Vi Bilägares forum

Nästa gen Lexus CT

Nästa gen Lexus CT

Lexus CT börjar bli till åren och det spekuleras nu om en ersättare.

En är att den ersätts av en crossover med namnet UX.

Här en bra post om det.

http://www.autoevolution.com/news/lexus-ct-200h-likely-to-be-replaced-by-the-ux-crossover-107837.html

Hur det än är så tror jag inte CT 200h kan säljas nästa år i nuvarande form med tanke på att Toyota redan lanserat en ny generation av samma drivlina i Prius och snart C-HR.

Tror också mer på en mindre crossover, för den kan ju då säljas i hela världen.

Uppdaterat: 2016-08-16 21:11

Kommentarer

UX ;-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-17 21:07

Ja, vad ska man säga?
:-D))

Uppdaterat: 2016-08-17 21:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Underbart! ;)

Uppdaterat: 2016-08-17 21:41

Jag skulle vilja säga att den exteriöra designen är polariserande. Exteriören kan man tycka vad man vill om personligen så tycker jag det är lite mycket show-off men jag tror att Lexus går i rätt riktning genom att homogenisera designen på alla sina modeller och kommande modeller. Spindelgrillen är ett karakteristisk drag som gör att man kan känna igen en Lexus, likt BMW med njurgrillen. Problemet med Lexus modellprogram tidigare har varit att man har haft ett hetrogent och spretigt designspråk. Ett otränat öga som ser en Lexus kan lika väl tro att det är en Nissan.

Uppdaterat: 2016-08-17 22:05

jag tror den som lanseras kommer vara lik NX bara lite mindre, det är bra den är snygg!

Uppdaterat: 2016-08-17 22:13

Den här är nog mer lik ersättaren

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-18 21:56

Fast den här skissen ser läckrare ut :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-18 21:58

Mmmmm

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-18 22:05

Jag gillade förra gen. av CT, den gick tyst och passade mig utmärkt.
Men som den ser ut nu liknar det något katten släpat in, för mig
finns mängder av trevligare alternativ.

Uppdaterat: 2016-08-18 22:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, menar du CT innan ansiktslyftningen med nya spindel grillen?

Uppdaterat: 2016-08-18 23:38

Det märks att de träffat rätt, ingen slätstruken medelbil här inte, försäljningen har ökat från förra året i Europa och det verkar bli ett nytt försäljningsrekord i år igen

http://www.automotiveworld.com/news-releases/record-sales-lexus-europe-first-half-2016/

Uppdaterat: 2016-08-19 00:10

Simon, jo lexus verkar vara ruggigt på gång nu och med gen4 av hsd kan man nog öka försäljning i europa till nivåer lexus inte har varit i närheten av tidigare. Nästa gen ct kan spela en nyckelroll i det. Som ct eller ux då.

Uppdaterat: 2016-08-19 00:28
saabnisse skrev:

Jag gillade förra gen. av CT, den gick tyst och passade mig utmärkt.
Men som den ser ut nu liknar det något katten släpat in, för mig
finns mängder av trevligare alternativ.

Hur menar du?
Än så länge finns det bara en generation av CT.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:49

Tobo, har du läst trådens rubrik?

Uppdaterat: 2016-08-19 11:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men "förra generationen" är väl egentligen den nuvarande generationen och inget annat eftersom nån ny uppenbarligen inte visats officiellt - eller ?

Uppdaterat: 2016-08-19 11:36

Enda begripliga jag kan få ut av det saabnisse skrev är nuvarande generation CT, innan kontra efter face liften. Alltså han gillar inte nya grillen, i övrigt är ju karossen samma. Så grillen skämmer då hela bilen kan man tänka sig resonemanget är.

Den CT mina föräldrar skaffade är innan face liften. Den är rätt snygg tycker jag, fronten helt ok, kanske lite väl diskret för vissa. Nya grillen är ju mer markerad, en del gillar väl det. Är mer av "flytta på dig" när man kör i vänsterfilen och vill att bilen framför ska visa "respekt".

Nya grillen har vi ju diskuterat mycket och själv tycker jag den är "fulsnygg". Det jag uppskattar mest med den är att Lexus nu har tagit ett tydligt grep om design och försöker göra den enhetlig samtidigt som man skapat sig ett unikt uttryck. Nu när man ser en ny Lexus så är den ju unik, ingen annan ser likadan ut. Ska Lexus lyckas att sälja större volymer tror jag det är helt nödvändigt.

Vad gäller ljudisolering så förbättrades den i och med face liften, dvs med den nya grillen. Samtidigt började man med sport benämningen och det verkar då som få köpte executive varianten. Var väl 2004 man kom med nya grillen.

En liten förbättring på nya face liften är att man kan dra solskyddet extra mycket bakåt när man har den mot fönstret vid förarsidan. Dvs man kan då täcka mot solen bättre, detta tycker jag var en smart och bra förbättring. Stör mig på att jag saknar den möjligheten på min Prius. Dvs att kunna täcka för hela sidrutan, inte bara halva.

Uppdaterat: 2016-08-19 11:57

Sånt solskydd var det på min förra Golf men tyvärr inte på den nuvarande. Å andra sidan är tillfällena när man vinklar solskyddet mot sidorutan lätt räknade. Har f ö ingen erfarenhet av CT men inte har den väl ansetts vara speciellt tystgående ? Det har väl annars varit de större Lexus-modellernas signum.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:20

Pi, nej problemet med CT verkar vara ungefär som med Prius, med 17" så bullrar den en hel del. Så man måste gå ner till 16" om man vill minska det problemet. Det blir ju då en fråga för nästa generation, kommer man ljudisolera lika bra som dom större modellerna eller snålar man? Det är ju trots allt så att det kommer fortsatt vara den billigaste Lexusen, så nånting ska dom väl spara på.

Tyvärr är dom finare paketen standard 17" på CT, så det blir lite motsatt effekt för köparen och som jag tror man inte alltid förklarar det från säljarhåll. Man har även sett rätt mycket tester på CT där dom klagar på att bilen är "bullrig" och "stötig", och då brukar det sitta 17" på. Dessutom lite törstigare än vad dom räknat med. Allt det förbättrar man genom att gå ner på 16". Hela idén med "sport" på CT är för mig totalt fel. Varken drivlina eller märket tycker jag står för så mycket sport allmänt, dom borde prioritera komfort istället. Och så länge man har CVT i sin HSD så är det definitivt inte frågan om sport. Men det är väl tyvärr så att ordet sport säljer mer än allt annat. Lite motsägelsefullt också på svenska vägar med svenska hastighetsgränser.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:53

Detta med hjuldimension kontra bränsleförbrukning tycks också gälla t ex Kia Niro där det bara är de som har 16" hjul som klarar den "magiska gränsen" i Sverige. Kan inte annat än hålla med dig i detta med "Sport" och dessa Lexus-modeller.

Uppdaterat: 2016-08-19 12:54

Pi, ordet sport är väl också ett försök från premiummärkena att nå en yngre publik. Men vad som händer i praktiken är väl att en äldre publik köper dessa bilar med sport-etiketter för att känna sig yngre. ;)

Uppdaterat: 2016-08-19 13:00
saabnisse skrev:

Tobo, har du läst trådens rubrik?

Ja, jag har läst trådens rubrik :)

Men, jag förstår fortfarande inte påståendet att du gillar föregående generation av CT bättre än den nuvarande.

Problemet är att det inte finns någon föregående generation, det finns bara den nuvarande, som är första generationen CT, som fortfarande är i produktion och ingen ny har presenterats.

Uppdaterat: 2016-08-19 14:04

Vad gäller ljudisolering kom jag å tänka på en möjlighet där för hybrider. Det är ju att en hybrid straffas mindre än en konventionell drivlina vad gäller ökad vikt och förbrukning. På hybriden minskar ju bromskraftsåtervinningen det problemet och ännu mer så i takt med att den återvinningen blir effektivare. Så rimligen borde man kunna ha ljudisolering i klass med senaste Audi A4 i även dom minsta Lexus. Skulle dessutom fler tillverkare även för billigare märken börja med det så tror jag HEV skulle börja sälja guld i Sverige, då bättre ljudisolering är nåt många lägger stor vikt vid på svenska bullrig asfalt när dom köper bil.

Uppdaterat: 2016-08-19 16:52