Vi Bilägares forum

elbilar drivs med fossila bränslen?

elbilar drivs med fossila bränslen?

Alla elbilar drivs med fossila bränslen.
Datum 2021-01-15
I media, hos politiker och i fordonsbranschen framhålls elbilarnas förträfflighet för att minska utsläpp av klimatskadliga gaser. Elbilar är bra ur några synpunkter men det är inte sant och klart vilseledande att säga att de drivs med el, det gör de inte. Följande text försöker beskriva detta.
Alla elbilars elenergi kommer från bränslen(varav de flesta är fossila) som eldas i pannor eller från drift av förbränningsmotorer Det finns inte elkraftproduktion tillräckligt för att försörja norra Europa med efterfrågad fossilfri elkraft. All vindkraft kör ständigt så mycket de kan för tillfället och det gäller även kärnkraft utom i vissa speciella fall, (revision, fel och för låga priser). Att hävda att elbilar får del av den svenska el-mixen är vilseledande. Om man ändå vill hävda detta innebär det att annan elkonsumtion trängs undan till bränsleeldad marginalproduktion. All produktion med utsläppsfri eller ens fossilfri är redan upptagen och används till andra behov som har funnits sedan tidigare. Den räcker inte till nuvarande och framförallt kommande behov till elbilar och annan tillkommande behov av ny elkraft. Tyvärr. Elektricitet är ingen energikälla utan bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till ett annat ställe där energibehovet finns. Den som väljer i sitt elavtal att köpa utsläppsfri el får inte detta för sin egen del utan elhandlaren säljer den till de som betalar bäst, vilket då ofta då gå till Tyskland/Danmark som då kan minska sin dyra och oönskade kolkraft- naturgasproduktion. Därmed trängs fossil elproduktion undan just där och inte i Sverige.
När ny el-bilägare eller befintliga el-bil sätter i laddkabel för att ladda batteriet händer följande i det nationella storkraftnätet. Det går lite tyngre, frekvensen sjunker något under 50 Hz, mer ju fler som vill ladda och annan nytillkommande elenergiuttag ger ytterligare sjunkande frekvens. (Här avstår jag från att beskriva den lilla Hz-påverkan från roterande svängmassor) Frekvensreglerande kraftverk, normalt norrländska vattenkraftverk, känner detta och öppnar vattenlucka något så att frekvensen stiger något över ursprungliga 50 Hz för att köra igen förlorade svängningar och möta det ökade behovet. Efter ett tag känner andra linjens regulatorer av att det körs för mycket vattenkraft i förhållande till de volymer vatten som finns i kraftverksdammarna och som är beräknade behöva sparas till kommande behov. Se länk: Reservoir Content for Electrical Exchange Area (nordpoolspot.com) För att motverka detta startas eller ökas effekten i de bränsleeldade marginalvärmekraftverk som för tillfället finns tillgängliga. Elkraften från marginalkraftverken går därmed direkt till elbilarna. Marginalkraftverkens produktion medför att frekvens stiger igen och de frekvensreglerande kraftverk minskar sitt effektuttag för att kunna fylla på det för mycket uttagna vattnet från vattenkraftdammarna. Balansen är återställd tills elbilarna är färdigladdade varvid det omvända händer.
På svenska kraftnäts hemsida, se länken: Kontrollrummet | Svenska kraftnät (svk.se) kan man följa dygn för dygn hur värmekraftverken ökar eller minskar sin produktion beroende på aktuellt behov. Backa tillbaka dygn för dygn och se att när det inte blåser så mycket behöver värmekraftverken öka sin produktion och omvänt. Ständig finns det behov av mer eller mindre värmekraft genom att elda med tillgängliga bränslen i pannor med åtföljande utsläpp av växthusgaser. En del av dessa värmekraftverk är kraftvärmeverk som av olika skäl vill hålla igång sin elproduktion för att samverka med sina fjärrvärmeleveranser. Men det finns även bränsleeldade marginal kondenskraftverk tillgängliga i det samverkande nordiska storkraftnätet och med förbindelse till nordeuropeiska kraftverken i framförallt Tyskland och Polen.
Ovanstående gäller ju även alla annan tillkommande elkraftförbruknings som tidigare inte har påkallat behov av Det finns ännu inte tillräckligt med utsläppsfri eller ens fossilfri elkraftproduktion för att täcka nuvarande behov av elkraft. Ständigt produceras det värmekraft genom att elda i pannor med de bränslen som för stunden finns tillgängligt prismässigt och fysiskt tillgängligt i bränsleförråden vid värmekraftverken. Detta gäller i de hopkopplade kraftverken i nord Europa som är förbundna med kraftledningar och kablar. Elkraft som inte prismässigt kan produceras inom det egna landet köps via Nordpool från andra länder där elkraft för tillfället kan köpas billigast. Priser kan följas vis denna länk: Market data | Nord Pool (nordpoolgroup.com)
Timma för timma sker denna handel via Nordpoolbörsen. Vilka kraftverk, energikällor, bränslen och överföringar som finns tillgängliga eller inte tillgängliga från tid till annan kan följas på Nordpools hemsida, se denna länk: NordPool - REMIT UMM (nordpoolgroup.com)
De bränslen som förekommer i marginalkraftverken är brunkol, stenkol, olja, naturgas, samt biobränslen mest träpellets. Några mer udda bränslen är sopor, torv, skogsflis, halm och annat brännbart avfall. Det är dessa bränslen som elbilarna drivs med, tänk på det när du kör din elbil. Elbilarnas fördel är att det inte ger utsläpp lokalt där de körs, de är ju också tysta och trevliga att köra. Bra för de som har denna möjlighet och för den närliggande miljön. Men globalt ger det ökade elkraftbehovet ökat utsläpp av växthusgaser med dess miljöpåverkan.
Så vad göra? Öka produktionen av solceller, vindkraftverk (landbaserad och havsbaserad) är stark önskvärt upp till den nivå där det finns möjlighet till backup med stora lagrade energikällor vid vattenkraftdammar med dess turbiner och vid kärnkraftverken med dess turbiner samt laddat kärnbränsle och kärnbränsle i förråd. Bygg ut all utbyggningsbar vattenkraft med dammar och turbiner, även de skyddade älvarna (lagändring behövs) behåll och bygg ut alla mini- och mikrokraftverken, de behövs både för ö-drift vid storstörning och som litet energitillskott. Turism och fiskeintressen ger inget positivt bidrag till begränsa växthusgasutsläppen. Biogas i mån av att dess råvaror finnstillgängliga och samt kärnkraft behövs tills vidare. Motverka onödig privatbilism. Vätgasproduktion när detta blir tekniskt och ekonomiskt tillgängligt utan att elproduktionen behöver ökas ytterligare är ett bra tillskott. Smarta elnät, pumpkraftverk och bortkopplingsbar kraftbehov är bra för att utjämna toppar och dalar i effektkonsumtionen men ger inte något ökat energitillskott. Det flyttar bara elkonsumtion från en tidpunkt till en annan tidpunkt.
För den som vill fördjupa sig finns följande länkar:
Störningsreserven | Svenska kraftnät (svk.se)
Effektreserv | Svenska kraftnät (svk.se)
Styrel och frånkoppling | Svenska kraftnät (svk.se)
+++++++++++++++++++++++++++++
antal ord 934, antal tecken med banksteg 6398.
Skickat 201128 second opinion Sune Johansson fbk640v

Uppdaterat: 2021-01-18 08:36
Evolution

Kommentarer

Med risk för att mata trollet, detta är ju ändå gammal skåpmat för de som är intresserade, så finns några andra saker man bör nämna också.

- Antagandet att elbilar drivas av marginalkraften gäller ju bara när det råder brist i systemet, det är ändå ganska sällan. Så fort det blåser råder i princip överskott på (vind)el i norden, med ibland negativa priser. Elbilar är ju då perfekt att lagra så mycket som möjligt av denna energi i. Men här i norden sker ju regleringen nästan alltid med vattenkraften.

- En elbil laddad med 100% kolel är ändå bättre än motsvarande dieselbil vad gäller utsläpp, både CO2 och sådana som påverkar lokalt. Dvs. i sämsta fall är elbilar bara lite bättre än förbränningsbilar, men oftast mycket bättre.

Uppdaterat: 2021-01-18 09:45

Det är ju svårt att bromsa den naturliga marknadsutvecklingen tänker jag.

Uppdaterat: 2021-01-18 21:38
Power to the people