Vi Bilägares forum

Hyundai H-1

Hyundai H-1

Efter bara 36 000 mil (svenska) så har startmotorn pajat i min trogna Hyundai H-1. Det är verkligen ingen kvalitet på någonting nu för tiden. En ny startmotor kostar $500 (SEK 3350:-) inklusive montering. En verklig skandal!

Uppdaterat: 2016-11-11 09:56

Kommentarer

H1 är lätträknade här i Sverige, jag träffar många hantverkare och pratar ofta bilar, men jag har aldrig träffat nån med H1a som jag kan fråga hur den funkar.
Tidigare H1 var ingen hitt, kanske funkade dom i varmt klimat, men svenskt saltslask gillade dom inte, och den kopierade Mitsubishi motorn var inte bra, det var gjutfel i motorblocken som sprack.
Men 36.000 mil är bra, jag har fått byta växellåda i min Renault Trafic -13 vid drygt 7000 mil !!

Uppdaterat: 2016-11-11 13:13

Det det här är min andra H-1. Jag vet inte hur bra de på rostskydd men mekaniskt är de i princip oförstörbara. Det är därför jag är smått chockad att den gått sönder. Det händer ju liksom bara inte. Hyundai H-1 är Australians mest sålda skåpbil för tredje året i rad. Det kryllar av dem här. Även polisen kör H-1 i stora antal. Några få går även som ambulans men där är det mest Mercedas Sprinter som gäller.

Uppdaterat: 2016-11-11 23:52

Jo Peter - att nåt går sönder efter 36.000 mil är ju verkligen inte acceptabelt...:)
Den finns ju också i svenska Hyundai's sortiment men inte ser man den speciellt ofta ute i trafiken.

Uppdaterat: 2016-11-12 09:21

Men Peter jag tror att du är väldigt nöjd, här hemma finns det en del märkesbundna som är nöjda med att de inte haft några nämnbara fel vid tiotusen mil!

Uppdaterat: 2016-11-12 21:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja alla tycker vi olika om vad som är bra och dåligt, jag pratade med en rörmokare i Dalarna vars Toyota Hi Ace gått 77.000 mil " Jäkla skräp, jag har fått byta stötdämpare bak 2 gånger"

Uppdaterat: 2016-11-13 01:02

Rikard, antar att han då inte heller bytt kamkedja.

Uppdaterat: 2016-11-13 10:00

Möjligen kan du ha rätt Vidstige men å andra sidan har han gjort över 50 st relativt dyra underhållservice'ar - om han följt Toyotas serviceplan vilket brukar innebära service var 1500:e mil. Nåja - både mitt och ditt inlägg känns mera som flams-inlägg som inte riktigt hör till denna tråd...:)

Uppdaterat: 2016-11-13 10:12

Pi, jo kan hålla med där faktiskt och har man en lite äldre Toyota så kan man nog med fördel gå över till nån allverkstad, men det kan förvisso sägas om alla bilar. Allverkstäderna kan dessutom vara mer pålitliga och göra saker som verkligen betyder nåt. Oljebyte var 1500:e mil är väl å andra sidan nåt att rekommendera för alla märken så jag ser ingen direkt skillnad där och förstår därmed inte riktigt ditt inlägg.

Uppdaterat: 2016-11-13 10:50

Min H-1 är nu fixad med rekondionerad startmotor. Kostnad $330 (SEK 2200:-). Fick tillbaka den 23.00 i söndags. Min verkstad har fantastisk service.

Uppdaterat: 2016-11-14 10:50