Vi Bilägares forum

Hjälp en som inget kan att välja bil

Hjälp en som inget kan att välja bil

Nu är det dags att byta ut min gamla Avensis från -99. Den har 29 000 mil på mätaren. Jag köpte den vid 23 000 och motorn har gått i princip felfritt sedan dess. Så jag har varit nöjd.

Men nu är jag sugen på något nyare begagnat och hoppas på hjälp, eftersom jag inget kan om bilar. Min kravlista ser ut som följer

- Driftsäker
- Familjebil med plats för barnvagn
- Helst under 12 000 mil
- Prisklass mellan 80 000 och 100 000 kronor

Följande bilar funderar jag på just nu:

Toyota Avensis - för att jag har goda erfarenheter
Volvo V70 II - för att den är driftsäker
Skoda Octavia - för att jag har hört gott om den (om AC-kompressorn är bytt)
Subaro Legacy - för att den fått bra på autoindex

Eventuella bubblare: Mazda (rostskydd?), Honda, Ford.

Tar tacksamt emot råd och tips, både om dessa bilar och andra!

Uppdaterat: 2013-12-02 15:48

Kommentarer

Det här är ju svårt att svara på med de uppgifter du lämnat.
Det behövs mer.
Hur många mil kör du per år?
Hur kör du mest, landsväg, tätort?
Bensin, diesel, hybrid?
Hur länge tänker du behålla bilen?
.

Uppdaterat: 2013-12-02 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bland de nämnda skulle jag föreslå Skodan då du får nyast bil för pengarna. Den har då även rullat betydligt mindre än någon utav de andra för samma pengar.
Den är även rymligare än Avensis och finns med flera motoralternativ om det skulle locka med en lite roligare bil.
V70 skulle jag bestämd avråda ifrån då den är dyrast att äga.

Driftsäkerhet i flera år gamla bilar är ingen självklarhet även om man tittar på de mest driftsäkra.
Toyota har en bra garanti om du köper bilen utav dem men de tar också bra betalt. För samma pengar får man alltså en nyare bil utav ett annat fabrikat.
Du säger inget övrigt om vad som är viktigt för er ( prestanda,bensin/diesel,utr,krocksäkerhet o.s.v ) så därför skulle jag vilja slänga in ett wildcard: Ta en titt på nya Dacia Logan vilken förvånade mig.
http://www.blocket.se/gotland/Dacia_Logan_II_MCV_0_9_TCe_90_hk_Laureate_50760413.htm?ca=23_15&w=3

Uppdaterat: 2013-12-02 19:36

Men ännu en sån här meningslös tråd där totala noviser ska ha hjälp med bilbyte. Köp Toyota för det förtjänar du!

Uppdaterat: 2013-12-02 20:01

Håller med, känns ibland som att det är samma person som vill ha hjälp!! Köp en Toyota Prius då behöver du inte ens tanka bilen eller så läser du dom andra 1000 personerna som har sökt TYP samma sak dom du.... GOOD LUCK!!

Uppdaterat: 2013-12-02 22:10
Pär

Vad var det för sista två kommentarer? ( nr 4 och 5 ) Är detta ett bilforum där man kan lära sig något och fråga om råd eller måste man först fråga någon om vad som är relevant eller ej? Med så dumma kommentarer så behöver ni inte fråga mig om vad som var mest meningslöst då svaret är givet! SKÄRPNING eller så kan ni skapa en funclub för er själva där bara de är välkomna som ni själva har valt ut!

Uppdaterat: 2013-12-02 22:50

Regel nr 1 på de flesta internetforum är att kolla om det finns någon tråd sedan tidigare som tar upp just det ämne som man vill diskutera. Att starta tråd nr 100 om bilval mellan modeller vi sett flera gånger tidigare tillför inget nytt och hade blivit raderad på de allra flesta internetforum.

Uppdaterat: 2013-12-02 23:43

Alla tidigare frågor och svar kan inte jämställas rakt över och en bilfråga har sällan ett svar som passar eller stämmer på alla. Individen bakom frågan är det som avgör.
Visst kan TS själv leta upp en massa info på nätet om både det ena och det andra men jag tror att en sida som den här troligtvis ger en bättre info utifrån förutsättningarna.
Ofta utvecklas ju tankarna för mer än TS inför kommande bilköp och det är väl inte orelevant?
Om ingen är intresserad utav att bidraga med sina bilrelaterade kunskaper så blir det ju just ingen tråd,men OM folk vill dela med sig så finns det ju ett intresse och då är denna fråga liksom de flesta andra klart befogade.

Tråden blir absolut inte mer lämplig eller befogad för att någon är oförskämd så regel nr1 för mig är att hålla en god ton. Klarar man då inte av det är det bättre att inte kommentera alls.

Uppdaterat: 2013-12-03 09:00

Mistro: bra skrivet, instämmer till 100%!
Nivån på trådarna blir knappast bättre för att en del har behov att skriva nerlåtande kommentarer, håll hellre tyst.

För att kommentera TS's funderingar:
Toyota Avensis - De brukar vara driftsäkra, även om det finns roligare bilar
Volvo V70 II - Säker, hyfsat rymlig och komfortabel, rostsäker men krångel är inte ovanligt
Skoda Octavia - Är klassen mindre men säkert en vettig bil, inte lika bekväm som Avensis eller V70
Subaro Legacy - intressant och lite udda bil, 4WD men rostkänslig

Uppdaterat: 2013-12-03 09:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Något att tänka på med V70 ll är att den dåligt ryms i budget. Visst finns det enstaka exemplar för 100.000kr men har med ett lägre miltal då oftast den inte så roliga 2.0 F motorn. ( Etanol )
Större motorer samt diesel är betydligt dyrare.
Driftkostnaderna är ett annat problem då dessa är höga.
Vib har en sådan bil i sitt långtest-stall och man slutar inte att förvåna sig över vad den bilen kostar att äga.

Något som är väldigt viktigt att tänka på då man går ifrån en gammal bil till en lite nyare är just driftskostnaden.
Bilen är så pass dyr att en helförsäkring känns nödvändig liksom att service och underhåll sköts efter boken.
Med 10-12000 mil bakom sig så är sällan dyrare rep långt borta. Visst är det lockande att få en bil som kostade drygt 300.000kr som ny för en tredjedel men det kan bli en väldigt dyr affär om ens ekonomi inte är förberedd på dyra utgifter.

Räkna på vad er nuvarande bil har kostat er under ett år i rep samt räkna ut den totala driftskostnaden med bränsle,skatt och försäkring. Skall ni låna pengarna till den nya bilen så kan ni räkna med att amorteringen i bästa fall täcker värdeförlusten. Gissar på att ni inte vill ha en bil som är dyrare på allt så räkna efter noga före så ni vet vad ni har råd med.
Mitt råd är som sagt att försöka hitta en så ny bil som möjligt och tänka över alternativen. En mellanklassare är ur ekonomisk synvinkel vettigare än en stor bil.
Lycka till

Uppdaterat: 2013-12-03 10:02

Tack för alla vänliga svar. Bra information och jag känner att jag kommer närmare ett beslut.

Det är på sin plats för en ursäkt, då mitt inlägg verkar ha förargat en del användare av forumet. Det var givetvis inte min avsikt.

saabnisse skrev:

Det här är ju svårt att svara på med de uppgifter du lämnat.
Det behövs mer.
Hur många mil kör du per år?
Hur kör du mest, landsväg, tätort?
Bensin, diesel, hybrid?
Hur länge tänker du behålla bilen?
.

Jag kör mindre än 1000 mil per år. Mest för storhandling och hälsa på vänner på helgerna. Sedan blir det kanske någon långresa på sommaren. Diesel tror jag inte är intressant. Antagligen bensin, även om jag gillar hybridtekniken och bor i Stockholm med köer och så. Jag har ingen plan för hur länge jag ska behålla bilen.

Uppdaterat: 2013-12-03 14:41

Det låter som du inte behöver satsa på en större bil, varför inte kika på fler mallanklassare eller kanske till och med "Golfklassen"? De mindre bilarna funkar ofta bra även på enstaka långturer, även om microbilarna kanske inte passar till det.
Det är ju rätt stor skillnad i kostnader mellan en V70, och säg en Focus. Kruxet i den klassen är att vissa bilar är onödigt dyra att köpa, undviker man de dyraste modellerna (typ Golf eller Corolla) kan man få mer bil för mindre pengar. Sedan påverkar det ju förstås också vad du får tillbaka när du byter igen. Tänker du ha bilen i många år, så spelar det mindre roll.

Du kan också kika på multifuel/flexifuel/etanol-bilar. De har mycket lägre skatt, och är ibland billigare att tanka (pris på etanol kontra bensin varierar).
Jämför också försäkringen, det kan skilja rejält mellan olika bilar och bolag.

Uppdaterat: 2013-12-03 15:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Toyota Avensis - för att jag har goda erfarenheter
Bör kompletteras med ett extra rostskydd tex. Dinitrol

Volvo V70 II - för att den är driftsäker
En 2.0E är från Ford och har troligen kamkedja, motorn drar gissningsvis mindre bränsle
saknar turbo vilket gissningsvis ger en lägre tottalkostnad

Skoda Octavia - för att jag har hört gott om den (om AC-kompressorn är bytt)
Sikta in på en Fsi/Tsi-spis är den servad enl. longlife bör priset förhandlad ned

Subaro Legacy - för att den fått bra på autoindex
Bör kompletteras med ett extra rostskydd tex. Dinitrol

för alla modeller kan det finnas någor udda version/motortyp
som inte är aktraktiv med lågt pris, men kan vara läge att ihandla
som nämda Volvo V70 2.0E

tag gärna alltid bilmumret gå till https://www.compricer.se/forsakring/bil
och jämför kostnad för försäkring

Uppdaterat: 2013-12-03 15:15

Använd inte Compriser!
De ger inte alls de billigaste alternativen, då de inte kollar med alla bolag!

Jag gjorde just en koll med Compriser, och de kom med endast fyra förslag, t.ex. var inte TryggHansa, IF, Folksam eller Länsförsäkringar med.
"Min" bil när jag själv kollade på nätet kostade:
2533 kr helförsäkring/helår hos TryggHansa.
2612 hos Länsförsäkringar.

Comprisers billigaste var 3268, vilket är 30% dyrare! Sedan var det 3 förslag till, det dyraste kostade 6823 kr!!

Hittills har inte Compriser eller Insplanet hittat billigare priser än jag själv hittat.

Tillägg: kollade även med Insplanet, fick 4 förslag: från 2789 (IF) till 6450(!) Vardia. Med andra ord: dyrare igen.

Uppdaterat: 2013-12-03 17:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jes, här har du något som säkert passar dig
http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrolet_Crew_Cab_Dually_Cummins_4x4_48352889.htm?ca=8&w=3
eller varför inte en av mina drömbilar en gång
http://www.blocket.se/vasterbotten/Silverado_2500_50630702.htm?ca=8&w=3
eller
http://www.blocket.se/jonkoping/Cheva_silverado_6_2_diesel_49937258.htm?ca=8&w=3
men du kanske är ute efter en fjuttbil
http://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Polo_1_6_TDI_Automat_DSG7_Masters_48489283.htm?ca=8&w=3
eller den här som visserligen gått långt
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A2_1_2TDI_3L_50421252.htm?ca=8&w=3
De två har ju inga drag, men det finns det väl ingen anledning att sätta på, de gillar nog inte så stor belastning ändå.

Vad sjutton ska du ha diesel för om det är en extrabil som bara går kortare sträckor?
Då är ju bensin överlägset, du får väl placera några dieselindränkta trasor i kupén så du känner stanken, hupp, jag menar parfymen :-)

Uppdaterat: 2013-12-05 13:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med så kort körsträcka så skulle även jag rekommendera en något mindre samt bensindriven bil och visst kan Etanolbilen vara ett alternativ men man bör tänka på att dess servicekostnad lätt äter upp det man ev. sparar på bränslet.

En V70 2.0F är INTE bränslesnål och som jag tidigare skrev är den även dyr att äga.
Har nu följt Vib under deras resa med en sådan bil ( V70 2.0F -08 ) och kostnaderna är som sagt inte milda:

Med inköp och alla kostnader så har bilen över 13500 mil kostat över 514000kr ( eller 38kr/milen ) och vad säger då detta för begagnatköparen? Är bilen nu billig att äga? ...Ja då bilen redan har tappat 241000kr i värde ( 18kr/milen ) så lär det ju inte bli lika illa men knappast särskilt billigt ändå då V70 forfarande är dyr i drift.
Tidningen anger följande problem med modellen:

-Ryckig motor på etanolversioner( Dåliga spridare som är dyra att byta,...Volvo rekommenderar att tanka Bensin ibland )
-Generatorrem har hoppat av och orsakat motorras på dieselfemmorna.
-Motorstörningar
-Fel på klimatanläggningar
-Fel på elfönsterhissar¨
-Fel på Navigation
-Fel på parkeringssensorer
-Falska felmeddelande på instrumentpanelen
-Elektrisk handbroms har låst sig (varpå bilen inte kan köras alls)
-Fel på värme i stolar (både bak och fram)
-Fel på larmet
-Fel på "dödavinkelvarnaren" samt avståndsradar ( särskilt vid dåligt väder )
-Fel på den aktiva fjädringen
-Fel på baklucka ( svårstängd och gnisslar )
-Dörrar som krånglar vid kyla
-Lister i dörrar och baklucka har lossnat
-Läckage vid vindrutans nederkant

Detta är sådant som folk aldrig pratar om utan de flesta ser V70 och i synnerhet då gen ll ( som är betydligt bättre än tidigare ) som en väldigt driftsäker och billig bil att äga. Bilen har utmärkta vägegenskaper och komfort och det finns en hel del motorer att välja på,..men om man inte behöver en så stor bil och dessutom underskattar kostnaderna med att äga en stor bil så blir följderna katastrofala.
Vib anger liksom alla andra att V70 är en bil med bra andrahandsvärde,...själv håller jag inte med!
Har som sagt följt just Vib långtest-bil och dess service och rep.kostnader skojar man inte med. Bilen har kostat över 49000kr i rep/service ( eller 3,64kr/mil ) och jag tror tyvärr inte att det blir billigare framöver.

"Jes" : Utan begränsningar på varken storlek eller driftsekonomi så har du ju hur mycket som helst att välja på. Men själv skulle jag tänka på att det är mer än bränslet som kostar ( eller kanske inte just bränslet för dig ;) t.e.x fordonsskatt,däck dyrare reservdelar e.t.c
En stor och stark bil har du ju redan om du vill åka bekvämt,dra tungt o.s.v så har du inte ett väldigt stort behov utav en högre bil med 4wd så skulle jag hellre välja en mindre bil t.e.x Polo Tdi
Räcker inte komforten så finns ju alltid storebror Golf och Passat. ( varför blanda allt för mycket på parkeringen ? :)

http://www.blocket.se/lund/Volkswagen_Passat_2_0_TDI_Automat_48478903.htm?ca=23_15&w=1

Kanske vore även denna mer praktisk än Phaeton?;)
http://www.blocket.se/helsingborg/Volkswagen_Touareg_5_0_TDi_V10_Aut__313hk_4WD_50783253.htm?ca=23_15&w=1

Uppdaterat: 2013-12-05 21:44

Ett tips som många här i Sverige tycks ha missat, är att välja bilstorlek efter vad du använder bilen till 99% av tiden, istället för tvärt om. Mindre bilar är oftast mer ekonomiska och ger mindre utsläpp. Att få bilen ordentligt genomgången hos en riktig verkstad innan köp, kan ofta löna sig. Att stressa vid ett bilköp och inte riktigt kolla upp bilens skick kan bli dyrbart, vilket jag delvis själv fått erfara. Med risk för reklam, men tjänsten Carfax hade jag använt om jag skulle köpt begagnad bil idag. Överväg gärna en s.k. miljöbil. Lycka till!

Uppdaterat: 2013-12-05 23:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.