Xenonlyse

Modell
Årsmodell
2005
Beskrivning av problemet
Xenonlysen har gått sönder flera gånger, första gången byttes den ena på garantin (verkstaden fakturerade mig för lampan fast den skulle ingå i lagningen enligt Mazda centralt (debiterade 1700kr ! för lampan som kostar ca 400kr på vanlig butik) hur många andra har de debiterat både Mazda och kunden ? Jag ringde Mazda centralt och frågade om jag verkligen skulle behöva betala för ampan när bilen var nästan ny, det skulle jag naturligtvis inte och det skulle verkstaden veta sa de centralt. Lyset den höll bara ca 3 månader, lampan "blixtrar" och lägger av, sägs vara barlasten vad det nu är, särskilt ofta händer detta när det är kallt (minusgrader), man får vrida av och på lyset så startar den igen men ytters irriterande när det är vinter och man måste göra det ca var 5è minut. Med lite service mind hade detta varit lös för tre år sen.
Lösning på problemet
Reklamerade garantilagningen direkt hos Mehlinsbil i Söderhamn och de skulle kolla vid nästa årsservice (eftersom jag bor långt från service stället) när jag var dit funkade inte datakontakten, och de "lagade inte om de inte såg någon felkod" åkte hem igen (28 mil tur och retur), men de skulle koll nästa gång, åkte dit igen och nu kunde inte deras dator koppla upp mot mazda, åkte hem IGEN, var dit IGEN och ingen felkod (fast lycktan inte lyste när jag kom dit) jag sa kolla nu direkt när den inte lyser nu då, "nä har inte tid" sen gick han och fikade med sina kompisar, fick inte det fixat då heller. Vill inte betala för det själv när det gick sönder inom garantitid och det kostar ca 6 800kr (varav 1700 för lampan !)
Övriga kommentarer
Skiter i det, åker aldrig dit igen, orkar inte längre, man måste ringa typ 10 gånger och prata med nån för att boka tid (det är alltså inte upptaget utan de ska "kolla och ringa upp" vilket de inte gör någonsin). Man får inte lånebil utan att tvinga sig till det. Man måste ringa Mazda centralt så att de får ringa upp verkstaden och säga att man SKA ha en fri lånebil vid garantilagning (trots att det är standard av Mazda så måste de ringa och säga till varje gång). Hur som helst nu åker jag aldrig dit igen det är så långt när de ändå inte gör något, verkar nästan som de har provision från Mazda för att INTE laga. Dålig service är bara förnamnet. Har tyvärr ingen annan Mazdaverkstad i närheten heller Borlänge 40 mil ToR eller Sundsvall lika långt, nu servar jag på Hallstensson (V.A.G.) i Edsbyn minst lika bra, billigare och de gör vad de ska utan snack, trevliga också !
Modellbenämning
Sportkombi 2,3