Bild
Nästa artikel

Toyota störst i världen - men hotas av GM

Nyheter

Toyotas position som världens största biltillverkare är hotad. General Motors sålde cirka 11 000 färre bilar det senaste halvåret - och även trean Volkswagen knappar in.

Enligt färska siffror från Automotive News Data Center backade Toyotas försäljning med 26 procent under perioden januari-juni jämfört med motsvarande period i fjol. Därmed är Toyotas position som världens största biltillverkare hotad.

General Motors tappade 21,8 procent av sin försäljning, men sålde ändå endast omkring 11 000 färre bilar än Toyota. Samtidigt förlorade Volkswagen endast 5,1 procent av sin försäljning under januari-juni  jämfört med samma period i fjol.

                          jan-juni 09   jan-juni 08      %

1 Toyota Motor      3,564,105    4,815,442      -26.0%
2 General Motors   3,552,722    4,541,125      -21.8%
3 Volkswagen       3,100,300     3,265,200     -5.1%

Kampen om titeln som "världens största biltillverkare" hårdnar alltså och ser nu ut att bli ett trekejsarslag.

Ford tappar

För Ford ser det senaste halvåret mörkt ut. Koncernen förlorade 30,6 procent av sin försäljning jämfört med samma period i fjol. Ford placerar sig som femma, efter Hyundai-Kia.

Kommentarsfunktionen avstängd eftersom diskussionen numera endast handlar om pajkastning. Vi tycker om diskussioner, men håll det på en saklig nivå - annars stänger vi av kommentarerna i fler sammanhang.
Taggar: Nyheter
Toyota störst i världen - men hotas av GM

Kommentarer

#1
Pär
2009-08-10 15:23

Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka. Detta med tanke på deras statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar.

#1
Nisse
2009-08-10 16:50

Så du menar att vi konsumenter ska köpa en sämre produkt till ett högre pris?....
Det rimmar inte väl med min privat ekonomi...
Förövrigt tillverkas 80% av Toyotas försäljning i Europa...i just Europa

#1
Conny Karlsson
2009-08-10 17:31

Nisse.
Kunde inte sagt det bättre själv ! De flesta av Toyotas bilar som säljs i Sverige är tillverkade inom EU. Här nedan kommer en artikel från Svenska dagbladet där Mattias Nisson från Naturskyddsföreningen anser att svenska bilar gynnas av de nya miljöbilsreglerna. Enligt Magnus Nilsson är det just den typen av bilar som Volvo och Saab tjänar pengar på. Han hävdar alltså att reglerna är designade för att gynna de svenska biljättarna i första hand.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3299451.svd
Pär, som du kallar dig denna gång ;o) För att citera dig själv nedan. "På så vis markera att vi ej accepterar falskspel" Vad ska vi göra för att markera att vi inte accepterar falskspel i de nya miljöbils reglerna att de gynnar törstigare svenska bilar som det hävdas i artikeln. Vad säger du om det ?
Sedan så kommer märket Toyota vara det största i överskådlig tid framöver. Både GM och VW räknar in en massa olika bilmärken som man äger. Toyota säljer betydligt fler bilar än dessa båda och då heter bilarna Toyota inte en massa annat.
Förövrigt anser jag att Ola Andersson och Vibilägare borde göra något åt dessa som använder sig av flera psedonymer som skriver från samma tangentbord ! Hur långt ska det få gå Ola ?! Jag tycker att du ska avslöja alla som använder flera pseudonymer här på sidan.

#1
Patrik
2009-08-10 18:18

Pär... Läs på lite! det verkar som det är lite tvärt om mot vad du säger, sen tycker jag vi ska köpa svenskt inte tyskt, för Saab och Volvo är väl premium bilar. Man kan ju inte kräva att man ska köpa en c30 i stället för en Aygo 70 000:- är lite safitig prisskillnad för att vara patriotisk

"Om vi tittar pa TCW indexet idag, mars 09, ser vi att värdet ligger runt 150, vilket kan tolkas som att svenska kronan är kraftigt undervärderat. Det är viktigt också att titta på hur drastiskt förändringen har varit." ( http://www.forextrading.se/makro/vardering-av-valutor )

#1
peter
2009-08-10 19:11

Japanerna har regler som gynnar japanska märken, vi har regler som gynnar våra märken...vad är det som är så konstigt med det?
Sen köper man väl det man vill och anser sig ha behov av..? Jag kör/köper VW för jag anser att de uppfyller mina krav...andra köper Volvo eller Toyota eller nåt annat. Sedan erkänner jag gärna att jag kan bli liiite blind för eventuella dåliga sidor med VW-bilar...men är man VW-tok(?) så är man. Ska tillägga att min nuvarande VW går som en klocka(det har inte alltid varit fallet med de jag haft förr...) så jag kommer nog spä på VW-försäljningen innom en snar framtid...
P.

#1
Conny Karlsson
2009-08-10 21:53

Kan inte redaktionen presentera vilka varumärken som ingår i de olika koncernerna GM, Toyota, VW ?
Största märke är Toyota. Hur många varumärken (bilmärken) har GM under sig ? Och hur många har VW ? Dessa slås ihop och sedan jämförs med Toyota som har Daihatsu,Hino (lastbilar) Lexus, Scion under sig. Jämför du då Toyota mot vart och ett av dessa märken ÄR Toyota överlägset största bilmärke i världen och har så varit under lång tid. Även under den tid GM räknades som störst (med alla sina bilmärken/varumärken under sig) så var Toyota största bilmärke alla kategorier. Och är det än idag. Presentera hur mycket de olika varumärkena säljer i de olika koncernerna. Jag menar Toyota har så mycket pengar i sin kassakista att de skulle kunna köpa upp hela GM mfl och räkna in detta i "sin" koncern om de ville. Sålda bilar under olika varumärken, men är det rätt att göra så ? Nej, naturligtvis inte. Så största bilmärke är Toyota i bilvärlden och har så varit under många år.

#1
Conny Karlsson
2009-08-10 22:13

Sedan kan man ju fråga sig vad det finns för anledning att vara störst ? Satsa på kvalitet istället, finns ingen vits med att sträva efter att vara störst. Satsa på kvalitet istället som varit ett ledord inom Toyota under långtid. Återgå till detta, låt GM vara störst om de vill eller VW. Det kommer att gå ut över kvaliten. Tänk om GM kunde leverera lika hög kvalitet som Toyota över hela linjen och med likvärdiga produktionsvolymer. Grattis isåfall GM ! Släpp gärna ledartröjan till GM eller VW och satsa stenhårt på kvaliten på bilarna så är Toyota inne på rätt spår igen !

#1
peter
2009-08-10 22:51

...Det verkar som om Toyota har hål i pengakistan nu iallafall och med all rätt försöker täppa till det...frågan är bara om DET kommer gå ut över kvaliteten? Den nye Toyotachefen verkar ju vara en racingintresserad man...så kanske mer pengar går till sånt istället?
Och visst är det där med att vara störst inget som man kanske behöver sträva till...men på bolagsstyrelsemöten låter det säkert bra med de visionerna. Stora ord har alltid låtit högst.

#1
Joachim
2009-08-10 22:59

Toyota kvalitet? Se vad som används i taxi tex.
För det första är taxifordons andelen av den totala bilparken en knapp HALV procent och för det andra är det inom det "proffesionella marknadssegmenet" där man ser vad som verkligen fungerar i längden. Så kan tex inte en taxi åkare ha sin bil på verkstaden alltför ofta och länge eftersom den är hans levebröd och MÅSTE fungera. Därför väljer företag och taxinäringen företrädesvis Volvo, Mercedes och SAAB. För det andra blir de Japanska bilmärkena totalt krossade om man återigen ser hur många bilar av tex årsmodell 2000 som finns kvar efter bara 15 000 mil. Jag utgår igen från Blocket.se och kan konstatera att den procentuella andelen bilar som finns kvar efter 15 000 mil är som följer:
Volvo 18%, SAAB 17%, Mercedes 14%, Ford 9%, Toyota 8%, Nissan 7% och Honda blott 4%! Av detta kan man utläsa att hela 92% av alla Toyota, 93% av alla Nissan och hela 96% av alla sålda Japanska bilar skrotas - eller - fungerar inte efter 15 000 mil... Dvs drygt 90% av de Japanska bilarna som säljs skrotas innan de gått 15000 mil eller inom 8 (åtta) år!!! Av den anledningen är det så oerhört SÄLLAN man ser en 10 år gammal Japansk bil. Motsvarande andel av fullt fungerande Volvo, SAAB och Mercedes är mer än DUBBELT så hög, här rullar mellan 14% - 18% av bilarna efter åtta år eller 15000 mil. Personligen tror jag att detta avspeglar Volvo, SAAB och Mercedes höga långtidskvalitet men med "småstrul" i början av bilägandet men som sedan de är avhjälpta leder till att bilägaren har en bil som fungerar väl under mer än dubbelt så lång tid jämfört med de Japanska bilmärkena däribland Toyota, Nissan och Honda. Man underhåller och reparerar väl ändå inte en bil som är skrotfärdig? Vad gäller orsaken till att det rullar mest Toyota i Japan ligger i det faktum att Japan har en form av "embargo" mot utländska bilmärken i syfte att SKYDDA den inhemska industrin. Detta i kombination med en politiskt styrd låg Yen kurs missgynnar import av utländska varor tex bilar. Miljömässigt är det dessutom klokt av Japan att främst konsumera inhemska varor på samma vis borde även vi i västvärlden minska vår import av tex bilar, av just miljöskäl. Alltså låt Toyota vara störst men med allt sämre och sämre långtidskvalitet blir de snart allt mindre. Jag läste nån stans att Toyota var på topp då de hade sin Camry i början på 2000 talet. Sedan lades den ned och sidoimporteras bara... Toyota var bra, är skrutt och kommer att bli allt sämre och sämre och sämre...

#1
Patrik
2009-08-10 23:35

är inte det som finns kvar på blocket det ingen vill köpa?

#1
SAKE
2009-08-11 01:08

Joachim,
För att kunna göra din högst vetenskapliga analys måste du ju veta hur många bilar som såldes av resp. märke för då ex. år 2000. Du skall ha i åtanke att Volvo och Saab var stora märken år 2000, och Volvo sålde betydligt mer bilar än Toyota. När det gäller taxi..så har du ju ett utmärkt exempel med Prius i storstäderna och även Avensis, men Taxi är ett konservativt släkte och de har kört Volvo och Saab länge. De mindre japanska märkena har inte heller kunnat konkurera med de större inhemska tillverkarna när det gäller avtal etc. man har inte haft den ekonomiska muskeln helt enkelt.

#1
Joachim
2009-08-11 02:10

SAKE:
Vad vet du om vilka avtal som skrivs? Vad vet du om konservativa taxiåkerier? Har inte tex Toyota ekonomiska muskler? Snick snack Sake, de japanska riskokarna fungerar helt enkelt inte lika bra som stora trygga starka bilar som tex SAAB, Volvo, Mercedes och Audi veresig i taxitrafik eller hos den ekonomiske privatpersonen. Taxi måste tex ha bilar som funkar, åkerierna lever på sina taxi bilar. De får inte stå still. Därför väljer de helst SAAB, Volvo, Mercedes och Audi. ViBilägare gjorde häromåret en tävling som gick ut på att ta reda på vilken bil som bevisligen gått längst i Sverige. Vilket bilmärke vann? Volvo! Det är en Volvo som för ett par år sedan gått över 130 000 mil med SAMMA motor och växellåda mm!!! Det var ingen japansk pellejönsbil som vann utan en Volvo. Kolla med Vibilägare redaktionen får du se! Och du, härom halvåret ringde jag ägaren till Volvon som berättade att bilen bara går och går och går och är nu uppe i strax under 145 000 mil. Det är en Volvo. Såklart!

#1
Saabnisse
2009-08-11 11:24

När det gäller Taxi och deras event. konservatism i bilval så är den inte så konstig.
Man väljer helt enkelt det märke man har bäst erfarenhet av och det är ju naturligt.
Jag gjorde en undersökning för fem år sedan i en större mellansvensk stad där majoriteten av taxibilar sedan länge varit Volvo.
Nu byttes de efter hand mot Saab. Varför?
Jo, vid en fråga till ett antal åkare om Saab var bättre än Volvo kom svaret "Inte alls, de går sönder ungefär lika mycket, skillnaden är att vi har förtur för service hos Saab medan vi kan få vänta en månad på reservdelar till Volvo och det har vi inte råd med".
Volvo föll alltså på servicebehovet.
Nu har det börjat dyka upp Volvobilar igen så de har tydligen skärpt sig eller har åkarna hittat nya serviceverkstäder.
Förutom Saab och Volvo finns Opel, VW, Citroen och Peugeot i några exemplar.
Andelen japanbilar är däremot väldigt liten och om det beror på bristande förtroende eller sämre service vet jag inte.
När det gäller Toyota, hur vet Conny Karlsson att de uppgivna tillverkningssiffrorna inte gäller samtliga märken under T.s paraply?
Och en sak till Conny, hur har du det själv med olika pseodonymer?

#1
SAKE
2009-08-11 12:23

Joachim,
Slutatde du med din vetenskapliga blocket.se undersökning?
De japanska riskokarna vet jag inget om, men att de japanska bilarna håller ihop och fungerar finns som sagt hur mycket statistik och undersökningar som helst som visar. (AutoIndex ViBilägares exempelvis)
Ett förtydligande ang taxi:Toyota har de ekonomiska musklerna och det har man mycket riktigt börjat visa med som jag skrev Prius och Avensis. De som inte har de ekonomiska musklerna är de mindre japanska tillverkarna på den svenska marknaden.
Undersökningen som Vi Bilägare gjorde grundar sig alltså på en enda bil, sådana undersökningar har jag även sett på japanska bilar med liknande resultat. Conny du kanske kan vaska upp något om detta? ;-)
Men det var ju inte dåligt utav Volvo.
Dock kan vi här prata om att det statistiska underlaget inte håller. :-)

#1
Conny Karlsson
2009-08-11 12:42

Saabnisse.
Om du läst ordentligt vad jag skrev igår skulle du se att jag räknade upp de märken som jag vet räknas in i Toyota koncernens produktions siffror. Detta skrev jag igår.
"Största märke är Toyota. Hur många varumärken (bilmärken) har GM under sig ? Och hur många har VW ? Dessa slås ihop och sedan jämförs med Toyota som har Daihatsu,Hino (lastbilar) Lexus, Scion under sig. Jämför du då Toyota mot vart och ett av dessa märken ÄR Toyota överlägset största bilmärke i världen och har så varit under lång tid. Även under den tid GM räknades som störst (med alla sina bilmärken/varumärken under sig) så var Toyota största bilmärke alla kategorier. Och är det än idag. Presentera hur mycket de olika varumärkena säljer i de olika koncernerna. Jag menar Toyota har så mycket pengar i sin kassakista att de skulle kunna köpa upp hela GM mfl och räkna in detta i "sin" koncern om de ville. Sålda bilar under olika varumärken, men är det rätt att göra så ? Nej, naturligtvis inte. Så största bilmärke är Toyota i bilvärlden och har så varit under många år." Som sagt detta var vad jag skrev igår. Och plockar du bort Daihatsu, Hino, Lexus, Scion. Så är Toyota största bilmärke iallafall. Hur många märken har tex GM under sig ? Chevrolet, Pontiac, Saturn, Buick, Opel, Saab ja jag kommer inte på fler just nu. Största märke är Toyota i världen och har som sagt så varit under lång tid.

#1
Conny Karlsson
2009-08-11 13:03

Saabnisse.
Jo tack jag har det väldigt bra med olika pseudonymer. Shogun heter jag på forumet men kan inte skriva där längre. Detta var jag i kontakt igår om med Ola Andersson och att jag vill byta till mitt riktiga namn Conny Karlsson. Men det tyckte inte Ola Andersson att jag ska göra, varför vet jag inte ! Och jag fick heller inget svar hur jag ska kunna svara/skriva igen. Lägger in svaret jag fick nedan från Ola Andersson nedan om att forumet inte fungerar och mitt namn byte från Shogun till Conny Karlsson.
Svar Ola Andersson. På fråga nummer två får jag säga pass. Nästan i alla fall. Jag skulle rekommendera dig att behålla Shogun. Forumet fungerar inte som det ska och det kommer att ske förändringar på det samt på hela hemsidan, eftersom den inte heller den fungerar som den ska. När detta sker kan jag dock inte svara på eftersom jag inte deltar i den tekniska utvecklingen.
Med vänlig hälsning
Ola Andersson
Sedan fick jag ytterligare svar från Ola Andersson medans jag skriver detta. Och det är att jag fått bekräftat att flera olika psedonymer kommer från samma tangetbord/IP adress precis som jag sagt. Man håller just nu på att ta ställning till hur man kommer att göra med kommentarerna i fortsättningen när de missbrukas !! Och det är ju inte svårt att räkna ut från vilken sida dessa kommer som använder sig av flera pseudonymer.....bla har han/hon svarat i dessa kommentarer under olika namn/pseudonymer. ;o)

#1
Hanzzon
2009-08-11 22:42

Joacim, Du har verkligen ingen större erfarenhet från olika bilars kvalitet i verkligheten, det märker jag på ditt snack.
Jag jobbar som Personbilstekniker med olika bilmärken varje dag och var tidigare som många andra frälst i Tyska så kallade "kvalitets-bilar" ett begrepp som reklamen effektivt har fått oss att tro på.
Men efter att ha jobbat med olika bilmärken i några år går det tyvärr inte att förneka Toyotas överlägsna jämnhöga kvalitet på i stort sett varje modell utan bottennapp, vilket i princip saknar motstycke hos andra märken.
Servar man tex. en Volvo så blir man förvånad om man inte hittar några fel på bilen, och med en jämngammal Toyota med samma miltal blir man i stället tvärt om förvånad om man skulle lyckas hitta ett fel, så stor är faktiskt skillnaden.
Vi har tex. ett Volvo-orginallager värt ca: 500 000kr i lager på mitt jobb, och trots att vi servar och har in något fler Toyotor än Volvobilar så har vi ett mycket mindre Toyota-orginallager (som vi oxå har) och säljer betydligt mindre Toyota-delar varje år än Volvo-delar varje år, hur tror du det kommer sig trots att vi räknat ut att vi har i princip lika många Toyota som Volvo-kunder??
Jo eftersom man säljer betydligt mer reservdelar till Volvo och därmed även tjänar klart mer pengar på Volvo vilket jag inte borde klaga på, men det är fakta och det är helt uppenbart att Toyota-bilarna håller väldigt hög kvalitet, det finns svart på vitt inte bara hos oss utan hos hur många oberoende källor som hälst!
Vi spar även tex. kopior på felkoderna på varje bil som vi har in med elfel som måste diagnosuppmätas och felsökas med dator, och även där finns otroligt få Toyotor med trots att vi har väldigt stor andel Toyota-kunder, i jämförelse med tex. Volvo även där är skillnaden till och med enorm kan jag säga, Toyotorna har väldigt sällan elfel helt enkelt.
Vi servar även bilarna åt bla. ett bevakningsföretag som kör ca 12000mil/år(!) för ett exempel som tidigare kört och fortfarande till viss del kör VW och Opel och nu testat Toyota och ingen av deras tidigare bilar har fungerat lika felfritt som Toyota sa deras Chef senast förra veckan till mig.
Jag kan fortsätta så länge med oberoende erfarenheter från verkligheten, men det finns även mängder med annan fakta på detta som tex:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6/$file/Personbilar_10_ar_modellrelaterade_2008.pdf
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6/$file/Personbilar_8_ar_modellrelaterade_2008.pdf
Där du även kan se att tex. Avensis Diesel kombi och Hiace tillhör de bilar som gått längst bland de med så få anmärkningar på listan, vilket andra märken uppenbarligen inte klarar av att kombinera lika bra, som har betydligt fler anmärkningar efter samma miltal.
Här är även oberoende statistik från hur vanligt det är med maskinskador på olika bilmärken där Lexus har minst maskinskador följt av Toyota:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Så hur du än vänder och vrider på det så stämmer tyvärr inte dina teorier med vare sig oberoende fakta världen över eller mina erfarenheter från att arbeta med olika bilmärken i verkligheten varje dag.
Mvh//Hanzzon.

#1
Sture Hof
2009-08-12 01:02

Blocket-analysen var stor humor, Joachim! Hur fördelningen annonser för olika bilmärken av årsmodell 2000 som gått mer än 15000mil skulle kunna kopplas till skrotningsstatistik låter mer än spännande. Jag tycker procentsatserna du fått fram snarare speglar marknadsandelar och kanske hur olika stora och små bilar brukar användas (långa/korta årliga körsträckor).
Dessutom är väl en annons på blocket en indikation på vad folk vill bli av med och då skulle man (ovetenskapligt) kunna säga att om ett bilmärke inte finns med i din analys så är det för att ägarna är nöjda med bilen och inte vill sälja. :-)

#1
Magnus
2009-08-12 15:17

Att äldre Toyota är svåra att hitta på blocket beror inte bara på att ägarna gärna behåller sina bilar, utan också på att många av dem exporteras till Afrika som begagnade. Ett par av mina gamla Corollor såldes till personer som skulle ta dem till Etiopien och Benin.

#1
Joachim
2009-08-12 21:27

Ditt argument är korrekt OM man ser på antalet fordon som är till salu och vid vilken tidpunkt, ålder, mital etc. Men det som är intressant är den PROCENTUELLA andelen. Det är den som vi tittat närmare på. Då visar det sig att tex Toyota av årsmodell 2000 och Volvo, SAAB, Mercedes etc av samma årsmodell 2000 är indexerad till 100% naturligtvis. sedan tittar vi på samma bilmärke och årsmodell efter 8 år och 15000 mil då det visar sig att mellan 92 - 96 % av de Japanska bilarna har försvunnit från marknaden medan SAAB, Volvo, Mercedes och Fords andel som försvunnit från marknaden är mellan 82 - 87%. Alltså har mer än dubbelt så många Japanska bilar som Svenska och Europeiska bilmärken försvunnit från marknaden dvs skrotats, läs: procentuellt sett. Så enkelt är det, ren, klar och koncis fakta som är svårsmält hos dem som är ägare till eller potentiell kund till japansk bil. Att de har bra kort tidskvalitet, och att den ensidigt basuneras ut känner vi väl till och är oomtvistat samtidigt som dess långtidskvalitet är riktigt usel. När såg Du en 10 år gammal Toyota på vägen senast?
Hej igen! Jag har tittat vidare på Blocket.se och kan konstatera att i hela Sverige efter 25000 mil fungerar nedanstående bilmärken som är till salu. Återigen ser vi att de japanska bilmärkena på intet vi kan konkurrera med de europeiska bilmärkena som finns kvar i en väsentligt större antal. Statistiken blir t o m extremt pinsam för de japanska märkena om man går på ännu yngre årsmodeller och ser från tex år 2000 och ser sedan hur många av dessa som nått 15 000 mil och återigen jämför med de europeiska märkena..... Japansk långtidskvalitet. Absolut INTE med tanke på att merparten skrotas INNAN de ens nått mellan 15 000 - 20 000 mil.
Efter 25 000 finns det i hela landet:
2 691 st Volvo, 739 st Mercedes, 633 st SAAB, 303 st Ford, 165 st Opel, 154 st Toyota, 107 st Nissan, 94 st Mazda och endast 45 st Honda....

#1
Saabnisse
2009-08-12 21:41

Det är väl ok. Shogun eller Conny Karlsson, vi vet ju vem du är och båda dessa sign. fungerar ju.
Fortsätt bara, det är ju alltid bättre med åsikter än gäspningar och liknöjdhet :-).

#1
Roy
2009-08-12 22:09

Blocket som underlag för en statistisk undersökning. Jo, jag tackar jag...
Svensk Bilprovning och bilregistret har de sanna siffrorna.
Det är väl inget att hymla med att japanerna med Toyota i spetsen har bäst hållbarhet.
Hur det är i långa loppet är en annan sak.
Menjag bara orkar inte ge mig in i denna ständigt pågående strid för och mot japaner. Och motsvarande beträffande våra svenska bilmärken. Premium eller inte.

#1
Conny Karlsson
2009-08-13 01:17

Sake.
Vad var det du vill att jag skulle vaska upp ?
Joachim eller andra namn han använder är ju bara patetiskt. Som Ola Andersson skrev i sitt mejl till mig att det skrivs rena felaktigheter och lögner ! Vem bryr sig om någon som använder flera olika namn när vi vet att det kommer från samma IP-adress ? Låt Joachim/mfl namn han använder hålla på och skriva massa goja om Toyota och japanska bilar. Ingen tar han på allvar längre ändå......han är ertappad med byxorna nere......;o)

#1
Sake
2009-08-13 11:19

Du har helt rätt Conny, denne Joachim(??) verkar vara ett hopplöst fall. Men vaska gärna fram någon info om någon Toyota som gått riktigt långt(för skojs skull);-)

#1
Conny Karlsson
2009-08-13 17:56

Ola Andersson.
Med tanke på den så kallade Joachims kommentar om inavel m.m fina ord han kallar oss är det dags enligt mig att stoppa denna IP-adress en gång för alla ! Tråkigt att någon ska förstöra en något sånär konstruktivt utbyte av åsikter.
Sedan kan jag upplysa Joachim om att Vibilägare hade en artikel om en Honda Accord som har rekordet med många mil på mätaren undrar om det inte var 160000 mil kanske vi kan få den artikeln publicerad igen ?

#1
Anders
2009-08-14 00:33

Att toyota sällan gått långt beror på att större delen av köparna är 50+ som inte kör speciellt långt.
Om toyota håller i längden (många mil) lär framtiden utvisa då det börjat rulla endel som taxi.
Jag vet om en mercedes taxi här i stan som gått 87000mil utan reparation på drivlina det är imponerande,det är en 270 diesel.
Finns säkert bilar som rullat längre utan rep oxå.
Hade inte mercedes e-klass rostat som dom gör hade jag nog åkt i en.

#1
Hanzzon
2009-08-14 11:37

Jochim! Din undersökning verkar verkligen väldigt vetenskaplig men det roliga är att det finns statistik på antal skrotade fordon av varje bilmärke per år i Sverige och om din egentillverkade "statistik" skulle stämma så skulle det alltså oftast och mest skrotas Toyotor och Japanska bilar, men om vi tittar i den verkliga statistiken så ser vi att första japanska bilmärke hanmar på plats 7 (Sju!) och Toyota hamnar på plats 9 (Nio!) i skrotningsstatistiken från 2008 trots att man hade ungefär samma marknadsandel av försäljningen i Sverige som VW, och större del av marknaden i Sverige än både Ford, Opel, Audi trots att alla dessa skrotas i klart större utsträckning än Toyota.
Detta är fakta och statistik från verkligheten du kan läsa i stället för att gissa själv:
http://www.bilsweden.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=861bf7d5-9738-4925-a4d6-3c9785f975fa&OwnerType=0&PropertyName=File1&FileName=M%c3%a4rke2008.pdf&Attachment=True

#1
mctar
2009-08-15 23:05

Väldigt svårt att säga någonting om skrotningsstatistiken. OM man kan utläsa någonting av den så är det väl att Ford har skrotats mer för att de sålde många bilar i slutet av 80-talet. 1997 sålde Vw dubbelt så många bilar som Toyota, och Volvo mycket mer än VW. Var ser man att Toyota håller bättre eller sämre i det där stapeldiagrammet ???

#1
Rikard
2009-08-16 21:36

Det fanns nyligen statestik att läsa om bilarnas livslängd, MB överlever längst tillsammans med Toyota, t.o.m längre än självaste Volvo.
Jag skrev det för Joachim eller vad han hette då i en annan tråd, men han är för korkad för att fatta vad man skriver.

#1
Emme
2009-08-17 19:14

Conny Karlsson: Måste säga att det är kul att du erkänner att du använt både Shogun och Conny Karlsson som nick?
Minns att på Teknikensvärld, när du blev påkommen, att du sa att Shogun var din son? Men detta stämmer alltså inte?
Så du har debatterat med dig själv? Då jag minns att du har skrivit i flera trådar med båda namnen.
Hur trovärdig är du då på en Skala? Kan man ta dig på allvar? Eller är du bara en fanatiker som måste framföra sin åsikt på alla möjliga sätt? Jag säger då det..

#1
Conny Karlsson
2009-08-17 22:53

Emme.
Ja, det stämmer att jag använde Shogun alltid förut inte Conny Karlsson. Men min son använde Conny Karlsson och låtsades vara jag som skrev för att han tyckte att det var så fånigt att sitta och skriva om bilar hit och dit, och det kanske man kan tycka. Men jag har inte användt olika nick med flit som förekommer flitigt här. Och jag använder Shogun fortfarande på flera andra forum bla Toyota club Sweden om det intresserar ;o)
På en skala om trovärdighet så ligger jag nog rätt bra till om man jämför vad som förekommer här är ett bra exempel. Hur många har uppgett regnr på sina bilar ? Även telefon nr har jag uppgett om någon ville ta en diskution ! Men hittills har inget vågat men att sitta och vara tuff bakom ett tangentbord går an......Och att jag framhärdar att Toyota är bland de bästa märken jag ägt bland många andra stämmer rätt bra med vad många andra ägare säger om sin bil här och runtom i hela skandinavien om vi tittar på Autoindex bla som presenteras här så var har jag fel i sak Emme......;o)

#1
Emme
2009-08-18 03:55

Notera frågetecknen i mitt inlägg. Bra att du reder ut det hela iaf. Jag håller inte med dig många gånger av hundra men alla har rätt till en åsikt. (Och även få förklara funderingar som detta.)
Be din son att skaffa ett eget nick förövrigt.

#1
Per Inge
2009-08-18 13:10

Conny Karlsson och EMME:
Det kanske redan ÄR så att Connys son har ett eller flera nick´s namn, fingerade namn, på bland annat denna sajt.... :o(.... där sonen är glatt påhejad av sin far.... Conny verkar iaf vara totalt insnöad på Toyota och fortsätter sitt korståg för Toyota, och MOT alla andra som inte tycker som honom, på alla tänkbara bilsajter! ;o(

#1
Conny Karlsson
2009-08-18 15:18

Per-Inge.
Det beror på erfarenhet av många olika märken. Och det är den jag sprider. Och om man ser till vad andra ägare tycker om Toyota i Skandinavien så ser jag ut att ha samma erfarenhet av märket som de. Så helt fel ute är jag inte verkar det som.
Sedan kan ju andra tycka annorlunda än mig. men beror det på erfarenhet eller bara tyckande ? Det är en viss skillnad ! Och att min son skulle vara inblandad här ? Nej det är han inte. Men han tycker det är lika fånigt fortfarande att sitta och skriva om bilar på sådana här sidor, och kanske han har rätt.....

#1
Emme
2009-08-18 18:24

Conny Karlsson: Tycks vara fånigt om man inte gillar Toyota tydligen iaf ;o). Men man får visst inte tycka som man vill?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.