det kan mycket väl vara så att de sista 10% tar 500mil+.
Inte allt för sällan är det en dielektrisk/optisk mätning. Saturering, oxidation, vattenföroreningar etc är inte helt linjära.
Det är lite som att säga att oljan skulle vara dålig för att den blivit svart efter 100 mil och att den måste då bli väldigt mycket svartare efter 1000 mil...

#8
2016-06-01 12:57

Krom på instrumentbrädan är ett otyg. Har själv flera gånger blivit bländad i olika bilar. Trafikfarligt! Men jag håller med N-iklas! Det klagas ofta på trist och billig interiör i biltester när bilar har en bländfri interiör... Kanske dags för dom fina (matta) ädelträpanelerna att göra comeback... ;-)
Pianosvarta paneler förstår jag mig inte heller på. Snacka om att bilen snabbt ser skitig och repig ut! Jag köpte en centerhögtalare i pianosvart. Med den följde en uppsättning vita bomullshandskar, att använda när man skulle flytta högtalaren. Kanske borde Opel, med flera, bifoga vita bomullshandskar till modeller med pianosvarta paneler! ;-P

#9
2016-06-01 14:10

(Den helt svarta panelen råkar vara Opel som hittade på 2003, Mercedes hade en liknande nästan svart men den är svagt marmorerad.
Panelerna fanns på konceptbilarna och där var det Ebenholts som det i Opels fall alltså skall imitera.
Ytan varierar på dessa blanka paneler, de finns på B-stolpen på Omega 1991 och på den jag har finns inte en repa trots 25 år.
Har en dator, skrivare och en skärm i samma material, inte en repa.

Den trevligaste inredningen i Astra är de matta khakifärgade panelerna som kommer med den beiga klädseln, men tyvärr kan de inte kombineras med de finare stolarna. )

#10
2016-06-01 17:47

Jag tvivlar på att Opels (eller de flesta andras) system analyserar oljan. Det går nog på antal starter, körsträcka/start, temperatur, tid etc. Vissa märkens (läs VW/Audi/Skoda) nivåvarnare för oljan är också kroniskt opålitliga .

#11
2016-06-02 17:21

Hade samma problem i min tidigare Volvo XC70 2008, den breda listen tvärs över hela panelen gav mycket bländande reflexer.
Överhuvud taget är solljus många gånger ett stort problem, t ex solskydd som inte täcker ända ut till A-stolpen när de fälls ner utan lämnar ett par cm öppet, eller inte når tillräckligt långt bak när de fälls mot sidorutan.
En synnerligen enkel lösning fanns på Opel Kapitän 1962 men som jag aldrig sett senare var de justerbara solskydden, kunde glida utmed fäststången så när solskyddet fälldes ner blev det inga glipor, och när det veks mot sidorutan kunde man flytta solskyddet framåt/bakåt beroende på solens läge. Den enkla lösningen skulle jag vilja se mera av.

#12
2016-06-03 10:56

Calle: Såg dig köra Opeln på E4:an norrut igår. :) Du såg rätt nöjd ut. :D

#13
2016-06-03 22:10

Man trodde ju att eländet försvann med de blänkande signalhornsringarna, men nu är bländande blixtar tillbaka igen - som om alla vettiga tankar inte var något värda.
Framförallt Saab var ju ett föredöme, men det var då det...

#14
2016-08-30 21:25

Jag gillade de blänkande signalhornsringarna, speciellt när de kombinerades med körriktningsvisare som bilar på den tiden var utrustade med. :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.