Bild
Nästa artikel

Konstgjort ljud till tysta bilar

Nyheter

Tysta bilar kan bli tvungna att utrustas med konstgjort motorljud. Japanska regeringen utreder nu trafikfaran med ljudlösa el- och hybridbilar. Vad tycker du om tysta bilar, behagligt eller trafikfara?

Sedan allt fler hybrid- och elbilar rullar på de japanska vägarna ska nu den landets regeringen utreda bilarnas låga ljudnivå, det rapporterar brittiska bilmediet Autocar.

Problemet har uppenbarats sedan försäljningssuccéerna av bland annat Honda Insight och Toyota Prius. Bilarna anses så tysta att de kan vara en trafikfara för bilister och fotgängare, särskilt för synskadade.

"Blinda är beroende av ljud när de promenerar, men det finns inget motorljud från hybridbilar när de kör med lägre hastighet", säger en representant för japanska transportdepartementet.

Panel ska undersöka konstgjort buller

Därför har regeringen samlat en rådgivande panel beståendes av forskare, representanter för synskadade, konsumenter, polis och bilindustrin för att undersöka problemet.

Vid gruppens första möte var man överens om att en konstgjord ljudfunktion var nödvändig. Däremot inte om vilket sorts ljud - bara att ljudet ska skapa aktsamhet. Gruppen enades också om att hybridbilar har en viktig roll när det gäller att minska buller från vägarna, vilket visar på att frågan har flera sidor.

I slutet av 2009 ska panelen träffas igen och komma med ett förslag som senare kan bli japansk lagstiftning.

Ska tysta bilar ge ifrån sig konstgjort motorljud? Vad tycker du? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gustav O
2009-07-07 16:20

Konstgjort motorljud verkar lite töntigt. I Kina spelar bilarna som spolar rent gatorna varje dag en inte allt för påträngande melodi för att folk ska hålla sig undan.
Kanske är det bättre att utbilda förare till tysta bilar?

#1
BJÖRN
2009-07-07 16:21

prova plingljud som ex. cykelringklocka eller asdic
(används vid ubåtsjakt)finns även att avlyssna i Apple iPhone som ringsignal

#1
Nalle
2009-07-07 16:51

Varför inte en skallerorm i bakluckan, skulle funka bra mot tjuvar också...

#1
Reidar
2009-07-07 17:00

Återgå till en person gående framför bilen med en röd flagga. Beprövad teknologi från bilismens barndom

#1
Conny Karlsson
2009-07-07 18:10

Tänk på att de ligger lite före oss i Japan. Men när Volvo kommer med hybrider om X antal år så kommer dessa problem också till oss i Sverige. Frågan är om man då kan vara lika ironisk då och ge förslag på ringklockor och gubbar som går med en flagga framför Volvon. Nähej skulle inte tro det ;o)

#1
Hmmm...
2009-07-07 19:06

Försvinner däckljudet om bilen går på el?
Har gått efter vägen när stora tyskar kommit smygandes tillex bmw 745 och inte för motorn speciellt mycket liv där men bilen hörs väl ändå.

#1
Sune S
2009-07-07 19:56

Problemen finns bara vid låg hastighet. Det kanske blir som för ringsignaler till mobiltelefoner, att man kan köpa olika ljud. Men ljuden måste nog vara godkända. Skräcken vore om alla bilar lät som glassbilen.

#1
Robert Halén
2009-07-07 20:06

Man kan använda ljudet som från hajenfilmerna.

#1
ELLGE
2009-07-07 20:13

Det finns ju en del förslag redan här som knappast vara allvarligt menade. Att det behövs någon form av ljud borde var och en förstå som vistas i trafiken och i synnerhet stadstrafik. Vilket ljud det kommer att bli är svårt att sia om men ngt enhetlig och varierande beroende på hastighet, kanske ngt som Gustav O är inne på

#1
Saabnisse
2009-07-07 21:26

Jag tror att det här är ett överdrivet problem.
Det finns inga bilar som går så tyst att inte de med nedsatt syn hör dem, men det är klart att om omgivande buller är väldigt starkt så kan det säkert hända.
Varför inte se till att bakgrundsoljudet minskar?
Förbjud t.ex. all skränig pop-musik som inte avlyssnas via isolerade öronsnäckor.

#1
Sune S
2009-07-07 21:44

Man kanske skulle ha två signalhorn, ett för uppmärksamhet och ett för varning.

#1
Krille
2009-07-07 21:58

Jag har drabbats av att en prius kommmer och kör om mig alldeles för nära när jag cyklar, vilket inte var en trevlig upplevelse eftersom jag inte kunde höra bilen. Detta skedde i stadsmiljö.

#1
joer
2009-07-07 22:22

Hur många av oss har inte någon gång varit fotgängare i stadsmiljö och blivit omkörda av en cyklist som vi absolut hörde komma! Någon typ av ljud lär behövas.

#1
Flux
2009-07-08 01:48

Det är klart att detta blir ett växande problem. Men vi har sedan många år tillbaks haft bilar som knappt hörs i stadstrafik(utan att de för den skull skulle måste vara en Prius) så detta är absolut inte något nytt problem. Skillnaden är bara att det blivit vanligare med tysta bilar nu motför tidigare och med detta kar såklart riskerna. I stadstrafik behövs säkert någon form av ljudsignal för att markera att bilen är i rörelse. Men på landsväg, nej tack.

#1
Kolle
2009-07-08 03:56

Japanerna är välkomna hit till Göteborg. Här har vi sedan många år en stor del helelektriska fordon på gatorna. De kallas spårvagnar. Det fungerar rätt bra utan att de låter som glassbilen. Har hört att de även finns i andra städer. Kanske nått att undersöka.

#1
Roland
2009-07-08 11:15

Stor debatt kring dagens i-landsproblem! Det finns viktigare saker att tänka på. Buller är ett problem vida större än tystnad i dagens samhälle.

#1
Sveneric
2009-07-08 11:41

Har haft stopp i båda öronen pgr av
förkylning några dagar och förstår mer än väl att ljudlösa fordon kan bli ett ganska allvarligt problem.
Kanske någon form av radar skulle kunna plinga och varsko fortgängare när en bil närmar sig?
Prova själv att stoppa bomull i öronen så får Du se (höra?)hur besvärligt det kan bli med ljudlösa
fordon.

#1
Roy
2009-07-08 23:00

Endast Roland tar upp det verkliga problemet - att tystnad är en få förunnad lyx.
Tysta fordon har ju annars faktiskt funnits en tid. De kallas cyklar. (OK, en MTB eller liknande med grovmönstrade däck hörs väldigt långt.)
Jag har förresten mer än en gång blivit överrumplad av postens elbilar som rullar på gång- och cykelbanorna. I riktigt låga farter och med en ofta alltför hög ljudkuliss av rusningstrafik, så hörs just inget fordon alls över bruset.
MP3-zombiefierade trafikanter med igenpluggade hörselgångar tycks också överleva.
Så är det egentligen något problem? Och har egentligen bilar som går för eldrift inneburit någon egentlig förändring?
OM det ska finnas något kompletterande färdljud, så måste det vara något med lugn karaktär, som ett vobblande surrande. Absolut inget glassbilstutande!
Peugeot hade för övrigt en gång i tiden tvåstegssignalhorn, något jag efterlyst länge.

#1
Sune S
2009-07-09 01:00

Problemet är att väcka oskyddade trafikanters uppmärksamhet på ett mera diskret sätt än med signalhornet. Ljudet bör endast få vara påslaget vid behov. Ett förstärkt däckljud eller simulerat motorljud borde inte reta upp någon. Ljudnivån kan anpassas automatisk till rådande allmänna ljudnivå på platsen.

#1
Harry
2009-07-09 14:34

Jag tror att det enbart är ett positivt framsteg med tysta bilar. Jag tror inte att det blir någåt problem för blinda. De döva klarar ju sig. Tekniken kommer med all säkerhet att finna lösningar för de blinda också, exempelvis en liten inbyggd detektor i käppen eller mobiltelefonen som talar om (medelst exempelvis en röst, signal eller vibration) att en bil i rörelse är inom "farozonen". Det borde ju vara bättre än att förse bilarna med ett yttre motorljud.
Däremot tycker jag att ett inre motorljud skulle vara perfekt om man tänker på en bil med en vanlig explosinsmotor. Det finns många som där skulle uppskatta att motorljudet hörs ordentligt inne i kupén, bl.a. hörselskadade. Dessutom skulle det vara mycket angenämt om var och en kunde ställa in volymen på motorljudet efter sin egen hörselkurva. Jag vet flera hörselskadade som ligger kvar på både tvåan och treans växel alldeles för länge och i alldeles onödig höga farter, trots varvräknare. Många tittar aldrig på den. De som inte hör sin motor är inte alltid de som i stället förlitar sig på varvräknaren. Många bryr sig helt enkelt inte, men om de hörde hur motorn rusar i onödan och irriterande högt, skulle de nog reagera på det till fromma för miljön.
Själv skulle jag troligen känna mig helt handikappad om jag inte hörde motorljudet, men en elbil har ju kanske å andra sidan ingen växellåda och i en sådan kanske motorljudet blir väldigt högt i höga farter. Jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna vara helt tysta, men jag har ju heller aldrig provkört någon än.
Problem tror jag dock inte att det blir. Tekniken och utvecklingen stannar nog inte med att bilarna blir tysta.

#1
Roy
2009-07-10 23:46

Harry, min morfar hörde nog lite dåligt på äldre dar. Vid rödljusen varvade han motorn vansinnigt i sin rädsla att få motorstopp.
Men den elmotor kan du glömma den problematiken. Motorn låter nämligen inte alls när bilen står still, så det finns ingenting att höra. Det är bara att gasa och bromsa - finns inget behov av att höra något (vilket man för övrigt knappt gör).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.