Vi Bilägares forum

Behöver hjälp med en Saab 9-5 3.0 V6

Behöver hjälp med en Saab 9-5 3.0 V6

Hej alla! Tänkte kolla om någon skulle kunna hjälpa oss lite!?
Vi har nyligen in skaffat en Saab 9-5 a som vi har varit något grymmt nöjda med tills nu.
Idag efter att vi var i storstan och handlat så åkte vi hem som vanligt men på vägen hem började bilen bete sig väldigt konstigt...
svängde ut på en 90 väg och skulle gasa upp till angivet hastighet men plötsligt började bilen bli kraftlös och orkade inget så jag var tvungen att ställa mig vid väg kanten. Gick ur bilen och öppnade huven och då märkte jag att den inte gick på alla cillindrar....(det är mitt uppfattning iaf då den skakade och lätilla) efter en stund så fick jagringa en vän som skulle hämta oss då vi hadde våran barn med ibilen. När han väll kom fram så provade jag starta bilen igen...och tada gick den helt felfri men Check Engine lampan började lysa vid start!
Bästemde mig att köra hem den då det var inte så långt kvar....ca 1.5 mil...
När vi kom hem så koppladejag in bilen på datorn med en OBD 2 felkodsläsare! Enligt den så fanns det inget fel alls att anmärka...(provade med 3 olika program). när jag väl startade bilen igen så slocknade lampan igen. (check engine)
Skulle ut och prova bilen sen igen nu på kvällen...vid uppstart började den att gå konstig igen i några sekunder men sen gick det bra igen...kördeca 2 mil utan några beskymmer...(ingen check engine lampa denna gången)
Så snälla om det finns någon som möjligtvis skulle veta vad det beror på så hör gärna av er!
mvh Alexander

Uppdaterat: 2015-08-20 22:06

Kommentarer

Check engine-lampan indikerar ett tändningsfel. Det kan vara vevaxelgivaren (inte ovanligt om den gått upp mot 15000 mil), eller tändmodulen.
Det kan också vara fel på t.ex. gasspjället och det märks vid start genom att motorn är svårstartad om man inte ger lite extra tryck på gaspedalen.
Lampan slocknar efter några felfria starter, men tänds åter om felet kvarstår, vilket det gör. Oftast fungerar allt ändå, men motorn kan gå ner i "Limp-Home" och blir då kraftlös, farthållaren fungerar inte och ACC får lägre effekt.
Men det blir otrevligt om lampan börjar blinka, då gäller det att stänga av motorn direkt annars kan man få för mycket bränsle i avgaserna och katalysatorn kan brinna upp och då blir det lite dyrare.
Åk till en verkstad som är van vid Saab, det finns åtskilliga, låt dem göra en undersökning och ge ett kostnadsförslag. Blir det för dyrt, jämför med en annan verkstad.

Uppdaterat: 2015-08-21 08:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tavk för dit svar! Ja då är det inte omöjligt att det är vevaxelgivaren som krånglar. Har själv haft lite funderingar på den från början.
Måste till lägga att det är absolut inga problem vid start eller så då den startar något extremt lätt hela tiden. Ja om inget annat händer så blir att uppsöka en värkstad på måndag och kolla med de.
Tack igen för dit svar! Mvh Alex

Uppdaterat: 2015-08-21 09:03

Va?

Uppdaterat: 2015-08-21 21:52

Har sett precis samma symptom, dock inte på en Saab i mitt fall.

Då var det så lätt som ett tändstift till en cylinder som inte fungerade som det skulle. Kan ju vara värt att kolla upp.

Uppdaterat: 2015-08-21 21:57

Tack för tipset! Jag har tänkt på det själv faktiskt så jag har varit o köpt nya tändstift idag. Ska passa på att byta den i morgon och se om det hjälper! :)

Uppdaterat: 2015-08-21 22:00

Bakre tändkassetten kan strula då den har en tendens att bli varmare än den främre!

Uppdaterat: 2015-08-21 22:16

Okej tack för dit svar! Min fråga är isf ska man byta den? Eller är det ngt som går att lösa på ngt sätt om det skulle vara problemet?

Uppdaterat: 2015-08-21 22:21

Det är nog bara att byta den om det visar sig att du har misständningar i den bakre banken. Om inget annat fel har upptäckts.

Uppdaterat: 2015-08-21 22:32

Olej tack för dit svar! Fur undersöka det helt klart :)

Uppdaterat: 2015-08-21 22:56

Nu har jag kört 10 mil med bilen igår utan några beskymmer....men passade på och bytte tändstiften idag iaf. Men min tanke är om nu det skulle vara tändkassetet borde den inte bara lägga av helt då?
De flästa som hade problem med tändkassettet vet jag hadde problem med att starta bilen....de fick inte i gång den alls. Måste till lägga att igår kväll innan jag körde med bilen så hade jag rengjort vevaxelgivaren då den var oljig och skitig ordentligt.
Får även passa på och tacka för allas svar ännu en gång :)

Uppdaterat: 2015-08-22 15:28

Du kan få en hel del info här; http://forum.saabturboclub.com/activity.php

Uppdaterat: 2015-08-22 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack ska kolla :)

Uppdaterat: 2015-08-22 15:52

Bedrövligt att så fort någon nyreggad dyker upp blir de med automatik beskyllda för att vara ett gammalt välkänt ViB-troll. Hur f-n vet ni det? Har ni tillgång till deras IP eller?....Nä, tror inte det va...

Visst kan någon av dessa frågeställare vara Uno eller nån annan gammal bekant men att som vissa ständigt beskylla nykomlingar för detta utan några som helst bevis är direkt uselt och lär inte göra att de med rent mjöl känner sig välkomna. Men vissa vill tydligen ha en klubb för inbördes beundran.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Aha nu förstår jag vad som menades med UNO.
Nej men iaf jag är ingen person som har varit registrerad här för eller så. Jag hittade hit pga en vän som tippsade att man brukar få hjälp här av medlemmarna om man har några frågor om bilar :)
Personen som kommenterade det med UNO tog jag absolut inte illa upp fast att jag inte förstod vad han menade :D
Men tack ännu än gång för alla svar!
Måste bara tillägga här på slutaet att det verkar vara den ena tändkassettett som kan krångla då tändstiften och vevaxelgivaren är nyligen bytta!
Så nu återstår att se om problemen dyker upp igen isf blor det att byta tändkassett :)

Uppdaterat: 2015-08-23 09:23

Jag har också en 9-5 Griffin och det där låter som Tändkassett!

Uppdaterat: 2016-07-04 23:44