Goodwill och garantier från Opel vid rost eller motorproblem?

Modell
Årsmodell
2007
Beskrivning av problemet
Rost på baklucka under listverk.
Kamkedjor utslitna och behöver bytas redan efter 7500 mil. Motorn är en 3.2 v6
Lösning på problemet
Trots rostskyddsgaranti så fick jag lacka om och stå för kostnaden själv.
Kamkedjebytet hade jag tur att få på motorgaranti genom mitt försäkringsbolag eftersom Opel tyckte det va i sin ordning och att bilen var för gammal trots att den är uttagen 2009 och bara gått 7500mil. Kedjor ska väl hålla längre än så?
Övriga kommentarer
Bilen köptes maj 2013. Då fanns det rost på bakluckan. Jag kontaktade Opels kundtjänst och en lackfirma för att få det åtgärdat genom rostskyddsgaranti. Men det gick inte, såklart. Opel angav att rosten kom utifrån. Och det gjorde den, pga att listverk sitter för nära lacken och smutsen sliter ut färgen vilket leder till rost. Ett känt problem då Opel tagit fram ett kit med distanser för att flytta ut listverk, och en skyddsfilm som ska sitta för att skydda mot slitage på lacken. Så trots ett känt problem så fick jag bekosta och åtgärda det själv.
Nästa problem började med att motorlampan började lysa i juni 2014 och att motor gick över i linkhome läge.
Efter felsökning visade det sig att kamkedjor var förlängda och behövde bytas. Jag kontaktade både mitt försäkringsbolag och Opel kundtjänst. Försäkringsbolag tar kostnaden eftersom bilen är fullservad och inte gått för långt. Opel anser att dom inte ska göra nånting åt detta för bilen är för gammal. Opel tycker att det är ok att en privatperson och försäkringsbolaget ska stå för kostnaden för en dålig motorkonstruktion! Ett välkänt motorproblem som det gått ut servicemeddelanden om att Opel ska hjälpa kunder med. Motorn är tillverkad av Holden. Nu är kedjor utbytta till dom nya uppdaterade bättre kedjorna så nu ska den hålla många mil.
Visst, bilen är "gammal" men kamkedjor ska hålla längre! Hade Ac, abs eller stötdämpare gått sönder så hade det varit mera ok, men kamkedjor vid så låga mil!?
Men detta visar på att garantier och så kallad Goodwill från biltillverkare inte är värda mycket när nånting sker. Jag fick inte ens prata med nån ansvarig tekniker hos Opel vid nåt tillfälle, bara kundtjänst. Och ingen kompensation överhuvudtaget.
Modellbenämning
3.2 v6