Vi Bilägares forum

Toyota Avensis diesel

Toyota Avensis diesel

Hej!
Idag köpte vi en helt ny, lagerbil, Toyota Avensis sportkombi, metallic -16 med dieselmotor och automatlåda. Toyotahandlaren sa vidare att det inte alls är någon nackdel med en stark dieselmotor. "Till i höst har bilköpare glömt dieselsnacket" sa han. Dieselmodellerna säljer fortfarande väldigt bra i de lite större bilmodellerna dvs från Golfstorlek, och uppåt sa han, även om de mest säljer hybrid/bensin.

Jag undrar nu om jag ska lackkonservera bilen när den är ny? Min förra Toyota var rekommendationen att behandla lacken efter ett år. Då lade jag på PPS behandling på den. Jag / vi kör max 500 mil per år.

Uppdaterat: 2017-01-20 15:26
- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Kommentarer

Lackkonservera och kosta på en underredsbehandling när du ändå är i farten, Toyotas rostskydd är erkänt uselt.

Uppdaterat: 2017-01-20 18:16

Jag har fått lära mig att man skall mer eller mindre åka direkt från bilhallen till lackkonservering med tanke på att lacken då är ny och fin, annars hinner det bli oxideringar och annat på lacken(om bilen står ute och används innan man konserverar), men det kanske är olika typer av lackkonservering som vi pratar om. Finns säkert lika många skolor på detta som det finns uppfattningar. Vad är det för lackkonservering som du har gjort efter ett år?

Uppdaterat: 2017-01-21 12:05

Han kan ju ha fått ett bra pris. Inte särskilt konstigt.

Uppdaterat: 2017-01-21 15:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Om Toyotanasarn säger att du ska vänta 1 år och du själv väntade 1 år med att låta lackbehandla din förra Toyota så kan du gott vänta med att låta lackbehandla den nya bilen också.

Påståenden och diskussion om Toyotas suveräna rostskydd från fabrik kommenterar jag inte med annat än denna länk: http://www.vibilagare.se/test/rost?make=150

Uppdaterat: 2017-01-21 18:05

Det är för att rosten i Toyotorna gömmer sig inuti bärande balkar och bara väntar på att slå till.

Uppdaterat: 2017-01-21 18:21

500 mil/år och diesel med partikelfilter ? Tveksamt om det är kompatibelt...

Uppdaterat: 2017-01-21 21:29
Pi skrev:

500 mil/år och diesel med partikelfilter ? Tveksamt om det är kompatibelt...

Inga problem alls, tror jag, om man gör åtminstone en längre tur på några mil varje månad.

Uppdaterat: 2017-01-21 22:03
Mycket vatten har runnit under hjulen...

500 mil och du köper en diesel, nog har du blivit lurad av säljaren!! Den bilen kommer du få problem med, en diesel vill rulla och inte stå still långa stunder och sen korta sträckor är DÖDEN för en diesel.

Uppdaterat: 2017-01-21 22:22
Pär

Längesen min gamla vän har köpt sedan 1984 var 10 år gammal bil begagnad med Hanomag Henschel F25 skåpbil och modellår 1974 är Mercedes diesel 220D och han kör bara under 700 mil/år och aldrigt problem men har ingen partikelfiltret. Han ägt 22 år samma bil då är år 2006 skrotat bil ej godkänt av bilprovning pga mycket rost i karossen. Jag tyckte nya bil har standard partikelfiltret som måste jobba hög varv och köra minst 2000 mil eller mer per år. När det är 500 mil/år då blir snabbt partikelfiltret igensatt och dyr reparation och dyr skatt. Diesel är mycket dyrare totalkostnad på 500 mil/år jämför billigaste bensin!

Uppdaterat: 2017-01-21 23:12
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kombinationen diesel + automat är något som Toyota går ifrån. Sådana bilar är/blir eftertraktade. Lackförsegling eller rostskyddsbehandling skulle jag bekosta som pensionär på en ny Lexus, BMW, Audi, Mercedes etc.

Uppdaterat: 2017-01-22 10:43

Stoor, varför inte ta en koll med DITEC och höra hur de ställer sig till att konservering direkt eller vänta 1 år.

Uppdaterat: 2017-01-22 16:48

Såg att PPS har ett billigare pris på sin konservering om bilen är ny, upp till 2 mån. Kan tänka mig att det är enklare att behandla en ny lack. Du kan kolla tillverkningsmånad på din bil också, då vet du hur länge den har funnits ute. Du behöver ju inte vänta ett år från första dagen i trafik. Möjligtvis från tillverkningsmånad, om ens det.

Uppdaterat: 2017-01-22 19:08

Lokala Toyotahandlaren där jag bor kör lackskydd på alla nya bilar innan leverans om kunden så vill, så det borde inte vara ett problem. När det gäller rost så har svärfars Avensis (-07) rostproblem i framvagnen som har påtalats vid besiktning. Lacken är däremot fin, men den har bara rullat 4000 mil...

Uppdaterat: 2017-01-23 14:18
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Hmm, något stämmer inte?
Nya modellen finns ju inte i kombination med diesel och automat.
Däremot gamla modellen fram till 2015, och den har ganska dyr årsskatt, runt 3-4000.

Uppdaterat: 2017-02-04 18:37