5 bärgningar på 6 år

Modell
Årsmodell
2003
Beskrivning av problemet
Under garantitiden: <br />-BÄRGNING 1: byte av startspärr (efter TRE veck. felsök)<br />-byte av båda strålkastarna TVÅ ggr<br />- omprogrammering motorstyrning<br />- kupebelysning bytts TVÅ ggr<br />-BÄRGNING 2: kortslutning strålkastare=brand i motorrummet= byte strålkastare, div kablar o batteri<br />Som tur var far Nissan 3 års nybilsgarant så ovanstående kostade mig bara en massa problem o verkastadsbesök plus att vara av med bilen gång på gång (sammanlagt ca 4 veckor). OBS att Nissan INTE ställer upp med hyrbil ens vid dessa garantiåtagande om man inte har bilen försäkrad via Nissans Färsäkringar OCH har extra Merförsäkring som täcker hyrbil.<br />Efter garantitiden:<br />-lager i växellådan ger sig, renovering 10 700 sjölvrisk 2 140 kr<br />-BÄRGNING 3: Startspärren måste byta igen 3 400 kr<br />-varn.lampa lambdasond lyser, 2 000 kr (ordnas av en liten verkstad, har inte råd att fortsätta anlita Nissans märkesverkstad)<br />-varn.lampa airbag lyser, byte kontaktdon under framstolar 1 200 kr<br />-BÄRGNING 4:bensinpumpen ger sig, byte 2 000 (återigen EJ märkesverkstad)<br />-BÄRGNING 5: fjäderbrott hö fram, brott ytan genomrostad, rest av fjädern låg mot insidan av däcket. Byte båda fjädrarna (början till rostspricka även vä fram) 3000 EJ märkesverkstad<br />-jag vet att det låter fullständigt osannolikt men för ett par veckor sedan började varn.lampan för airbagen lysa igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lösning på problemet
Se under typ av fel
Övriga kommentarer
Bilen har gått 9000 mil på 6 år, högst normal körsträcka. Helt vanliga körförhållande , till o från arbetet 2 mil/dag och resten fritidskörning, ganska normal blandning stads -och landsvägskörning. Inte nog med att bilen verkar vara en extrem måndagsbil, reparationerna hos märkesverkstaden verkar inte fungera heller och när felen återkommer får jag bara till svar att det gått ett par år sedan rep. så det är bara att betala igen.<br />Det ironiska är att jag övertalade min fru att köpa denna bilen eftersom Nissan har rykte om sig att vara en driftsäker bil (hon ville egentligen haft ytterligare en Toyota som hon innan kört med i 13 år utan större problem (startmotorn gav sig efter 15 000 mil). <br />Måttet var rågat när airbagslampan började lysa igen för ett par veckor sedan, så jag kontaktade Hedins Bil i Mölndal där vi köpt bilen. Jag mailade till dom och bad ansvarig kontakta mig. Efter en vecka hade jag inte hört något, ringde då, sekr skulle påminna den ansvarige.Efter ytterligare två veckor ringde jag igen, fick äntligen kontakt, men som jag väntat brydde han sig inte nämnvärt; bilen var för gammal för garanti (som om jag inte fattade det själv) och ibland kan man ha otur med en bil så någon goodvillinsats var helt utesluten. Varför han inte hört av sig på tre veckor hade han ingen förklaring på, mer än att han aldrig fått "lappen" från sekr. Kändes inte som det här med Nöjda Kunder var något han direkt prioriterade.<br />Slutligen: jag har talat med flera andra som har en Almera och de flesta är i huvudsak nöjda så vi måste haft en makalös otur.<br />Göte Persson