Volvo V70

Model: 
Årsmodell: 
2001
Modellbenämning: 
Beskrivning av problemet: 
Reducerad motoreffekt
Lösning på problemet: 
Läste på ett forum om problem med just luftmassemängdmätaren, vid fel på den kan man lätt hitta detta genom att helt enkelt ta bort kontakten till den för då går motorstyrningen på ett backup system, dvs. räknar ut luftmägnden med hjälp av en fast konstant av luftrörets area vilket ger nästan rätt luftmägnd till motorstyrningen. Så gorde jag och bilen gick bättre, men gasspjälshuset gav fortsatta motorstyrnings problem. Med lite slutsattser och kunskaper i reglersystem kom jag fram till att det krävdes service på just gasspjällshuset, rengöring och updatering av programvaran dels för att få bort buggar i befintliga programvaran samt få potensiometrana rätt så spjäll läget blev riktigt till datorn... Tog kontakt med Volvo i Sisjön (Göteborg) där fick jag försvara mig med felet som jag själv ringat in. De ville koppla in felsökningsdatorn, vilket de inte fick, kostat 1800:- bara för att hitta felet jag viste om. Till slut fick jag kostnads förslag på rengöring och updatering av programvaran till gasspjällshuset till en kostnad av 1868:- och så fick det bli. Luftmassemägndmätaren köpte jag på biltema för strax under 900:- (på volvo 2300:- samtliga tillverkade av Bosch) och bytte den själv innan bilen lämnades på volvo. Om jag inte haft kunskaper och hittat vad som behövde göras är jag ganska säker på att det kostat bra mycket mer än det jag betalade nu c:a 2800:- (med eget arbete för byte av luftm.mätaren) och bilen går som en klocka utan pinsamma stopp! Jo föresten Volvo känner väl till de här problemen på V70,S70,S80 och S60 som har samma typ av gasspjälshus... (Automatlådan och antisladsystemet fungerar perfekt sedan rätt fel åtgärdats dvs. motorstyrningen fungerar nu)
Övriga kommentarer: 
Luftmassemängdmätaren gav fel värden till motorstyrningen, svårt att hitta detta fel...För att skydda motorn så får man reducerad motor effekt så man inte skadar den. Ett följd fel på detta fel blev att gasspjällshuset blev smuttsigt (pga för fet bränslemix) och tappade bort sitt spjälläge, villket ledde till ändå mer problem med många stopp även vid motorvägsgrenen (vilket är mer än lustigt)...Bilen gick att köra efter varierande vila, allt från 5min. till 40min. men felet återkom allt oftare. (Motorstyrningen påverkar även automatväxellådan som ibland låste 4:ans växel då den tappat bort sig pga styrdatorn, även antisladsystemet larmade på uppmärksamhet/sevicebehov...De båda felen är bara följd fel av motorstyrningen...)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.