Volvo V70

Model: 
Årsmodell: 
2004
Modellbenämning: 
Beskrivning av problemet: 
Ojämn värmefördelning, efter ca. 1/2 timmas körning. Kanalvärmens differans: förarsidan pendlande 31- 36 grader passagerarsidan 56 grader. (båda Inställda till 22 grader). Hög ljudnivå, över 87 dBA vid 100 km/h. Hjulbultar rostar, kromning bristfällig. Styrningsgeometri felkonstuerad, alldeles för stor vändradie, med spec. fälgar (ingår i sapphire modell). Säkerhetsbälte högerbaksäte i baklås.
Lösning på problemet: 
Bilen servad vid Volvo originalverkstäder på flera orter. Ventilation kalibrerad, Styrprogram daterad, spjäll utbytt. ny kalibrering. Värmegivare rengjord. Ingen av dessa vid olika tillfällen gjorda åtgärder hade någon effekt på själva felet. Nästa eller ända möjlighet vore att byta ut hela panelen med datorer osv. till kostnad av minst 10 000 Sek. Dåligt av Volvo eftersom bevisligen problemet inte upstått senare utan hade kunnat åtgärdats som garantifall.
Övriga kommentarer: 
Klimatanläggnigsfelet mycket obehagligt vid långfärd. Tyvärr första ågaren kört endast i statstrafik, och icke reklamerat som garantifall. Problemet är värmen, felet inte synbar sommartid. Säkerhetsbältet byttes som garanti av återförsäljaren. Helt i onödan, bältet rullades för långt in i systemet, och fixades genom flyttning av stoppstiftet i bältet. Verkligen förbryllad hur tandlös nuvarande serviceorganisation är hos Volvo. Har själv arbetat vid motsvarande bilfabrik som kvalitetskontrollant för garantifall av både kund- och fabriksfel. Är ännu ägare av denna Volvo, av totalt 8 olika Volvotyper genom tiderna. Japanska bilar tycks inte vara drabbade av motsvarande kvalitetsproblem. Förmodligen samma feltyp på V-40, av 2004-årsmodeller. Pinsamt ! Jag skämms för Volvon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.