Vi Bilägares forum

rover_micke's bil(ar)

rover_micke's bil(ar)

Halloj där
Tänkte presentera vad jag åker runt i, samt kanske nån rad om mig...
Var rätt aktiv här på forumet för ett par år sedan och är nu tillbaka :)

Detta är min nuvarande bil, en Citroën C5 I 2.0SX halvkombi.

Den är lite ovanlig då den har "lyxpaketet" med skinn ,elstolar och äkta franskt plastträ.
Jag är andra brukaren på bilen, första var en gubbe i Stockholms innerstad. På grund av det har den lite "battle scars" på stötfångarna. Kostade mindre än sportpaketet på en ny bil.

Den kan inte ha gått mycket på vintern då vinterdäcken jag fick med var från 2004 (!). Har inte behövt göra mycket med den, utöver service sedan jag köpte den 2017. Mycket pålitlig som mina andra Citroëner
Den fick lite snabbvax i December:

Jag får ihop att jag haft 11 bilar trots att jag bara är 22, varav 6 stycken är Citroëner.
Är bilmekaniker i grunden, men pluggar nu till högskoleingenjör i Bilsystemteknik.
Har sommarjobbat på diverse Citroënverkstäder och dessutom sålt bildelar på helgerna.
Mitt sämsta köp var en Volvo 740 Break, köpt som finare vinterbil men den slutade att gå redan innan jul bytte ALLT på bilj**eln då det var svårt att hinna felsöka och struligt att bogsera runt gav jag till slut upp. Så jag fick ta fram min pålitliga franska bil som jag hade på vinterförvaring, det ni.. Har också haft tre Rover 600, därav rover_micke

Anser att franska bilar är bättre än vad folk tror, minst lika bra som tyska..

Uppdaterat: 2020-01-25 14:14
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Vilken fin bil! Har också sneglat på en C5 innan jag köpte min nuvarande Dacia Duster förra året. Kom precis innanför dörren då jag spenderat flera timmar på att byta halvjuslampa på sambons Renault Mégane 2 från 2004. Bygeln hoppade ur och det var inte lätt att känna sig fram dit piggarna skulle sitta men nu vet jag. Den bilen är förvansvärt fin trots sin ålder då rostskyddet på dessa är bra. Hur långt har din Citroën rullat?

Uppdaterat: 2020-01-25 15:19

Tack!
Den har väl gått typ 17800mil tror jag.
Antar att det är en sån Megane där man tar lampan genom innerskärmen?
Du kan trösta dig lite med att det är samma konstiga lösning på Mazda CX-7 :)

Uppdaterat: 2020-01-25 15:25
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
rover_micke skrev:

Tack!
Den har väl gått typ 17800mil tror jag.
Antar att det är en sån Megane där man tar lampan genom innerskärmen?
Du kan trösta dig lite med att det är samma konstiga lösning på Mazda CX-7 :)

Japp, sån variant är det

Uppdaterat: 2020-01-25 16:34
rover_micke skrev:

Tack!
Den har väl gått typ 17800mil tror jag.
Antar att det är en sån Megane där man tar lampan genom innerskärmen?
Du kan trösta dig lite med att det är samma konstiga lösning på Mazda CX-7 :)

Japp, sån variant är det .

Uppdaterat: 2020-01-25 16:34
rover_micke skrev:

Tack!
Den har väl gått typ 17800mil tror jag.
Antar att det är en sån Megane där man tar lampan genom innerskärmen?
Du kan trösta dig lite med att det är samma konstiga lösning på Mazda CX-7 :)

Japp, sån variant är det .

Uppdaterat: 2020-01-25 16:34
rover_micke skrev:

Tack!
Den har väl gått typ 17800mil tror jag.
Antar att det är en sån Megane där man tar lampan genom innerskärmen?
Du kan trösta dig lite med att det är samma konstiga lösning på Mazda CX-7 :)

Frågan är om det inte går fortare att ta bort fronten och lossa insatsen än att krabba på plats.
Det tar max 5 min att lossa hela fronten, har gjort det på min Megane 2, för att byta blinkerslampa.
Finns en lucka i hjulhuset, men har man större händer än en 5-åring är det inte till nån nytta...
Dumt.

För att återgå till Citroen, så har jag själv en C5 fas2 aut som bruksbil. Har haft en till likadan fast manuell. Plus 3 Xsara kombi som jag gjort affärer på. Trist bil, men vettig och bra.
Och ingen av dem är benägna att rosta. (inkl. Megane)

Uppdaterat: 2020-01-28 17:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min gamla C5 tog det 45 minuter att byta halvljuslampa på. Då ingick demontering av stötfångaren också.

Uppdaterat: 2020-01-28 18:35

Har bara behövt demontera stötfångaren för lampbyte en gång på en C5, då var det en Xenon-lampa som satt fast.
På min tar det typ 15min för båda, ibland orkar jag inte ens ta bort batteriet på vänstersidan.

Uppdaterat: 2020-01-28 18:55
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var höger som det satt något precis bakom strålkastaren så min hand inte gick att få ner.

Uppdaterat: 2020-01-28 20:26
L. Mäkinen skrev:

Det var höger som det satt något precis bakom strålkastaren så min hand inte gick att få ner.

Du är inte den enda som klagat på det, själv har jag tydligen tillräckligt små händer för att byta dem.

Uppdaterat: 2020-01-28 21:47
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
L. Mäkinen skrev:

Det var höger som det satt något precis bakom strålkastaren så min hand inte gick att få ner.

Ja, där fick frun vara behjälplig. Hydraultanken är i vägen. Vänster sida tar jag bort batteriet (vilket i sig är superenkelt).
Fattar inte varför de krånglat till det, när det var så enkelt på föregångaren Xantia

Uppdaterat: 2020-01-29 08:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

L. Mäkinen wrote:Det var höger som det satt något precis bakom strålkastaren så min hand inte gick att få ner.
Ja, där fick frun vara behjälplig. Hydraultanken är i vägen. Vänster sida tar jag bort batteriet (vilket i sig är superenkelt).
Fattar inte varför de krånglat till det, när det var så enkelt på föregångaren Xantia

Ja på citroen har det nog alltid varit slumpen vart prylarna hamnar.
Konstruktions avdelningen pratar inte med övriga inblandade och då blir det som det blir.
Och det gäller iofs allt franskt.

Uppdaterat: 2020-01-29 22:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lampbyte varierar mycket på olika modeller och olika årsmodeller inom samma fabrikat också,och är inget typiskt för enbart franska bilar.
På en del kan man lyfta ut insatsen enkelt, på andra måste fronten bort.
Likaså är locket som täcker insatsens baksida olika stort, på en del har man god tillgång, andra kräver en 7-årings händer.

https://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-lampbyte-i-43-bilmodeller-2059

Uppdaterat: 2020-01-30 09:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...