Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

BBB – Bilvärldens Bästa Baksäten

10 april 2015
11) Mercedes-Maybach S 600 Pullman

Baksäten? Då brukar det handla om knäutrymme, takhöjd och annat torrt. På bilsalongsbilder hör häftiga baksäten och champagne ihop, men bara tillsammans med en skålande skribent.
 
Bah! Ett riktigt baksäte ska inte mätas eller beskrivas eller slafsas champagne i, ett riktigt baksäte ska man bara häva sig i. En plats för resans njutning, en soff- och stolsskulptur för ögats behag, för halvslummer, för djupsinnig kontemplation.
 
En del kan det här med baksäten, andra inte. Här är, enligt en enhällig enmansjury, de elva bästa baksäten som någonsin funnits.
 
Kliv in, det är snart helg. Dags att koppla av och koppla ur!
 
11) Mercedes-Maybach S 600 Pullman
Karosslängd 6,5 meter, ja, det finns plats i den mest överdryga bilen av alla. Inredning som en korsning mellan ett smyckesschatull och ett lyxhotell. Men vill man sitta i denna härlighet med tre till som hostar, snörvlar och glor i sina telefoner? Nice try anyhow.
 
10) Ford Scorpio
Årets Bil 1985 blev just det tack vare sina låsningsfria bromsar som standard men det var förstås i baksätet – dit ingen jurymedlem hittade – långskorpan firade de verkliga triumferna. Ford hade alltid varit bra på kupéutrymme men nu blev det nästan löjligt.
 
9) Range Rover Sport
Kanske känner köparna inte till det men längst bak kan man knöka in två platser som i uppfällt läge ser ut som måltavlor på skjutbanan i Viggeryds sportskytteklubb. Och klubbkänsla har ju alltid varit engelska bilars signum.
 
8) Honda Prelude           
Designdoldis från Östern, ett 1990-talssmycke självaste LJK Setright, legendarisk motorskribent som såg ut som om han drack häxbrygd till frukost och åt flugsoppa till kvällsvard, höll som alla tiders bästa japanska bil – från baksätet, alltså.
 
7) Porsche 928
Ja, det är trångt. Lämna smalben och fötter utanför men ta en titt på klädseln. Pascha brukar den kallas och är allt annat än hundtandsmönstrad. Snarare inspirerad av den franskungerske konstnären Victor Vasarely. Sämre förebilder kunde Zuffenhausen haft!
 
6) Lamborghini Espada
En av alla tiders fräckaste 2+2-bilar, vansinnigt platt, bred och förförisk. Baksätet ser ut att vara karvat ur anakondaskinn och när man väl ormat sig på plats får man kippa efter andan. Så bra då att sidorutorna kan ställas upp i nederkant som sommarstugefönster.
 
5) BMW M635 CSI
Alla med bilsinnet i behåll blir någon gång sugna på denna undersköna blandning av stil och kraft från BMW:s spännande 1970-tal. Formerna, fronten, farten – men det är vid åsynen av de stramt sköna baksätesdelarna man verkligen vill hala upp plånboken.
 
4) Mercedes SL ”R129”
Alla tjatar om 1950-talets Måsvinge men detta är den bästa designen av alla SL-bilar. Inredningen är helt grafisk, omutlig som Luthers katekes, baksätet hårt som en fastevecka på ångerfulla avkok. Pinas och anländ som en bättre människa.
 
3) Opel Senator 1978
Plysch kan vara det bästa klädselmaterialet. I Senator får du plysch galore. Med små medel skapades ur den simpla Rekord i Senator ett av de mest framträdande baksätena ever. Design, svällande komfort... du vill aldrig kliva ur men först ska du hitta en bil.
 
2) Saab 9000 Aero
Look at it och säg sedan att du inte vill slå dig ned?! I första 9000-exemplaren fanns DUX-soffa bak men som den förbleknade när Aeromodellens baksäte kom på plats. Ja, stolarna fram var inte dumma de heller men vad ska du i dem att göra?

1) Ogle Aston Martin
Kallades också Sotheby Special och nog var bilen speciell med sitt bakparti som såg ut att ha pepprats av pistolskott. Baksätet var bilens clou; en syndigt svängd divan där du ensam fick flyta ut i behagfull pose, som en döende dandy. Ovärderligt!