Mercedes A-klass

Model: 
Årsmodell: 
2004
Modellbenämning: 
Beskrivning av problemet: 
I mars -07 då bilen gått ca 4600mil slutade bränslemätaren att fungera. Jag lämnade in bilen på Bernats bil i Västberga, Stockholm (aukt. Mercedes handlare). Där monterade de ner plastkåporna som sitter under bilen och fann att tanken fått en stor buckla. Denna hade i sin tur gjort att bränslegivaren gått sönder. Problemet åtgärdades på godwill, men jag fick bekosta att tanken (av plåt) bucklades ut. Hur bucklan uppkom kom vi aldrig på, då plastkåporna var oskadade.<br />I oktober -08 då bilen gått ca 7500mil uppkommer samma symptom. Jag hör av mig till Bernats bil igen och förklarar problemet. (Denna gång i Farsta då Västberga stängt.) De säger att man har 2-års garanti på reservdelar, så detta ska gå på godwill igen. När bilen ska hämtas efter att hela tankarmaturen bytts (innehåller pump, förfilter, backventiler och givare) säger de att Mercedes Sverige inte tar detta på godwill pga bilens ålder och körsträcka. Man får inte heller garanti på något man inte betalt för. (Hade jag insisterat på att fått betala 2:- för delarna vid första besöket hade det varit garanti. Tips från kundmottagare Bernats bil.) Alltså måste jag betala 8200:- för bytet. Jag accepterar inte detta, men Bernats påstår att det denna gång är en backventil i armaturen som har gått sönder. Den i sin tur gör att det blir undertryck i tanken som bucklar in och gör att bränslegivaren går sönder. Efter en del argumenterande för och emot går Bernats med på att ge 20% rabatt = 6800:-. Detta är inte något jag kan acceptera. Resultatet blir att Bernats monterar tillbaka min trasiga armatur och vi är kvitt.
Lösning på problemet: 
Efter detta ger jag inte mycket för auktoriserade Mercedes verkstäder. Jag väljer hellre en som har lite kundkänsla.
Övriga kommentarer: 
Mycket dålig stil av Bernats och Mercedes att inte åtgärda ett fel som jag har haft bilen inne för tidigare. Jag hävdar dessutom att första gången jag hade bilen inne gjordes bara en reparation, inte en felsökning varför felet uppkom. Därför händer samma sak igen.<br />Mercedes stil att godkänna eller avslå en godwill-ansökan när jobbet är gjort, ser jag som halvt bedrägeri. Då är jobbet redan gjort, och många kunder känner sig tvingade att betala. Godwill skulle Mercedes kunna avgöra innan jobbet påbörjats, och på så vis kan kunden själv få välja om jobbet ska utföras eller ej, samt till vilket pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.