Man baxnar över Trafikverkets uttalande! Vi ska inte bara klara av is och snö halva året utan dessutom åka på nedslitna vägar med ofta vattenfyllda " baljor ". En lösning på detta är givetvis att köra bilar med fyrhjulsdrift, ett beslut som borde premieras från myndigheter, inte straffas! FY,
Fyrhjulsdrift
Uppdaterat: 2014-02-06 13:43
Kommentarer
De två kronor i extra bränsleskatt du förordar leifer, vart skall de pengarna gå? Till statskassan rent generellt, eller?
Till fler cykelbanor, ett riktigt miljövänligt alternativ.
// Krister
Då ska det vara böter på att cykla på vägen då det finns en cykelbana!
Det kanske skulle vara böter på att ta bilen om det finns en cykelbana, en liten fundering bara, inget allvarligt.
// Krister
Om cyklisterna betalar cykelbanan då kanske?
Ta det lite lugnt nu Trasten, jag skämtade bara lite med Leifer. Han ondgjorde sig i en annan tråd över att det finns cyklister på gatorna och där kan dom ju inte vara eftersom dom inte betalar vare sig vägttafik- eller bränsleskatt.
// Krister
Tack leifer för ett svar, även om det satt långt inne.
Att lägga på en skatt på två kronor för att sänka en annan skatt på motsvarande belopp är fel väg att gå, tycker jag.
Vad det gäller drivmedelspriser så sköter den berömda marknaden om vad det ska kosta, den skatt som sedan läggs på behöver inte höjas anser jag, den får gärna sänkas.
Det händer att jag kör bil i Stockholms rusningstrafik, jag körde även en del i Amsterdam, visserligen i somras, men cykektrafiken där är ju 7 resor värre än i Stockholm. Min fru fick nästan kramp av rädsla för att vi skulle köra på någon, medans jag tyckte allt gick väldigt bra, bara man tog det lugnt såg sig för. Kanske för att jag cyklat rätt mycket själv.
// Krister
Tanken att diesel är smutsigare än annat drivmedel lever kvar sedan 70-talet, men hur snabbt går det att ändra en skatt som man drar in miljarder med? (Titta bara på "registerhållningsskatten", en avgift som skulle betala en flytt av ett statligt verk till "landet", det var väl trettio år sedan?
Ända sedan Magnus Ladulås dagar är avsikten att svenska skatter ska finansera utgifter som staten (självkostnadsprincipen) men så hände något med kassakon bilen, här ser staten möjlighet att övertaxera bilisterna med två, tre gånger! Hur mycket av vägrelaterade skatter (65 miljarder) går tillbaka till underhåll och nybyggen? En tredjedel?
Det är lätt att införa en skatt (eller avgift, som man hellre kallar det för) ; dieselskatt, registerhållningsskatten etc. MEN då dieselbilarna (moderna) blir renare och Trafikverket är flyttat tar man inte BORT dessa avgifter. Det pratas så mycket om säkerhet och miljömål men idag betalar ju bilisterna för detta redan! Om jag väljer en ny och säker bil med fyrhjulsdrift (XC60 tex) så känner jag att jag får betala extra straffskatt för detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.