Nästa artikel
Toyota återkallar upp till 270 000 bilar
Nyheter

Toyota återkallar upp till 270 000 bilar

Publicerad 8 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyotas lyxbilsdivision Lexus tvingas till ytterligare en återkallelse. Nya ventilfjädrar ska nu monteras i upp till 270 000 bilar.
Toyota meddelar nu att flera modeller från Lexus ska återkallas.

I USA och Japan har redan 138 000 respektive 90 000 bilar kallats till verkstad.

Återkallelsen kan dock komma att växa till totalt 270 000 bilar över hela världen.

Sju modeller

Följande modeller, med V8-motor på 4,6 eller 5,0 liter samt V6-motor på 3,5 liter, omfattas:

Lexus GS 350, årsmodell 2007 och 2008
Lexus GS 450h, 2007 och 2008
Lexus GS 460, 2008
Lexus IS 350, 2006, 2007 och 2008
Lexus LS 460, 2007 och 2008
Lexus LS 460 L, 2007 och 2008
Lexus LS 600h L, 2008

Ventilfjädrar kan spricka
Orsaken till åtgärden är att ventilfjädrarna i bilarnas motorer kan spricka eller brytas sönder.

Toyota uppger att ventilfjädrarna under tillverkningsprocessen varit i kontakt med ett skadligt material som påverkat hållbarheten.

Om ventilfjädrarna påverkats är symptomen onaturligt motorljud, vibrationer och i värsta fall att motorn stannar.

160 fall i USA och 200 i Japan har rapporterats, men inga olyckor eller personskador.

Enligt Toyota är sannolikheten att påverkas av problemet endast 0,2 procent.

De återkallade bilarna kommer nu kostnadsfritt för bilägarna förses med nya ventilfjädrar.

Totalt har Toyota återkallat över tio miljoner bilar sedan i höstas.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-07-08 16:34
jörkky (ej verifierad)

Finns ju andra som bord återkalla sina bilar men låter kunden leva me skitet

#9 • Uppdaterat: 2010-07-08 17:30
Tommy (ej verifierad)

Jag vet hur man ska tolka detta. Är det så att Toyota har blivit sämre på att bygga bilar, eller är det så att Toyota tar mer ansvar för sina kunder än andra biltillverkare? Toyota är kända för sin kvalité. Så rimligen borde detta vara ett tecken om att värna sina kunder.
Skulle 0,2 % av kunderna ha krånglande bilar skulle det inte uppmärksammas så som detta gör. Förmodligen resonerar mer nogräknade biltillverkare att det är bättre att tiga och låta den lilla kunden ta smällen, än att ta den badwill och höga kostnader detta drar med sig. Men Toyota går nog segrare ur detta tillslut ändå. Ärlighet varar längst, heter det ju.

#a • Uppdaterat: 2010-07-08 17:34
Tommy (ej verifierad)

Jag vet INTE hur man... skulle det sått inledningsvis, så låter det lite bättre.