Vi Bilägares forum

Villrådig

Villrådig

Har ingen aning om det går att ställa frågor av typen som jag tänker ställa på det här forumet, men jag testar.

Har precis nyligen råkat ut för en smärre katastrof med min Saab-95,årsmodell-07, som i förrgår började låta illa. Ett knackande ljud hördes. Igår lämnade jag in bilen på en känd märkesverkstad för Saab, som konstaterade att motorn var helt tom på olja!!! Och detta trots att inget larm indikerat, något som också verkstadskillen konstaterade när jag kom in med bilen.
De plockade isär motorn och kom fram till att en kolv tydligen var paj, och diagnosen var: Byt motor, går inte att reparera. Något de skulle ha en sisådär 60'000 kr för att utföra...
Kollade med en annan verkstad som kunde erbjuda samma jobb för ca 25´000, vilket fortfarande känns i plånboken, men ändå känns betydligt mer angenämt. Kan ju tillägga att bilen har gått över 10'000 mil, så något att vänta på försäkringen är visst bara att glömma....

Jag känner mig givetvis som en total idiot i hela detta ärende: "Ja, det ingår ju kanske i normalt underhåll att kolla oljan då och då" smög verkstadskillen in som en kommentar.....Javisst, det kan man ju tycka. Och vi kollar FAKTISKT oljan då och då, men har inte koll på när vi senast gjorde detta... Inte en oljefläck syns hemma på gården, så vart oljan tagit vägen är en gåta...Känner mig helt maktlös... Finns det verkligen INGENTING jag kan reklamera här?? En oljelampa som inte larmar?? Bilen har gått igenom besiktningen utan anmärkning så sent som i augusti i år...borde inte ett läckage ha upptäcks? Vem kan man vända sig till för att få hjälp med alla frågor jag har? Någon som vet?? Tacksam för tips!!!

Uppdaterat: 2015-09-16 15:52

Kommentarer

Ja, vi tankar mest etanol, men varvar ungefär var 4:e tank med bensin såsom rekommenderas. Och oljebytena har vi ju skött, eller låtit verkstaden sköta var 1500-mil, precis som man ska, så jag tycker ju att vi gjort allt rätt här. Men ändå så händer det här... Börjar ju nästan tvivla på att verkstaden fyllde på olja då vi lämnade in den på servicen i mars...inte kollade vi det just efteråt vad jag kan minnas. Man är väl naiv och tror att de sköter sitt jobb.

Har du eller någon annan någon idé om vart man kan vända sig för att få hjälp här?

Uppdaterat: 2013-10-23 08:25

Tyvärr har ni nog inget att hämta, även om det verkar väldigt konstigt om motorn plötsligt skulle ha slukat oljan. Den har väl inte dragit olja innan? Har ni behövt fylla på mellan servicarna? För ni kan väl inte ha kört så mycket sedan servicen i mars?

Det låter ändå konstigt att oljebrist skulle ha orsakat kolvhaveri, det brukar vara lagerna nere i motorn som ger sig först vid oljebrist.
För mig låter det som om kolven har havererat (sånt kan hända, även om det är ovanligt), och efter det har motorn kastat ut oljan.

En snabb koll i bildelsbasen.se säger att en begagnad motor kostar runt 15-20.000 (beroende på körsträcka och modell), så om ni kan få bilen fixad för 25, så är det helt OK.

Uppdaterat: 2013-10-23 09:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kolla först med ditt försäkringsbolag. Vissa har utsträckt körsträcka och tid så med lite flyt kan du få hjälp....

Uppdaterat: 2013-10-23 13:12

Det är ju otur och absolut inte vanligt. Helt riktigt som leifer skriver är det noga med oljebyten speciellt då man kör på E85. Är det mycket kallstarter bör man göra bytet vid 1000 mil. Men det spelar ingen roll. det här ska inte hända ändå.
Förmodligen är det som hultarn skriver, eller så har man inte fyllt olja tillräckligt, det har jag själv varit med om och jag kollar alltid efter service.
Det här är en väldigt robust motor som man lyckades skapa problem med 1998-2003 genom att göra den till en Ecopower (fånig benämning) och det var främst vevhusventilationen, men efter 2004 har den inga typfel.
Men beroende på hur man kör är den lite känslig för rätt olja.

Låg oljenivå visas i färddatorn, men endast på diesel.
På bensin/etanol ska indikeringslampor för oljetryck samt lampa "Check engine" samt Centralvarning (varningstriangel) tändas samtidigt som ett ljudligt "pling-plong".hörs.
Det förefaller mycket märkligt om alla dessa funktioner skulle fallera samtidigt!

Men det är trams att motorn inte går att reparera, det är snarare så att man inte vill för att de tror att det inte lönar sig för dem, de riskerar att lägga ut mer pengar på arbete än de anser lönsamt.
Men det finns motorrenoveringsföretag (sök på nätet) motorn har ju gått så lite att den lönar sig att reparera.

Tala gärna om hur det går.

Uppdaterat: 2013-10-23 15:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre