Vi Bilägares forum

Serviceintervall på Peugeot 508 SW GT

Serviceintervall på Peugeot 508 SW GT

Var inne med bilen idag på första servicen, mätarställning 19763km. Jag har verkligen letat efter en siffra för rätt serviceintervall till bilen, bl.a här på forumet, på internet och jag frågade speciellt när jag hämtade ut bilen. Allt och alla sade 20000km. Jag bokade servicen hos Peugeots återförsäljare i Jönköping och angav mätarställning vid bokningen. Nåväl, åker dit med bilen och hämtar den några timmar senare, mycket trevligt bemötande och allt i sin ordning tills jag tittar på serviceprotokollet. Där står att nästa service är beräknad att göras vid mätarställning 27535km, alltså om ca: 780mil. Slår en signal och frågar vad detta betyder, servicekillen kan inte riktigt förklara, men återkommer efter några minuter med beskedet att jag servat 10000km för tidigt. Serviceintervallet på denna bilen är 30000km eller 12mån. Det visar sig då att Peugeot tidigare ansåg att Norden var klassat som "Krävande förhållanden" och krävde då frekventare service, men att man i mitten av 2012 någon gång ändrat sig och numera anser Norden vara normalt. Då gick man över till 30000km. Eftersom jag kör en hel del, ca: 4500 mil/år så hade det ju inneburit att jag alltid servat bilen två ggr/år om inte detta uppmärksammats och det är val kanske ingen större skada skedd, annat är att firmans plånbok blivit lite tunnare. Enligt killen jag talade med på telefon så är det nästan så att man måste gå på chassinummer för att få fram rätt serviceintervall. Återbesöket om 780 mil förklarade han med att det var ca: 20000km från det att jag senast var där. Bilen kallades in vid något tillfälle för att kontrollera en packning som kunde vara felmonterad och det var efter ca: 7500km.

Uppdaterat: 2014-01-27 18:10

Kommentarer

Ja väldigt lustigt att säga att nästa service ska göras om 700 mil, så servicen du gjorde nu är helt meningslös eller?? Då borde ju intervallen börja från 0 igen.

Uppdaterat: 2014-01-27 20:47
Pär

Finns det ingen "indikator" i bilen som säger till när nästa service skall ske ? I min VW så står det återstående mil och/eller tid. Sen är det ju variabla mil men kör man lugnt så är det 3000 mil (diesel) men vill man göra service tidigare så är det ju inget som hindrar. När servicen är genomförd så börjar man om på ny kula vilket även borde gällt din bil kan man tycka.

Uppdaterat: 2014-01-27 21:04

Nej sevicekillen gör fel, ring Peugeot (KW Bruun, alltså generalagenten) och tala om för dem vad som hänt. Verkar som verkstaden försöker blåsa dig på pengar, jag skulle prova en annan verkstad - men låt dem göra en chans att göra rätt, här har det inte gått rätt till. Om bilen servas vid fel miltal kan det påverka garantin, men i detta fal är det verkstaden som gjort fel och de ska därför ta sitt ansvar.

Uppdaterat: 2014-01-27 21:09

Serviceindikatorn lyser upp med kvarvarande km och månader när man startar bilen (om jag minns rätt) eller så får du infon genom att trycka på Check-knappen i huvudinstrumentet. På min GT uttagen Aug-11 är det 20000 km/ 12 mån intervall och efter de två servicar som gjorts hittills har det alltid stämt att jag fått 20000 km/ 12 mån tills nästa service i indikatorn. Vad säger din indikator?

Uppdaterat: 2014-01-27 22:36

Jes har fattat detta, så här var det: När jag hämtade bilen efter första 2000mils service, så läste jag på serviceprotokollet att nästa service var beräknad till mätarställning 27535km alltså om ca: 780 mil. Jag kollade serviceindikatorn i bilen och den visade att det var 20000km eller 1 år kvar till nästa service. Jag ringde då verkstaden och frågade var siffran kom ifrån som stod i serviceprotokollet. När killen i telefon hade utrett det hela återkom han med förklararing att det kom från någon automatisk uträkning från något tidigare besök, men den var helt fel så den kunde jag glömma. Men samtidigt hade han upptäckt att det inte alls var 2000mil intervall på min bil, utan 3000mil eller 1 år. Detta var något som Peugeot tydligen ändrade i mitten av 2012, min bil är från maj 2013. De erbjöd mig faktiskt en ny service gratis om 1000mil för att därefter ställa om indikatorn till 3000mil eftersom de trodde att de levererat bilen till mig, vilket inte var fallet. Tydligen Peugeot som inte kunnat bestämma sig när det gällde intervallet, om jag fattade det rätt hade de ändrat fram och tillbaka. Jag köpte bilen på Auto Expo i Kista och det är väl i så fall de som missat detta, jag frågade speciellt om det också när jag hämtade bilen och fick till svar att det var 2000mil intervall.

Eftersom jag kör så pass mycket och så gott som alltid längre sträckor så tycker jag att 3000mil räcker, det blir ju i snitt oftare än igång/år i alla fall.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 06:40

Väldigt intressant "Krister" En 200Hk bil skall alltså bara servas hälften så ofta som en bil med 112Hk? Undrar hur de tänkte här? Det är för övrigt en jävla röra hos Peugeot sedan ett bra tag nu och jag vet att kunderna är vansinniga.
Kundmottagarna vet inte hur de skall prissätta en service förrän de får en bils regnr. Då sätts priserna efter tillverkningsmånad vilket jag förstår är viktigt ibland men på två identiskt lika bilar har jag svårt att förstå vad det skulle vara bra för!?

Min bil skall servas vid 1500 mil istället för vid 2000 mil som tidigare årgångar och man har även sänkt intervallerna på flera saker vilket gör att kostnaden nu inte bara är hög utan orimligt hög. Den som istället köpt en Citroen utav samma årsmodell och med samma motor behöver bara serva vid 2500 mil och kostnaden är betydligt lägre.
Skall diskutera detta med servicen igen nu när min bil ändå skall på verkstad,..det kan ju hända att intervallerna åter är höjda.

Senast körde jag lite för långt mellan service då inga tider fanns men om detta sades inget,..dock sattes nästa service vid max 1500 mil över vad bilen hade rullat vid tillfället. Tidigare har jag fått veta att man är ganska hård om miltalet passerats vid någon intervall om det blir tal om garantianspråk/Goodwill ...Fortsättning följer om så blir fallet nu.
Mer kludd leder i så fall till att jag lämnar både verkstad och fabrikat.

Uppdaterat: 2014-01-28 09:50

Ja det är ju klart att ju mindre motor man har desto hårdare får den gå, min rullar ju mest omkring på lite förhöjd tomgång. Nej jag bara skämtar, jag tror det har med växellådan också att göra. När jag hämtade bilen så sade man först 1500mils intervall, men killen lämnade ut bilen var egentligen säljare av ett annat märke och han blev rättad av en serviceman som stod bredvid och sade att det var för bilar med MCP-lådan. I övrigt vet jag bara vad jag skrev i trådstarten att Peugeot tydligen ändrat sin syn på förhållandena i Noren. Jag har också för mig att Peugeot har ändrat garantin för 508:an, i början var den väl 5år tyckte jag mig se någonstans.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 10:31

Peugeot hade på nyförsålda bilar under perioden 2011-05-01--2012-08-31 5 års garanti - sen sänkte man till 3 år av någon outgrundlig anledning. Men inom kort så kommer Raphael med all säkerhet att berätta att 3 år är mycket bättre än 5 år...:)

Uppdaterat: 2014-01-28 10:36

Jag väntar med spänning ..........

Uppdaterat: 2014-01-28 10:44

Kom just på att jag hört att Raphael tydligen undviker Forumet av nån anledning... Så jag får nog ta tillbaka mitt löfte, tyvärr...:)

Uppdaterat: 2014-01-28 11:29

Ok, tror jag klarar mig i alla fall ;-)

Uppdaterat: 2014-01-28 11:37

Ja men om verkstaden erkänt att något har missats gällande servicetalet så är det ju inget problem, då är det ju bara att tuta och köra. Och din återförsäljare - de som leverade bilen - borde bjuda dig på en service då de har missat ändringen av serviceprogrammet.

Uppdaterat: 2014-01-28 11:53

Nej "leifer" det är inte "ok" med en 1500 mils intervall då det inte behövs. Inte heller blir det mindre oseriöst utav tillverkaren att inte ha koll på sina egna bilar. På vilket sätt skulle det bli billigare för mig framöver menar du och i så fall när? Blir det kanske billigare för den 3:e eller 4:e ägaren för att jag byter grejor som inte behövs? ...Ledsen men jag bryr mig enbart om att JAG nu måste betala för något som inte är nödvändigt och absolut inte alls om huruvida bilen lever om 10 år eller ej.
Bilarna höll ihop förr också men skillnaden nu är som sagt att priserna har höjts mycket samtidigt som intervallerna har sänkts. Jämför gärna med Hyundai t.e.x där deras 3000 mils service är billigare än en 1500 mils service till min = ocker och inte trovärdigt.

Den där 5 års garantin ger jag inte heller mycket för då jag redan nu märker hur många ursäkter det är för vad som INTE ingår i den garantin. Skall man sedan dessutom tvingas betala överpriser i 5 år för service så kan det kvitta.

Uppdaterat: 2014-01-28 12:47

Tyckte mej se att 1.6 diesel är 2500 mil nuförtiden, ändrades här nyligen. Dom följer VW's fotspår, dvs. vill ha flera bilar till servicen, tydligen har kvaliteten varit allt för bra? ;)

PS. 1.6 diesel ska absolut ha i sej ny olja var 1500 mil här i Norden, allt annat är idiotism. I annat fall får man göra sej beredd på att turbon går eller motorn sotar igen.

Uppdaterat: 2014-01-28 16:02

Jo "leifer"..det spelar en stor roll om service kostar 7-8.000kr/år eller 2-3000kr åtminstone för mig. I Danmark har man haft stora problem med 1.6 liters motorn men då sittande i Fordar. Det är Turbon som rasar men först efter några år och 15-20.000 mil (eller mer) . Detta tror man beror på oljetråget som lämnar en del slam kvar efter tömning. Tätare oljebyten kan underlätta här men bäst är att byta oljetråget. Ford vill inte ta på sig något om detta utan låtsas som ingenting. Programmet som utförde testet varnar för att detta problem kan finnas i alla modeller som har denna motorn och det är inte lite bilar det. Har försökt att hitta info om detta även i Sverige men utan att lyckas. I Dk finns ett annat oljetråg att beställa på eftermarknaden för en liten peng vilket visar på hur stort problemet är. Nu behåller inte jag bilarna så länge att detta kan bli ett problem för mig och det är även möjligt att Citroen/Peugeot faktiskt aldrig har haft dessa problem. En ökning till 2500mils intervall skulle jag varmt välkomna.

Uppdaterat: 2014-01-28 20:15

Mistro, det finns instruktioner hos Ford hur oljetråget fås tömt helt och hållet om det är den äldre varianten. Problemet ligger som alltid hos servicekillarna som inte alltjämt minns detaljerna…
Turbon i dessa downsizing motorer behöver äkta helsyntetisk olja, inte nån blandning som är alltför pop i dessa dagar (var på din vakt!). Priset på oljan kan anses som en indikator på äkta helsyntetisk olja. I Tyskland är det lag på att det inte får stå att oljan är syntetiskt om den inte är det till 100%, i andra länder tycks det vara fritt att påstå vad man vill tyvärr. :(

Uppdaterat: 2014-01-28 20:30

Det är 2 000 mil på 16 HDI i min Picasso och jag har följt detta slaviskt sedan bilen var ny, detta innebär då för mig service en gång om året eftersom jag kör 2 000 - 2 500 mil per år. Motorn går underbart fint. :)

Uppdaterat: 2014-01-28 20:56

Var på din vakt. ;)

Uppdaterat: 2014-01-28 21:17

Jag tror jag vill hålla med Mistro här, det är klart det spelar roll hur många ggr/år man lämnar in bilen för service. Det byts inte bara olja utan även oljefilter, pollenfilter, kupéfilter samt en massa annat i tid och otid. Nu påverkar det kanske inte mig så mycket som har tjänstebil, men de som skall betala privat påverkas definitivt. Jag håller med om att oljan kanske är det viktigaste, men dagens oljor klarar det mesta, speciellt de som är rekommenderade för respektive motor.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-28 21:44

Det hjälper inte med att använda det som rekommenderas, det *måste* vara äkta helsyntetiskt i downsizing motorerna med turbo.

Uppdaterat: 2014-01-29 06:03

Om det "måste" Peugo så "måste" det väl även stå den typen av olja i rekommendationen till den modellen...eller ? En olja specas väl enligt vissa specifikationer och stämmer bilfabrikantens specar med oljans så borde det ju vara OK kan man tycka. Vad skall man annars med dessa specar till...

Uppdaterat: 2014-01-29 06:56

Min 508SW -2.0D -11 hade 2000mils intervall angivet när jag fick den, 1.6D med robotlådan bara 1500mils intervall.
Märkligt om de ändrar intervaller utan att informera och begära in bilarna för uppdatering av mjukvaran som visar serviceintervallen?
Men Peugeot har väl som de flesta även kravet om först uppnått, max mil eller 1 gång per år, detta gör ju att man sällan når upp till 2/3000milsintervallerna, mao service en gång per år för de flesta utom oss långkörare.
Enligt MRF;
29% kör mellan 1 000 och 2 000 mil per år
20% kör mer än 2 000 mil per år och en mindre del kör 3 000 mil eller mer årligen.

Uppdaterat: 2014-01-29 07:55

Våra bilar är uttagna under 2012 men tillverkade 2011 och då spelade det ingen roll hur bilen var växlad. (vi har både och i familjen) Vill minnas att jag hörde då att alla eller de flesta modellerna hade fått sänkt sina intervaller. Vi har även några 107:or som köptes samtidigt och de skall numera servas vid 1000 mil istället för vid 1500 mil som året innan. Även dessa priser har höjts kraftigt. Utslaget på 3000 mil gör det att denna lilla bil med bensinmotor är ännu dyrare att serva än 308 Hdi. :(
Med detta är kunderna INTE nöjda enligt verkstaden.

Uppdaterat: 2014-01-29 10:08

Fråga tyskarna varför dom är så noga, jag vet varför = helsyntetisk kostar mera att tillverka och man får inte lika mycket vinst med den, därför blandas det PAO med vanligt "skitolja". Specifikationerna räcker inte, det är väl vad jag vill komma fram med.

Uppdaterat: 2014-01-29 11:44

Nu har i alla fall jag fått "klarhet" ifrån verkstaden. Problemet med "Filter clogging" i mitt fall var att bilen tyckte att det varit för få "långkörningar". Kostade inget att fixa och jag fick även reda på hur det ligger till med service. Mellan 2010 - halva 2012 ungefär så skall bilarna servas vid 1500 mil. Efter 2012 gäller 2000 mil och för den nya 308:orna (med samma motor) är det 2500 mil som gäller.

Uppdaterat: 2014-01-29 18:33

För vad det kan vara värt: Jag är ingen hejare på olika oljemärken, men fick fakturan från första servicen in min hand (inkorgen i Outlook) idag. Det man fyllt upp min motor med är Castrol Magnatec Prof C2.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-30 05:42

Det där med oljor orkar jag inte forska i och det är också det minsta som jag oroar mig för över verkstädernas arbete. Betalar man sådana ockerpriser som det råder på många verkstäder så utgår jag ifrån att de åtminstone kan fylla på rätt olja i bilarna. Måste ju vara det lättaste att få till rätt då oljan kommer i stora mängder. Ett fel här borde ju märkas snabbt?

Uppdaterat: 2014-01-30 09:21