Bild
Nästa artikel

Bantningen har ett pris

Biltestarbloggen
"Säkert kan Citroën banta vikten och spara ett par euro, men man ska vara på det klara med att bantningen också går ut över funktionen."
Citroën C4 Cactus ingår i Vi Bilägares långteststall sedan årsskiftet.
Citroën C4 Cactus ingår i Vi Bilägares långteststall sedan årsskiftet.
Då var årets första byte av långtestbil avklarat. Själv lämnade jag från mig Citroën C4 Cactus och fick i stället nycklarna till Ford Mondeo. Det ska bli spännande att prova Forden, som hittills gjort ett gott intryck, under de kommande två månaderna.
 
Hur har då Cittran varit? Tja, den övertygande inte direkt under vintertestet (felmeddelanden, ispackade fälgar, svag värme bak…), men i vardagen måste jag säga att jag har trivts ganska bra med den knallgula bilen. Lagom storlek, skön åkkomfort, trygga köregenskaper. Och designen får väl beskrivas som uppfriskande.
 
Däremot tycker jag att Citroëns iver att snåla in på det ena och det andra, hur liten besparingen än må vara, förtjänar en känga. Handtag i taket, höjdreglering av bältets infästning, spegel bakom passagerarens solskydd, och elhissar på bakdörrarna kan jag leva utan. Ratt ställbar i djupled, strålkastarspolning, och delbara baksätesryggar som går att fälla på ett vettigt sätt tycker jag dock ska finnas i en ny bil.
 
Cittran har heller inte något nivålarm för spolarvätska. Plötsligt kan den rengörande vätskan ta slut och smutsen från vintervägarna sudda ut sikten genom vindrutan.
 
Säkert kan Citroën banta vikten och spara ett par euro genom att stryka alla dessa saker, men man ska vara på det klara med att bantningen också går ut över funktionen.
 
Diskutera: Vilken komfortdetalj kan du inte vara utan?

Kommentarer

#1
2015-03-24 15:15

Det finns alltså i huvudsak fyra saker som man snålat in på.
Jag undrar hur mycket de skulle ha ökat vikten?

#2
2015-03-24 15:24

Många bäckar små... :-)

Undrar vad plastsjoken på sidorna väger?

#3
2015-03-24 15:27

Vi Bilägare valde att sätta vinterdäcken på 17" sportfälgar för sommarbruk, hade de valt 16" vinterfälgar, vilket är originaldimension, så hade de inte haft något problem med ispackade bakbromsar och därmed inga felmeddelanden.

Många bilar saknar strålkastarspolning idag, jag har inte strålkastarspolning på min bil och jag saknar det inte. Redan Trafikmagasinet på sin tid menade att strålkastarspolning är värdelöst, det bara drar slut på spolarvätskan. Det är en väldigt ineffektiv lösning.

Nivålarm på spolarvätskan, herrejösses man kollar väl spolarvätskan när man tankar... Har man haft bilen ett tag så lär man sig hur mycket som går åt, en ren vanesak. Vi Bilägare lyfter småsaker och petitesser till grandiosa problem, helt klart en storm i ett vattenglas.

Delbart baksäte är extra på många bilar i det mindre segmentet, men vi märker inte av det i Sverige eftersom versionerna med helt baksäte normalt inte brukar säljas här. I Europa är de dock inte ovanliga. Jag tror inte att det är en så stor dealbreaker som artikelförfattaren vill göra sken av. Men alltid ska det ju klagas på något, och hittar man inget annat att klaga på så kan man ju alltid klaga på petitesser och göra småsaker till en stor affär. Wojne wojne wojne så irriterad en journalist kan vara på småsaker då...

#4
2015-03-24 15:58

...,men hade dessa klagomål istället gällt en VAG-bil så tror jag att inte att problemen upplevts som "petitesser" av en viss skribent... Jag tyckte faktiskt att Fredrik ändå var rätt snäll i sin kritik med tanke på alla "normala" funktioner som fattas - utan att bilen för den skull blivit billig. Som jag sagt många gånger tidigare - hade dessa brister också avspeglat sig i priset så hade jag personligen också kunnat acceptera bristerna för "allt har sitt pris"....

#5
2015-03-24 16:11

saabnisse, antagligen handlar det nog inte så mycket om vikt, snarare pengar. Ett par handtag, en givare och lite andra småprylar väger knappast så mycket som det anspelas på här. Frågan är snarare varför man snålat på dessa prylarna som borde varit standard, det är för mig en gåta? Kom igen, spolarnivå givare...hur mycket kan det kosta?

#6
2015-03-24 16:15

Lägg ner fälgursäkten Raphael, jag har då inte läst om någon annan modell (utöver 308an...) som får problem i vinterväglag bara för att de har smällt på större _originalfälgar_ än vad bilen har som standardutrustning. Det finns väl dessutom en ganska stor risk att fler utrustar sin Cactus med samma fälgar till vinterdäcken.

#7
2015-03-24 16:18

Bilen känns billig i utförandet och utstrålande inte direkt kvalitet i mina ögon. Bilen är totalt ointressant för mig bara efter en provsittning av bilen. Kia Soul gav ett mycket bättre och högre kvalitetsintryck av inredning och instrumentpanel i jämförelse.

Annars kan jag hålla med om att nivålarm på spolarvätskan inte är livsviktigt, sådant håller man koll på vid tex tankning av bilen. Men självklart ska väl en bil av denna typ ha ett delbart och fällbart ryggstöd idag.

#8
2015-03-24 16:29

Håller med Raphael t.o.m gamla citroen xantia hade nivå varnare för spolarvätskan, det kan jag leva utan, mer saker som går sönder sedan ;-) 17" alu-fälgar är inte original enligt citroens reservdels katalog 16" är original! En utmärkt vinterbil som slår VAG gruppens ej vinteranpassade nya passat med hästlängder ;-)

#9
2015-03-24 16:38

Raphael det var ett märkligt påstående, jag kör 18" på vintern och har inga problem trots att de flesta kör 16", varför skulle större fälgar orsaka problem bara för att de sitter på en fransk bil?

#10
2015-03-24 16:48

@Styggavargen, jag förstår mycket väl att det inte handlar om vikt, som det står i artikeln, utan om ren snikenhet.
Jag tycker att det framgår alltmer att den här bilen inte är anpassad till nordiska förhållanden.
Och ska den ändå säljas här skulle den kanske prissänkas med 30%?

#12
2015-03-24 17:47

Och detta skulle vara "svaret på vår tids frågor"? Jag söker nog mina svar nån annanstans tack!

#13
2015-03-24 18:47

Nån som vet vad nya torkarblad kostar...? Provkörde en Kaktus för ett tag sedan. Rätt blasé. Bullrig som en stenkross. Plastig. Och värdelös härlig fransk växellåda. Borde väl eg döpts till C3 med tanke på vad den är baserad på, vilket också återspeglar sig i verkligheten.

#14
2015-03-24 18:51

Yes! Nu får vi chansen att än en gång käbbla om för och emot bantning av funktioner på C4 Cactus.

Jag ser fram emot kommande artiklar från Vi Bilägare om funktioner på premiumbilar värda att ifrågasätta, typ: "Så lär du dig leva utan komfortsömmar i sätet på din BMW" eller "Vi körde norrut med en Audi med endast femgradig skala på värmesitsfunktionen – och överlevde".

#15
2015-03-24 20:07

C4Cactus - hur stor spolarbehållare har denna bil ? Har får mig att det förutom att det saknades nivåvarning även var ovanligt liten volym men där kan jag ha fel. Men du borde väl veta...

#16
2015-03-24 21:04

Jag kollade i instruktionsboken, men där stod inget om volymen för spolarvätskebehållare. Jag fyller alltid på spolarvätska efter att ha tvättat bilen, så mig drabbar aldrig de där varningslamporna ändå. Undantaget som bekräftar regeln var när jag hade ägt min Peugeot 3008 i 2,5 år och kört skitig vinterväg 50 mil. Då plingade det till på instrumentpanelen och så lyste det en liten lampa.

#17
2015-03-24 21:42

Att PSA har ekonomiska problem är inget nytt. Koncernen stressar fram nya produkter för att rädda livhanken och gör allt för att slippa bli slukade av Kina och undvika fler pinsamma subventioner från de franska skattebetalarna (de som håller företaget flytande idag). Det pågår en rätt hätsk debatt i Frankrike om det verkligen är rationellt att subventionera PSA på bekostnad av gamla och sjuka, såsom sker i dagsläget.

Så vi får hoppas att PSA inte sparat in på kvaliteten på C4 Cactus med samma iver som man sparar på allt annat. Kvalitetsnivån är ju redan bland bilbranschens sämsta (avser långsiktig slitstyrka) med en förväntad livslängd som är 25-35% kortare än de bästa (Mercedes, Volvo).

MVH AL

#18
2015-03-24 21:53

Mercedes kan väl ändå inte anses ha lång livslängd? Tycker varenda Mersa med några år på nacken ser sönderrostad ut.

#19
2015-03-24 22:37

En Mercedes blir i genomsnitt 21,1 år gammal C4Cactus, att jämföra med Citroen 16,2.

Skillnaden är 30 procent och troligtvis ännu större i antal mil räknat (och därmed samhällsekonomisk effektivitet).

MVH AL

#20
2015-03-25 06:04

Men att en Mercedes brukade bli så gammal har inget att göra med framtiden. Med tanke på alla rostiga skärmkanter och bakluckor jag sett på nyare Mercedes, så är de siffrorna helt irrelevanta.

#21
2015-03-25 08:38

Att du orkar fortsätta ditt skitsnack mot Franska bilar känns numera bara patetiskt "AL"
Du utnämner dig själv till den största allvetaren i ämnet men svarar sedan aldrig på den viktigaste punkten nämligen KOSTNADERNA!
Anledningen till att det även finns billigare bilar är för att inte alla skiter pengar ( eller skiter i vad bilägandet kostar )
C4 Cactus må vara en överprisad snikbil men påstår sig inte heller vara någon lyxbil utan snarare bara annorlunda. Det finns säkert mycket som vi KAN vara utan men som vi inte VILL. Är det så att man saknar något finns det mycket annat att välja på även i samma prisklass. ( eller lägre )

#22
2015-03-25 09:34

Jag kan inte se några problem med att PSA skulle "bli slukade" av kineserna. De äger ju som bekant ett "svenskt" bilmärke som producerar vettiga bilar och ger försörjning till många, däribland medlemmar här på forumet.

Att sedan Mercedes har längre livslängd än Citroen är tämligen värdelös information, om man inte relaterar till priset på bilarna.

#23
2015-03-25 09:35

Mistro, är det inte just kostaderna som är det viktiga med den här bilen?
Här ska man försöka sälja en bil som är snikutrustad till ett pris som borde passa en välutrustad!
Cactus kanske är bra, men den är för dyr och den är inte färdig.
Den passar helt enkelt inte vårt klimat.

#24
2015-03-25 10:58

Jaspen, nej en Cactus är inte baserad på en C3. Plattformen är samma som C-Elysée och Peugeot 301. Dessa bilar är sedanbilar i C-segmentet och motsvarar Volkswagen Jetta i storlek.

#25
2015-03-25 11:00

Pi, spolarvätskebehållaren är mindre i en vanlig bil på grund av att det går åt mindre spolarvätska i en Cactus. Den utnyttjar alltså varje droppe mer effektivt och det har att göra med den nya anordningen för spridning av spolarvätska som är kopplad till torkararmen - det som Citroën kallar för "magic wash system". Så du behöver inte oroa dig för att spolarvätskebehållaren är mindre, eftersom konstruktionen är så smart att mindre vätska är minst lika effektivt som mer vätska i andra bilar. Detta avspeglar än en gång det resurssnåla tänkandet som Cactus är konstruerad efter.

#26
2015-03-25 11:07

När det gäller kommentarer om att Cactus skulle vara överprisad... Bilen är en succé i Europa. Billigaste versionen kostar 139 900 kr och då har den en bra utrustningsnivå. Vi Bilägare har valt den dyraste Cactus och dessutom lagt på ett extra designpaket med glastak och 17" fälgar - det är knappast så många som kommer välja det alternativet. Det är Feel-versionen med komfortpaketet som är det mest prisvärda. Och det är en välutrustad bil med hög komfort, premiumkänsla i inredningen med högsta kvalitet på textilerna.

Ni kallar detta för "snikbil" för att det saknas elfönsterhissar bak, delbart baksäte och varning för spolarvätska. Men att bilen har ett avancerat infotainment-system med blåtand och handsfree, start/stopp-system för motorn, backvarnare eller backkamera, luftkonditionering eller automatisk klimatanläggning, elfönsterhissar fram och så vidare - det glömmer ni helt bort.

Cactus är definitivt ingen snikbil, men den är annorlunda - den har en annorlunda mix av utrustning och utgör sig heller inte för att vara en vanlig bil. Den innebär ett nytt tänkande på marknaden.

Ni kritiserar alltså en Citroën för att de gör annorlunda bilar, bilar som inte är som andra, ni kritiserar Citroën för att de gör bilar som sticker ut, som inte följer strömmen, bilar som bryter mot mainstream. Det är som att kritisera Porsche för att de gör sportiga bilar.

Er kritik visar att Citroën har helt klart lyckats att göra en annorlunda bil som sticker ut i mängden, vilket är helt i enlighet med märkets stolta tradition, det ligger i Citroëns gener att göra bilar som provocerar, väcker anstöt, känslor och som bryter mot strömmen. Och de som väljer Citroën gör det för att de gillar att Citroën bryter normer och går egna vägar, det är ju det som gör att Citroën har ett berättigande på marknaden!

#27
2015-03-25 11:08

Saabnisse, Cactus passar självfallet utmärkt för det svenska klimatet. Den har bra värme och bra utrustning. Att påstå att den inte passar svenskt klimat för att Vi Bilägare valt att sätta vinterdäcken på 17" sommarfälgar istället för 16" vinterfälgar, 16" som dessutom är standarddimension på bilen, det tycker jag är bedrövlig argumentation.

#28
2015-03-25 11:13

Märkliga påståenden om att PSA skulle slukas av kineserna när kineserna bara har 14 procent av aktierna. Franska staten har 14 procent och familjen Peugeot har 14 procent. Detta innebär att franska staten och familjen Peugeot tillsammans har 28 procent och ändå säger ni att 14 procent slukar företaget! De övriga procenten är ute på aktiemarknaden, de ägs av olika europeiska finansbolag och privatpersoner. Jag tycker det är mer logiskt att säga att det är fransmännen som slukar PSA eftersom de äger mer av företaget än kineserna gör... Men logik är uppenbarligen inte den starka sidan hos många i detta forum.
Som vanligt är jag en av de få i forumet som skriver seriösa och sakliga inlägg, medan ni andra kör med oseriös och osaklig smutskastning där ni för ut ert hat bara för att ni inte har något vettigare för er i livet.

#29
2015-03-25 11:15

Det är sant C4Cactus att siffrorna bygger på dåtiden. Det är så prognosmetodiken är uppbyggd. Att det förekommer en och annan rostig Mercedes är inte konstigt heller. Det finns lika gott om rostiga Citroen, bara min egen som producerades 2007 har gott om rost. Så den invändningen är rätt innehållslös.

Det vi kan använda dessa siffror till är att uttala oss om är trenden. Trenden säger att Citroen går tidigare till skrot än medelbilen, och särskilt Mercedes. Siffrorna är heltäckande.

MVH AL

#30
2015-03-25 11:18

Mercedes har inte lång livslängd i sig självt, det handlar bara om ägarnas intresse av att hålla en gammal lyxbil vid liv. Äldre franska bilar finns det inte samma intresse för hos ägarna därför att de franska bilarna inte sålts i lika stor utsträckning som tyska bilar, vilket gör att utbudet av reservdelar till äldre modeller i Sverige är tunnare för de franska än de tyska (men i Frankrike är givetvis situationen helt annorlunda). Och sedan så är ju Mercedes ett dyrt märke, det är klart att en lyxbil fortfarande ger glans åt ägaren 30 år sedan den var ny medan en fransk vardagsbil som är 30 år gammal inte har samma status och därför underhålls inte en 30 år gammal fransk bil på samma sätt som en 30 år gammal Mercedes. Detta handlar alltså helt och hållet om ägarna inte om bilen i sig själv. En fransk bil som underhålls med samma intresse som en Mercedes, den har minst samma livslängd som en Mercedes. Livslängden på en bil visar enbart ägarnas intresse av att underhålla bilen och har inte ett dugg att göra med bilens kvalitet. Mercedes har inte högre kvalitet än en fransk bil, det är bara en illusion.

#31
2015-03-25 11:28

Mistro: Det går utmärkt att göra en kostnadsmässig analys av Citroen om du så önskar. Det går även att jämföra Citroen mot andra bilmärken än Mercedes och konstatera att Citroen inte producerar bilar som överlever lika länge som andra. Det är ett empiriskt faktum att Citroen går tidigare till skrot än andra och att det finns väldigt få äldre Citroen kvar i trafik i jämförelse med andra bilmärken. De som betalar detta är bilköparna och miljön.

Den som sedan önskar göra en samhällsekonomisk analys av PSA som koncern , eller på det ena eller andra sättet önskar motivera att gamla och sjuka skall göra avkall på sin konsumtion för att Citroen och Peugeot skall överleva som bilmärke, är förstås fri att ägna sig åt sådan argumentation. Men att kalla det seriöst är allt annat än trovärdigt. Folk svälter i världen och vi har en flyktingsituation som slår alla rekord. Ändå sitter en viss herre här i trådarna och försöker plädera för att vi skall slösa bort resurser i ett bolag som enligt alla tillgängliga rationella bedömningsgrunder förser marknaden med undermåliga produkter (företaget står som bekant på ruinens brant). Det är inte att vara seriös, det är att ägna sig åt desinformation och antihumanism.

Den som överväger en Citroen eller Peugeot bör därför känna till att bilvalet både är irrationellt som inhumant.

MVH AL

#32
2015-03-25 11:34

Nu är det inte bara Mercedes som lever ett längre liv än franska bilar utan japanska, svenska och tyska bilar håller ihop betydligt längre.. Populationsstorleken hos dessa är dessutom mindre, d.v.s reservdelstillgången har ingen avgörande betydelse (det går f.ö att få tag på reservdelar till vilket bilmärke som helst på piratmarknaden så den bortförklaringen kan vi slänga i den papperskorg där den hör hemma). Exempelvis Mazda är ett märke som bara har 2% av marknaden, men ändå lever flera år längre än Renault - som i sin tur är mer än dubbelt så vanlig på bilmarknaden. Så populationsstorleken förklarar inte varför de franska och italienska bilarna hamnar på skroten tidigare än andra.

Allt detta enligt den officiella statistiken.

MVH AL

#33
2015-03-25 11:38

Om vi lämnar jämförelsen med Mercedes och istället tar ett såpass trivialt märke som Mazda som, om inte minnet sviker, också har avsevärt högre medellivslängd så kan det ju knappast bero på att även Mazda-ägarna är så överlägsna t ex Citroen-ägarna när det gäller att sköta sin bil. Dessutom har även Mazda, liksom vissa andra märken, ett rostrykte men trots detta så vill jag minnas att både den svenska och den norska statistiken placerade Mazda högt upp i "överlevnads-ligan". Då kan man fråga sig vad orsaken är jämfört med t ex Citroen som ju prestigemässigt spelar i samma liga som bl a Mazda...

#34
2015-03-25 11:38

Jag får väl återkomma i eftermiddag med en tabell som visar genomsnittlig skrotningsålder, åldersfördelning och populationsstorlek hos olika bilmärken, så att vi en gång för alla kan reda ut (och falsifiera) påståendet att antalet tillgängliga fordon avgör livslängden. Det är nämligen felaktigt.

MVH AL

#35
2015-03-25 11:47

Det finns 64 761 stycken registrerade Mazda i Norge Pi, att jämföra med 45 655 stycken Citroen och 105 295 stycken Peugeot. Mazda klarar, trots att märket inte ens är hälften så vanligt som PSA, i genomsnitt 19,6 år innan den skrotas medan Citroen och Peugeot åker till skrot redan efter 16 år.

Ett annat exempel är Honda, med 57 441 stycken fordon eller Subaru med 51 127 stycken fordon. Båda lever 19,1år innan de skrotas ut,

Som sagt, :-)

MVH AL

#36
2015-03-25 12:43

Om jag får spåna lite, helt ovetenskapligt, om just Mazda så skulle man kunna tänka sig att dessa i stor utsträckning skrotas ut just p g a rostproblem medan de mekaniskt och elektroniskt antagligen fungerar mycket bättre än märken med avsevärt lägre medellivslängd och därför används de under flera år eftersom underhållskostnaden för att hålla dessa rullande antagligen inte är alltför hög. Men när rosten fått ordentligt grepp så är det däremot helt rökt och det blir skroten nästa. För nog brukar i alla fall jag se klart flera "smårostiga" Mazdor än t ex motsvarande franska bilmodeller - eftersom det nu var dessa vi jämförde med. Men som sagt - bara egna tankar utan vetenskaplig grund.

#37
2015-03-25 12:53

Nu ska vi inte dra för stora växlar på AL:s statistik, dels är det Norge, dels säger den inget om körsträckor (då PSA körs längre per år än Mazda enligt SBP), dels för att den är direkt missvisande då t.ex. Chevrolet har en siffra runt 22 år. Detta beroende på det stora antalet entusiast-Chevor.

#38
2015-03-25 13:04

BBC Top Gear har utsett Cactus till "Hatchback of the year". Den var nr 1 hos de danska jurymedlemmarna i Årets bil, så den har blivit Årets bil i Danmark. I Norge så har den fått fullt pott och beröm av tidningen "Din Side" och de tycker bilen fungerar fint i norsk vinter. De berömmer bl a lösningen för spolarvätska. Din Side tycker att Cactus borde vinna titeln Årets bil, nu vann den inte utan blev tvåa.
http://www.dinside.no/932550/bor-citro-n-cactus-vinne-aarets-bil

Så hela Europa, inklusive norska och danska journalister, har helt fel och svenskarna har helt rätt? Svenskcentrismen i detta forum är rätt skrämmande.

Men ni har givetvis rätt, Cactus är inte gjord för svensk vinter. Den är gjord för norsk vinter. Den svenska vintern är helt annorlunda än den norska vintern........

Trams säger jag, ni är oseriösa och osakliga!

#39
2015-03-25 13:10

Mazda är helt klart en betydligt bättre bil att jämföra med än MB men jag anser ändå att det är givet att en statistik för när bilar skrotas ut haltar betänkligt och när man sedan som sagt INTE tar hänsyn till kostnaderna över huvudtaget så har jag väldigt svårt att se nyttan med "ALs" statistik i detta ämnet.
Det finns helt enkelt en annan och mer logisk förklaring här till vissa herrars agenda. ( på båda sidorna )
Någon får hemskt gärna visa mig en statistik som redovisar hur bra olika bilar håller ihop. Gärna då ifrån årtalen inte längre tillbaka än -2008 fram tills nu. ( då det är ifrån ungefär denna tid som jag tror att skillnaderna mellan olika fabrikat har minskat drastiskt ) Inköpspris,service/rep och driftkostnader,försäljningspris o.s.v ( helt enkelt den slutliga kostnaden per körd mil )
Själv kan jag inte bidraga med mer info än om de senaste 13 Franska bilarna som jag/familjen har haft men det kan ju alltid vara en början!?
Det är ju kul med bilar så jag tar tacksamt emot all hjälp till ett billigare bilägande.

#40
2015-03-25 13:09

hultarn - nu är ju som du själv konstaterade Chevrolet att betrakta som ett entusiastmärke men det kan väl i alla fall knappast Mazda "beskyllas" för. Däremot så kanske Citroen ligger närmare det epitetet.
Nåja - vi är ju endast oseriösa och osakliga debattörer så det vi säger har nog tyvärr ingen som helst relevans...:)

#41
2015-03-25 13:33

Om man nu inte vill acceptera skrotningsåldern som mätmetod så kan man exempelvis studera åldersfördelningen i populationen istället. Den ser ut enligt nedan för olika bilmärken:

Volkswagen
n=347 676
Medelålder 10,1
Genomsnittsålder vid utskrotning: 18,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,4%
4-7: 22,4%
8-11: 19,9% (60,7%)
12-15: 17,8%
16-20: 15,8%
+20: 5,8%

Toyota
n=315 477
Medelålder 9,5
Genomsnittsålder vid utskrotning: 19,5

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)

0-4: 16,4%
4-7: 22,9%
8-11: 23,7% (63,0%)
12-15: 17,1%
16-20: 14,8%
+20: 5,0%

Mercedes
n=157 892
Medelålder: 12,4
Genomsnittsålder vid utskrotning: 21,1

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 13,1%
4-7: 17,3%
8-11: 19,0% (49,4%)
12-15: 19,9%
16-20: 15,5%
+20: 15,3%

Volvo:
n=198 405
Medelålder: 11,2
Genomsnittsålder vid utskrotning: 21,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 20,0%
4-7: 22,1%
8-11: 20,0% (62,1%)
12-15: 12,3%
16-20: 13,0%
+20: 12,7%

Peugeot:
n=103 968
Medelålder: 8,6
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,2%
4-7: 23,5%
8-11: 27,2% (68,9%)
12-15: 19,9%
16-20: 9,1%
+20: 1,9%

Citroen:

n=45 655
Medelålder: 9,0
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 21,2%
4-7: 21,5%
8-11: 24,8% (67,5%)
12-15: 19,0%
16-20: 9,7%
+20: 3,9%

Källa: Statistiska Centralbyrån Norge, http://www.ssb.no/ - välj statistikbanken och området transport

Som vi kan se så kommer alltså PSA-gruppens ägare på att det saknas både reservdelar och kunskaper om hur man håller dessa kvalitetsbilar i drift betydligt tidigare än hos andra - som tydligen inte lider av samma problem. Rita gärna upp det i form av stapeldiagram så ser ni det ännu tydligare.

MVH AL

#42
2015-03-25 13:38

Och fortfarande tar inte somliga hänsyn till hur mycket bilarna används. En Miata t.ex. har ju ett långt liv, men hur många mil körs den? Många slipper salteländet då de står i garage. Kan man då basera sina utsagor på en sån bil?

Jag visade tidigare att de franska bilarna körs mer per år än japanerna, Mazda producerade 6% mindre mil under sitt långa liv jämfört med fransmännen, men det försökte genast somliga förklara bort.

Det är ju slitage som i första hand tar död på bilarna, inte åldern.

#43
2015-03-25 13:41

Och eftersom ni tar upp Mazda så ser fördelningen ut enligt följande:

Mazda
n=64 761
Medelålder: 10,7
Genomsnittsålder vid utskrotning: 19,6

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 17,3%
4-7: 19,7%
8-11: 19,0% (56,0%)
12-15: 16,2%
16-20: 16,1%
+20: 11,7%

Köparna till Mazda har alltså inte lika svårt att få tag på kompetent verkstadspersonal eller reservdelar som köparna till Citroen tycks ha.....:-)

MVH AL

#44
2015-03-25 13:44

Pi: vad jag menade var att "sanningen" är inte så enkel att man bara kan ta en radda siffror. Det bevisas ju av Chevrolet som lyfts upp tidigare. av AL. Det finns alltid skillnader som måste vägas in.

Inköpspris är en, en dyr bil borde producera fler mil, än en billig. Lägger man 400.000 istället för 200.000 på en bil, så borde man får något utav det också.
Körsträckan en annan, som jag sa nyss.

#45
2015-03-25 13:47

Vi är helt överens om att slitaget tar död på bilarna hultarn. Problemet vi har är att skatta sträckorna i den norska populationen på ett vettigt sätt. Det går ju som vi sett inte riktigt lika lätt:-).. Och det förklarar knappast varför både Mercedes, Volvo, Volkswagen, Toyota, Audi, BMW, Subaru eller Honda lever flera år längre än både Citroen, Renault eller Peugeot. Särskilt Volvo och Mercedes rullar ju troligen betydligt längre sträckor - för att inte tala om Audi, Saab och BMW..

Vad gäller skillnader i körsträckor mellan Mazda och PSA känner vi inte den och därför är det svårt att använda som en invändning mot utfallet - även om det troligtvis påverkar i någon mån (i vilken riktning är oklart - det kan lika gärna vara ett motsatt förhållande som råder i Norge - särskilt då bilarna de facto blir äldre än tio år).

MVH AL

#46
2015-03-25 13:55

Jaså, nu kan plötsligt inte SBP.s siffror användas...? Intressant.

Å andra sidan kan ingen neka till att en föryngring av bilparken är en fördel, särskilt när det gäller säkerhet. Desto fler gamla bilar, desto fler dödade och skadade.
Det kan ingen neka till.
Gamla japaner är knappast säkra bilar.

#47
2015-03-25 14:05

Om vi studerar hela den norska bilpopulationen så ser dess åldersfördelning ut enligt nedan:

n=2 486 017
Medelålder: 10,5
Genomsnittsålder vid utskrotning: 18,4

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)

0-4: 18,0%
4-7: 21,4%
8-11: 20,8% (60,2%)
12-15: 17,6%
16-20: 14,3%
+20: 7,9%

Peugeot:
n=103 968
Medelålder: 8,6
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,7

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,2%
4-7: 23,5%
8-11: 27,2% (68,9%)
12-15: 19,9%
16-20: 9,1%
+20: 1,9%

Citroen:

n=45 655
Medelålder: 9,0
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 21,2%
4-7: 21,5%
8-11: 24,8% (67,5%)
12-15: 19,0%
16-20: 9,7%
+20: 3,9%

Som ni alla kan se så når inte PSA -gruppens (inklusive Citroen) bilar upp till samma nivå som medelbilen, vare sig med avsikt på åldersfördelning eller långsiktig hållbarhet. Istället tvingas PSA att producera fler bilar (därav den höga representationen i ålderskategorin 0-11 år) för att tillgodose marknadens behov av transporter. Detta gör Citroen till ett miljömässigt och ekonomiskt sämre val, d.v.s det är moder jord och samhällets resurser som får bekosta slöseriet som den undermåliga kvalitetsnivån hos Citroen och Peugeot innebär.

MVH AL

#48
2015-03-25 14:04

Intressant att samma person som predikat om hur stora kostnader osäkra bilar innebär, plötsligt inte ens kommenterar saken...

#49
2015-03-25 14:11

Men Cactus är inte bara gjord för norsk vinter, Cactus är även gjord för finskt vinter. Dock tydligen enligt flera i tråden inte gjord för svensk vinter. Ni kanske skulle kunna ta och förklara för mig vad skillnaden är mellan norsk, finsk och svensk vinter - den verkar ju tydligen vara rätt betydande enligt er.......
Teknikaan Mailmaa (finska "Teknikens värld" har nämligen gjort ett vintertest, och här är resultatlistan:

Mercedes-Benz C220 8,8 points
Volkswagen Passat 8,8
BMW 218 Active Tourer 8,6
Ford Mondeo 8,6
Mini Cooper 8,5
CITROEN C4 CACTUS 110 PURETECH SHINE BRIGHT 8,4
Kia Soul 8,4
Jeep Renegade 8,3
Skoda Fabia 8,3
Nissan Qashqai 8,0
Opel Corsa 8,0
Toyota Aygo 7,9
Peugeot 108 7,8
Huyndai i10 7,5
Mitsubishi Space Star 7,5
Smart Fortwo 7,1
Renault Twingo 7,0

Om Cactus inte är gjord för vintern så finns det uppenbarligen väldigt många andra bilar som också inte är gjord för vintern... Nog tycker jag att Cactus klarade sig bra i det finska vintertestet... Inte minst för sitt pris.

Cactus fick beröm för...
+ Kör- och vägegenskaper på olika vägar och vägunderlag.
+ Körkomfort.
+ Styrningens känsla och funktion.
+ Egenskaper på teststräckan (is, snö, väta, kurvor och backar)
+ Bra bromsar
+ Bra grepp och friktion på isiga och snöiga underlag.
+ Bra värme och ventilation

#50
2015-03-25 14:18

I det finska vintertestet fick Cactus 4 av 5 stjärnor för sina vinteregenskaper. Inte någon vinterbil? Låt mig nu säga en sak, 4 är faktiskt bra. Även 3 är godkänt. Det är först två och 1 stjärna som är underkänt. Cactus är en bekväm, säker och varm vinterbil, åtminstone när den körs i finsk vinter. Men ni har säkert rätt här i tråden om att svensk vinter är något helt annat än norsk och finsk vinter, går inte att jämföra överhuvudtaget eller hur?! Nu tycker jag att det räcker med den svenska nationalismen i detta forum som försöker utmåla den svenska vintern som något unikt, speciellt och milsvidd skillnad mot andra vintrar på precis samma breddgrad som Sverige... Smutskastningen av Cactus i detta forum är både oseriös och osaklig.

#51
2015-03-25 18:53

Härlig bil att ratta och speciellt utmärker den sej när vägarna är dåliga eller föret är kasst! Mycket bättre bil tom på motorvägskörning än årets bil 2015 (utan ställbar chassi, har inte hunnit köra den ställbara pga idrottsskada :( ). Provkör och bli förälskad!?!?

#52
2015-03-25 20:20

Finsk vinter. Norsk statistik. Svensk avundssjuka?

Jag säger i alla fall Vive la France!

#53
2015-03-25 20:21

Raphael, jag skrev inte att Cactus inte är bra för det vet jag inte. Jag skrev att jag tyckte den var för dyr och jag tror inte den är färdig.
Fransmännen verkar ha för vana att släppa ofärdiga produkter, jag har haft flera franska bilar, men endast två helt nya modeller och de var inte färdigkonstruerade. Redan nästa årsmodell var avsevärt bättre.
Det här är något som verkar gå i arv. Redan för sextio år sedan släppte ju Citroen det som var världens absolut modernaste bil, men inte förrän fem år senare började den bli färdig och de kostader som problemen orsakade gav ju stora hål i kassan och tyvärr blev ju efterföljarna, även om de var tekniskt eleganta, inga penninghöjare och det medförde ju att man var tvingad till samgåendet med Peugeot, som ju gjorde lite tråkigare, men ändå lönsamma bilar.
Tyvärr verkar det som Citroen, trots Peugeots styrning, fortsätter med ofärdiga bilar.
Förmodligen duger den här bilen åt många, men jag tror att den i nästa årsmodell blir avsevärt bättre.

#54
2015-03-25 20:23

Jag tror inte att jag kan bli förälskad i lite sammanpressad och skramlig plåt. Jag vet inte hur Peugo brukar göra men i min värld så älskar man med en vacker kvinna. Bilar kör man:-). Och eftersom jag gillar kvalitet så är min kvinna äldre än 16 år, vilket är mer än vad man kan säga om en genomsnittlig Citroen som just hamnar på skroten vid denna ålder. Men vi har alla olika preferenser. Några gillar yta och bling bling - helt utan finess, stil och klass - medan andra just eftersöker långsiktighet, intellektuell skärpa, kvalitet och ett vackert yttre. Som tur är vi alla olika.

Citroen = om skrothandlaren själv får välja.

MVH AL

#55
2015-03-25 20:30

AL, intellektuell skärpa och vackert yttre tycker jag nog hör hemma på flera Citroen, resten kan jag hålla med om att även jag tvivlar på.

#56
2015-03-25 21:07

Ha ha Saabnisse. Jag har en Citroen själv...:-) Om än med en massa skrammel och fel....-) Men älskar gör jag med kvinnor. Jag är inte tillräckligt udda för att bli förälskad i lite rostig plåt såsom Peugo beskriver. .

MVH AL

#57
2015-03-25 21:11

AL.

Ditt resonemang haltar att bara jämföra ålder när bilarna skrotas ut som ett sätt att bevisa kvaliten.

Man måste ta hänsyn till hur har ägandet varit under åren man ägt bilen, dvs hur mycket har bilarna under tiden reparerats under tiden man ägt den, här är det en skillnad mellan olika märken enligt mig och min erfarenhet. Och alla vet vid detta laget vad min erfarenhet är vad gäller detta ;o)

Min tro/erfarenhet är också att tex en Mercedes har en benägenhet att vårdas bättre och mer ömt än en tex en Citroen eller Toyota får vara med om under sin livstid. Blir också lite skevt att jämföra en såpass dyr bil som MB är i jämförelse med Citroen eller Toyota eller annat "normalt" märke för "vanliga" dödliga.

Min erfarenhet så här långt är också att tex en Lexus är inne på verkstad betydligt mindre än motsvarande tysk premiumbil och därmed kostar mindre pengar att äga i form av reparationer, speciellt ju äldre de blir. Elektroniken i en Lexus är helt överlägsen de tyska märkena,fel existerar knappast alls i jämförelse. Varningslampor som tänds bla för elektronik fel är vardags mat på MB som måste in på verkstad och släckas/åtgärdas. Allt detta kostar ägaren pengar under tiden han äger bilen, men det kommer inte fram i statistiken för hur länge de lever. Speciellt inte de Mercedes av idag eller tex från 2008, kommer de också leva ca 21år innan de skrotas? Antagligen blir de för dyra att hålla rullande pga elektronikfel etc. Kanske kommer de märken som har mer pålitlig elektronik just nu framöver leva längre än de som lever längst nu ca 20år gamla innan de skrotas, alltså modeller från 1995. Den som lever får se.......

#59
2015-03-26 10:16

Fortfarande samma tjafs i oändlighet men ingen statistik på kostnaderna. Själv hoppas jag verkligen att en MB kan hålla några år längre än en Citroen då den är så mycket dyrare som ny. Även om vi bortser ifrån inköpspriset så är också en MB betydligt dyrare att äga i drift men detta spelar så klart ingen roll för den som värdesätter prestige mer än kostnaderna. Ser inget problem i att billigare bilar inte kan eller får leva lika länge som dyrare men jag ser däremot ett STORT problem i att folk vill försköna sina egna bilval till en löjlig nivå. Efter några år är risken nämligen stor att en bil som varit dyr som ny hamnar hos en familj (låginkomst) som har köpt skitsnacket om en bättre kvalitet och därför rakt översatt detta till en lägre kostnad mot att t.e.x köpa en nyare bil utav ett billigare fabrikat.

Man kan få en väldigt fin begagnad MB för de pengar som en Cactus kostar men det spelar ingen roll för de som ändå aldrig skulle ha övervägt en Citroen. Däremot kan det bli tufft för alla de som alltid vill ha lite mer än vad de har råd med om de bara tittar på inköpspriset och tror på myten som lite för många försöker att sprida här. ( nämligen att dyrare bilar är bättre för miljön,världs och privatekonomin )

#60
2015-03-26 11:24

Nu är det inte jag som jämför Mercedes mot Citroen Shogun och Mistro utan ni själva. Jag har redogjort för åldersfördelning och genomsnittlig skrotningsålder hos flera bilmärken - och även för marknaden som helhet. Som man själv kan se, så skrotas både Peugeot, Renault (där jag inte redovisat siffror) och Citroen tidigare än genomsnittsbilen i populationen - och än konkurrenterna. De franska bilarna har dessutom väldigt få bilar som är äldre än 20 år, medan just Mercedes, Volvo och Mazda har gott om sådana bilar i populationen. Underlaget är, tvärtemot andra halvdana"undersökningar" heltäckande, så osäkerheten i skillnaderna är i mycket små.

Vi har alltså detta resultat, oavsett vad diverse fanatiker har att invända så är det helt hundraprocentigt och vetenskapligt korrekt framtaget (åter på tvärs mot en del annat som florerar här i spalterna).

Det för oss in på eventuella variabler som kan förklara de uppmätta skillnaderna. Hultarn har tidigare invänt körsträckorna och Shogun lyfter in ytterligare en annan faktor i form av variationer i service- och underhållsbenägenhet. Det är två mycket bra invändningar. Hur omfattande och stora dessa skillnader är kan vi dock inte uttala oss om just nu. Men det är högst troligt att de påverkar. Dock är det tämligen osannolikt att de förklarar hela variationen - särskilt hos fordon äldre än 20 år.

Mitt antagande är att en bil skrotas till följd av att den har ett eller flera fel som är dyrare att reparera än vad bilen i fråga är värd. Som vi kan se inträffar detta tidigare hos Citroen än hos Mazda - trots att de båda har en snarlik fordonsfördelning och tredjehandsvärde. Samma förhållande kan vi se om vi jämför de franska fordonen med Honda, Subaru eller Toyota. De japanska bilarna lever i genomsnitt längre och har fler fordon kvar i drift efter 20 år än vad de franska gör. Detta kan man inte förklara med högre servicebenägenhet under bilens första levnadsår. Ägarna lär inte lägga mer kapital på en 20 år gammal Mazda än på en 20 år gammal Renault eller Citroen.

Shogun: Lexus redovisas inte separat. Det hade varit intressant att se om Lexus skiljer sig åt gentemot vanliga Toyota, Mercedes och Volvo. Men detta finns det inga uppgifter om. Men jag vill minnas att JD Power gjort någon undersökning om detta i USA och kommit fram till att även äldre Lexus-bilar har väsentligt färre fel än motsvarande Mercedes och BMW. Jag tror det var LS400-modellen som jämfördes (den som kom i början av 90-talet). Du kan ju se om du hittar något.

MVH AL

#61
2015-03-26 12:39

"Nu är det inte jag som jämför Mercedes mot Citroen Shogun och Mistro utan ni själva. "
JO,..det är precis det som du gör "AL" precis hela tiden när du jämför med de bästa i din statistik.
Det finns som vi redan nämnt ett antal gånger flera variabler som påverkar allt för mycket för att kunna nå den slutsatsen som du refererar till. Förstår faktiskt inte din iver med att bevisa att en billigare bil är sämre då det handlar om hur länge den lever!
OM det nu vore så att bilarna som har tillverkats de senaste åren även framöver kan fungera i +20 år och OM vi fortsätter att totalt strunta i kostnaderna så ser även jag logiken i statistiken. Nu ser inte verkligheten ut på det viset att man kan utesluta dessa parametrar då just kostnader samt hur de fördelas är en oerhört viktig "detalj" för de flesta.
Viktigast för dig "AL" utav någon anledning är att kasta skit på vissa fabrikat.
Du är så begåvad att du istället borde ägna din tid åt att smutskasta de tillverkare som täljer guld genom att sälja sina bilar till överpriser. Det finns säkert någon statistik för hur högt överpris det handlar om i % och kronor jämfört med vad man får om man bara letar. Antar att det är mindre intressant?

#62
2015-03-26 13:51

Mistro.

Du har helt rätt här att man måste jämföra kostnaderna annars blir det totalt ointressant med bara livslängd.

Men till ALs försvar ska jag säga att han tidigare under åren gett bla BMW kängor för vilket överpris de tar för bilarna, sett till vad man får för kvalitet. Det kan ju AL ta upp här igen i spalten?! (Då jämförde han mot Lexus, kanske han har ändrat sig.....)

Och det gäller nog de andra tyska premiumbilarna också. Men nu är det ju som så att våga aldrig aldrig kritisera tyska premiumbilar, som jag brukar säga. Man matas ju med i tester i pressen där tyska premiumbilar vinner testerna, och många tror på detta, säger någon något annat om kvaliten så halshuggs man......"det står ju i testerna i tidningen" och då är det naturligtvis sant......Bättre att var och en får ha sin tro var den högsta verkliga kvaliten i längden tillhandahålls idag..........det blir lugnast så....här på sidan.

AL.

Nej, jag är inte intresserad av att tjafsa längre genom att "hitta" något om Lexus. Jag har tillräckligt med erfarenhet själv och vad jag läst genom åren av olika undersökningar etc som bekräftar det jag tror/vet har högst "verklig" kvalitet i längden. Kalla mig gärna fanatiker, men jag vägrar att lura mig själv........

#63
2015-03-26 13:42

Fast nu har du läst mina inlägg dåligt Mistro. Det jag gjort är att jag jämfört olika bilmärkens åldersfördelning, jag har också redogjort för vid vilken genomsnittlig ålder som de skrotas samt deras numerära representation i totalpopulationen. Så här kommer siffrorna åter. Vi börjar med medelbilen (definierad som totalpopulationen)

Totalpopulationen:
n=2 486 017
Medelålder: 10,5
Genomsnittsålder vid utskrotning: 18,4

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)

0-4: 18,0%
4-7: 21,4%
8-11: 20,8% (60,2%)
12-15: 17,6%
16-20: 14,3%
+20: 7,9%

Sedan jämför vi med Citroen och Peugeot (inklusive avvikelser mot medelvärdet)

Peugeot:
n=103 968
Medelålder: 8,6 (-1,9)
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,7 (-1,7)

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 18,2% (+0,2)
4-7: 23,5% (+1,9)
8-11: 27,2% (68,9%) (+6,4) ((+8,7%)
12-15: 19,9% (2,3%)
16-20: 9,1% (-5,4)
+20: 1,9% (-6,0)

Citroen:

n=45 655
Medelålder: 9,0 (-1,5)
Genomsnittsålder vid utskrotning: 16,2 (-2,2)

Ålder (år): Andel (tot andel 0-11 år)
0-4: 21,2% (+3,2)
4-7: 21,5% (+0,1)
8-11: 24,8% (67,5%) (+4,0) ((+7,3))
12-15: 19,0% (+1,4)
16-20: 9,7% (-4,6)
+20: 3,9% (-4,0)

Som vi kan notera så skrotas både Citroen och Peugeot ut tidigare från marknaden än medelbilen. Vi kan också se att fördelningen av båda PSA-produkterna är yngre än medelvärdet, vilket förklaras av att både Peugeot och Citroen skrotas tidigare. Andelen med gamla bilar (ålder 16 till +20 år) skiljer sig åt mest mot medelvärdet (de ligger ju på skroten istället för att användas).

Tar vi sedan och gör samma analys mellan Citroen och Toyota eller mellan Peugeot och Mazda - eller Volkswagen osv (välj själv) så kan vi också observera motsvarande (och ännu större) skillnader,. Både Toyota, Mazda eller Volkswagen lever i genomsnitt längre än de franska motsvarigheterna. Det kan heller inte förklaras med skillnader i populationsstorlek eller att de franska bilarna körs längre. Det enda som återstår är istället att konstatera att de inte lever lika länge som alternativen från Japan och Tyskland.

MVH AL

#64
2015-03-26 13:50

Vad gäller ekonomi så finns det ingen ekonomisk vinst i att en bil hamnar på skroten tidigare än alternativen. Tvärtom innebär det ett slöseri, eftersom den skrotade bilen måste ersättas med en ny. Det måste därmed produceras fler Citroen för att möta den totala efterfrågan än om samma behov istället möts av Volvo, Mercedes, Mazda eller Toyota. Använder vi siffrorna nedan går det faktiskt att visa på rätt avsevärda ekonomiska skillnader, givet transportbehovet, mellan de sämsta respektive bästa alternativen på marknaden. Jag får väl återkomma med mer exakta och detaljerade beräkningar om någon så önskar.

MVH AL

#65
2015-03-26 14:22

Shogun. Om du tycker att dina egna erfarenheter är viktigare än samlade objektiva undersökningar så är det ok med mig. Men om vi skall göra generella jämförelser mellan olika bilar är bred empirisk data mer tillförlitligt än enskilda och icke- verifierbara observationer. Men som bekant så tror jag också att Lexus skulle utmärka sig på motsvarande sätt som MB gör. Det är dock bara en misstanke och inget som jag kunnat mäta upp i empiri.

MVH AL

#66
2015-03-26 14:31

AL.

Känner du igen detta inlägg från dig?

MVH AL 2010-10-26 17:54

Premium är ett marknadsföringsjippo som syftar till att ta mer betalt för produkten. Att man skulle få en högre kvalitet är inget annat än rent bedrägeri. De s.k premiummärkena, Lexus undantaget, är ju minst lika trasiga som vanliga bilar - trots sitt högre pris. Så någon väsentligt högre kvalitet får man inte, det syns tydligt i den offentliga statistiken.

Många brukar också propagera för BMW inom premiumsammanhang och är det utifrån sammansättningskvalitet som dessa utfästelser görs är det än mera anmärkningsvärt. Har själv ägt två BMW, en 523 Touring och en 320d. Den förstnämnda började sitt liv med att stanna, kortslutning i det nya cambussystemet. Därefter följde, trasiga bakbromsar med nya skivor och backar inklusive handbroms (8000 mil), ny servopump med motor samt överhettad motor med nytt kylsystem (9600 mil), ny regnsensor (både på garanti och vid ett antal gånger, nya bussningar i bakvagnen vid minst tre tillfällen, diverse spökande elfel under hela perioden jag hade bilen, obalans i frmvagn, ny ABS-sensor och styrenhet. AC trasig vid två gånger. Rost vid vänster bakskärm som letat sig långt in i den bärande balken, bakvindrutetorkare står på halvläge redan när bilen levererades på grund av fel i programvaran. Därefter rostar armen, som är dragen rakt genom bakrutan, fast varvid motorn havererar. Därför ser man så många Touring med bakvindrutetorkaren på halvläge ute i trafiken. Sedan denna eviga bältessträckarkabel som byttes fler gånger än vad jag kan räkna till, samma sak med glödlamporna som bilen åt lika frekvent som den drog bensin. Denna härliga vagn betalade jag nära 500 000 för vid köpet. En underbar premiumvagn med en oerhörd kvalitet,,,,,,;-)))

320d hade en rad problem den likaså. Där var det elfel, nya bromsar och handbromsbackar bak, snedslitna däck och dåliga bussningar, drivrem till styrservo byttes ett oräkneligt antal gånger, framrutan sprack och sedan lyckades någon dra loss innerbackspegeln i samband med en vanlig justering. AC byttes dock bara en gång:-)Därtill slapp jag rosten och förbrukningen var låg, i gengäld fick jag stå ut med diverse skrammel från inredningen och bakluckan lyckades BMW aldrig justera så att den gick att stänga ordentligt utan man fick ta i lite extra. Klämskyddet på elhissarna fungerade inte (vilket jag bittert fick erfara).

Premium? Jo bilarna är tysta och bekväma att åka i, där har vi något positivt med BMW....:_)I övrigt är det för mig en gåta att folk är beredda att betala de pengar som de trots allt gör för en BMW.

MVH AL

AL.

Mätte du upp detta i empiri, med tanke på vad du skriver om Lexus i ditt första stycke i ditt inlägg ovan...........eller vad fick du detta ifrån om Lexus?

#67
2015-03-26 14:39

Nej Shogun, jag mätte inte upp Lexus avvikelse i empiri. Jag gick på TPS - som du är väl medveten om. Men det vore intressant att studera huruvida Lexus utmärker sig eller inte. jag tror nämligen det (men kan inte visa det).

Mina tidigare BMW var inga höjdare, det har jag heller aldrig förnekat. Trodde aldrig jag skulle åka BMW igen men den senaste har ändrat på det förhållandet. Den har fungerat helt klanderfritt . Men nu skall den snart bytas och då blir det förmodligen den nya XC90 istället - förhoppningsvis en T8. Men vi får se vad som blir över.

Vad gäller BMW:s långsiktiga kvalitet ligger den några tiondelar bakom Toyota i den norska statistiken. Premium? Ja det kan man fråga sig...

MVH AL

#68
2015-03-26 15:20

AL.

Då tror vi (vet)trots allt ganska lika............;o) Sedan kan man fundera över varför Lexus toppar i snart sagt varje undersökning (kundundersökningar och kvalitetsundersökningar) runt om i världen och hur man ska tolka det om man lägger ihop 2+2 av det.......svårare än så är det inte som jag sagt så många ggr förr. Men fått mothugg.......

Så då i ditt gamla inlägg jag la in nedan så gick du efter (som många andra) vad du tror om Lexus och gick inte på fakta eller vad? Du brukar ju kräva fakta av andra? TPS?! Har det något med kvaliten jämfört med andra märken att göra? Tex BMW, Mercedes, Audi.

Ps Jag har fler gamla intressanta inlägg från dej om bla Toyota som är värda att studera........kan lägga in de här också om det behövs) Ds

#69
2015-03-26 16:13

Jo,..jag har läst det du skriver "AL" men det förändrar inte min inställning eller förundran över varför du driver den här "hetsjakten".
Om vi nu skall titta lite mer noggrant på statistiken så ser vi att snittbilen och Citroen skrotas ut ungefär samtidigt mellan 0-7 år och det beror troligtvis på att det inte finns så många bilar vid dessa åldrar som skrotas ut utav annan anledning än trafikolyckor som leder till att bilarna skrotas.
Sen mellan 8-11 år så skiljer det några få % ....Är det denna skillnad som du anser är så upprörande?
Fortsätter vi sedan upp till 15år så är skillnaden drygt 2 % ....vad är grejen liksom?

I denna statistik finns det som sagt väldigt många hål och ett sådant som jag inte tidigare har nämnt i den här tråden är storleken på bilarna. Premiumtillverkarna har t.e.x inte så många småbilar varpå statistiken för dessa fabrikat blir missvisande när man jämför med fabrikat som säljer fler småbilar än större. De mindre bilarna är billigare och chansen för att de skrotas tidigare är därför större.

Är det verkligen SÅÅ konstigt att en V70 eller E-klass ( eller annan stor och dyr bil ) som är tänkt som en familjebil utav de som inte har den sämsta ekonomin också blir bättre underhållen så att den håller bättre? Ta ett fabrikats samlade modeller och dra ett snittpris över nybilspriset och jämför sedan med valfritt billigare alternativ. Kan lova att det dyrare alternativet får leva lite längre.
Att det skulle bli ett samhällsproblem att vissa bilar skrotas ut tidigare låter också långsökt då precis ALLTING som tillverkas idag slängs i "förtid". Kanske borde vi alla buras in då vi äger teknik som med all säkerhet bara är tillverkade för att hålla en väldigt begränsad tid.

#70
2015-03-26 18:53

Ja Shogun, vi tycker egentligen ganska lika. Vi är båda övertygade om att Toyota bygger bilar effektivt och med branschens bästa produktionskvalitet. Det är just därför som Toyota är normen inom industriell produktion idag. Den höga kvalitetsnivån kommer till uttryck i seriösa studier, såsom SBP (övriga "undersökningar" har för stora brister, studera bara bortfallet som oftast är större än andelen som svarat så förstår du varför). Men det finns som sagt en förklaring till att bilindustrin satt upp Toyota på en piedestal, och att forskarkåren följt efter för att söka förklaringar på den enorma effektivitet som TPS genererar.

Dock förefaller Toyota inte sticka ut lika drastiskt i fråga om långsiktig hållbarhet, utan där finns det andra bilmärken som levererar bättre, men det är möjligt att Lexus är lika bra som MB och Volvo (det vet vi ju som sagt inget om). Som synes måste vi alltså definiera två olika mått, ett som handlar om produktionskvalitet och ett som tar upp den långsiktiga konstruktionshållfastheten. Toyota är erkänt duktiga på produktion och egentligen även på konstruktion (man ligger ju i toppen även i Norge), men i det sistnämnda är man inte bäst av alla (i alla fall inte i Norge).

MVH AL

#71
2015-03-26 19:08

Jag måste be dig att läsa mina inlägg igen Mistro. Jag har nämligen inte redovisat hur stor andel av Citroen som skrotas i olika åldersintervall (även om det finns sådana siffror att få tag på om någon är intresserad). Det mina siffror handlar om är åldersfördelningen i populationen, d.v.s hur stor andel av bilarna som uppnått en viss ålder. Som du ser så har Citroen fler fordon i kategorin 0-11 år medan man inte har särskilt många äldre (16 till +20 år) och skälet till detta är att de istället hamnar på skroten tidigare än andra bilmärken. Denna skillnad beror förstås på att de är för dyra att hålla i drift i jämförelse med både medelbilen som andra märken, d.v.s den långsiktiga kvalitetsnivån är generellt sett sämre hos de franska än tyska, svenska och japanska biltillverkarna.

Fordonsfördelningen är troligtvis en faktor som kan påverka. Men som jag skrev tidigare är det rätt osannolikt att Honda, Toyota eller Mazda har en annorlunda fordonsfördelning än Citroen och Peugeot. Ändå håller de japanska bilarna ihop flera år längre.

Huruvida man skall se det som ett samhällsproblem med bilar som skrotas i förtid eller inte är en annan debatt. Det man kan påvisa är att det blir dyrare att tvingas producera fler bilar för att tillgodose samma efterfrågan av transporter än om man istället väljer att lägga resurserna på de alternativ som (bevisligen) håller längre.

MVH AL

#72
2015-03-26 19:23

AL.

Som jag sagt tidigare enligt min erfarenhet i ägandet mellan märkena så "renoveras" tex Mercedes och europeiska bilar mer under sin levnad mer än japanska då delar byts mer frekvent, fler fel och byte av komponenter. Detta måste man ta hänsyn till då det är en kostnad för ägaren. Det räcker alltså inte med att tex Mercedes är dyrare i inköp, den repareras även mer under sin levnad, man borde ju tycka att den skulle repareras mindre då man borde kunna kräva en högre kvalitet då det är en dyrare bil jämfört med tex Toyota, men så är inte fallet enligt min erfarenhet, och absolut inte jämfört med Lexus.

Inte konstigt att Martin Winterkorn har som mål att nå Toyotas kvalitet........;o)

#73
2015-03-26 19:35

C4 Cactus är en enkelt byggd bil och artikeln handlar om vad man måste avstå. Det är lätt att räkna ut att ju färre komponenter man bygger in i en bil, som varningslampa för spolarvätska, desto färre komponenter riskerar att gå sönder. Komponenterna tillverkas av ett fåtal underleverantörer som biltillverkarna köper av, inklusive premium-märkena, så ingen skillnad där att tala om.

Och ju färre komponenter du bygger in, desto mer sänker du vikten och därmed bränsleförbrukningen och slitaget på övriga komponenter. Jag vet vilken bil jag vill ha om tio år, och inte är det en elektronikspäckad tysk bil inte. Cactusen finns det ju i alla fall hopp om att man kan driva för en rimlig peng även när den börjar bli till åren.

Var och en får bli salig på sin tro. Jag tror att den filosofi som Citroën Cactus står för är framtiden.

#74
2015-03-26 20:02

Jag borde inte lägga mig i detta, men Shogun tar ju priset med: "Inte konstigt att Martin Winterkorn har som mål att nå Toyotas kvalitet........;o)"

Det där har vi diskuterat i denna länk: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

Där hänvisar Shogun till något han läst, men inte kan hitta numera. Ja, ja....

Möjligen är det det här han tänker på (från AMS 2007): "I en intervju med våra tyska kolleger på auto motor und sport sa Volkswagens försäljningschef Michael Kern att målet är att närma sig och passera Toyota när det gäller volym och vinstnivå." Lägg ner det där, Shogun, eller kom med en länk på det du påstår!

F.ö. så är jag glad att jag missat denna diskussion om Cactus förträfflighet;-) Har varit i Tyskland hela veckan och har inte hunnit med att följa detta spektakel - och tur var väl det;-)

#75
2015-03-27 07:23

Du har rätt "AL" ,jag förstår inte vad du skriver .....

#76
2015-03-27 08:09

Mistro: det är ingen idé att diskutera med en som alltid anser sig ha rätt. Han använder statistik som ett vapen, och om den ifrågasätts med andra faktorer än de får som ingår i den han pekar på - ja, då är de andra faktorerna så osäkra så de likaväl kan peka på motsatsen.
Bevisligen körs t.ex. PSA'bilar mer per år än Mazda och Toyota, ägaren får mer mil för pengarna. men det tas ingen hänsyn till. Det gäller att stödja sig på en statistik som passar in...
Inte undra på att man får dagens skratt av de inläggen...

Intressant också att samma person som tidigare skrivit spaltkilometrar om hur stora kostnader osäkra bilar orsakar samhället, plötsligt totalt bortser fördelen med en föryngring av bilparken.

T.ex: säkerheten i gamla 940:or är ju totalt underlägsen moderna mellanklassbilar. Ska man då applådera att det fortfarande rullar gamla likkistor?

#77
2015-03-27 09:15

Audi.

Som jag sagt tidigare så har jag läst detta om Martin Winterkorns uttalande i svenska AMS, man tillsatte då 2007 även en ny kvalitetschef som var med i artikeln, det du hänvisar till är en helt annan artikel. Jag har för några år sedan efterfrågat artikeln till Pär Brandt AMS, som sa att artikeln är bort plockad. För mig räcker det med att jag själv har läst den, tror du mig inte så är det ditt problem. Att ljuga för mig själv och andra ligger inte för mig, sådant får andra syssla med. Men det är känsligt som jag sagt tidigare att kritisera tyska bilar över lag. Och att det skulle komma från VWs CEO, kanske man plockade bort den pga det? Kontakta gärna Pär Brandt på AMS själv, själva länken har jag ju visat på att den funnits, här kommer den igen.

]http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-är-vårt-mål/[/url]

Är tyska "premiumbilar" premiumbilar? Ja, det kan man fråga sig om de är..........som AL säger. I ett avseende är de det, och det gäller priset man tar ut av kund. I avseende kvalitet är de det inte, där är Lexus kungen. Ska man ha en premiumbil med kvalitet så är det Lexus man ska åka.

Sedan kan man undra hur många olika nick man kan ha.........

#78
2015-03-27 11:04

Det är vettiga synpunkter Shogun (#72). Problemet är bara att vi inte kan få fram uppgifter som visar på några sådana skillnader. Vi har förvisso besiktningsstatistiken som en indikator och där ser vi ju tydligt att Mercedes har fler fel än exempelvis Toyota. Men om vi skall lyfta in kostnader som en del så behöver vi skatta dess omfattning, vilket är lättare sagt än gjort. Men det är absolut en intressant frågeställning.

Men även om Mercedes kräver ett större service- och underhållskonto än Toyota (under de första 20 åren) så är jag rätt tveksam till att den blir dyrare totalt sett - eller ens utslaget per mil. Den rullar ju både längre och håller ihop fler år än motsvarande Toyota. Å andra sidan är den, precis som du invänder, också dyrare i inköp så frågan är om dess högre inköpspris (och produktionskostnad) är motiverat. Kanske att det går på ett ut, vad vet jag.

MVH AL

#79
2015-03-27 11:21

Mistro: Det jag beskriver är åldern hos Peugeot och Citroens respektive population. Alla bilar är ju omöjligen lika gamla eller nya, eller hur? Genom att studera åldersfördelningen kan vi uttala oss om den långsiktiga konstruktionskvaliteten. Som jag visat, så har PSA-koncernen fler yngre fordon i drift än medelvärdet - och väsentligt färre med äldre fordon (åldersintervallet 16 till över 20 år).

Anledningen till att det exempelvis bara är 1,9% av Peugeots bilar som är äldre än 20 år, att jämföra med Mazda där samma siffror är över 10%, är att Peugeots bilar inte håller ihop så länge utan istället skrotas ut från marknaden (betydligt tidigare än andra märken - skrotningsåldern är dryga 16 år mot över 18 för medelbilen och 19,6 för Mazda). Och populationsstorleken hos PSA är inte kraftigt förändrad över tid. Den ligger på stabila nivåer.

Hultarn har sedan påpekat att en del av skillnaderna kan förklaras av variationer i körsträckor. Problemet är dock att vi inte känner dessa, och att det måste till rätt drastiska variationer för att ens kunna komma i närheten av en förklaring som håller (eftersom skillnaderna är så stora). Det kan ju till och med vara precis tvärtom, att PSA-bilarna rullar kortare sträckor än både Mazda och Toyota. Så hur man än vrider och vänder på det så återstår tyvärr bara en sämre kvalitetsnivå som kvarstående förklaringsmekanism. Det syns f.ö även i Svensk Bilprovnings eget underlag likaså, precis samma länk som Hultarna åberopat tidigare (med 10 år gamla bilar). Men jag får väl sätta mig ned och räkna på saken en gång för alla.

MVH AL

#80
2015-03-27 11:23

Vad gäller säkerheten är det en annan debatt Hultarn. Är du verkligen säker på att du vill lyfta in det i sammanhanget?

MVH AL

#81
2015-03-27 12:56

Beklagar missförståndet "AL" ,..mitt fel!
Att vissa bilar skrotas ut tidigare har dock med flera orsaker att göra men det går inte att föra någon statistik på dessa orsaker. En viktig detalj som jag försöker få fram är att tiderna har ändrats på så vis att vi inte kan jämföra en bils underhållskostnader ifrån -95 med en bil tillverkad 20 år senare.
Mina funderingar ligger därför runt att den förväntade livslängden på en bil idag oavsett fabrikat snarare är max 15 år än +20år.
Att det sedan är möjligt att klämma ur några eller många år till ur enstaka exemplar tycker jag inte hör till saken och som sagt,....så länge som vi utelämnar kostnaderna så är det hela helt ointressant.

Ni får gärna kalla detta för spekulationer men till grund för min tro på detta ligger en extrem värdeminskning på dagens fordon samt det faktum att all elektronik blir väldigt dyr att laga väldigt snabbt. Elektronik som dessutom bara blir mer avancerad för vart år.
En annan viktig "detalj" är även att vi människor har förändrats och vill ha nyare saker mer ofta än tidigare. Det räcker för många att intala sig att en äldre bil är livsfarlig att åka i och/eller att den är en miljöbov för att de skall byta bort sin bil i ett tätare intervall än förr.
Vi har även den detaljen med avgaskrav som kan sätta punkt ganska fort för äldre bilar så dina önskemål om bilar som lever i +20 år "AL" med tillverkningsdatum efter kanske 2010 är jag rädd för inte kommer att infrias. ( på gott och ont )

Med allt detta i åtanke tror jag därför inte att det spelar så stor roll om det nu diffar några % mellan alla fabrikat som finns då vi pratar om byggkvalitet när alla aspekter har vägts in.

#82
2015-03-27 13:53

Mistro.

Du har helt rätt att elektroniken kostar stora pengar. Se bara på Mercedes elektronik problem idag, man kan inte jämföra en Mercedes från 1995 med en från idag. Bilen av idag kommer att kosta stora pengar av bla elektroniken, därför är resnomanget med när bilar skrotas ut ointressant och än mer ointressant kommer det att bli om en bil lever i ca 20år eller mer. Vi kan vara säkra på att de flesta kommer att skrotas ut innan 20års dagen i en nära framtid. Elektronikproblem är den nya rosten att ta på allvar och fokusera på, bla för VIB istället för rosttest prognoser.

Enligt min erfarenhet så är det betydligt dyrare att driva en Mercedes än en Toyota i form av reparationer, och även i fasta kostnader under bilens livslängd. Kommer detta som en överraskning för någon? Fast man borde kunna kräva en högre kvalitet av en Mercedes sett till priset man får betala.

#83
2015-03-27 14:13

Det har under alla år som jag ägnat mig åt bilar alltid hetat att de nya bilarna är så tekniskt avancerade att de inte kommer att hålla mer än några år, och att de skall drabbas av diverse elektroniska haverier och bli orimligt dyra i drift.

Men trots alla dessa negativa utsagor - jo, det lät så även 1995 - och också på 80-talet i samband med att katalysatorn (och ABS-bromsar och antispinnsystem, krockkuddar osv) hittade in i bilarna - så rullar bilarna minst lika långt som tidigare. Är det inte en smula konstigt?

Sanningen är att de tekniska lösningar som verkar revolutionerande idag - just blir vardagsmat i morgon. I takt med stora volymer (och eventuella patent går ut) sjunker också prisnivåerna för att åtgärda komponentfel i framtiden. Studera bara vad en ABS-enhet eller sensor kostar idag och jämför med när systemet var nytt. Utvecklingen går alltså framåt och nivån på vad som är tekniskt avancerat förskjuts, priserna följer efter (jag vet inga prisnivåer som är helt statiska över tid - men ni får gärna ge sådana exempel).

MVH AL

#84
2015-03-27 21:14

Det gäller att skilja på "tekniskt avancemang" och "mängd teknik". Det är möjligt att tekniken blir allt mer hållbar, men allt mer teknik i bilarna innebär fler prylar som kan gå sönder. När det blir för många prylar som pajar så ger folk upp, och så åker den bilen till återvinningen.

Det är det som är poängen med C4 Cactus. Inga onödiga prylar = Längre livslängd. Det är inte alla som vill inse det i dag, men morgondagens statistik kommer att bevisa det.

#85
2015-03-27 21:27

C4Cactus skrev: "Det är det som är poängen med C4 Cactus. Inga onödiga prylar = Längre livslängd. Det är inte alla som vill inse det i dag, men morgondagens statistik kommer att bevisa det."

Tja det gäller väl inte de som färdas i bilen. De lär ju få en kortare livslängd eftersom bilen fallerar när det gäller vanlig svensk vinter?

#86
2015-03-27 21:55

Kortare livslängd bland de åkande för att bilen fallerar? Visst, ser fram emot lite statistik på det området också :-)

#87
2015-03-27 22:32

C4Cactus skrev; "Kortare livslängd bland de åkande för att bilen fallerar? Visst, ser fram emot lite statistik på det området också :-)"

Tyvärr kommer ditt val av bil visa på att Darwins teori funkar. Vi andra får betala för detta. En bil som upprepade gånger fallerar i vanlig svensk vinter när det gäller ESP och ABS - ja lycka till.

#88
2015-03-27 23:20

Jo, jag är ledsen att jag valt en bil som visar att Darwins evolutionsteori är sann. Starkast vinner, tyvärr på bekostnad av andra. Men det är smällar man får ta när man väljer något nytt och smart, som Cactusen.

#89
2015-03-28 07:11

"En bil som upprepade gånger fallerar i vanlig svensk vinter när det gäller ESP och ABS - ja lycka till."

Det där stämmer ju bara om du är en idiot och inte förstår byta ut dom större fälgarna som har benägenhet att samla snö/is i sej? Första gången var du ju en idiot som valde "fina" fälgar för att köra på vintervägar för dom flesta av oss borde väl i detta lag förstå att däck med större profil (och smalare) känns mycket bättre på vintern? Var inte idioter utan ryck upp er! :)

För övrigt bör ni lära er se "den större bilden" och inte läsa statistik som djävulen. ;)
Jag litar på att ni kan bara ni slutar blunda för sanningen. :)

#90
2015-03-28 15:54

"För övrigt bör ni lära er se "den större bilden" och inte läsa statistik som djävulen. ;)
Jag litar på att ni kan bara ni slutar blunda för sanningen. :)"

Den större (läs hela) bilden har jag redovisat. Den visar obarmhärtigt att både Citroen och Peugeot inte lever lika länge som de mer kvalitativa bilarna från Japan, Tyskland och Sverige. Den undermåliga konstruktionskvaliteten medför att både Citroen som Peugot är ett samhällsekonomiskt, som miljömässigt, sämre val än konkurrenterna.

Men Peugo får, precis som en del andra religiösa fanatiker, gärna blunda för fakta. Personligen är jag inte så skygglappsförsedd, utan försöker undvika dumstruten på huvudet genom att ta reda på saker och ting innan jag uttalar mig.

Asgarvar:-)

MVH AL

#91
2015-03-28 23:06

Jättebra MVH AL, tror de flesta har sett din statistik vid det här laget.

Statistiskt sett fanns det ingen marknad för persondatorer vid 1960-talets ingång. Inte heller någon plats för popband som Beatles. Skrev och räknade gjorde man på maskiner från Facit, och musik lyssnade man på i Folkparkerna.

Det är inget fel att titta i backspegeln ibland, se vad statistiken säger, men ska man förstå framtiden behöver man ägna större delen åt att titta framåt genom vindrutan. Och där ser i alla fall jag att bilar byggda efter Cactus-filosofi vinner med hästlängder över övermotoriserade, teknikspäckade och svindyra bilar som ger ett ångestfyllt bilägande med höga kostnader och förbud att köra i t ex stadskärnor för att de spyr ut för mycket avgaser.

#92
2015-03-29 21:36

Om en bil som saknar modern säkerhetsutrustning och inte klarar vanlig svensk vinter är framtiden så förstår jag ditt resonemang C4Cactus. Och med en bil som inte håller mer än några år lär ju inte producera så mycket avgaser i jämförelse med andra, men när den trots allt rullar så alstrar den fortfarande utsläpp så stadskärnan lär inte klara sig den heller (då finns det gott om hybrider som löser problemet galant - Toyota har byggt sådana länge - därtill med en kvalitetsnivå som Citroen uppenbarligen inte kommer i närheten av).

Men vi har alla olika preferenser:-)

MVH AL

#93
2015-03-30 17:26

Kan besserwissrarna förklara vad är orsaken i detta fall att bilen (som också blev årets bil) inte klarar av vintern? http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-passat-sportcombi-20-...
Lösningen "fel f..... för vinterbruk". :)

#94
2015-03-30 20:15

Att finaste premiumbilen Volkswagen Passat får problem med vibrationer i fälgarna, precis som vilken PSA-produkt som helst, får mig att tänka på Tage Danielssons monolog om kärnkraftsolyckan i Harrisburg: Det är så osannolikt att det har nog egentligen aldrig hänt ... fast det har hänt.

#95
2015-04-01 00:03

Mja! Nu är det ju så att Teknikens värld har använt lite väl mycket snö i snön. Huvuddelen av den svenska populationen har nu inte tillgång till så mycket snö året runt och bilprovningen saknar dessutom relevanta resultat från de jämförande tester de genomfört i den snö som saknas. Därmed blir resultaten icke jämförbara och med en sannolikhet gränsande till visshet kan man säga att snön aldrig existerat och med säkerhet har den inte existerat samtidigt som testet av Passaten genomfördes.

Glad Påsk!

#96
2015-04-02 23:20

Bantningen har ett pris? Javisst har den det! Såg precis på Aftonbladet Bil att C4 Cactus tog hem World Car Design of the Year.

Årets statistik för Cactus är alltså en förstaplats i Årets Bil i Världen och en andraplats i Årets Bil Europa. Som sagt, det gäller att blicka framåt och inte bakåt. Bilindustrin är stenhård, ska man överleva räcker det inte med gamla meriter.

#97
2015-04-03 14:37

Är det inte konstigt att många av kommentarerna inte ens handlar om Citroen Cactus?
Jag tittade på den som tjänstebil, eftersom jag älskar designen.
Det föll på följande saker:
Kvalitén känns verkligen billig.
Den har ett gäng knäppa lösningar.
På företaget har vi ett principbeslut om att alla bilar ska ha 5 stjärnor på euroncap, eller den nordamerikanska motsvarigheten. Cactus fick bara 4 stjärnor, och jag gillade inte bilen tillräckligt för att skita i principbeslutet (vilket jag hade kunnat göra).
Min hustru säger att det är en fullt rimlig grund för skilsmässa, att köpa en fransk bil vare sig det är en tjänstebil och därmed inte "min", eller om jag köper den privat.

Just att man inte fått 5 stjärnor på euroncap tycker jag är extra allvarligt.

#99
2015-04-08 09:11

C4cactus:
World Car Design of the Year innebär vad det låter som.. DESIGN. Den är innovativ och designmässigt fräck men det innebär inte att den är bra eller att den är World Car of the Year.
Det va en tysk som tog hem det priset.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.