Vi Bilägares forum

mazda 626 låser sig självt

mazda 626 låser sig självt

Har precis köpt en mazda 626 -99 som igår började bete sig konstigt. Det är ingen fjärr till låset (inget larm heller) och när jag låser upp så låser den sig automatiskt direkt efter att nyckeln vridits tillbaka. dörren går att öppna om jag lyfter handtaget när nyckeln är i omvridet läge. När jag då öppnar dörren lever låset sitt eget liv och öppnar/låser om vartannat tills jag stänger dörren, då förblir dörrarna låsta.
Låser jag upp inifrån är dörrarna forstatt upplåsta...

Det är lätt hänt att nycklarna blir inlåsta :/

Har sökt en stund efter en lösning eller hint om vad som kan vara orsaken men jag har inte hittat något bra svar ännu, men kanske kan det ha att göra med någon sorts mikro-switch som ska sitta i dörrarna och som kan behöva rengöras... Det är bara det att det inte spelar någon roll vilken dörr som låses upp, även bagageluckan (kombi) måste öppnas inom några hundradels sekund från att nyckeln vridits om, annars låser bilen sig igen...

All hjälp uppskattas väldigt mycket.

mistluren

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Nu vet inte jag hur systemet är uppbyggt på 626an (även fast jag har en själv)
Antingen så sitter det mickrobrytare på själva låsen, eller så indikeras låsning/upplåsning från själva c-lås motorerna.
Men hur som helst har du en konstant lås signal från nån av dörrarna.

Uppdaterat: 2009-03-16 01:11

Metod 1: Lättast ... Mist C-låsfunktionen genom att rycka rätt säkring. Återgå till manuell hantering som aldrig fallerar, nästan.

Metod 2: Innebär demont av dörrsidor och/el plastdet för att komma åt kopplingspunkter till dörrarna. Jobba igenom en och en till dess "luringen" slutar låsa bilen. (Så slipper du demontera all plast...Risk för att plast går sönder, dessutom..)

Metod 3: Kan du ha någon genomskärning från annan kabel? Samband med nyinstallation av radion? Ta bort ALLA säkringar som INTE har med låsfunktionen att göra. (NOTERA plats och värden på säkringarna, givetvis) Krok? Leta efter oxideringar i elkopplingen. Testa.

Metod 4: Skaffa elschema. Mycket svårt att få tag i elschemor eftersom bilverkstäder lever på de tveksamma lösningar som fabrikanten installerar.
Håller på att demontera en Maxda 323 -92 för att kunna rita upp schema själv. Principskisser är bättre än inga alls..... Kombinera med metod 2+3.

Metod 5: Lämna in bilen -- betala 600 - 850 kr/tim. Begär fast pris...Skriftligt. Dvs kapitulera, även om det bär emot...

Återkom till forumet med lösningen !

Lycka till! /Bengt

Uppdaterat: 2009-04-03 23:07