Vi Bilägares forum

Mittkonsol?

Mittkonsol?

Mina första bilar, som av ekonomiska skäl var förkrigsbilar, köpta för några hundralappar, men som i vissa avseenden var fullständigt överlägsna de som tillverkas nu.
Jag ska förklara vad jag menar.
Min första bil, Ford modell B, skulle i år varit åttio år, men den var ett under av bekvämlighet när det gällde in- och ursteg, den hade fotbrädor där man lätt stampade av sig snön och eftersom det var en Tudor (Ford kallade sina tvådörrars för Tudor och fyrdörrars för Fordor) hade den fällbara ryggstöd i framsätet och givetvis ingen mittkonsol.
Och så till min undran, varför denna skrymmande mittkonsol?
Att försöka krypa över mittkonsolen för att ta sig ut genom högerdörren är en enormt gymnastiskt övning som i vissa bilar kräver att man är en sorts ormmänniska.
Om man jämför med en så liten bil som en tidig Saab 92 gick det utan ansträngning att gå ut och in genom högerdörren från förarsätet. Ingen växelspak att reta sig på t.ex.
Är det förresten någon som kan förklara varför växelväljaren sitter i mittkonsolen? På 1970-talet satt den på instrumentbrädan på Chryslers bilar och det var ju utmärkt även om vajersystemet behövde lite justering ibland.
I dag behövs det sällan någon kardantunnel eftersom de flesta bilar är framhjulsdrivna och växelväljaren kan med fördel flyttas upp under ratten.
Då kan det bli rent mellan sätena!
Ingen fånig mittkonsol och ett fritt utrymme på golvet.....

Uppdaterat: 2014-01-23 18:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer