Vi Bilägares forum

Fel på bränselmätare

Fel på bränselmätare

Hej!

Jag har en Octavia 1.6 (98) som visar för liten mängd bränsel trots allt tanken är full.
När jag fulltankar bilen lägger sig mätaren inte åt höger i visaren, det är som om krävs 6-7 liter till torts att bilen är fulltankad.

Jag fick byta bränselfilter ett tag sedan och innan dess funkade det korekt., kan det bror på bränselfiltersbyte?

Tacksam för svar.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Man kan tänka sig många orsaker här.
1) Givaren för bränslemätaren. Tyvärr är det oftast ett ganska stor jobb att kolla detta. Om det är enkelt, plocka ut givaren (batteriet bortkopplat) och försök se/öppna/rengöra oxid/smuts osv.
2) Hänger ihop med en fråga. Varför behövde du byta bränslefilter? Det kan finnas en liten risk att tanken har deformerats p.g.a. igensatt bränslefilter. Med lite otur kan tankgivaren visa fel. Kan du tanka fullt lika mycket som tidigare efter samma körsträcka?
3) Försök hitta något Skoda forum och se om detta jan vara ett känt problem...

Kalle

Uppdaterat: 2008-05-16 15:49

ja, jag kan tanka fullt!

Är det inte så att man ska byta bränselfilter efter en viss körsträcka för att inte få motorstopp pga igensatt bränselfilter?

MVH Torneragi

Uppdaterat: 2008-05-26 16:15

Jag hade liknande problem med en Golf 2:a en gång..

På den var det ventilationen till tanken som var igensatt.
Tanken av plast krympte ihop av undertrycket, vilket gjorde att bränslemätaren visade fel..
När tanken krympte böjde sig staget (av plast) som håller upp bränslepumpen.
Detta gjorde i sin tur att mätaren visade för lite.
Man kan enkelt kolla detta. När man stannat bilen efter några km körning och se efter hur bränsletanken ser ut..

Jag åtgärdade detta genom att ta bort tätningen i tanklocket.
Kanske inte det bästa valet med det funkade och höll i flera år.

Uppdaterat: 2008-05-29 14:54

Är det inte ännu enklare att kolla detta genom att lätta på locket och lyssna om det pyser?
Då slipper man ju böja sig. :-)

Uppdaterat: 2008-05-30 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet med krympande tank är lätt att åtgärda. Köp ett tanklock med luftning! Det har inga konsekvenser för bilens funktion, hela iden med ett slutet system på personbilar är idiotisk. Kan vara motiverad på en F1 kärra men på en vanlig personbil är det rent ut sagt löjligt. Eventuella miljöskäl är fullständigt försumbara. Det räcker att spilla 2-3 milliliter bensin vid en tankning för att hela iden med ett slutet bränslesystem i en personbil är helt och hållet meningslöst!

Angående pysande vi tanklocksöppning ger det inte speciellt mycket. Kan var över- eller undertryck, det låter likadant.

Alltså: Byt tanklock om Du har ett tätt lock. Man kan också borra ett litet (.5-1.0 mm) hål i sitt nuvarande lock om man har lämpliga verktyg. Om ej är det billigare att köpa ett nytt tankslock. Jämfört med priset att byta tanken (5000-10000) skulle jag inte tveka.

Kalle

Uppdaterat: 2008-06-07 16:44

Det ska inte vara luftning i tanklocket, det ska pysa! Ventilation sköts via kolfilter som återför ångorna in i motorn, miljögrej sen 20 år tillbaka.
Har du tankat bilen med tändning på? Det kan slå ut givaren men ger sig efter ett tag. Tankat etanol? kan lösgöra skräp som kan sabba kontaktytorna.

Uppdaterat: 2008-09-30 14:04

Kvack,

det är just det här med kolfiltret som är det egentliga problemet. Oftast ingår ingen kontroll av detta filter i den ordinarie servicen, och det finns en liten risk att det kan sättas igen. Risken för igensättning av detta filter okar om man tankar "extra-fullt", dvs fyller på en gång till när bensinpumpshandtaget sagt "stopp". Vad som då kan hända är man spolar ner lite skräp som hamnar i sagda filter. Gör mad detta några gånger är man i farozonen för tankkrympning (om man har ett tätt tanklock). En del instruktionsböcker har någom minimal fotnot om att man ej skall "övertanka" men ingen förklaring om varför.
Jag tycker att det är ett konstruktionsfel, ett igentäppt filter borde inte kunna leda till ett vakum så stort att tanken deformeras! Ett tanklock med luftning löser problemet på enklaste sätt, ställer inte till några reella problem och är billigt!
Jag har kört på med luftat tanklock sedan min tank krympte. Det pyser som förr när jag öppnar, men numera behöver jag inte oroa mig för att tanken ska kollapsa pg.a. igensatt kolfilter. Dessutom ber jag om kontroll av sagda filter vi varje service.

KalleAnka

Uppdaterat: 2008-10-09 17:42