Nästa artikel
Provkörning: Toyota Prius laddhybrid
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius laddhybrid

Publicerad 17 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Inom två år lanseras Toyota Prius som laddhybrid med en elektrisk räckvidd på två mil. Vi Bilägare provkör bilen på Gotland.

Politikerveckan i Almedalen är lika mycket cirkus som sommarkollo för lobbyister.

Just där väljer Toyota att presentera den svenska delen av ett globalt testprogram av Toyota Prius som laddhybrid. Testflottan består av 600 prototyper som ska utvärderas över hela världen under tre år.

Tyst med elmotor
Två exemplar har letat sig till Visby för att tyst smyga upp bakom besökarna som fyller stadens gator. Elmotorn avger endast ett svagt sus och utifrån hörs endast däcken mot marken.
 
Till en början känns det ovant som förare, men när man vant sig med att fotgängare inte hör bilen är tystnaden bara behaglig. Under sträckor upp till 20 kilometer och i hastigheter under 100 km/tim jobbar endast elmotorn som ger 82 hästkrafter.

Tystnaden bryts när förbränningsmotorn drar igång vid något kvickare acceleration.

Innan jag kliver i bilen anger instrumenten att räckvidden på el är 21,4 kilometer. Men redan efter 18 kilometers lugn körning tar bensinmotorn vid, enligt Toyota på grund av en brant backe.

När elströmmen är slut används överskottsenergi för att ladda upp batteriet. Med hushållsel fylls batterierna på rimliga 90 minuter.

Batterierna i Toyota Prius som laddhybrid är av typen litiumjon och batteripaketet är placerat mellan bakhjulen. I prototypen har bagageutrymmets golv höjts tre centimeter för att omsluta batterierna, vilket ska vara åtgärdat med ett plant golv i seriebilen.

Att köra en tur längs ringmuren i Visby med laddhybriden känns ungefär som att köra dagens Toyota Prius. Testbilarna har samma kaross som tredje generationen Prius, med undantag för ett tanklock på vänster framflygel.

Därunder finns ett uttag för det kraftiga laddmunstycket. Om kontakten sitter i går det inte att köra iväg och skulle man råka köra över kontakten går den inte sönder, uppger Toyota.

Toyota undersöker dock om tanklocket ska placeras på bilens högra sida för att hålla nere försäkringskostnaderna.

Dyra batterier
Enligt Toyotas beräkningar kostar batteripaketet ungefär lika mycket som alla övriga material i bilen - eller ungefär 10 000 kronor per kilometer i räckvidd.

Med dagens prisläge innebär det ett ingångspris på mellan 340 000 och 400 000 kronor. Det kan jämföras med Toyota Prius som i dag kostar 276 000 kronor eller elektriska småbilen Mitsubishi i-Miev som kostar 379 000 kronor.

Toyotas mål är att sälja 1 500 exemplar per år i Sverige. Sommaren 2012 ska bilen börja säljas, det återstår att se om kunderna är beredda att betala.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius laddhybrid?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Toyota Prius laddhybrid

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Toyota Prius laddhybrid

Pris, från kr: I dagens prisläge mellan 340 000 och 400 000 kronor.

Säljstart: Sommaren 2012.

Modell: Halvkombi med fem dörrar.

Mått, cm: L 446, B 175, H 149.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1797 cm3 på 99 hästkrafter (73 kW) samt elmotor på 82 hästkrafter (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm, elmotor 207 Nm.

Prestanda: Anges ej.

Laddtid: 90 minuter med 240 volt.

CO2-utsläpp: 59 g/km.

Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Opel Ampera



Vad nytt? Prius som laddhybrid.

För vem? Myndigheter, företag, förvaltningar och fantaster.

Bra köp? Om priset inte är något problem.



Plus: Tyst, två mil på el.

Minus: Priset.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-07-07 18:19
per (ej verifierad)

SAKE:
Frågan är väl vem DU talat med? Jag har också hört att justToyota Prius bara är snål i stan. Men man kör väl inte bara i köerna?

#9 • Uppdaterat: 2010-07-07 19:14
saM (ej verifierad)

Läs Teknikensvärlds senaste test av den förra modellen som i mångt och mycket är lika som den "nya" förutom karossen som fö. var snyggare förr....
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#a • Uppdaterat: 2010-07-07 19:31
Simon (ej verifierad)

SAM det är stor skilln ad på nya och gamla modellen, inte nåt lika i drivsytem oavsett om du kollar el eller bensinsidan.....