Vems fel, vem betalar, kunden som vanligt?

Modell
Årsmodell
2008
Beskrivning av problemet
Partikelfilter samt motorlampa indikerar fel samt farthållaren slutade fungera.
Lösning på problemet
Bilen står åtgärdad i dagsläget hos Nissan försäljarens verkstad tills tvistemålet om det ekonomiska ansvaret blir löst.
Övriga kommentarer
Nissan i Västerås uppger att ut. kört bilen för "snällt" dvs partikelfilterbilar behöver köras ordentligt för att förbränning ska ske. Nissans instruktionsbok uppger emellertid att dess rekomendationer skall följas när sk. inkörning av ny bil sker dvs köra lugnare i början samt bilen skall köras miljömedvetet osv osv. Verkstaden kontaktades också tidigare i december månad 2008 om partikelfilterproblemet med rådet att läsa intruktiosbok samt köra bilen tills lampan slocknade vilket den gjorde efter ca 50 km. När problemet sedan uppstod igen under januari 09 körde ut. 107 km med en snittfart på ca 98km/h utan att lampan slockande samt att de andra två felen som nämnts tidigare kvarstod. Detta föranledde sedan verkstadsbesök och ut. skulle få stå för en del av kostnaden. Då felet enligt verkstaden samt Nissan Sverige/Nordic är ut`s fel då jag ej enligt deras uttalanden gjort som instruktionsboken föreskriver. Tilläggas att bilen i reklamen kallas "urban proof" med reklam att bilen passar i stadsmiljö men tydligtvis verkar iaf. ut´s bil inte ha den förmågan och att ut. inte riktigt kan förstå att bilen inte klarar av vanlig stadskörning utan måste ut på sk. landsvägskörningar av och till enbart för att rensa ett filter. Kanske bör Nissan skapa en ordentlig körmanual till sina ev. kunder som reglerar olika hastigheter mm som kunden skall hålla sig till för att bilen ska klara av sina urbana framfart.