Bild
Nästa artikel

Toyota bygger mur kring hybridteknik

Nyheter

Genom att ta patent på hybridteknik vill Toyota försvåra för sina konkurrenter. Hittills har bolaget fler än 2 000 patent på olika hybridlösningar.

Sedan Toyota introducerade Prius har man dominerat hybridmarknaden fullständigt. I år har bolaget fått konkurrens från Honda med sin prispressade Insight, men Toyota ligger fortfarande i absolut framkant när det gäller hybridteknologi.

Mot hybridmonopol
För att behålla denna position började Toyota, enligt Wall Street Journal, redan tidigt att ta patent på komponenter och system inom hybridtekniken. Målet uppges vara att andra tillverkare inte ska kunna bygga egna hybrider utan att söka licens från Toyota - något som Ford redan gjort för sin Escapehybrid och Nissan för sin Altimahybrid.

- Vi har den bästa tekniken för hybrider med låga koldioxidutsläpp och bäst bränsleförbrukning. Rivaler kommer inte att kunna konkurrera, säger Gouichiro Kuriyama, chef inom Toyotas produktplanering, till Wall Street Journal.

Fler än 2 000 patent
Den första Priusmodellen lanseras 1997 och sedan dess har Toyotas advokater arbetat hårt för att ta patent på så många komponenter och system som möjligt. Hittills har bolaget mer än 2 000 patent på hybridteknik och ungefär hälften av dessa gäller nya Prius.

Att tillverkare söker patent på sina tekniska lösningar är inget nytt och något som även Toyota sysslat med tidigare. Men eftersom detta gäller en relativt ung typ av teknik kan mängden patent ge ett försprång gentemot konkurrenterna.

Om hybrider blir en betydande faktor på bilmarknaden kan Toyota sannolikt se fram mot fina licenspengar.

Är hybrider framtiden och är då framtiden Toyotas? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Tobbe
2009-07-03 14:45

Hybrider är en god ide men ingen långsiktig lösning. Vi måste försöka komma bort för gott från fossila bränslen men hybriden är ett steg i rätt riktning.

#1
Conny Karlsson
2009-07-03 14:58

Naturligtvis kommer Toyota att tjäna pengar på hybridtekniken, som jag sagt tidigare "de är inte dumma de där japanerna"
"Hybriderna är början på framtiden och i början på sin utveckling."
Så kanske man skulle kunna beskriva Vibilägares och text författaren Fredrik Diits Vikströms frågeställning i slutet av artikeln.
Framtiden Toyotas ? Frågar artikelförfattaren också.
Helt klart kommer Toyota att ligga i framkant på detta område, och sälja vidare sin teknik dyrt eller i utbyte mot något annat som Toyota finner intressant.
Men vänta lite här nu ! Är det inte japaner som bara kopierar andra ?! Är det inte så det brukar låta och att folk har den föreställningen att japaner är så ? Något som jag anser är helt felaktigt. Och många anser fortfarande att Toyota säkerligen inte ligger före teknikmässigt inom hybridteknik före tyskar tex. Fast man har patenten, men det vet man inte ens om att de har. Bara det att tyskarna är "uber alles" ;o)

#1
Calle
2009-07-03 15:49

Smart av Toyota: Satsa på smart, miljövänlig forskning och naturligtvis försöka ta betalt för/få igen, allt detta kostsamma och riskfyllda utvecklande. De är de väl värda, ligger helt rätt i tiden - här har konkurrenterna mkt att lära och numer betala....Dax att köpa aktier i detta bolag!

#1
Magnus
2009-07-03 16:27

Det är väl bara att gratulera Toyota till gott affärssinne!
Surt för konkurrenterna, men det straffar sig att sticka huvudet i sanden och envisas med bensinmonster.

#1
Anders Stensmo
2009-07-03 17:08

TOBBE skriver "Hybrider ... ingen långsiktig lösning". Det håller jag inte med om.
Batterierna har förmodligen långt kvar innan de helt kan ersätta Ottomotorn.
Jag förmodar vi får vänta kanske 20 år innan batterier/solceller/bränsleceller helt kan ersätta de nuvarande motorerna.
Glöm inte heller att elen måste produceras på ett miljövänligt sätt vilket kräver stora omställningar hos elproducenterna.
Anders

#1
Anders Stensmo
2009-07-03 17:08

TOBBE skriver "Hybrider ... ingen långsiktig lösning". Det håller jag inte med om.
Batterierna har förmodligen långt kvar innan de helt kan ersätta Ottomotorn.
Jag förmodar vi får vänta kanske 20 år innan batterier/solceller/bränsleceller helt kan ersätta de nuvarande motorerna.
Glöm inte heller att elen måste produceras på ett miljövänligt sätt vilket kräver stora omställningar hos elproducenterna.
Anders

#1
Patrik
2009-07-03 17:37

en fånig rubrik tycker jag
det är toyota som gett oss konsumenter hybrid teknik och det är bara de bilmärken som ligger efter i utveckling och tekniskt kunnande som kan klaga
sen kan ingen få patent på hybrid teknik bara nya tekniska lösningar

#1
Roy
2009-07-03 18:24

Conny, finns det verkligen någon som än i denna dag tror att japaner bara kopierar andra?
Det har för övrigt sen långt tillbaka funnits även unika teknologiska produkter från Japan.

En parallell från ett annat japanskt företag - Canon:
När de i början av 70-talet knäckte Xerox patent kring sin kopieringsmetod ("xerografimetoden") så lärde sig Canon hur de skulle skydda sina egna produkter. Canon lanserade bordskopiatorn. Den var snabbstartande och var tänkt att ersätta kön till den där stora kopiatorn långt bort i någon korridor. Dessutom var den servicebefriad. Alla slitage och förbrukningsdetaljer satt i en speciell patron. Denna patron var omgärdad av över 300 patent.
Sen kan man fråga sig hur många som idag använder såna kopiatorer...
Utvecklingen kan ibland snabbt ta andra vägar.

När första generationen Prius kom, så läste jag en del om de bakomliggande principerna och det frankom även hur noga de var med patentskyddet.
Så gör alla de stora företagen - inte minst japanerna.
Alla är inte lika hyggliga som Saab som lät bli att patentera strålkastartorkare och på senare tid sitt whiplashskydd med tanke på att det handlade om säkerhetsdetaljer.

Patrik, hybridteknik förstår jag vad det är, liksom avancerad teknik, men vad är hybrid teknik? Hur ser en teknik ut som är hybrid?
(Blir bara allt tröttare på all särskrivning...)

#1
Krille
2009-07-03 20:19

Naturligtvis vill man tjäna pengar på all forskning man har lagt ned, se bara på Microsoft. Frågan är väl om patent i sig själv gör att tekniken utvecklas i den riktning vi vill. Ibland är kostnaden så hög för ett patent att man hellre köper upp företaget eller försöker att döda det genom att sätta käppar i hjulet.

#1
S-E S
2009-07-03 20:31

Medan Toyota bygger murar kör de andra runt den. Att så sker bör man enbart titta i industrihistorien för att inse. Troligen visar det sig snart att hybridtekniken endast är en parentes i bilhistorien liksom gasturbiner (Rover), raketdrift (Opel), ångdrift (GM?). Bränslesnåla motorer med annan energilagring än batterier finns och utvecklas. Ta tex svänghjul, kondensatorer, tryckluft mm.

#1
Patrik
2009-07-03 22:17

Att hybridtekniken (tack Roy) är framtiden behöver man inte tveka om men om det är bensin som är bäst om 5 år vet vi inte. jag tror själv att vätgas kan bli bra om de kan producera detta på ett bra sätt.
Det måste vara lätt att tanka, så el drift låter för mig otänkbart
är det nån som är bra på att räkna kan man fundera på om jag vill ha ett batteri som jag kan ta ut 74Kw i tre timmar hur lång tid tar det då att ladda detta med ett vanligt 10A vägguttag

#1
Conny Karlsson
2009-07-03 23:07

ROY.
Jag vet att du är på flera saiter än denna och läser. Då jag sett att du kommenterar. Då måste du ju också ha sett vad vissa personer skriver om Toyota. Det finns så stor okunnighet bland skribenter som bara har prestige, hästkrafter, för ögonen. Historia är viktigt också som argument och använder detta som argument MOT Toyota etc. Att företaget inte har en anrik historia bla att falla tillbaka på.
Detta måste du ha märkt Roy som vissa skriver mot Toyota, men många gånger anser ju jag att man inte har mycket innanför pannbenet........men det är jag det. Jag själv är nog kanske lite förmycket pro Toyota men jag tycker oftast att jag har bra argument varför jag tycker som jag tycker. Det är sällan man får argument som håller.
Men återigen Roy du måste ha märkt detta att det finns personer som nästan har rasistiska inslag i det att man är mot Toyota. Kan det bero på Toyotas framgångar genom åren ? Viserligen är det en nedgång just nu för märket, den första på 70år av oavbrutna vinster som bara ökat. Är det detta man inte tål eller vad är det ? Vad tror du ?

#1
Rikard
2009-07-03 23:22

Ja man kan ta patent på mycket, Toyota på hybridteknik, Volvo på framskärmar till 240 !!

#1
Saabnisse
2009-07-04 11:09

Som skrivits tidigare i denna spalt så går det inte att patentera hybridteknik enbart vissa tekniska konstrruktioner.
Och det finns inga patent som inte går att kringgå även om det många gånger leder till processande i domstolar med varierande framgång.
Nej jag tror att dessa patent främst har med marknadsföring att göra.
De seriella hybridvarianter som flera tillverkare har på gång skiljer sig så mycket från Toyotas parallellhybridteknik att det knappast kan bli fråga om några patentintrång.
Toyotas nuvarande hybridteknik är en dyr och komplicerad elektromekanisk lösning och vartefter batterierna blir billigare, lättare och effektivare kommer säkert Toyota att överge sitt parallellsystem och satsa på ett seriellt.
Det har de säkert resurser till.

#1
Sune S
2009-07-04 14:41

Honda har också en massa patent på sin hybridteknik. Även andra har patent inom området. Men allt hänger på hur kostnadseffektiva lösningarna är.
Många tillverkare tvekar att satsa på hybridbilar. Det finns fortfarande mycket att göra för att minska bränsleförbrukningen utan att använda batterier och elmotorer för drift. Volvo t.ex. har lyckats bra med att snåltrimma befintliga modeller och motorer.

#1
Dennis
2009-07-04 20:05

Toyota har patent på en ful, slö bil som drar betydligt mer bensin än angivet.
Dessutom belastar tillverkningen av denna "frälsare" miljön mer de flesta andra, om inte alla andra bilar på marknaden.
Grattis?

#1
Emme
2009-07-05 16:59

Dennis: Japp det är så det ser ut!

#1
PRIUS..
2009-07-06 12:17

Jag håller med tidigare insändare, det är inte lätt att smälta att Toyota fått sådant stort försprång jämfört med andra biltillverkares bilar!

#1
Emme
2009-07-06 16:11

Stort? Kanske dags att ta dig ut i världen :)
Har du svårt att ta kritik mot ditt favoritmärke?

#1
Roy
2009-07-06 19:22

Dennis, jag citerar mig själv från en annan tråd:
Den där rapporten har jag sett nog av. Den är sågad av flera skäl. Bland annat så förutsätts att den där Hummern rullar fyra gånger så långt som en Prius. Det finns även andra felaktigheter beträffande produktionskostnader. För övrigt är det tveksamt om utvecklingskostnader ska räknas in - med det resonemanget kan vi ju slå igen allt vad forskning heter. Det kostar ju bara pengar...

#1
S-E S
2009-07-06 21:41

Först måste Toyota skaffa sig en modern och energieffektiv motor att dra "elverket" med.

#1
Sake
2009-07-07 10:27

S-E S: Det är ju precis det Toyota tagit fram, en modern bensin-motor. Nej den VW-motor som sitter i din bil är inte världens modernaste.

#1
S-E S
2009-07-07 14:02

Det var i ala fall den motorn som sitter i min bil som fick priset "International Engine of the year" och "Green Engine of the year". Sedan du tar upp det. Hur står det till med Toyotas motorer? Utmärkar de sig?

#1
Sake
2009-07-07 15:42

Ja det var ju bra att du tog upp det :-) Det gör de tydligen för de är med de också med deras 1l som sitter i Aygo/IQ.
Och för att inte tala om 2:a placeringen under 1.4-1.8l för Prius nya 1,8l. Så visst utmärker de sig. Sedan har de ju precis som vanligt en förmåga att hålla ihop och det är ju mycket utmärkt sätt att utmärka sig.

#1
Sake
2009-07-07 16:04

Fler utmärkelser:
International engine of the year
2008 Winners:
Green Engine of the Year: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
2007 Winners:
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
2006 Winners:
Best Fuel Economy: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
1.4-litre to 1.8-litre: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive
2005 vann man också och 2004 tog man dubbelseger:
Best New Engine: Toyota Hybrid Synergy Drive
Best Fuel Economy

#1
Conny Karlsson
2009-07-07 16:23

Sake.
Tror du det är någon som letar efter någon negativ artikel på nätet om Toyota nu...........väntar med spänning vad som komma skall. Trummvirvel..............

#1
Sake
2009-07-07 16:49

Hehe..ja det skulle väl vare S-E S då som ju verkar ha en nagel i ögat mot just Toyota. Annars kommer det väl någon genomtänkt kommentar i stil med den ex.Dennis skrev ;-)

#1
S-E S
2009-07-07 17:42

Nej SAKE, jag har inget ont att säga om Toyota, men jag vill gärna göra Toyotafanatiker uppmärksamma på att det finns även andra åsikter. Kolla t ex registreringsstatistiken. Och så är det kul att reta Toyotafans, för de verkar vara snedögda och stingsliga.

#1
Conny Karlsson
2009-07-07 18:18

Sake.
Ja, de har många OLIKA namn ;o) Men de verkar inte finna så mycket med källhänvisning ;o) Det verkar svårt oftast.

#1
S-E S
2009-07-07 18:44

Jag undrar på om det finns reservdelar till Toyota?

#1
Conny Karlsson
2009-07-08 01:12

Lyft luren och fråga, svårare är det inte. Men det finns gott hopp. På våran Auris har de bytt bromsskivorna bak och beläggen utan att jag sagt något om det. De sa bara att de var dåliga så de bytte dom. Så det verkar som det finns reservdelar ändå, ;o) iallafall sedan de började använda sig av europeiska underleverantörer ;o)

#1
S-E S
2009-07-08 10:59

Jag trodde inte att det fanns reservdelar då inga Toyotaägare någonsin har reparerat sil felfria bil?

#1
Kalle
2009-07-09 14:50

Ställning S - E - S mor Conny Karlsson:
Självmål av Conny..... Behöver man reparera felfria Toyotor????
Toyota är absolut inte bättre än andra märken. Ägarna av Toyotor är bara lite mer blåögda än andra bilägare!

#1
Conny Karlsson
2009-07-09 18:23

SES, Kalle, mfl
Kärt barn har många namn (pseudonymer) och ett riktigt namn.........använd det istället !

#1
S-E S
2009-07-09 19:05

Bra tanke Conny Karlsson, men då får jag nog sitta uppe hela nätterna och diskutera med Toyotaägare, tror jag?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.