Vi Bilägares forum

Mer ekonomiskt med äldre eller nyare bil?

Mer ekonomiskt med äldre eller nyare bil?

Efter att ha läst en massa informativa trådar har jag nu reggat mig för att själv kunna ställa en fråga. Ska köpa första bilen, en begagnad familjekombi, och undrar om det finns för- och nackdelar jag inte tänkt på med följande alternativ:

Antingen köpa en 2-3 år gammal bil med få mil för max 170.000-180.000 med garanti kvar (TKG eller Volvo Selekt), t ex Volvo V60 eller Toyota Avensis. Eller andra alternativet att köpa en max 10 år gammal bil t ex Volvo V50 i gott skick men med många mil (bildiagnos på Bilprovningen innan köp) för 40.000-50.000 och lägga pengar på reparationer då behov uppstår.

Det gäller bensin, men kan vara intressant med en elhybrid typ Toyota Auris (om det är vettigt att köpa en flera år gammal?) eller biogas (VW Passat) för miljöns skull. Vill inte ha diesel. Skulle köra korta sträckor i stan och några längre semesterresor per år.

Viktigt är att bilen är rätt säker, någorlunda driftsäker, bekväm. Inte viktigt är massa elektroniska finesser (slipper helst keyless som känns som ännu en grej som kan krångla), status, körglädje.

Lutar åt en gammal bil, skönt att inte lägga massa pengar på en bil och verkar som att både service, reservdelar och försäkring blir billigare? Men jobbigt att tillbringa mycket tid på verkstad om bilen krånglar och det blir ett dilemma om en såpass gammal bil behöver någon dyrare reparation, om det då är bättre att skrota den...
Å andra sidan en nyare bil känns som att man måste vara rädd om hela tiden med tanke på andrahandsvärdet och att man ska få ut så mycket som möjligt när man säljer den 1, 3 eller 5 år senare. Vi (framför allt övriga familjen :)) är såna som spiller på klädseln och ingen har tid eller intresse av bilvård.

Vad är mest rimligt och ekonomiskt i vår situation? Har jag glömt att ta med någon viktig faktor?

Uppdaterat: 2020-04-20 10:55

Kommentarer

Skall du köpa en gammal bil så är nästan förutsättningen att du kan meka själv. Annars äts fort besparingen i kapitalkostnad/värdeminskning fort upp i verkstadskostnader. Visst kan du ha tur och få en bil som bara fungerar.
Privatleasing du en ny bil så har du garanterat kontroll på ekonomin för bilen, om du inte förorsakar massa skavanker som ger merkostnader den dag du skall lämna tillbaka bilen.
Bara ett exempel bland flera.
PEUGEOT 308 5D GT-Line PureTech 130 AUT – JUST NU GT-Line, AUT & 2 000 mil/år på köpet. Spara 500 kr/mån
3 199 kr/mån inkl. service & 2 000 mil/år
Så indag skulle jag nog rekommendera privatleasing av lämplig bil som du anser att du har råd med.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Det ligger mycket i det Guran säger.
Men beakta barn och var du bor, parkering etc.

Skador på bilen kan ibland bli kostsamt vid återlämnandet av leasingbilar.

Annars om en två år gammal bil med låg skatt, låg förbrukning , låg servicekostnad och låg försäkring och garanti kvar är väl ett bra val.
Egentligen skall en bil gå första 10-12000 milen utan reparation om man inte har otur.
Efter det 14-18000 mil så börjar det ramla in verkstadsbesök på många grejor.

Uppdaterat: 2020-04-20 12:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack så mycket för svar!

Är inte så sugen på privatleasing, vill vara fri och inte uppbunden 2-3 år, och slippa stressen med att de kan dra av en massa vid återlämning av bilen.

Vid en bildiagnos på Bilprovningen går det igenom hela bilen grundligt i 2h, borde inte det säkerställa att man får en bil som är i ok skick och kan gå några år till utan stora (dyra) reparationer? Och om den redan gått 20 000 mil är väl många reparationer redan gjorda och delar bytta? Som ni hör lutar jag åt alternativet med en gammal bil trots att jag inte kan meka, men vill inte heller att snålheten ska bedra visheten såklart...

Uppdaterat: 2020-04-20 12:30

Säkerställa går inte, inte ens nya bilar behöver ju vara felfria.

Men skillnaden är nog generellt mindre än man tror mellan nytt och rimligt begagnat. Som sagt ovan det du sparar in på mindre värdeminskning äts fort upp av reservdelar etc. Men man har fortfarande chans att åka billigare med en äldre bil, men det blir mer chansning att inget dyrt går sönder när du inte längre har garanti/maskinskadeförsäkring.

Men om du har 2 alternativ kan du ju sätta dig ner och räkna på ett innehav om tex 3 år. Hur mycket pengar får du över till reparationer för den äldre bilen?

Uppdaterat: 2020-04-20 13:05

En beg bil är som att köpa en lott.

Uppdaterat: 2020-04-20 15:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det finns många grejor som inte bytts vid 20.000 mil och som bara väntar på att ge upp, tyvärr...

Uppdaterat: 2020-04-20 17:02

En bil utan möjlighet till maskinskadeförsäkring får du alltid vara beredd på att skrota eller betala enorma belopp om det skiter sig med motor, växellåda eller viss elektronik, det kan kosta 50000 eller mer att reparera.

Ska du ha begagnat, ha inget äldre eller som gått längre än att du kan ha gällande maskinskadeförsäkring.

Uppdaterat: 2020-04-20 17:56

Om du är ute efter en bil som gått 20000 mil är det ju riktigt att en del, ofta inte mycket, är bytt, och det som återstår får du betala.
Eller, du kan ju alltid skrota och köpa en annan 20000 milabil, det är egentligen inte så lång körsträcka för en modern bil, många av mina bilar har inte bytts förrän vid 30000 mil.k
Men om du har tur kan du få en bil som går väldigt många felfria mil för 20000:-!
Det gäller ändå att lägga undan pengar kontinuerligt för att vara beredd på rep. eller bilbyte.

Uppdaterat: 2020-04-20 19:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Köp en Avensis bensin/automat för 170-180 med TKG= tryggt bilköp samt ekonomiskt totalt sett. Eller en gammal Avensis som är servad på auktoriserad verkstad helst, då har du minskat risken med att göra ett dåligt köp.

Om Ts tycker det är ett alternativ så bör han vara medveten om att han måste in en gång per år (max1500mil så det kan bli oftare) på Toyotaverkstaden för service och då kan det ju också vara bra att kolla upp service priset hos den lokala Toyota handlaren.
Och han måste då även byta alla delar som han tar upp på service protokollet för att garantin skall gälla.
Och man måste också förstå att slitage delar går inte på den garantin.

Uppdaterat: 2020-04-21 07:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om TS tänker köpa en äldre bil som gått 20.000 mil så har han ingen som helst garanti - alltså inte heller nån s k "TKG-garanti".

Uppdaterat: 2020-04-21 08:58

Ursäkta, men vad är TKG?

Uppdaterat: 2020-04-21 19:30

Mr.Wheeler - Toyota-handlarnas begagnatbil-garanti på deras Toyotor.

Uppdaterat: 2020-04-21 19:38

Billigast blir helt klart att köpa bil för runt 20 000-30 000kr, som ej gått över 10 000mil. Du får leta bland peugeot,Renault och Dacia och kanske citroen för att hitta en kandidat. Bör gå minst 10 000mil till utan allvarligare fel.

För samma peng kan du få en äldre Volvo med +20 000mil som kan rulla många år eller inte...

Uppdaterat: 2020-04-22 07:03

Tror att flat7 generellt har rätt i sitt senaste inlägg - om man lyckas hitta ett fräscht och bra exemplar. Men det ställer en del krav på köparen också trots allt. Och att man som köpare är medveten om att det trots allt kan bli en del eget mekande med mindre fel.

Uppdaterat: 2020-04-22 09:13

Jag tror också att det ofta kan vara som flat och Pi säger ovan men det är bra om man kan utföra det elementära som oljebyten och mindre fel etc .

Något som någon annan sa var att amortera eller sätt in pengar på ett konto för dom oförutsedda bila reparationer och har du tur blir det ett bra sparande.

Man kan också göra som shogun säger att köp en äldre begagnad toyota med tkg garanti men då kräver det ett köp av en toyota handlare och Årlig service(max 1500 mil) för ett par tusenlappar per år och då krävs det att verkstan får reparera exakt alla punkter dom anmärker på och det blir alltid nån extra kostnad som tex uppsmörjning av bromsar etc..

Eller så köper man valfri vettig fin begagnad bil med så få mil som möjligt och försöker få med lite begagnad garanti och om man är normalbegåvad, inte rädd för smuts på tummen och kan skruva ihop en ikea möbel då byter man olja och filter varje höst för ca 300-500:- och sätter in ett par tusenlappar som motsvarar service på verkstad på ett repkonto.

Det verkstaden som utför service kontrollerar är i stort sett samma som bilbesiktningen kontrollerar och är man lite på och följer med besiktningsmannen på bilprovningen så får man veta vad som kan vara bra att fixa till nästa besiktning.

Uppdaterat: 2020-04-22 10:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

När det gäller äldre bilar finns det bilägare som går på det bondfångeri som vissa märkesverkstäder erbjuder, "Välkommen till gratis förbesiktning".
Gratis, jo morsning, man hittar ofta mängder att lönsamma fel som ofta är påhittade.
Nej det är bättre att göra som mso 1000 skriver, låt bilprovningen rekommendera eventuella reparationer i samband med besiktning. Även om det skulle medföra en ombesiktning så blir det billigare även om man måste låta en verkstad utföra reparationerna.

Uppdaterat: 2020-04-22 10:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det här med att ha "gammal" bil eller ny är ett ständigt spörsmål.
Jag har alternerat genom åren. Förra bilen var en "gammal" som jag servade själv, där var värdeminskning noll i princip och de kostnader som kom var de mekaniska fel som var tvungna att fixas, bromsar, däck, stötdämpare osv. Annars gick bilen och den var snål och rymlig, toppen på alla sätt men, den var omodern. Vi tyckte det vore trevligt med bränslevärmare, modern stereo med bt handsfree mm. Det blev så att vi nu istället köpte en "ny" bil (ja, tre år gammal) men då sitter man i knät på moder värdeminskning och det greppet är hårt, sen är det service och allt annat runt om, sen är bilen faktiskt så avancerad att jag knappt vågar kolla oljan på den.

Räknade att mitt bilägande var väldigt billigt med den gamla, den nya, är kostsam. Varje mil är dyr när man jämför. I praktiken, tycker inte att man åker så värst mycket bättre i den nya, den gamla dög bra och man for inte illa så ingen stor förändring så sett. Vissa byter för prestigen men då jag inte har några vänner som är intresserade av vad jag kör för bli är den aspekten skitsamma. Driften på den nya är kanske lite billigare då skatten är en tredjedel och att den möjligen drar en deciliter mindre råolja per mil i snitt mot den gamla men i mitt fall, var den "gamla" bilen, solklart billigare som helhet. Vore väl att ta i att säga att den var en "sparbössa", det är ett ord man sällan kan sätta i samma mening där man redogör för en bilekonomi men ändå. Den förra, "gamla" bilen, var nog det mest problemfria och billiga jag åkt i. Den såldes med tanke på att den gått väldigt många, långa mil. Säljbeloppet var blygsamt men ändå jag trodde jag skulle få skänka bort den, så blev det inte.

Jag läste nyligen en jämförelse där de tagit en Golf (kunde varit vad som helst) i 90 tusen klassen mot en ny bensinbil och sen som sista alternativ, en ny EL bil (som ju kostar miljarder i inköp) och i slutänden, tack vare att varje alternativ, hade sina gungor och karuseller så var inte skillnaden i totalkostnad, utslagen på månad, så värst stor mellan det dyraste och billigaste alternativet. I första alternativet har man inte den fruktansvärda värdeminskningen, i el bilens fall är driftkostnaden (elen) så låg att man kan räkna bort driftkostnaden i jämförelse mot en fossilbil osv. För att korta ner det hela lite så blir summan att man får betala något, nånstans. Återigen kommer man till den klassiska kommentaren, antingen amorterar du eller reparerar du men det är ju inte SÄKERT att en gammal bil kommer behöva lagas för stora summor, den jag hade, behövde inget dyrt. Det dyraste jag gjorde. under sex år, var kamremsbytet och kondensorbytet, detta var inte direkt gratis, båda dessa kostade nånstans runt 4500-5000. Det utslaget på alla mil jag körde så var det småpotatis.

Köper du rätt begagnad bil som verkar skött och där mycket är bytt när du tar över den, kan det borga för ett ganska billigt ägande. Att ha en ny bil som motpol i kostnadsdebatten, även om den har garanti, stående på verkstad, är ju inte roligt. Då har man hela tiden tanken i skallen, "jag köpte ny bil för att slippa ha den på verkstad". Tankeverksamheten i den frågan är lite enklare med en bil som är köpt för 50-80 som rullat 15000mil. Det mesta går ju att fixa, det ska ju till extrem otur eller klantighet när man köper en bil, för att landa det extrema läget att man får skrota en bil pga en reparation som gick bananas.

Hoppas du hittar nått bra. Toyota är inte ett dumt val kan jag tro och i ärlighetens namn tror jag en Dacia kan vara toppen om man hittar det rätta exemplaret. Står du inte ut med en Dacia så köp något annat. Världen är på riktigt full av bilar så det finns att välja på...

Uppdaterat: 2020-04-23 13:15
/Hilife

Jag har också provat med det mesta mellan helt nya bilar till mer eller mindre skrotbilar. Alla mina nya(re) bilar har fungerat i stort sett utan behov av verkstadsbesök. Skrotbilarna fungerade nåt år ända tills reparationskostnaderna började överstiga bilens värde. Men en sak som man borde tänka på är att risken att bli stående vid vägrenen nånstans med en ny(are) bil är sgs alltid betydligt mindre. Därför har jag övergett skrotbilarna, låt gå att det kostar lite (eller relativt mycket?) mer, men nåt får den högre driftsäkerheten man får med en nyare bil kosta.

Uppdaterat: 2020-04-23 13:30