DSG

Modell
Årsmodell
2009
Beskrivning av problemet
Min bil har slutat rycka och klonka !
Jag köpte 2012 en Passat -09 och tyckte att jag hade gjort en bra affär men efter en liten tid så tyckte jag att bilen växlade hårt och lurigt.
Toveks i Borås tog in bilen men kunde bara konstatera att det ska vara så, då hade bilen gått ca 9000 mil.
Jag fortsatte köra bilen men var inte nöjd utan fortsatte ifrågasätta detta vid varje servicetillfälle men fick samma svar varje gång, den ska växla så.
Google är ett bra hjälpmedel så jag började undersöka där vad som kunde vara fel, och det tog inte många minuter att ta fram info om Volkswagens problem med just den DSG låda som sitter i min bil.
Dom har stora problem med den och bl taxi har slutat köpa in dom bilarna med den lådan för att den går sönder, jag fortsatte köra bilen med väldigt jobbiga ryck i lådan men som tur var så gick det att köra utan att den brakade ihop och efter ca 15000 mil så ställde jag frågan igen , finns det inget man kan göra ?
Då tog dom in bilen igen och konstaterade att det var kopplingen som måste bytas, det skulle kosta mellan 20-25000 kronor, för mycket tyckte jag som hade lärt mej att detta är ett fabrikationsfel av VW, då frågade servicekillen varför har du inte tagit ut detta på motorskadeförsäkringen tidigare, nu är det ju försent.
Ska man ta ut ett fabrikationsfel på en försäkring? Det är ju att lura kunden 2 gånger ( självrisk plus högre premier ) helt absurt tyckte jag, blev förbannad och gick därifrån.
Jag var inte nöjd utan fortsatte skutta fram i bilen men när bilen gått ca 1800 mil så blev det ännu värre, den ville inte växla när det var kallt ute och med riktig otur så hoppade växeln ur= farligt.
Jag ansåg att det var styrningen av växlarna som är felet och jag frågade Toveks i Borås och fick samma svar, det är kopplingen och det kostar 21 000.
Åkte till Toveks i Varberg och frågade dom, fick svaret att det är kopplingen, skulle kosta 19 000, fortsatte till Toveks i Kinna och pratade med dom, fick ett väldigt bra bemötande samt att dom förstod problemet på ett annat sätt, vi diskuterade och kom fram till att dom skulle rådgöra med Volkswagen i Tyskland.
Toveks i Kinna återkom och sa att Volkswagen ansåg att det är kopplingen att det skulle kosta 13500 kr, jag var skeptisk och trött på det hela så jag sa att dom får byta så får vi se.
Kopplingen byttes, bilen växlade lite bättre så jag gav den chansen över sommaren fram till vintern att ”självlära” sej så den kunde växla mjukare, men det hjälpte inte, minusgraderna kom och den slutade växla när den var kall.
Supertrött på alltihop så tog jag kontakt med Kinna igen och sa att det är styrningen av växlarna som inte fungerar, dom sa att det enda nu som går att göra är att byta megatroniken ( styrningen ) och det skulle kosta 14000 kr, jag protesterade.
Som jag skrev innan så är dom väldigt bra i Kinna så dom kunde på nåt sätt få ner kostnaden till 5000 kr, så jag sa ok till bytet och nu växlar bilen hur bra som helst, mjukt och fint, inga ryck.
Det hela är katastrofalt dåligt skött av Volkswagen men även Toveks i Borås och Varberg borde skämmas.
Tilläggas är att det är en gasbil som jag kör och den delen har inte heller varit gratis och problemfri men det är en annan historia.
/Peter


Lösning på problemet
Min bil har slutat rycka och klonka !
Jag köpte 2012 en Passat -09 och tyckte att jag hade gjort en bra affär men efter en liten tid så tyckte jag att bilen växlade hårt och lurigt.
Toveks i Borås tog in bilen men kunde bara konstatera att det ska vara så, då hade bilen gått ca 9000 mil.
Jag fortsatte köra bilen men var inte nöjd utan fortsatte ifrågasätta detta vid varje servicetillfälle men fick samma svar varje gång, den ska växla så.
Google är ett bra hjälpmedel så jag började undersöka där vad som kunde vara fel, och det tog inte många minuter att ta fram info om Volkswagens problem med just den DSG låda som sitter i min bil.
Dom har stora problem med den och bl taxi har slutat köpa in dom bilarna med den lådan för att den går sönder, jag fortsatte köra bilen med väldigt jobbiga ryck i lådan men som tur var så gick det att köra utan att den brakade ihop och efter ca 15000 mil så ställde jag frågan igen , finns det inget man kan göra ?
Då tog dom in bilen igen och konstaterade att det var kopplingen som måste bytas, det skulle kosta mellan 20-25000 kronor, för mycket tyckte jag som hade lärt mej att detta är ett fabrikationsfel av VW, då frågade servicekillen varför har du inte tagit ut detta på motorskadeförsäkringen tidigare, nu är det ju försent.
Ska man ta ut ett fabrikationsfel på en försäkring? Det är ju att lura kunden 2 gånger ( självrisk plus högre premier ) helt absurt tyckte jag, blev förbannad och gick därifrån.
Jag var inte nöjd utan fortsatte skutta fram i bilen men när bilen gått ca 1800 mil så blev det ännu värre, den ville inte växla när det var kallt ute och med riktig otur så hoppade växeln ur= farligt.
Jag ansåg att det var styrningen av växlarna som är felet och jag frågade Toveks i Borås och fick samma svar, det är kopplingen och det kostar 21 000.
Åkte till Toveks i Varberg och frågade dom, fick svaret att det är kopplingen, skulle kosta 19 000, fortsatte till Toveks i Kinna och pratade med dom, fick ett väldigt bra bemötande samt att dom förstod problemet på ett annat sätt, vi diskuterade och kom fram till att dom skulle rådgöra med Volkswagen i Tyskland.
Toveks i Kinna återkom och sa att Volkswagen ansåg att det är kopplingen att det skulle kosta 13500 kr, jag var skeptisk och trött på det hela så jag sa att dom får byta så får vi se.
Kopplingen byttes, bilen växlade lite bättre så jag gav den chansen över sommaren fram till vintern att ”självlära” sej så den kunde växla mjukare, men det hjälpte inte, minusgraderna kom och den slutade växla när den var kall.
Supertrött på alltihop så tog jag kontakt med Kinna igen och sa att det är styrningen av växlarna som inte fungerar, dom sa att det enda nu som går att göra är att byta megatroniken ( styrningen ) och det skulle kosta 14000 kr, jag protesterade.
Som jag skrev innan så är dom väldigt bra i Kinna så dom kunde på nåt sätt få ner kostnaden till 5000 kr, så jag sa ok till bytet och nu växlar bilen hur bra som helst, mjukt och fint, inga ryck.
Det hela är katastrofalt dåligt skött av Volkswagen men även Toveks i Borås och Varberg borde skämmas.
Tilläggas är att det är en gasbil som jag kör och den delen har inte heller varit gratis och problemfri men det är en annan historia.
/Peter
Övriga kommentarer
i Kina återkallades alla bilar med DSG-låda